Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття та властивості правових актів державного управління.

Іс­нування суспільства і держави, уся організація суспільного життя немислимі без повсякденної державно-владної ді­яльності з управління економікою, адміністративно-пра­вовою сферою, соціально-культурним будівництвом, між­галузевими зв'язками.

Неодмінним інструментом, за допомогою якого держа­ва здійснює управління, є правові акти державного управ­ління. З ними пов'язане здійснення державних функцій і розв'язання будь-якої соціальної проблеми. Саме в них міститься переважна частина всіх наявних у державі пра­вових приписів, які поширюються практично на всі дер­жавні органи, недержавні структури, посадових осіб чи громадян.

Здійснюючись повсюдно, на різних рівнях керівництва, великою кількістю державних органів, акти державного управління здебільшого становлять значну і різноманітну систему правових засобів щодо реалізації законів, закріп­лення і розвитку сучасних громадських відносин.

Отже, встановлення і застосування правових норм без­посередньо пов'язано з актами управління. Більше того, акти управління — це єдиний спосіб створення і застосу­вання правових норм у процесі управлінської діяльності. Визначення поняття правових актів управління — одна з найскладніших проблем сучасного адміністративного права. В юридичній літературі, в тому числі й навчальній, їх найчастіше визначають як форму державного управління, документ, волевиявлення, припис, дію.

Основний смисл складностей щодо визначення понят­тя державного управління полягає, головним чином, у з'ясуванні характеру його соціальної природи. Він зумов­лений, насамперед, одночасною належністю актів до право­вих та управлінських явищ. Зрозуміло, державне управлін­ня розглядати у відриві від права не можна, так само як і право неможливо розглядати без його регулюючих, управ­лінських функцій. Проте саме акти виявилися в епіцентрі взаємозалежностей прана й управління, саме їх генетична двоєдність дозволила виділити таку категорію, як юридич­ний механізм управління.

Отже, акти управління мають два джерела особливос­тей: по-перше, правове, по-друге, управлінське. Без право­вих актів не може бути державного управління як такого, водночас без них правова система держави втрачає своє регулююче призначення в сфері дій виконавчої влади.

Саме слово "акт" походить від латинського «actus», що в перекладі найчастіше вживається у значенні "вчинок, дія". Категорія "державне управ­ління" визначається як діяльність державних органів. Ад­же, будь-яке управління є діяльністю, а будь-який управ­лінський процес — комплексом послідовних дій суб'єктів управління. Не можна управляти не діючи. Не випадково іноді замість управління вживають поняття "управлінська діяльність" чи "діяльність з управління".

Влас­тивості правових актів держав­ного управління:

Ø такі акти — це насамперед дії. Саме дія може братися за основу в розкритті поняття й виробленні визначення правового акта державного управління. Проте слід мати на увазі, що зробити це можна лише з урахуван­ням усіх інших властивостей даного правового явища;

Ø правові акти державного управління є двома правовими формами державного управління;

Ø вольовий характер, відповідно до вольо­вої сутності самого права. Отже, правові акти державного управління — не просто дії, а вольові дії чи волевиявлення;

Ø це волевиявлення, що створює певнийправовий чи юридичний ефект. Завдання юридичного ефекту безпосе­редньо пов'язане з метою управління. Розглянуті акти ви­користовуються для досягнення певної мети в ході здійс­нення завдань і функцій державного управління. Загальним, спонукальним мотивом прийняття будь-якого акта управління є потреба в юридичному впливі на існуючі в сфері державного управління відносини. Тому юридичний ефект — безпосередня мета юридичного акта. Говорячи про юридичний ефект правових актів державно­го управління, завжди мають на увазі вплив на відповідні відносини у вигляді встановлення (зміни, скасування) правових норм чи у вигляді встановлення (зміни, припи­нення) конкретних правовідносин;

Ø їх державно-владний характер. Саме звідси випливає характер адміністративно-правових відно­син як відносин влади і підпорядкування. Крім цього, за ознакою владності правові акти управління відмежовують­ся від інших управлінських дій і від правових актів, здій­снюваних суб'єктами правовідносин;

Ø їх підзаконність. Владний характер правового акта управління не означає, що орган, який його видає, діє на свій розсуд, поза будь-якими рамками. Підзаконність пра­вового акта управління означає, що він повинен відповіда­ти усім вимогам законів та інших актів вищестоящих орга­нів як за змістом, так і за порядком видання і формою за­кріплення;

Ø правовий акт державного управління може ви­ступати варіантом управлінського рішення;

Ø прийма­ється винятково повноважним суб'єктом державно-управ­лінської діяльності;

Ø правовий акт державного управління — це од­ностороннє волевиявлення повноважного суб'єкта дер­жавного управління;

Ø правовий акт визначає правила належної пове­дінки в сфері державного управління;

Ø правовий акт державного управління може бути опротестований в установленому чинним законодав­ством порядку;

Ø правовий акт державного управління у разі недотримання вміщених у ньому юридично-владних при­писів викликає особливі юридичні наслідки, а саме: відпо­відальність винної сторони;

Ø наявність певної форми провадження (ви­дання) правового акта державного управління. Такі акти провадяться в установленому порядку й офіційно передба­ченою процедурою.

Все викладене вище дозволяє дати визначення актам державного управління.

Правові акти державного управління це владні, підзаконні, втілені в установлену форму волевиявлення суб'єк­тів державного управління, що безпосередньо впливають на правові норми і відносини з метою їх удосконалення відповідно до державних інтересів.

Згідно зі своїм призначенням акти управління можуть виконувати найрізноманітніші завдання. Зокрема можуть виступати як юридичні факти, на підставі яких виникають, змінюються і припиняються правовідносини. Правовий акт державного управління може стати під­ставою для прийняття інших актів управління.

Акт державного управління є доказом для органів вико­навчої і судової влади. Так, наявність рішення про виді­лення особі квартири є доказом його права на вселення в дану квартиру.

Акти управління відрізняються від суміжних державних актів і актів громадських організацій.

Насамперед вони відмінні від законів. Верховенство за­кону щодо акта управління незаперечне, оскільки він має найбільшу юридичну силу. Закон може змінювати, скасо­вувати, призупиняти дію акта управління, останній же аналогічного впливу на закон не здійснює.

Відрізняються акти управління й від судових актів. Су­дові акти (вироки, рішення, визначення) приймаються у зв'язку з конкретними порушеннями правових норм, є на­слідком розгляду на судових засіданнях фактів конкретних відхилень від встановленого правопорядку; вони не вста­новлюють нових правил поведінки.

Акти ж управління приймаються не лише і не стільки у зв'язку з порушенням правових норм. Значна частина пра­вових актів державного управління приймається у зв'язку з розв'язанням конкретних завдань повсякденного керів­ництва господарським, політичним, соціально-культур­ним будівництвом. До того ж багато актів управління (пра­вові акти) містять нові правила поведінки, розраховані на тривалий час.

Судові акти приймаються в особливому процесуально­му порядку, як правило, колегіально, акти ж управління часто приймаються одноосібно посадовими особами уп равлінського апарату, що не виключає можли­вості прийняття їх колегіально, наприклад, прийняття Ка­бінетом Міністрів України постанови.

Акти управління відрізняються від актів, які прийма­ються органами прокуратури. Прокурорські акти, як й ак­ти органів судової влади, пов'язані з конкретними пору­шеннями законів і можливістю таких порушень. У них не вирішуються питання повсякденного керівництва держав­ними справами, оскільки прокуратура не володіє адмініст­ративними функціями. Прокуратура не вирішує індивіду­ально-конкретних справ по суті. Згідно зі статтями 1 і 5 Закону України "Про прокуратуру" органи прокуратури здійснюють загальний нагляд за дотриманням законів, у тому числі й за законністю управлінських актів, які прий­маються органами державного управління.

Відрізняються акти управління і від цивільно-правових договорів, угод. Останні є результатом взаємної згоди двох чи кількох сторін. Акти управління — це однобічні, дер­жавно-владні волевиявлення конкретних органів управ­ління та їх посадових осіб. За незаконне прийняття акта управління несе відповідальність тільки той, хто його ви­дав, а за незаконне укладання цивільно-правової угоди — обидва її контрагенти.

Істотно відрізняються акти органів управління і від ак­тів громадських організацій. Акти останніх є актами не­державними, як правило, не є загальнообов'язковими, ім­перативні лише всередині самих громадських організацій. Акти ж державного управління є державно-владними, за­гальнообов'язковими, у ряді випадків обов'язкові не лише для певних державних органів, а й для громадських органі­зацій.

Акти державного управління відрізняються та­кож і від службових документів. Юридичні службові доку­менти хоч і мають юридичне значення (дипломи, атестати, трудові книжки, посвідчення, паспорти тощо), проте вони не містять норм права, що властиво більшості актів дер­жавного управління, які мають підзаконний характер.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А. Видання прав актів управління
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  6. Адаптивні організаційні структури управління.
  7. Адміністративне право і державне управління.
  8. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  9. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  10. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  11. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  12. Аеродинамічні властивості колісної машини




Переглядів: 1050

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види форм державного управління. | Види правових актів державного управління. Вимоги, що ставляться до актів державного управління.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.