Одним із методів стратегічної діагностики підприємства є аналіз розривів. Це досить простий, але ефективний метод аналізу стратегії підприємства. Метод аналізу розриву включає такі операції:
• виявлення пріоритетного показника підприємства, описаного в стратегії;
• вияснення реальних можливостей фірми з точки зору поточного стану середовища та розрахованого майбутнього стану;
• виявлення конкретних показників стратегічного плану, що відповідають основному зацікавленню підприємства;
• виявлення бажаної тенденції, яка змінює конкретний показник стратегічного плану;
• встановлення різниці між показниками стратегічного плану та Можливостями, узгодженими реальним станом підприємства;
• розробка спеціальних програм та способів дій, необхідних для ліквідації розриву.
Інший спосіб аналізу розриву — це виявлення різниці між оптимістичними очікуваннями та скромними прогнозами.
Для аналізу розриву корисно розробити профіль стратегії підприємства. Для розробки такого профілю найважливіші характеристики стратегій підприємства в теперішній час оцінюють оптимальну стратегію підприємства, і оцінки заносять у таблицю. Відтак аналогічним чином оцінюють оптимальну стратегію підприємства і оцінки заносять у ту ж таблицю. З'єднуючи відрізками відмічені клітинки таблиці, отримують два профілі: фактичної та оптимальної стратегії підприємства. Чим ближче фактичний профіль до оптимального, тим ближче стратегія підприємства до оптимальної. Якщо за окремими характеристиками стратегія підприємства далеко знаходиться від оптимальної, значить, саме тут і знаходяться "вузькі місця" в стратегії і саме сюди треба направити основні зусилля для ліквідації стратегічного розриву.