Відомо, що план експлуатаційних витрат є завершальною стадією складання експлуатаційного плану залізниць. Він розробляється на основі плану перевезень вантажів і пасажирів, роботи рухомого складу, плану капітальних вкладень на поточний рік чи рік, що планується, і плану по праці.
При розробці плану виходять з того, що сума експлуатаційних витрат, поряд з величиною доходів від основної й іншої діяльності, забезпечить беззбиткову діяльність залізниць і необхідний рівень прибутку.
Складається план експлуатаційних витрат по мережі залізниць України в цілому, по окремих залізницях і галузевим господарствам залізниць.
В останні роки одержав найбільшого поширення при плануванні експлуатаційних витрат метод цільового прибутку.
Цільовий прибуток визначається шляхом виконання наступних інтеграцій:
- на основі намічених обсягів перевезень і встановлених дохідних ставок по операціях перевізного процесу визначають очікувану в плановому періоді суму доходів від перевезень (Д);
- розраховується мінімальна необхідна сума прибутку (П про), у тому чи|слі прибуток від іншої діяльності (П ін);
- розробляється первісний план експлуатаційних витрат (3);
- вирахуванням із прогнозних доходів експлуатаційних витрат визначається первісна величина прибутку (П);
- цей прибуток порівнюють з мінімально необхідним;
- при недостатньому прибутку розробляються необхідні заходи щодо скорочення чи витрат підвищення доходів і з обліком яких вносяться остаточні [корективи у відповідні розділи плану.
План експлуатаційних витрат є основною базою для складання фінансового плану (балансу доходів і витрат). На основі плану експлуатаційних витрат, обсягів перевезень, показників роботи рухомого складу виробляються і калькуляційні розрахунки собівартості перевезень, розрахункові ціни і виробляються різні техніко-економічні розрахунки.