Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методи усунення болю

За даними Комітету ВООЗ щодо знеболення (при раку), у30— 50 % онкохворих біль є основним симптомом, але лише половина з них одержують ефективне знеболення. З урахуванням того, що зростання онкозахворюваності зберігатиметься, у перспективі, за прогнозом ВООЗ, близько 90 % хворих, які перебувають на облі­ку, потребуватимуть лише паліативної терапії, у тому числі зне­болення.

У програмі ВООЗ щодо боротьби з раком проблема лікування хворих із хронічним больовим синдромом є одним з пріоритетних завдань сучасної онкології:

• Створення глобальної системи для поширення знань пре способи зменшення болю.

• Доведення до відома хворих та їхніх сімей того факту, що

біль майже завжди можна передолати.

• Уведення в програму навчання лікарів і медичних сестер відповідної дисципліни.

• Повне викладення методів знеболення у стандартних посіб­никах щодо ведення хворих на рак.

• Застосування знеболювальних засобів у лікарнях загально­го профілю, центрах охорони здоров'я і навіть у домашніх умо­вах, а не лише у спеціалізованих онкологічних центрах.

• Перегляд державного законодавства у галузі лікарських засобів, щоб хворим на рак були доступні необхідні для знеболен­ня препарати (схема 5).

Фармакотерапія є основним способом контролю за болем у не­виліковних хворих. Наукові дослідження і клінічний досвід за­стосування анальгетиків в онкологічних хворих дали змогу вста­новити такі важливі принципи:

а) дозу анальгетика варто підбирати індивідуально;

б) краще застосовувати анальгетики перорально;

в) безсоння варто лікувати активно;

г) побічні ефекти слід усувати систематично;

д) деяким хворим потрібно призначати допоміжні лікарські засоби;

є) необхідно уважно стежити за процесом полегшення болю в конкретного хворого.

• Збільшення позабюджетних грошових асигнувань з дер­жавних і приватних джерел для підтримання місцевих і націо­нальних програм щодо знеболювальної терапії.

Хронічний больовий синдром переважно супроводжує поши­рений пухлинний процес. Тривалий біль призводить до форму­вання патологічних реакцій у центральній і периферійній нерво­вій системі. На цьому тлі зростає вплив суб'єктивних і психоло­гічних чинників на механізми болю і, як наслідок, розвивається стійкість до різних методів його лікування. Серед іншого це спри­чинює включення до механізмів патологічного болю інших сис­тем — ендокринної і кровоносної, з подальшим розвитком стресо­вих реакцій. У подібних випадках для купірування болю необхід­на не тільки анальгезивна, а й складна патогенетична терапія.

На думку спеціалістів, для визначення хронічного больового синдрому доцільно використовувати таке поняття, як «сумарний біль», що включає оцінку не лише фізичних, а й психічних, соці­альних і духовних чинників, які впливають на розвиток механіз­мів болю. Комплексна оцінка причин виникнення «сумарного болю» дає змогу об'єктивніше оцінити інтенсивність болю і виро­бити ефективну лікувальну тактику.

Кожний лікар знає, наскільки важко буває спілкуватися з па­цієнтом із хронічним болем. Увага хворого фіксована на больових відчуттях, і нерідко питання лікаря про його настрій, проблеми, спосіб життя, дитинство сприймаються вкрай негативно, зумов­люючи агресію і роздратування. Це може бути пов'язане з тим, що біль, який поєднується з депресією, слугує своєрідним захис­ним механізмом, відволікаючи хворого від нестерпних, травмую­чих його психіку, гнітючих, обтяжливих переживань і спогадів. Знаючи це, лікар має бути терплячим, делікатним і дуже обереж­ним при розпитуванні хворого.

На сьогодні пріоритетними при лікуванні хронічного болю є антидепресанти, що мають серотонінергічну активність: трици­клічні антидепресанти — амітриптилін (триптизол), доксепін (синекван), кломіпрамін (анафраніл); селективні серотонінергіч-ні антидепресанти або інгібітори зворотного захоплення серотоні­ну в пресинаптичній мембрані — флуоксетин, сертралін (золофт), пароксетин (паксил), флувоксамін (феварин). Для отримання до­статнього протибольового й антидепресивного ефекту антидепре­санти треба призначати в достатній клінічній дозі і щоразу. На­приклад, доза амітриптиліну не має бути менше, ніж 75 мг, курс лікування — не менше ніж 6 тнж. Призначають препарат, посту­пово підвищуючи дозу, по І/4 таблетки кожні 3 дні, основну дозу (2/3 добової) дають перед сном, після досягнення ефекту. Препа­рат відміняють, поступово знижуючи дозу, щоб уникнути син­дрому відміни. Флуоксетин призначають відразу в лікувальній дозі 20 мг (одна капсула) на добу на термін, не менший, ніж 6 тиж. Відміну препарату можна проводити одномоментно, оскільки він належить до пролонгованих антидепресантів.

Разом з цим ефективність лікування хронічного больового синдрому зростає при введенні в терапію міорелаксантів цент­ральної дії, що дає змогу, розриваючи патологічне коло, впливати на больовий синдром й оптимізувати функціональну активність центральної нервової системи. Препаратом вибору серед цен­тральних міорелаксантів є толперизон (мідокалм), що, на відміну від усіх інших міорелаксантів, дає можливість поєднувати ліку­вання із застосуванням будь-яких психоактивних засобів без ри­зику посилити побічні ефекти, розвиток синдрому відміни, за­лежність і/або кумуляцію.

Результати вивчення анальгетичної дії антидепресантів з хро­нічними больовими синдромами свідчать, що клінічний анальгезивний ефект настає раніше і при менших клінічних дозах, ніж антидепресивний (табл. 1).


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  7. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.
  8. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  9. V. Обов'язки методиста кафедри педагогіки
  10. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті
  11. А) Методика проведення заняття
  12. А) Методика проведення заняття




Переглядів: 3475

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Принципи контролю за болем | Загальні принципи медикаментозного лікування больового синдрому

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.