МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 3 страницаСуспільство як система
17.2.5. Духовні проблеми Філософсько-антропологічне розуміння глобальної проблематики виводить науку і суспільство на усвідомлення того, що доля людства і світу в цілому залежить зрештою від розв 'язання питань духовного порядку. Це ще одна глобальна проблема сучасності. Йдеться про формування відповідних людських якостей, без яких неможливе ані застосування екологічно чистих технологій, ані раціональне ставлення до природних ресурсів, ані встановлення справедливого світового економічного порядку, ані формулювання мети сучасного людства як єдиного цілого, ані уявлення людини про своє місце у світі, ані вироблення перспективних ціннісних орієнтацій людей і суспільства, ані утвердження оптимістичного погляду на процес світового розвитку. Саме у продукуванні і транслюванні цих якостей полягає глобальна місія такого соціального інституту як система освіти. У праці "Людські якості" А. Печчеї підкреслював, що для приборкання технічної революції та спрямування людства до гідного майбутнього необхідно передусім подбати про зміну самої людини, а це означає зміну системи освіти. Вона переживає зараз глибоку кризу — кризу соціалізації, зростання відриву освіти від культури, відставання її від науки, пригнічення людського в людині (орієнтація на технократичні і конформістські цінності), невідповідність освітянських систем очікуванням людей. Глобальну кризу освіти досить глибоко проаналізовано у світовій та вітчизняній філософській, соціологічній, психологічній та педагогічній літературі. її вияви демонструють об'єктивні свідчення про стан і тенденції в освіті та письменності. За даними ЮНЕСКО (Організація ООН з питань освіти, науки і культури), понад 100 млн дітей шкільного віку на початку 90-х років XX ст. не відвідували школу, у світі налічувалося майже 1 млрд неписьменних. Ці роки принесли розвиненим країнам зниження неписьменності, а країнам "третього світу" — її зростання. Наприкінці XX — на початку XXI ст. світ, у тому числі держави СНД, спіткало нове масове явище — "функціональна неосвіченість", що охопило десятки мільйонів людей. Сутність цієї неосвіченості полягає у диспропорції між рівнем освіти і підготовленістю до виконання функцій, що мали б відповідати цьому рівню. Пошуки шляхів подолання глобальної освітянської кризи в Україні концентровано відобразилися у Державній національній програмі "Україна XXI століття: Стратегія освіти" (1993), законах України "Про освіту", "Про мови" і "Про вищу освіту". Цей комплекс заходів відповідає міжнародним проектам "Освіта для 2000 року" (ФРН), "Освіта американців для XXI століття" та "Нація в небезпеці" (США), "Освіта майбутнього" (Франція), "Модель освіти для XXI століття" (Японія). Зазначені документи спираються на те, що й у XXI ст. тенденції освітянської системи як важливого соціокультурного інституту суспільства глибоко вкорінюватимуться у процеси трансформації соціальної, політичної, культурної та економічної сфер життя світового співтовариства. Зміна самої людини передбачає об'єктивне оцінювання загрози духовному середовищу суспільства як важливої глобальної проблеми сучасності. Чимало філософів, соціологів, прогресивних учених, майстрів культури і політичних діячів світу звертають увагу на такий парадокс: з одного боку, починаючи з другої половини XX ст., у зв'язку з гігантським розвитком засобів масової інформації констатується значний прогрес світової і національних духовних культур, а з іншого — саме в цей час виникає так звана масова культура, яка претендує на підкорення культур усього світу, його культурну "колонізацію", становить загрозу культурним надбанням усіх країн. Якщо Рим дав світові право, Англія — парламентаризм, Франція — культуру і республіку, то, як зауважував американський вчений і політичний діяч 3. Бжезінський, "масову культуру" поряд із науково-технічним прогресом "подарували" світові США. Сумнівна заслуга, тому що "масова культура" — це результат глибокого розпаду всієї сучасної культури, її комерціалізації. Всупереч цьому, США нав'язують "масову культуру" всьому людству. У царині культурного обміну домінує продукція кінематографа США: вона захопила 50 % кіно-ринку Франції, Італії, Данії та Голландії, 60 — ФРН, 80 — Ве-
Тема 17 Суспільство як система
ликої Британії, понад 80 % — Японії. США займають перші позиції в експорті розважальної музики, телевізійних програм тощо. Поза будь-яким сумнівом, "масова культура", за оцінкою самих американських дослідників, жодним чином не збагачує світову культуру. В Україні за останнє десятиліття XX ст. література, театр, наука, музеї тощо, як і освіта, опинилися у кризовому стані, зокрема завдяки неконтрольованому поширенню на її теренах "масової культури". Україна потребує духовного розвитку народу. Отже, поряд із розбудовою державності, утвердженням ринкової економіки, вкрай необхідна нова культурна політика. Аналізуючи глобальні проблеми та становище людини в їх межах, роль людини у їх вирішенні, соціально-філософська думка вийшла на обґрунтування нагальної потреби формування свідомості людей та суспільства, адекватних ситуації, що склалася. Ядром такої свідомості має бути глобальний світогляд, який повинен висвітлити особливості сучасної всесвітньої цивілізації, виявити і врахувати коріння сучасних глобальних проблем, знайти шляхи їх переборення, а також уяс-нити майбутню перспективу людства. Йдеться про сенс перебування людини на Землі та в Космосі, про місце людини за її суттю. Глобальний світогляд передбачає глибоке розуміння проблеми виживання людства, залежності від цього вирішення всіх інших проблем. Він має перетворитися на невід'ємну частину нової культури. Сутність його полягає не у запереченні прогресу, не у зневірі та песимізмі, не у поверненні до минулого, оскільки прагнення до панування людини над людиною і над природою не може бути позитивним, а у відкритті людству оптимістичної перспективи. Глобальний світогляд буде притаманним новій людині, яка стане справжнім господарем Всесвіту, тому що не буде хижаком стосовно інших людей і природи. Завдяки глибоким змінам у системі міжнародних відносин початку 90-х років XX ст. людство переживає перехідний етап від післявоєнного до нового міжнародного устрою, до мирного періоду своєї історії. Можливості успішного просування цим шляхом збільшилися. Однак не слід впадати в ейфорію, забувати про реалії сьогодення. Досягнення консенсусу, зокрема стосовно шляхів вирішення глобальних проблем сучасності, — дуже складна, динамічна і суперечлива справа. Все залежатиме від того, чи прийдуть на зміну протиборству відносини партнерства, чи буде створено надійний механізм вирішення глобальних проблем. Важливо усвідомити, що головна складність — не прощання зі старим, а створення нового світопорядку. На цьому шляху зроблено лише перші кроки, з'явилися перші паростки. Людству ще доведеться по-новому осмислити необхідність врятування своєї цивілізації на основі діалектичного, оптимального сполучення національних і вселюдських інтересів. Перед людством постала дилема: або переможе вузь-конаціональний егоїзм і світ буде відкинуто на багато десятиліть назад у вир непримиренної конкуренції завищено оцінених національних інтересів, або на стабілізуюче начало міжнародного життя перетворяться партнерство, взаємодопомога, взаємодія та взаєморозуміння всіх держав і народів світу, об'єднаних спільними загальнолюдськими цінностями. Це зовсім не означає відмову від належної оцінки та реалізації власних національних або соціально-класових інтересів кожної держави, кожного народу. Йдеться лише про пріоритети вселюдських цінностей в ім'я збереження цивілізації та її досягнень шляхом подолання загострених глобальних проблем. Одночасно це й основа реалізації специфічних власних завдань будь-якої країни. Зусилля всіх народів мають бути об'єднані перед загрозою глобальних проблем задля продовження існування і прогресу людського роду. В іншому випадку, об'єднати зусилля народів заради вирішення глобальних проблем не вдасться. Це буде катастрофа. Глобальні проблеми, якщо їх послідовно, крок за кроком не вирішувати, будуть дискредитувати і підривати те позитивне, що накопичене людством, особливо за останні роки. Застосування цих підходів, утвердження такого порядку у світі має розгортатися на національному, регіональному та глобальному рівнях на основі таких універсальних принципів, як демократизація, демілітаризація і гуманізація, під егідою ООН, за активної ролі міжнародних організацій континентального і регіонального рівнів, масових антивоєнних, екологічних, медичних та інших демократичних рухів. Тема 17 Контрольні запитання і завдання 1. Сформулюйте поняття "соціальна філософія". Назвіть її об'єкт і предмет. 2. Визначте поняття "природа" з позиції соціальної філософії. 3. У чому полягає сутність природничо-наукової теорії походження людини і суспільства? 4. Що таке суспільство і в чому полягає його сутність? 5. Розкрийте зміст понять "біосфера" та "ноосфера". 6. Що таке праця? Як вона вплинула на виникнення і розвиток людини? 7. Назвіть етапи антропогенезу. 8. Як природа впливає на суспільство? 9. Розкрийте поняття "географічний детермінізм" і "геополітика". 10. Як сучасне людство впливає на розвиток суспільства? Тема 18 МАТЕРІАЛІСТИЧНЕ РОЗУМІННЯ ІСТОРІЇ Складність і багатоплановість суспільного життя створюють значні труднощі для його теоретичного пояснення. Воно завжди становить деяке поєднання матеріального та ідеального, об'єктивного і суб'єктивного, стихійного і планомірного. У суспільстві діють люди, яким притаманні свідомість і воля, їхні вчинки завжди цілеспрямовані незалежно від того, як вони здійснюються — обдумано чи під впливом пристрасті. У діях людей є і те, що ніколи не входило до їх намірів, а мета і результати їхньої діяльності часто не збігаються. Визначити причини такого феномену і показати шляхи гармонізації всіх компонентів суспільної системи повинна філософія.
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
18.1. Методологічні принципи вивчення суспільства Якщо сутність суспільства є сукупністю всіх суспільних відносин, то його зміст — соціальна система, яка складається з багатьох компонентів. Для їх вивчення філософія розробила певні загальнонаукові методологічні принципи. По перше, науково-теоретичний аналіз суспільства можливий лише на основі принципу ідеалізованого об'єкта. У реальному існуванні людське суспільство представлено безліччю держав і народів; монархій і республік; племен, народностей і націй; політичних партій і масових громадських організацій; родоплемінних, національних, світових і так званих нетрадиційних релігій; багатих і бідних людей, письменних і неписьменних, підприємців і безробітних, юнаків і дівчат і т. ін. У цьому позірному хаосі об'єктів, явищ і процесів, взаємозв'язків і стосунків виявити закони і закономірності руху, тенденції та перспективи розвитку можна лише за допомогою ідеалізованої моделі. Тільки вона дає змогу абстрагуватися від випадковості і виокремлювати необхідність у суспільстві в "чистому вигляді", а також розглядати його в розвиненій формі. В ідеалізованому об'єкті всі зв'язки і відносини точно фіксовані. Він є своєрідною ниткою Аріадни на шляху свідомого руху в лабіринті подій, фактів, дій. Хоча реальне суспільство і його ідеалізована модель далеко не тотожні, проте остання зберігається з реальним суспільством і його історією, оскільки відображає їх сутність, внутрішні, усталені, необхідні і такі, що повторюються, зв'язки. Філософія не претендує на розкриття причин конкретних соціальних процесів, але вона ставить проблему і орієнтує в науковому пошуку її вирішення. Логічне філософське знання про суспільство значно бідніше за дійсний історичний процес, але глибше і ґрунтовніше будь-якого іншого знання. По-друге, принцип ідеалізованого об'єкта обов'язковий до застосування у процесі дослідження суспільства не тільки як цілісного соціального організму, а й усіх його компонентів окремо, тому він завжди синтезований з принципом конкретності пізнання. Поняття "суспільство" — абстрактне, але воно є абстракцією від конкретного, від реальних явищ і подій, відносин народів і держав, від різноманітних суспільних процесів. Істина завжди конкретна. Абстрактних істин не буває. Однак шлях до конкретної істини проходить через абстракції. Від конкретного, дійсного до ідеалізованої моделі, і від неї знову до конкретного — такий діалектичний шлях пізнання суспільства і всіх його елементів як системи, таким має бути і стиль мислення спеціаліста-професіонала. По-третє, принцип об'єктивності передбачає вивчення суспільства таким, яким воно є насправді, неприпустимість суб'єктивізму в оцінках і висновках, волюнтаризму у прийнятті рішень і діях, узгодження їх з вимогами об'єктивних законів розвитку. По-четверте, принцип всебічності вивчення відображає всю різноманітність зв'язків суспільства як об'єкта пізнання і вимагає їх дослідження. Пріоритетними при цьому наукова філософська методологія вважає зв'язки всезагальності: одиничні, особливі та загальні, причинно-наслідкові, необхідності і випадковості, змісту і форми, сутності і явища, можливості та дійсності, цілого і частини, системи та елемента. Вивчити всі зв'язки неможливо, але вимога всебічність у пізнанні застерігає від помилок. По-п'яте, принцип розвитку передбачає вивчення суспільства у його історії, русі, зміні; дослідження механізмів розвитку, визначення джерел, тенденцій та перспектив суспільного прогресу на основі всезагальних законів діалектики у їх екстраполяції на соціальне пізнання. По-шосте, принцип первинності суспільного буття відносно суспільної свідомості відображає взаємодію суб'єктивних орієнтацій і мети людей з об'єктивними умовами їх діяльності, а також супідрядність компонентів системи суспільства в таких формах, як первинне — вторинне чи визначальне — визначуване. Згідно з відомою формулою, не суспільна свідомість визначає суспільне буття людей, а навпаки, суспільне буття визначає їх суспільну свідомість. Філософія визначає суспільне бут-
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
тя як категорію для вираження матеріального відношення людей до природи і один до одного в усій різноманітності їх вияву. Люди спочатку повинні їсти, пити, мати одяг і житло, а вже потім займатися політикою, наукою, філософією, релігією, мистецтвом та ін. З того, що люди живуть і господарюють, народжують дітей, виробляють продукти, обмінюють і вживають їх, складається об'єктивно необхідний ланцюг подій, мета їх розвитку. Отже, категорія "суспільне буття" є результатом усвідомлення людьми залежності свого становлення, існування, функціонування і розвитку від кількості і якості матеріальних засобів життя. Категорія "суспільна свідомість" виражає всю сукупність ідей, теорій, поглядів, відчуттів, настроїв, звичаїв, традицій у суспільстві. Питання про співвідношення суспільного буття і суспільної свідомості у соціальній філософії є основним. Ідеалістична і матеріалістична філософія по-різному відповідають на нього. Ідеалізм абсолютизує роль суспільної свідомості у житті суспільства, перетворює її на останню і визначальну силу історичного процесу. З того факту, що люди беруть участь у суспільних перетвореннях, свідомо реалізують свої інтереси, мету, ідеали, ця філософія робить висновок про первинність у суспільстві суспільної свідомості. З нього постають теоретичні та практичні рекомендації з питань удосконалення суспільства, позбавлення його від негативних явищ і процесів. Для цього, на думку представників ідеалізму, необхідно поліпшувати свідомість людей через відповідну освіту, навчання і виховання. Майже до середини XIX ст. ідеалістичне розуміння суспільства та його історії неподільно панувало у філософії та науці. Аргументувалося воно "здоровим глуздом" і відображало штучне відокремлення ним духовного виробництва від матеріального, закріплення пріоритету інтелектуальної діяльності за тими соціальними верствами, які панували у суспільстві. На його основі здійснено багато плідних теоретичних розробок, геніальних здогадок, прогрес знань. Однак ідеалістичне розуміння суспільства не дає наукової відповіді на питання про джерела ідей, поглядів, теорій, суспільної свідомості, а разом з ними — на питання про об'єктивні засади історичного процесу. Дослідження суспільства стало науковим лише тоді, коли філософам і вченим вдалося відкрити об'єктивні закони і закономірності його функціонування та розвитку, тобто закони і закономірності, дії яких не залежать від волі людей та мети, що вони переслідують. Про їх існування вперше в історії філософії в повному обсязі заявили класики німецької філософії. Як і І. Кант, Г. Гегель стверджував, що інтереси, воля, бажання людей — різноспрямовані, але хаос випадкового є лише зовнішнім вираженням історії, це — явища, за якими ховається внутрішня сутність історичного процесу, тобто його об'єктивна закономірність. Далі необхідним був би висновок про те, що у вивченні суспільства необхідно йти не від суб'єктивних бажань і дій людей, а від внутрішніх, об'єктивних основ історичного процесу, що визначають історію як єдиний впорядкований процес, однак Г. Гегель такого висновку не зробив не тільки з причини свого ідеалістичного світогляду, але головним чином з причини відсутності за його часів достатніх наукових даних. Г. Гегель проблему визначив, але не вирішив її. Всебічно її було розроблено діалектико-матеріалістичною філософією. К. Маркс стверджував: "Свідомість ніколи не може бути чимось іншим, ніж усвідомленим буттям, а буття людей є реальним процесом їхнього життя"1. Суспільне буття є об'єктивною основою суспільної свідомості. Воно відображається в суспільній свідомості і визначає напрями її розвитку. Якщо, наприклад, у своєму суспільному бутті люди підпорядковані стихійним природним чи соціальним силам, то їх суспільну свідомість представлено міфами, релігійними догмами, сподіваннями на справедливість, але тільки в "потойбічному світі". У суспільстві зі становленням піраміди влади панує мораль особистої відданості, слухняності тим, хто стоїть на її вершині, і навіть обожнення їх. Отже, розпочинати вивчення минулого, сучасного і майбутнього суспільства варто не зі свідомості, а з суспільного буття людей, що є ключем до розуміння політичних, правових, естетичних, релігійних, філософських та всіх інших поглядів і теорій, а також ключем до розуміння керівниками всіх рівнів управління 1 Маркс К. Избранньїе сочинения : в 9 т. / К. Маркс, Ф. Знгельс. - М. : Политиздат, 1986. — Т. 2. — С. 20. Тема 18 свого призначення та діяльності. Для зміни суспільної свідомості, ціннісних орієнтацій, соціальних установок і життєвих планів людей необхідно змінити, удосконалити їх суспільне буття. Яке суспільне буття, така і суспільна свідомість. Наївно думати, що, наприклад, відчуття господаря в людини молена сформувати словами, тому що ставлення до власності визначається реальними умовами її життєдіяльності, можливостями впливати на організацію виробництва, розподілення і використання результатів праці. Суспільне буття визначає суспільну свідомість. Реалізовувати цю об'єктивну закономірність здатні лише освічені, компетентні спеціалісти зі сформованим науковим світоглядом. їх підготовка передбачає функціонування у суспільстві розвинутої системи навчання і виховання. Не тільки суспільна свідомість, а й суспільне буття створюється людьми, їхньою всебічною діяльністю. Отже, суспільство є об'єктивно-суб'єктивною реальністю. У ньому первинність суспільного буття і вторинність суспільної свідомості не тотожні у загальнофілософсько-му розумінні первинності матерії і вторинності свідомості. Суспільна свідомість виникає не після суспільного буття, а одночасно і в єдності з ним. Якщо природі в цілому ніби байдуже існування людського розуму, то суспільство без нього неможливе. Суспільна свідомість відображає суспільне буття лише за умови одночасного активно-творчого перетворення його, тому жодні структурні реформи, наприклад в економіці України, не можуть бути реалізовані, доки у суспільній свідомості країни, в усіх її формах не сформується переконання у їх необхідності та ефективності. Прогресивні ідеї виникають у суспільстві як відображення реальних суперечностей суспільного буття та усвідомлення людьми об'єктивної потреби його перетворення. У цьому значенні вони вторинні, залежні від буття, яке постає їхнім джерелом. Проте ці ідеї, стаючи надбанням суспільної свідомості, перетворюються на могутні фактори діяльності, на силу, яка перетворює як індивідів, так і суспільство у цілому. Суспільна свідомість відносно самостійна. Вона не тільки підкорена суспільному буттю, а також має внутрішню логіку свого розвитку. Ідеї можуть породжуватися ідеями; вони спадкоєм- Матеріалістичне розуміння історії ні, тобто в кожній новій ідеї обов'язково є аспекти, частинки, елементи попередніх ідей, але всі вони є відображенням суспільного буття. Суспільна свідомість може відставати від суспільного буття або випереджати його. Вона може або активно стимулювати суспільний прогрес, або гальмувати його. Звісно, самі по собі ідеї не можуть змінити буття людей. Але якщо нові ідеї оволодівають свідомістю народу, поєднуються з практикою, то вони перетворюються на великий мобілізуючий і дієвий фактор історичного розвитку. Наприклад, стереотипи командно-адміністративного стилю мислення, які сформувалися в суспільній свідомості колишнього Радянського Союзу, ще відносно тривалий час будуть негативно впливати на всі перетворення в нашій країні, і, навпаки, передові, прогресивні ідеї ринкової економіки, демократизації суспільства, залучення його до загальнолюдських цінностей, досягнень вітчизняної та світової культури стають основою її цивілізованої духовності, а отже, економічного і соціального прогресивного розвитку. Взаємозв'язок суспільного буття і суспільної свідомості у їх відносній самостійності історично послідовний. На ранніх етапах розвитку суспільства суспільна свідомість формувалася під безпосереднім впливом буття, який з часом ставав все більш опосередкованим — через державу, правові, релігійні та інші відносини, а зворотний вплив суспільної свідомості на суспільне буття навпаки, набував усе більш безпосереднього характеру. Можливість такого процесу полягає у здатності свідомості правильно відображати буття. Отже, матеріалістичне вирішення питання про суспільне буття і суспільну свідомість є вихідним методологічним принципом пізнання всіх явищ і процесів суспільного життя. Вторинність суспільної свідомості та її відносна самостійність — дві фундаментальні закономірності її розвитку. Встановлення залежності суспільної свідомості від суспільного буття включило суспільну свідомість до системи закономірних зв'язків соціального цілого. Суспільна свідомість — необхідний чинник і умова вирішення всіх проблем у суспільстві. Його ефективність визначається ступенем повноти і точності відображення реальних закономірностей та потреб суспільного розвит- Тема 18 ку, конкретних умов і об'єктивних можливостей зміни суспільного буття. Знання людиною змісту категорій "суспільне буття" і "суспільна свідомість" не звільняє її від необхідності конкретних досліджень суспільства. Ці категорії вкрай абстрактні. Щоб знати історію, економіку чи політику, необхідно їх вивчати. Однак тільки ці категорії відкривають шлях до пізнання об'єктивних законів розвитку суспільства, до вивчення суспільства як системи, що розвивається. 18.2. Спосіб виробництва Суспільне буття має складний зміст. Його сутністю є процес матеріального виробництва. Класики матеріалістичного розуміння історії суспільства стверджували, що перший історичний акт — це виробництво засобів для задоволення матеріальних потреб людей, "виробництво самого матеріального життя... Тому, з'ясовуючи будь-яку історичну дійсність необхідно у першу чергу враховувати вказаний основний факт у всьому його значенні та обсязі і надати йому те місце, на яке він заслуговує"1. Виробляти означає створювати що-небудь. У матеріальному виробництві люди створюють продукти харчування, предмети одягу, будують житло, дороги і мости, обробляють землю і т. ін., тобто те, що є об'єктивно необхідним. На відміну від тварин, людина не може задовольнятися тим, що дає їй природа у готовому вигляді. "Безпосереднього матеріалу, якого не доводиться обробляти, дуже мало. Навіть повітря доводиться здобувати, тому що його потрібно нагрівати... Людський піт і людська праця створюють для людини засоби задоволення її потреб"2. Поєднуючи свою працю з тим, що дається природою, використовуючи її закони, люди створюють те, чого в ній не- 1 Маркс К. Избранньїе сочинения : в 9 т./ К. Маркс, Ф. Знгельс. — 2 Гегель Г. Сочинения / Г. Гегель. — М. ; Л., 1934. — Т. 7. — Матеріалістичне розуміння історії має. їхня діяльність з виробництва для себе матеріальних засобів життя завжди має суспільний характер, тому матеріальне виробництво є процесом, причому процесом системоутворюючим, тобто таким, який інтегрує всю різноманітність суспільного життя в єдине ціле. Суттєвими і діалектично єдиними компонентами цього процесу матеріалістична філософія розглядає продуктивні сили і виробничі відносини. Соціально-філософська категорія "продуктивні сили" відображає систему суб'єктивних (людина) і об'єктивних (речових) елементів процесу матеріального виробництва. До цієї системи насамперед належать люди — безпосередні учасники цього виробництва, які організовують, спрямовують, здійснюють матеріально-виробничий процес завдяки своїм фізичним даним, знанням, досвіду, вмінню і навичкам. Люди — це головна продуктивна сила суспільства. Міра їх компетентності, професіоналізму, готовності свідомо, відповідально і якісно виробляти продукцію на підприємствах промисловості, сільського господарства, транспорту, зв'язку, торгівлі, сфери побуту всіх форм власності, практичної реалізації цієї готовності є критерієм економічної ефективності, а в цілому — цивілізованості народів і держав на різних етапах їх історії. У матеріально-виробничому процесі люди діють на предмети природи і використовують їх корисні для себе властивості. Це предмети праці: кам'яновугільні пласти при їх розробці, лісові масиви при заготівлі деревини, інші корисні копалини при їхньому видобутку, врожаї трав при заготівлі кормів, овочі при їх консервуванні чи солінні тощо. Всезагальним предметом праці є земля при її обробці, культивуванні. Отже, предметами праці можуть бути не тільки об'єкти безпосередньої природи, а й ті, що створені людиною штучно і яких у природі в готовому вигляді немає, у тому числі сплави металів, пластмаси, синтетичні волокна, засоби захисту рослин від шкідників тощо. Якщо предмети праці були в обробленні людиною раніше, то вони є сировиною. Наприклад, видобута уранова руда — сировина для виробництва атомної енергії; видобута нафта — сировина для виробництва бензину, керосину, мазуту, масел; зібраний врожай винограду — сировина для різних марок вина; змелене зерно, тобто борошно — сировина для хлібо- Тема 18 -І5й£>чних виробів і т. ін. Без предметів праці, як і без продук-•ЇЕЙВЙ0Ї сили людей, матеріальне виробництво неможливе, -ОКМві неможливе саме існування людини і суспільства. Якість і/кількість предметів праці завжди виступають у людській іс-ЮЄІЇ об'єктивним показником досягнень суспільства. ніф№д час виробництва матеріальних благ люди впливають на предмети праці засобами праці, основою яких є знаряддя праці; машини, механізми, прилади, інструменти, виробничі бу-ідДвлі і споруди, джерела енергії, лінії електропередач, зрошу-■< дальні системи, комплекси машин з автоматичним регулюванням і управлінням виробничим процесом, електронно-обчис-лювальна техніка, сучасні комп'ютери і т. ін. Всезагальним засобом праці є земля. ви У системі "предмети праці — знаряддя праці" провідне місце належить знаряддям праці. За визначенням класиків матеріалістичного розуміння історії, вони є кістяком і мускульною основою виробництва, показником ступеня зрілості суспільства, мірою розвитку робочої сили, засобів суспільного поділу праці, способом поєднання природних сил з людиною, формою оволодіння людьми природними силами і каналом введення їх у суспільне життя. Історичні епохи людства відрізняються не тим, що виробляється, а тим, як виробляється, якими знаряддями праці. і Сукупність засобів і предметів праці під час їх використання у процесі матеріального виробництва створює засоби виробництва, які становлять речовий компонент продуктивних сил, або матеріально-технічну базу підприємства, комплексу підприємств, держави, суспільства. Читайте також:
|
||||||||
|