Десятковий дріб. Запис і читання десяткових дробів
■ V. Актуалізація опорних знань
▪ Фронтальне опитування
1. Скільки десятків у сотні; у тисячі?
2. Скільки тисяч у мільйоні?
3. Скільки міліметрів у метрі; дециметрі; сантиметрі?
4. Виразіть 1 мм у метрах, сантиметрах.
5. Виразіть 1 м у кілометрах.
6. Подайте число 9 у вигляді дробу зі знаменником 10; 100.
7. Подайте число 19 у вигляді дробу зі знаменником 10; 100; 1000.
Відповіді
1. У сотні 10 десятків, у тисячі 100 десятків.
2. У мільйоні 1000 тисяч.
3. мм; мм; мм.
4. м; см.
5. км.
6. ; .
7. ; ; .
■ VI. Засвоєння нових знань
1. Запис чисел зі знаменником 10, 100, 1000 і т. д.
Числа зі знаменниками 10, 100, 1000 і т. д. домовилися записувати без знаменника. Спочатку записують цілу частину, а потім чисельник дробової частини. Цілу частину відокремлюють від дробової частини комою.
Наприклад, замість пишуть 8,7, читають як 8 цілих 7 десятих; замість пишуть 7,19, читають як 7 цілих 19 сотих.
2. Назва певного запису дробів.
Будь-яке число, знаменник дробової частини якого виражається одиницею з одним або декількома нулями, можна подати у вигляді десяткового запису або, іншими словами, у вигляді десяткового дробу.
3. Правила «читання» й запису дробів.
Якщо дріб правильний, то перед комою пишуть цифру 0.
Наприклад, замість пишуть 0,27 (читають як 0 цілих 27 сотих).
Зверніть увагу: після коми чисельник дробової частини повинен мати стільки ж цифр, скільки нулів у знаменнику.
Наприклад, число спочатку запишемо (у знаменнику 3 нулі, у чисельнику 2 цифри, тому в чисельнику дописують попереду один нуль).
Число записують так: 8,031, читають як «8 цілих 31 тисячна».
■ IX. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Індивідуальне завдання
З однієї тонни пшениці можна отримати 780 кг пшеничного борошна, 25 кг манної крупи, 195 кг кормових відходів. Виразіть ці величини: