МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
1. У чому полягають відмінності між органічними і неорганічними реакціями? 2. Яку речовину прийнято називати субстратом, а яку – реагентом? 3. Охарактеризуйте поняття: індуктивний ефект. Як він позначається графічно, на яку відстань діє по системі σ-зв’язків у молекулі?? Наведіть приклади замісників, що виявляють негативний індуктивний ефект; позитивний індуктивний ефект. 4. Що називається спряженням? Наведіть приклади спряжених систем. 5. Охарактеризуйте π,π-спряження на прикладі будови молекул бутадієну-1,3 і бензену. Чому бензен відносять до ароматичних сполук? Чи підлягає його будова правилу ароматичності Хюккеля? 6. Що називається делокалізацією електронної густини, енергією делокалізації? Порівняйте значення енергії делокалізації бутадієну-1,3 і бензену. 7. Чому молекули пентадієну-1,4 і пропадієну неможливо віднести до спряжених систем? 8. Охарактеризуйте р,π-спряження на прикладі будови хлорвінілу СН2=СН–Cl, радикалу алілу СН2=СН–С·Н2 і карбоній-катіону алілу СН2=СН–С+Н2. 9. Охарактеризуйте поняття: мезомерний ефект. Наведіть приклади замісників з позитивним мезомерним ефектом і негативним мезомерним ефектом. Як графічно позначається мезомерний ефект? Покажіть на прикладі бензальдегіду, фенолу, карбонової кислоти та її ангідриду. 10. Як змінюється розподілення електронної густині в бензеновому кільці при наявності замісників? На які типи поділяються замісники залежно від характеру зміщення електронної густини? Який орієнтуючий вплив виявляють замісники кожного типу на напрямок реакцій заміщення у бензиновому кільці? 11. На які типи поділяються органічні реакції за характером розриву хімічних зв’язків? 12. Як називається розрив зв’язків при радикальних реакціях? Які частинки при цьому утворюються? 13. Як називається розрив зв’язків при іонних реакціях? Які частинки при цьому утворюються? 14. Охарактеризуйте поняття: нуклеофіл і електрофіл. Наведіть приклади. 15. Наведіть приклади узгоджених реакцій та поясніть їх сутність. 16. На які типи поділяються органічні реакції за структурною ознакою і природою реагентів, або за кінцевим результатом? 17. Дайте визначення реакціям перегрупування, разберіть їх на прикладі ізомеризації фенолів. Сформулюйте правило Ельтекова і проілюструйте його дію на прикладі кето-енольної таутомеріі первинних і вторинних вінілових спиртів. 18. Охарактеризуйте поняття: реакція полімеризації, мономер, полімер, елементарна ланка, ступінь полімеризації, молекулярна маса полімеру. Складіть схеми полімеризації етилену, пропілену, акрилонітрилу, дивінілу, ізопрену; схему сополімеризації дивінілу і стирену. 19. Що називається олігомеризацією? Складіть схеми олігомеризації за різних умов для таких сполук: ацетилену, формальдегіду, ацетальдегіду. 20. У чому полягають особливості складання електронного балансу для окисно-відновних реакції, що проходять між органічними сполуками? 21. На які типи поділяються органічні реакції за природою частинок,що приєднуються до органічної сполуки, чи відщеплюються від неї. 22. Охарактеризуйте реакції гідрування та дегідрування. Наведіть приклади відповідних реакцій, сформулюйте правило Лебедєва. 23. У чому полягають особливості реакцій галогенування насичених вуглеводнів при опромінюванні залежно від природи галогену і будови вихідного вуглюводню? За яких умов вони відбувають? Складіть схему дибромування 2-метилбутану і циклогексану, назвіть продукти. 24. Зазначте різницю реакцій бромування малих циклів (на прикладі циклопропану і метилциклобутану) при опромінюванні і при дії на них бромною водою. 25. Охарактеризуйте реакції галогенування ненасичених аліфатичних вуглеводнів на прикладі бромування таких сполук: бутен-2, бутадієн-1,3 і бутин-2. Як називаються дигалогеновуглеводні, в яких атоми галогену сполучені з двома сусідніми атомами карбону? 26. Як проходять реакції галогенування бензену та заміщених ароматичних сполук, що містять електроноакцепторні та електронодонорні бокові ланцюги? Які каталізатори використовують для цього? Наведіть приклади кислот Льюіса. Складіть схеми монохлорування бензину, толуену і бензойної кислоти за наявності відповідного каталізатора, назвіть продукти. 27. Які продукти утворюються внаслідок реакцій хлорування бензену і толуену при ультрафіолетовому опромінюванні? Складіть схеми реакцій. 28. Складіть схеми монохлорування таких сполук: пропіонова (пропанова) кислота, 2-метилбутаналь, 2-метилпентанон-3, бутанол-1. Зазначте умови реакцій, назвіть продукти, що утворилися. 29. За допомогою яких реагентів проводять дегалогенування віцінальних та ізольованих дигалогенопохідних? Напишіть схеми таких реакцій для сполук: 2-метил-2,3-дихлорпентан і 2-метил-1,5-дихлорпентан, назвіть продукти. 30. Які реакції називаються реакціями Вюрця? Складіть схеми реакцій Вюрця для: а) брометану; б) суміші хлорметану і 2-хлорпропану. Назвіть продукти. 31. До яких класів органічних сполук належать продукти, що утворюються при дегалогенуванні гемінальних ди- і тригалогенопохідних в умовах лужного гідролізу? Наведіть приклади. 32. Які реакції називаються реакціями гідрогалогенування? Сформулюйте правило, відповідно до якого відбувається гідрогалогенування ненасичених аліфатичних вуглеводнів та малих циклів. Для відповіді складіть схеми реакцій, що проходять при дії гідрогенбромідом на такі сполуки: бутен-1, бутин-1, метилциклопропан. 33. В яких випадках реакції гідрогалогенування проходять проти правила Марковникова? Складіть схеми реакцій гідрохлорування для таких сполук: пропенова кислота, 3,3,3-трихлорпропен-1, 1-нітропропен-2. 34. В яких реакціях виявляється пероксидний ефект Харраша? Проілюструйте його дію на прикладі реакції гідробромування 2-метилбутену-2 у присутності Н2О2. 35. Що називається реакцією дегідрогалогенування? За допомогою якого реагенту проводять реакції дегідрогалогенування аліфатичних і аліциклічних галогеновуглеводнів? 36. Сформулюйте правило, згідно з яким відбуваються реакції дегідрогеногування несиметричних аліфатичних і аліциклічних галогеновуглеводнів, проілюструйте його дію на прикладі реакції дегідрогеногування таких сполук: 2-хлорбутан; 1-бром-2-етилциклогексан; 2,3-дибромпентан; 2,2-дихлорпентан. 37. За допомогою якого реагенту проводять реакції дегідрогалогенування ароматичних галогеновуглеводнів? Складіть схеми реакцій дегідрогенування таких сполук: бромбензен; 1-бром-2,4-дихлорбензен. 38. Які продукти утворюються внаслідок дії на 2-бром-3-(п-бром)-фенілбутан а) спиртовим розчином NaOH; б) водним розчином NaOH при 400оС у присутності мідного каталізатора? Складіть схеми відповідних реакцій. 39. Які реакції називаються реакціями гідратації та дегідратації? Які каталізатори використовують для їх проведення? Сформулюйте правила, згідно з якими відбуваються реакції гідратації несиметричних ненасичених сполук і реакції дегідратації ненасичених гідроксилвмісних сполук? Наведіть приклади. 40. Складіть схеми реакції гідратації пропену і метилциклобутен та схеми реакцій дегідратації бутанлу-2 і 2-метилциклобутанолу-1. 41. За яких умов проходить реакція гідратації ацетилену та його гомологів, як вона називається? Складіть схеми реакції гідратації ацетилену і пропіну, зазначте умови, назвіть продукти реакції. 42. Як відбувається гідратація ненасичених сполук, молекули яких містять у b-положенні відносно кратного зв’язку сильну електроно-акцепторну групу (–СHal3, –СООН, –СНО, –NO2, –СºN)? Наведіть приклади реакцій. 43. Охарактеризуйте реакції нітрування, що в таких реакціях виступає ініціювальною частинкою? Складіть реакції нітрування 2-метилпропану; етилбензену і фенолу. 44. До якого класу належать продукти реакції сульфування? Складіть схему реакції сульфування толуену і бензойної кислоти. Як можна позбавити одержані продукти від сульфогрупи? 45. Дайте характеристику реакцій алкілування, зазначте умови їх перебігу, назвіть реагенти і каталізатори, наведіть приклади. 46. Охарактеризуйте реакції карбонілювання. Складіть схеми карбонілювання таких сполук: етилену, пропену, бензену. Зазначте умови їх перебігу, назвіть продукти. 47. Що називається реакціями карбоксилювання і декарбоксилювання? Які сполуки піддають таким таким реакціям, які реагенти використовують? 48. Складіть схеми реакцій карбоксилювання пропену, пропіну, пропілмагнійхлориду, бензилмагнійхлориду. Зазначте умови перебігу, назвіть продукти. 49. Напишіть схеми декарбоксилювання солей: а) натрій пропіонату і натрій бензоату за реакцією Дюма (лужне плавлення); б) натрій пропіонату за реакцією Кольбе (електроліз водного розчину); в) кальцій ацетату способом сухої перегонки; г) суміші барій ацетату і магній пропіонату способом сухої перегонки. 50. Напишіть схеми декарбоксилювання карбонових кислот та їх похідних: а) оцтової кислоти; б) суміші оцтової та мурашиної кислот; в) суміші оцтової та пропіонової кислот; г) щавлевої кислоти; д) адипінової (пентандиової) кислоти; е) пальмітинової кислоти С15Н31–СООН за допомогою гідроген йодиду і за реакцією Бородіна (при нагріванні з бромом у присутності HgO); ж) акрилової (пропанової) кислоти і коричної (3-фенілпропенової) кислоти. Зазначте умови перебігу реакцій, назвіть продукти. 51. Напишіть схеми декарбоксилювання a-заміщених карбонових кислот: а) молонової НООС–СН2–СООН; б) ціанооцтової N≡C–СН2–СООН; в) ацетооцтової СН3–C(O)–СН2–СООН; г) нітрооцтової NO2–СН2–СООН; д) трибромоцтової СBr3–СООН; е) щавлевооцтової НООС–С(О)–СН2–СООН; ж) молочної СН3–СН(ОН)–СООН; з) α-аланіну СН3–СН(NН2)–СООН.
Читайте також:
|
||||||||
|