Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 3. Методи науково-педагогічних досліджень

Ключові поняття та терміни теми: метод, методологія науки, методологічна засада педагогіки, наукове дослідження, проблема дослідження, об’єкт дослідження, предмет дослідження, мета (ціль) дослідження, завдання дослідження, гіпотеза дослідження, методи дослідження.

Завдання. Перевірте себе. Запишіть визначення понять, термінів.

Метод – це _______________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

Методологія – це _________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Методи педагогічного дослідження – це _____________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Експеримент в педагогіці – це _____________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Спостереження як метод дослідження – це__________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Тестування як метод дослідження – це______________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Моделювання як метод дослідження – це____________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Методи опитування – це ___________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання. Прочитайте та доповніть (допишіть, знайдіть) інформацію з питання: «Методологія педагогіки».

Метод(гр. methodos) – спосіб пізнання, дослідження явищ.

Методологія науки – вчення про принципи, форми та методи наукового пізнання.

Методологічні засади педагогіки – наукове підґрунтя пояснення основних педагогічних явищ і розкриття їх закономірностей.

Методологічна основа є багаторівневою системою. Її складовими є:

1.Філософська методологія, що виражає світоглядну інтерпретацію результатів наукової діяльності, форм і методів наукового мислення у відображенні картини світу. Нині одночасно співіснують різні філософські напрями, які виступають у ролі методології педагогіки: екзистенціалізм, прагматизм, діалектичний матеріалізм, неотомізм, неопозитивізм та інші.

Загальна характеристика окремих філософських течій:

ü екзистенціалізм (від лат. existencia – існування) – впливовий філософський напрям, що визначає особистість найвищою цінністю;

ü прагматизм – _________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü неопозитивізм метою виховання вважає підготовку індивіда, здатного включитися в систему індустріального виробництва, яке функціонує як добре злагоджений механізм;

ü неотомізм – __________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü необіхевіоризм – ______________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Опора на загальнонаукові принципи, форми, підходи до відображення дійсності (системний підхід, моделювання, статистична картина світу).

3.Конкретна наукова методологія (сукупність методів, форм, принципів дослідження в конкретній науці).

4.Дисциплінарна методологія, що стосується частини науки (наприклад, в педагогіці – загальні основи педагогіки).

5.Методологія міждисциплінарних досліджень.

Суть нової методології педагогіки.Вона відображає гуманістично орієнтовану філософію освіти, стрижневим поняттям якої є гуманізм – особливе ставлення до людини як найвищої цінності життя, спрямованість педагогічної діяльності на досягнення загальнолюдських ідеалів і т. под.

Завдання. Прочитайте та доповніть (допишіть, знайдіть) інформацію з питання: «Методи науково-педагогічного дослідження».

Метод(гр. methodos) – спосіб пізнання, дослідження явищ; це сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного освоєння дійсності, підпорядкованих вирішенню конкретного завдання.

Кожен науковий метод характеризується такими рисами:

Ø ясність, тобто загальнозрозумілість методу;

Ø націленість, тобто підпорядкованість методу досягненню певної мети, розв’язанню певних конкретних завдань;

Ø детермінованість – сувора послідовність використання методу;

Ø результативність – здатність методу забезпечувати досягнення певної мети;

Ø надійність – здатність методу з великою ймовірністю забезпечувати отримання бажаного результату;

Ø економність – здатність методу досягати результатів дослідження з найменшими витратами засобів і часу.

Ø відповідність методу об’єктові дослідження і рівню пізнання

Етапи педагогічного дослідження

Розпочинаючи педагогічне дослідження, важливо з’ясувати його вихідні положення, а саме: актуальність проблеми, об’єкт, предмет, мету, гіпотезу та завдання дослідження.

Проблема дослідження в широкому значенні – складне теоретичне або практичне питання, що потребує вивчення, вирішення.

Проблема має бути відображена насамперед у темі дослідження.

Об’єкт дослідження – частина об’єктивної реальності, яка на цьому етапі стає предметом практичної і теоретичної діяльності людини як соціальної істоти (суб’єкта). Об’єктами педагогічних досліджень можуть бути діяльність педагогів, учнів, педагогічні стосунки між суб’єктом і об’єктом навчально-виховної роботи, особистістю та колективом, між вихованням і самовихованням, організація пізнавальної діяльності учнів, навчально-виховний процес тощо.

Предмет дослідження – зафіксовані в досвіді, включені в про­цес практичної діяльності людини сторони, якості та відносини досліджуваного об’єкта з певною метою за даних умов. Предмет дослідження вужче поняття, ніж об’єкт дослідження (конкретна частина об’єкта).

Мета дослідження – ціль, яку поставив перед собою дослідник (конкретизована мета). Формулюючи мету дослідження, дослідник з’ясовує, який результат передбачає отримати і яким він має бути.

Гіпотеза дослідження – ____________________________________________

Вона повинна формулюватися так, щоб з цього формулювання проглядалися положення, які потребують перевірки у процесі дослідження.

Завдання дослідження: а) вирішення певних теоретичних питань, що є загальною проблемою (наприклад, з’ясування сутності дидактичного явища, вдосконалення його визначення, дослідження ознак); б) експериментальне вивчення практики вирішення проблеми, виявлення її типового стану, типових недоліків, їх причин, типових рис передового досвіду та ін.; в) обґрунтування системи заходів, необхідних для вирішення поставленого завдання; г) експериментальна перевірка пропонованої системи заходів щодо відповідності її критеріям оптимальності; ґ) вироблення методичних рекомендацій для тих, хто використовуватиме результати дослідження на практиці.

Способи фіксації процесу і результатів науково-педагогічного дослідження: анкети, плани спостереження, здійснення педагогічних експериментів, втілення результатів дослідження в практику, магнітофонні та відео записи, фотокартки, кінострічки; протоколи обговорення уроків, виховних заходів та ін.; конспекти опрацьованої літератури, архівних матеріалів; описи досвіду роботи шкіл та інших виховних закладів; статистичні дані, математичні обчислення.

Завдання. Визначіть актуальну педагогічну проблему початкової освіти, опишіть мікродослідження за відповідними етапами.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Система методів науково-педагогічного дослідження

Методи педагогічного дослідження поділяють на такі групи:

1) методи вивчення науково-теоретичних джерел: бібліотечно-бібліографічні, методи логічної обробки тексту, методи творчої діяльності у зв’язку з прочитаним;

2) методи вивчення педагогічного процесу (досвіду) в природних умовах:спостереження, бесіда, інтерв’ю, анкетування, тестування, метод вивчення біографії та складання характеристики, метод вивчення шкільної документації, діагностуючі роботи та ін.;

3) методи вивчення педагогічного процесу в спеціально змінених умовах: природний експеримент, лабораторний експеримент, констатувальний експеримент, формувальний експеримент;

4) теоретичні методи дослідження: індукція, дедукція, аналіз, синтез, порівняння, класифікація, абстрагування, конкретизація, моделювання;

Розглянемо деякі з них:

ü аналіз – розкладання цілого складного явища на його складові, більш прості елементарні частини і виділення окремих сторін, властивостей, зв’язків;

ü синтез – ______________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü порівняння – __________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü класифікація – це розумова процедура під час аналізу інформації, яка полягає в логічному розподілі фактів, даних, явищ тощо за якоюсь однією ознакою, притаманною для цієї групи;

ü узагальнення – логічний перехід від одиничного до загального, від менш загального до більш загального судження, знання, оцінки;

ü моделювання – _______________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

5) методи обробки результатів дослідження: методи якісного аналізу, методи кількісного аналізу.

Крім того, методи педагогічних досліджень поділяються в залежності: від характеру участі школярів у їх проведенні– на пасивні (спостереження, аналіз продуктів діяльності та ін.) і активні (анкетування, тестування, соціометричні виміри та ін.); від часу проведення –на короткотермінові (анкетування) і тривалі (цілеспрямоване спостереження, експеримент); від місця проведення– на шкільні (класні, позакласні) і лабораторні.

Традиційно-педагогічними є методи:

1.педагогічне спостереження – це цілеспрямоване сприйняття педагогічного явища в природних умовах, у процесі якого дослідник одержує конкретний фактичний матеріал;

2.методи опитування: дослідницька бесіда – ________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.вивчення і узагальнення передового педагогічного досвіду

(передовий педагогічний досвід – це результат творчої діяльності педагога з елементами новизни, спрямований на реалізацію актуальних завдань навчання і виховання);

4.вивчення шкільної документації та продуктів діяльності учнів.

Педагогічний експеримент (експеримент від лат. – спроба, досвід) – дослідження явищ навчання і виховання у спеціально організованих і строго контрольованих умовах.

В залежності від поставленої мети розрізняють:

ü констатувальний експеримент – це дослідження, яке проводиться на початку дослідження і своїм завданням має вияснення стану справ у шкільній практиці з тієї чи іншої проблеми;

ü формувальний – це _____________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü контрольний, суть якого полягає у застосуванні апробованої методики в роботі інших педагогів і шкіл.

Математичні методи педагогічних досліджень:

ü реєстрація – передбачає виявлення певної якості у явищах даного класу і підрахунок кількості з наявності або відсутності цієї якості (наприклад, виявлення якості навчальних досягнень учнів: кількість успішних і неуспішних);

ü ранжування – _________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________

ü моделювання – створення і дослідження моделей.

Статистичні методи – методи математичної статистики, що використовуються для опрацювання експериментальних даних з метою підвищення обґрунтованості висновків. У педагогіці вони представлені: а) описовою статистикою (таблиці, графіки); б) теорією статистичного висновку (передбачення результатів за даними обстеження вибірок); в) теорією планування експериментів (виявлення та перевірка причинних зв’язків між змінними).

Питання для роздумів та дискусій

1.Чому для розвитку педагогічної науки необхідне здійснення наукових досліджень?

2.Які відмінності між фундаментальними і прикладними педагогічними дослідженнями?

3.Охарактеризуйте основні вимоги до організації педагогічних досліджень. Чим вони зумовлені?

4.Які логічні зв’язки між етапами педагогічного дослідження?

5.Охарактеризуйте теоретичні методи педагогічного дослідження?

6.Охарактеризуйте емпіричні методи педагогічного дослідження. Яка їх роль в діяльності вчителя початкової школи?

7.Для чого вчителю необхідно володіти методикою педагогічного дослідження?

Як ви розумієте запропоновані цитати? Чи є актуальними ці твердження педагогів сьогодні? Проаналізуйте та обґрунтуйте їх у парах, малих групах з іншими студентами.

1. К.Д. Ушинський: «Справжній вихователь повинне бути попередником між школою, з одного боку, і життям і наукою – з другого».

2.І. Ньютон: «При вивченні наук приклади корисніші за правила».

3.А. Дістервег: «Засвоювати і досліджувати предмет за допомогою розуму – це і є, власне розвиток».

4.А. Шопенгауер: «Хто чітко мислить, той чітко викладає».

5.В. Сухомлинський: «Один із секретів педагогічної творчості в тому, щоб пробудити у вчителя інтерес до пошуку, до аналізу власної діяльності».

6. Л.С. Виготський: «Педагогіка повинна орієнтуватися не на вчорашній день, а на завтрашній день дитячого розвитку ...».

Пошуково-дослідні завдання

Використовуючи статті з педагогічних журналів, можливості Інтернету підготуйте повідомлення, виступи, реферати:

Ä Роль спадковості, середовища, виховання у формуванні особистості (можливий вибір фактору розвитку – за вибором студента).

Ä Проаналізувати народні уявлення про основні чинники формування особистості (М.Г. Стельмахович: «Українська народна педагогіка», «Народна педагогіка»).

Ä Актуальні проблеми сучасної початкової школи в контексті досвіду В.О. Сухомлинського (за книгою педагога «Серце віддаю дітям»).

Ä Огляд матеріалів передового педагогічного досвіду вчителів початкової школи (Вінниччини, України та ін.).

Ä Підготувати огляд публікацій з журналу «Початкова школа», «Рідна школа», «Все для вчителя», газети «Початкова освіта» та ін. (за останній рік), які висвітлюють актуальні проблеми початкової школи та досвід кращих учителів України, Вінниччини.

Література:1. С. 20-34; 2. С. 21-26; 3. С. 47-49; 4. С. 39-51; 5. С. 24-39.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  7. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.
  8. V. Етичні правила психологічних досліджень
  9. V. ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЇХ ВИКОНАННЯ
  10. V. Обов'язки методиста кафедри педагогіки
  11. VIІ. Короткі методичні вказівки до роботи студентів на практичному занятті
  12. А) Методика проведення заняття




Переглядів: 1692

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 2. Основні педагогічні поняття. Педагогіка та інші науки | Розділ 2. СЕМІНАРСЬКІ І ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ІЗ ЗАГАЛЬНИХ ОСНОВ ПЕДАГОГІКИ : МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.108 сек.