Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема 2. Основні педагогічні поняття. Педагогіка та інші науки

Ключові поняття та терміни теми: народна педагогіка, педагогіка народознавства, виховання, освіта, навчання, розвиток, самоосвіта, самовиховання, система, система педагогічних наук, вікова педагогіка, дефектологія, галузева педагогіка, порівняльна педагогіка.

Завдання. Перевірте себе. Запишіть визначення понять, термінів.

Соціалізація – це ________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Формування – це ________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Розвиток – це ____________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Категорії педагогіки – це__________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Система– це _____________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Система педагогічних наук – це____________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Педагогіка народознавства– це ____________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання. Прочитайте інформацію з питання: «Класифікація категорій педагогіки», доберіть приклади.

Як і кожна наука педагогіка має свій категоричний апарат. Розрізняють: І. Методологічні категорії педагогіки:

1) педагогічна концепція – система критичних поглядів на реальну вузівську дійсність і відповідний пошук та пропозиції нових конструктивних ідей;

2) педагогічна теорія – система науково-педагогічних знань, що описує і пояснює елементи реальної діяльності у навчально-виховному закладі;

3) педагогічна ідея – новий напрям думки, твердження, або розгорнута модель що відображає ті чи інші стосунки або зв’язки у педагогічній дійсності;

4) педагогічна закономірність – суттєва, об’єктивна, повторювана послідовність явищ;

5) педагогічний принцип – система вимог, дотримання яких забезпечує продуктивність навчально-виховного процесу.

ІІ. Процесуальні категорії: 1) виховання; 2) навчання; 3) освіта; 4) розвиток; 5) формування; 6) педагогічний процес тощо.

ІІІ. Сутнісні категорії:

1) мета, завдання і зміст виховання професіонала спеціаліста;

2) викладання та учіння;

3) диференційований і індивідуальний підходи;

4) прогнозування наслідків педагогічного впливу;

5) планування навчально-виховної роботи;

6) форма, методи і засоби виховання і навчання;

7) педагогічні технології навчання і виховання;

8) управління навчально-виховним процесом;

9) самостійна навчальна робота учнів;

10) гуманізація і гуманітаризація та ін.

Завдання. Проаналізуйте категорії педагогіки. Доберіть приклади.

Основними поняттями педагогіки є «виховання», «навчання», «розвиток», «освіта».

Виховання – це виключно людська функція, вона існує стільки, скільки існує людина; категорія загальна, вічна, історична. Виховання полягає в підготовці молодих поколінь до життя в суспільстві.

Термін «виховання» вживається у педагогіці у різних значеннях:

Ø у широкому соціальному – як соціальне явище, яке включає в себе всю систему взаємовідносин особистості з навколишнім середовищем;

Ø у широкому педагогічному – як педагогічну діяльність в умовах навчально-виховних закладів;

Ø у вузькому педагогічному – як спеціально організовану, цілеспрямовану, систематичну роботу вихователів по формуванню особистості вихованця чи колективу.

Виховання – це процес, взаємодії вихователя і вихованців з метою формування особистості вихованців, у відповідності з їх потребами і потребами суспільства.

Ознаки виховання як педагогічного явища:

1.Цілеспрямований (весь виховний процес і кожний його елемент).

2.Комплексний, динамічний (рухливість системи і кожного компонента).

3.Двосторонній (процес взаємодії педагога і вихованців при активності обох сторін).

4.Планомірний, послідовний, багатофакторний (створення оптимальних умов виховання або виховує середовища).

5.Змістовий (на підставі поставленої мети і стратегічних завдань визначається його зміст, організація освоєння (як учнями, так і педагогами) соціально - культурних цінностей суспільства: економіки, політики, науки, всіх видів мистецтва, життєвої практики у всіх видах діяльності, формування ставлення до предметів, явищ, чинникам, подіям навколишнього світу, розвиток індивідуальності школяра).

6._____________________________________________________________

7._____________________________________________________________

8._____________________________________________________________

Вчительська професія – це людинознавство, постійне проникнення, що ніколи не припиняється, в складний духовним світ Людини, чудова межа – постійно відкривати в людині нове, вражатися новому, бачити людину в процесі його становлення…

В.О. Сухомлинський

Завдання. Прочитайте та доповніть (допишіть, знайдіть) інформацію з питання: «Система педагогічних наук».

Педагогіка – широка наука. Предмет її дослідження настільки складний, що окрема, навіть дуже широка, наука не в змозі охопити його сутність, всі зв’язки, залежності. Педагогіка, пройшовши тривалий шлях розвитку, накопичила значні знання та досвід з виховання, навчання, розвитку особистості, перетворилася в розгалужену систему наукових знань.

Система педагогічних наук – це зв’язки та відношення, що склалися у процесі історичного розвитку різних галузей педагогічних знань:

ü загальна педагогіка – базова наука (та навчальна дисципліна), яка вивчає головні теоретичні і практичні питання виховання, навчання і освіти, досліджує загальні проблеми навчально-виховного процесу.

Розділи загальної педагогіки: загальні засади педагогіки, ________________

______________________________________________________________________

ü вікова педагогіка (дошкільна, шкільна, педагогіка дорослих) – досліджує закони та закономірності навчання, виховання та освіти, організаційні форми і методи навчально-виховного процесу стосовно різних вікових груп;

ü корекційна педагогіка – ________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

· сурдопедагогіка – вивчає особливості навчання і виховання глухих і глухонімих дітей;

· тифлопедагогіка – ______________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

· олігофренопедагогіка – особливості навчання і виховання розумово відсталих дітей із затримками розумового розвитку;

· логопедія – особливості навчання і виховання дітей з порушеннями мовлення;

· виправно-трудова педагогіка – перевиховання неповнолітніх і дорослих правопорушників, злочинців.

ü окремі методики (часткові) – предметні дидактики, які досліджують специфіку застосування загальних закономірностей навчання до викладання окремих навчальних предметів у закладах освіти всіх типів;

ü історія педагогіки – наука, що вивчає розвиток педагогічних ідей і освітньої практики видатними вітчизняними і зарубіжними педагогами в різні історичні епохи;

ü галузева педагогіка (вищої школи, військова, медична, інженерна, спортивна, виробнича і под.) – вивчає галузеві аспекти освіти, які визначають специфіку навчально-виховного процесу в тих чи інших умовах, розкриває його закономірності;

ü порівняльна педагогіка – _______________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü соціальна педагогіка – наука, яка вивчає вплив на педагогічний процес конкретних соціальних інститутів: сім’ї, школи, підліткового чи молодіжного об’єднання, закладів культури, спорту тощо.

Науково-теоретична структура соціальної педагогіки: агогіка – наука про вивчення проблеми запобігання відхилення у поведінці дітей та підлітків; герогіка – про соціально-педагогічні проблеми людей похилого віку; андрагогіка – ______

_______________________________________________________; віктимологія – про різні категорії людей, які стали жертвами соціальної організації та насильства.

Питання для роздумів та дискусій

1.Обґрунтуйте, який з підходів щодо виникнення виховання абсолютно є не науковим?

2.Які погляди на виховання, освіту, навчання, розвиток виявили українські просвітителі, письменники і педагоги?

3.Зробіть порівняльний аналіз думок (поглядів) філософів, педагогів-класиків щодо виховання, розвитку особистості.

4.Як ви розумієте міркування А. Дістервега. Проаналізуйте та обґрунтуйте його у парі або малій групі з іншими студентами: «Розвиток і освіта жодній людині не можуть бути дані чи повідомлені. Кожен, хто бажає до них приєднатися, повинен досягти цього власною діяльністю, власними силами, власним напруженням».

5.Чи простежується зв’язок між ідеєю гармонійного виховання Й. Песталоцці і сучасним завданням виховання школярів?

6.Обґрунтуйте сутність авторитаризму виховання у Й. Гербарта.

7.У якому значенні розуміють поняття «вільне виховання»?

8.Як Ви розумієте вислів: «Психологія без педагогіки безкорисна, педагогіка без психології безсила»? Назвіть конкретні приклади їх взаємовпливу.

9.Назвіть інші науки, з якою існує подібний зв’язок педагогіки. Обґрунтуйте свою думку.

Пошуково-дослідні завдання

1. Проаналізуйте визначення понять: «освіта», «виховання», «розвиток», «формування» з різних навчальних посібників з педагогіки. Виберіть ті, які, на Вашу думку, найбільш повно відображають суть цих понять. Обґрунтуйте свою точку зору.

2. Знайдіть у збірниках прислів’їв та приказок ті, що мають виховне значення. Порівняйте близькі за змістом прислів’я та приказки різних народів.

3. Побудуйте графічну модель, яка відображає співвідношення понять: «виховання», «освіта», «навчання». Обґрунтуйте свою позицію.

4. Використовуючи статті з педагогічних журналів, підготуйте повідомлення, виступи, реферати:

Ä Актуальні проблеми виховання молодших школярів.

Ä Співвідношення виховання і розвитку учнів початкової школи.

Ä Фактори розвитку особистості учня в початковій школі, їх особливості.

Ä Механізми розвитку особистості молодшого школяра, їх особливості.

Ä Порівняльна характеристика вікової періодизації особистості Я.А. Коменського та Ж.-Ж. Руссо (або за вибором). Яка, на Вашу думку, є більш науково обґрунтованою.

Ä Приклади виховання, навчання, розвитку молодших школярів.

Література:1. С. 11-19; 2. С. 17-25; 3. 43-46; 4. С. 11-36; 5. С. 9-23; 13. С. 30-36; 14. С. 87-108.

Савченко О. Вивчення особистості молодшого школяра як передумова успішної організації його навчальної діяльності / О.Я. Савченко // Початкова школа. – 2012. – № 3. – С. 1–7.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Основні засоби
  3. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  4. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.
  5. АГД як галузь економічної науки
  6. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  7. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  8. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  9. Англійська педагогіка XVII ст. Педагогічна концепція Дж.Локка
  10. Артеріальний пульс, основні параметри
  11. Артеріальний пульс, основні параметри
  12. Б) основні джерела забруднення атмосферного повітря.




Переглядів: 1607

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ми вирішили скрізь іти за природою, і як та проявляє свої сили одна за одною, так і ми повинні йти за послідовним порядком розвитку розумових здібностей. | Тема 3. Методи науково-педагогічних досліджень

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.