1. Бракування канатів вантажопідіймальних кранів, що знаходяться в експлуатації, повинно провадитися згідно з настановою з експлуатації крана. При відсутності в настанові з експлуатації відповідного розділу бракування провадиться згідно з рекомендаціями, наведеними в цьому додатку. Для оцінки безпеки використання канатів застосовують такі критерії: а) характер та кількість обривів дротів (рис. 1-3), в тому числі наявність обривів дротів біля кінцевих закладань, наявність місць зосередження обривів дротів, інтенсивність зростання кількості обривів дротів;
Рис. 1. Обриви і зміщення дротів каната хрестової звивки
Рис. 2. Поєднання обривів дротів з їх спрацюванням: а - в канаті хрестової звивки; б - в канаті односторонньої звивки
Рис. 3. Обриви дротів в зоні зрівняльного блока: а - у декількох сталках каната; б - у двох сталках у поєднанні з місцевим зносом
б) розрив пасма; в) поверхневе та внутрішнє спрацювання; г) поверхнева та внутрішня корозія; д) місцеве зменшення діаметра каната, включаючи розрив сердечника; е) зменшення площі поперечного перерізу дротів каната (втрати внутрішнього перерізу); ж) деформація у вигляді хвилястості, корзинообразности, видавлювання дротів і сталок, роздавлювання пасом, заломів, перегинів і т. п.; з) пошкодження в результаті термічної дії або електричного дугового розряду. 2. Бракування канатів, що працюють зі сталевими та чавунними блоками, повинна проводитися за кількістю обривів дротів згідно з табл. 1 і рис. 4. Канати кранів, призначених для переміщення розплавленого або розжареного металу, вогненебезпечних та отруйних речовин, бракують за вдвічі меншій кількості обривів дротів. 3. У разі зменшення діаметра каната в результаті поверхневого спрацювання (рис. 5) або корозії (рис. 6) на 7% і більше порівняно з номінальним діаметром канат підлягає бракуванню навіть за відсутності видимих обривів дротів. У разі зменшення діаметра каната в результаті пошкодження осердя - внутрішнього зносу, обмятия, розриву тощо (на 3% від номінального діаметра в некрутящихся канатів і на 10% в інших канатів) канат підлягає бракуванню навіть за відсутності видимих обривів дротів (рис. 7).
Таблиця 1
Кількість обривів дротів, за наявності яких канати подвійної звивки, що працюють зі сталевими та чавунними блоками, бракуються
Число несучих дротів у зовнішніх пасмах
Конструкції канатів по ІСО і державним стандартів
Тип звивання
ГОСТ на канат
Група класифікації (режиму) механізму
Ml, М2, М3 і М4,
М5, М6, М7 та М8
хрестова звивання
одностороння звивання
хрестова звивання
одностороння звивання
на ділянці довжиною
6d
30d
6d
30d
6d
30d
6d
30d
n£50
6´7(6/1)
6´7(1+6)+1´7(1+6)
ЛК-0
3066-80
6´7(1+6)+1о.с.
ЛК-0
3069-80
8´6(0+6)+9о.с.
ЛК-0
3097-80
51£n£75
6´19(9/9/1)*
6´19(1+9+9)+1о.с.
ЛК-0
3077-80
6´19(1+9+9)+7´7(1+6)*
ЛК-0
3081-80
76£n£100
18´7(1+6)+1о.с.
ЛК-0
7681-80
101£n£ 120
8´19(9/9/1)*
6´19(12/6/1)
6´19(12/6+6F/1)
6´25FS(12/12/1)*
6´19(1+6+6/6)+7´7(l+6)
ЛК-Р
14954-80
6´19(1+6+6/6)+ 1 o.c.
ЛК-Р
2688-80
6´25(1+6; 6+12)+1o.c.
ЛК-3
7665-80
6´25(1+6;6+12)+7´7(1+6)
ЛК-3
7667-80
121£n£140
8´16(0+5+11)+9o.c.
ТК
3097-80
141£n£160
8´19(12/6+6F/1)
8´19(1+6+6/6)+1о.с.
ЛК-Р
7670-80
161£n£180
6´36(14/7+7/7/1)*
6´30(0+15+15)+7о.с.
ЛК-0
3083-80
6´36(1+7+7/7+14)+1 o.c.*
ЛК-РО
7668-80
6´36(1+7+7/7+14)+ +7´7(1+6)*
ЛК-РО
7669-80
181£n£200
6´31(1+6+6/6+12)+1 о.с.
6´31(1+6+6/6+12)+7´7(1+6)
6´37(1+6+15+15)+1о.с.
ТЛК-О
3079-80
201£n£
6´41(16/8+8/8/1)*
221£n£240
6´37(18/12/6/1)
18´19(l+6+6/6)+1o.c.
ЛК-Р
3088-80
241£n£260
261£n£280
281£n£ 300
4S
300£n
0,04n
0,08n
0,02n
0,04n
0,08n
0,16 n
0,04n
0,08 n
Примітки. 1. n - кількість несучих дротів у зовнішніх сталках каната; d - діаметр каната, мм 2. Дроти заповнення не вважаються несучими, тому не підлягають обліку. В канатах з декількома шарами сталок ураховуються дроти тільки видимого зовнішнього шару. В канатах зі сталевим сердечником останнє розглядається як внутрішня сталка і не враховується. 3. Кількість обривів не слід плутати з кількістю обірваних кінців дротів, яких може бути в 2 рази більше. 4. Для канатів конструкції з діаметром зовнішніх дротів у зовнішніх сталках, що перевищує діаметр дротів нижніх шарів, клас конструкції знижений та позначений зірочкою. 5. При роботі каната повністю або частково з блоками із синтетичного матеріалу c синтетичною футерівкою відзначається поява значної кількості обривів дротів усередині каната до появи видимих ознак обривів дротів або інтенсивного спрацювання на зовнішній поверхні каната. Такі канати відбраковуються з урахуванням утрати внутрішнього перерізу. 6. Незаповнені рядки в графі «Конструкції канатів по ІСО і державним стандартам» означають відсутність конструкцій канатів з відповідною кількістю дротів. При появі таких конструкцій канатів, а також для канатів із загальною кількістю дротів більше 300 кількість обривів дротів, за яких канат бракується, визначається за формулами, наведеними у нижньому рядку таблиці, причому одержане значення округлюється до цілого в більшу сторону.
Рис. 4. Приклад визначення кількості обривів зовнішніх дротів сталевого каната:
1 - на ділянці контролю в обірваного дроту виявлений тільки один кінець, відповідний кінець обірваного дроту відсутній. Даний дефект відповідає одному обриву; 2 - на ділянці контролю в обірваному дроту в наявності два кінця. Даний дефект відповідає одному обриву; 3 - на ділянці контролю один з дротів має двократне порушення цілісності. Оскільки порушення цілісності належать тільки одному дроту, даний дефект сумарно відповідає одному обриву За наявності у каната поверхневого спрацювання або корозії дротів кількість обривів як ознака бракування повинна бути зменшена згідно з даними табл. 2. У разі зменшення первинного діаметра зовнішніх дротів у результаті зносу (див. рис. 5, д) або корозії (див. рис. 6, д) на 40% і більше канат бракується. Визначення спрацювання або корозії дротів по діаметру проводиться за допомогою мікрометра або іншого інструмента, що забезпечує аналогічну точність. За меншої, ніж зазначено в табл. 1, число обривів дротів, а також за наявності поверхневого спрацювання дротів без їх обриву канат може бути допущений до роботи за умови ретельного спостереження за його станом під час періодичних оглядів із записом результатів до журналу оглядів та заміни каната після досягнення ступеня зношення,вказаному у таб.2