МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 4 страницаОтже, продуктивні сили створюються і вдосконалюються двома видами людської праці: працею живою, безпосередньою, і працею матеріалізованою, нагромадженою в засобах виробництва. При цьому жива праця зумовлює матеріалізовану працю і сама є її виявленням. Людська робоча сила створює всі компоненти продуктивних сил, організовує їх взаємодію, визначає оптимальність цієї взаємодії і здійснює функцію цілеспрямування діяльності для подальшого їх розвитку. Механізмами удосконалення продуктивних сил виступають головним чином виробничі технології і науково-технічні нова- Матеріалістичне розуміння історії ції. Технологія (грец. — мистецтво, майстерність, вмінйЩ,£>МЄВ тод) — це сукупність методів обробки, виготовлення, зміни властивостей і форм сировини, матеріалів, що вживаються у виробництві. Сучасні технології перетворили природу наіробо-че місце людини. Завдяки їм багато природних процесі®одаяща керованими, а виробнича діяльність людини набула універсального характеру. Люди навчилися літати як птахи, будував ти на річках греблі як бобри, прокладати тунелі як кротщжвав вати під водою як риби та ін. Пріоритетними стали безвідходні і маловідходні, енергозберігаючі, конвеєрні та інші прогресйв-» НІ теХНОЛОГІЇ. >0Ї\0НХ9Т Технологічна організація матеріального виробництву ВДЇШ редбачає усвідомлення економічного завдання і вибір; для" його вирішення оптимальних засобів і методів. Досягається*такий вибір за допомогою техніки, тобто штучно створених; матер» альних засобів доцільної діяльності людини. Сучасний евІФі^ це технологізований соціальний простір і технологізований соціальний час. Він живе і діє не в первозданній природінащчбЗй1 носфері; його продуктивні сили без їх технічного каишнйвш НеМОЖЛИВІ. МОНОИ9 9,11 Техніка перетворює розумову працю людини на прішрйтет^ Взаємозв'язок науки, техніки і виробництва пойййт&піОШР-ся. При цьому наука в наші дні випереджає технікуушпров^ ною силою прогресу матеріального виробництва, орІЕНтует-ьє® не лише на техніку і виробництво, а й на саму людинуїшжреда-виток її інтелекту, творчих здібностей, культури мислення^на створення умов для її всебічного, ціннісного розвцт,їщ,о©рга-нічне поєднання науки і техніки, перетворення науки наббеМ- %$$ Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
посередню продуктивну силу суспільства і перерозподіл функцій між машиною і працівником виробництва у напрямі опти-мізації творчої ролі людини, звільнення її від ролі агента технологічного процесу — це на сьогодні головні напрями прогресу продуктивних сил. Отже, структуру продуктивних сил утворюють люди, які діють на основі виробничого досвіду всіх попередніх поколінь, володіють трудовими вміннями і навичками, беруть участь у матеріальному виробництві свідомо, відповідально та ефективно, а також засоби виробництва, організація праці, виробничі технології, техніка і досягнення науки. У підсумку показником рівня розвитку продуктивних сил є досконалість людського фактора, головної цінності суспільства — людини. У матеріальному виробництві продуктивні сили постійно взаємодіють з виробничими відносинами. Соціально-філософська категорія "виробничі відносини" відображає складну структурно-функціональну та ієрархічно-супідрядну систему тих різноманітних зв'язків між людьми, які виникають у процесі їх спільної матеріально-виробничої діяльності. Зокрема це економічні відносини, тобто відносини між людьми у процесі матеріального виробництва. Для функціонування матеріально-виробничого процесу необхідне поєднання працівника з предметами і засобами (знаряддями) праці. Воно може бути різним залежно від їх належності суспільству, групі людей чи окремим особам. Стосунки людей між собою з приводу привласнення засобів виробництва і створюваних з їх допомогою матеріальних благ називаються відносинами власності. Конкретним їх змістом є володіння засобами виробництва, розпорядження ними і використання їх. Реалізуються вони в різноманітних формах. Власність та її форми є відображенням соціально-практичного буття людини. Природа не знає власності. "Власність — це можливість користуватися вигодами, які надаються кожному членові суспільства його працею і вмінням"1. Економічне привласнення означає володіння річчю, для цього вона має бути своєю для власника і чужою для іншої людини. Власник на свій розсуд або використовує її для задоволення своїх потреб, або здає її в оренду, або продає, дарує, передає у спадок. Володіння засобами виробництва має велику соціальну значущість, тому закріплюється юридично, регламентується законом, охороняється традицією і публічною владою. Прикладом може бути Конституція України, у ст. 13 якої стверджується: "Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Всі суб'єкти права власності рівні перед законом". У XVIII ст. відомий французький філософ і просвітитель Ж.-Ж. Руссо писав: "Перший, кому спало на думку, обгородивши свою ділянку землі, сказати: "Це моє", і знайшов людей, досить простодушних, щоб цьому повірити, був справжнім засновником громадянського суспільства. Від скількох злочинів, війн і вбивств, від скількох нещасть і страхіть позбавив би рід людський той, хто, висмикнувши кілки і засипавши рів, крикнув би своїм ближнім: "Не слухайте цього обманщика, ви загинете, якщо здатні забути, що плоди землі належать усім, а земля — нікому!"1. Тривалий історичний час цей висновок і цей заклик Ж.-Ж. Руссо представниками деяких філософських напрямів і течій розумівся не як констатація факту зміни родової людини громадянином, коли стосунки між людьми стали визначатися їх майновим станом, а як заперечення приватної власності на користь утвердження суспільної власності на засоби виробництва. Історія суспільства підтвердила помилковість такого розуміння. Приватна і суспільна форми власності — це ідеалізовані моделі, широкі абстракції власності, але абстракції від конкретних її форм. Однозначно приватної і однозначно суспільної форм власності не буває. Реально функціонують кооперативи, фірми, орендні підприємства і т. ін. як специфічна інтеграція одиничного, особливого і загального, приватного і суспільного. Звідси очевидна безпідставність абсолютизацій в економіці типу "або-або": або приватна форма власності, або суспільна. Діалектична філософія заперечує будь-які абсолютизації, оскільки об'єктивно вони не існують.
1 Гольбах П. Избранньїе произведения : в 2 т. / П. Гольбах. — М., 1963. —Т. 1.—С. 173. 1 Руссо Ж.-Ж. О причинах неравенства / Ж.-Ж. Руссо. — СПб., 1907. — С. 68.
Тема 18 У зв'язку з цим тривала дискусія в нашій країні про доцільність утвердження в державі приватної чи суспільної власності на засоби виробництва наукового смислу не має і належить до розряду схоластичних. Законом розвитку економіки є плюралізм форм власності і забезпечення свободи функціонування кожної з них. Усі економічні реформи будуть ефективними тільки тоді, коли реально сприятимуть зростанню ступеня цієї свободи. Співвідношення між різними формами власності регулюються ринковими економічними механізмами, які вивчає економічна теорія. Філософія встановлює лише те, що відносини власності є головним елементом системи виробничих відносин і що всі інші їх елементи залежать від головного. Крім відносин власності, виробничі відносини включають відносини розподілу, обміну і споживання виробленого продукту. Вони можуть бути або відносинами співпраці власників (взаємодопомога, солідарність, турбота акціонерів про долю банка чи промислового концерну), або відносинами залежності незаможних від заможних (рабство, кріпацтво, найманство). Виробничі відносини визначають найістотніші аспекти буття людини. Для одних людей вони є джерелами багатства, для інших — нестатків і підневільної праці. П. Гольбах порівнював багатство з гноєм: "Якщо зібрати його у велику купу, він не принесе жодної користі і навіть зашкодить родючості ґрунту; але розподіліть його хоча б найтоншим шаром по поверхні землі, і він запліднить все поле"1. Однак чи неминуче існування численних "нижчих класів", представники яких від народження приречені на важку працю, щоб забезпечувати іншим людям можливість вести витончений і культурний спосіб життя, тоді як їхня власна злиденність і виснажлива робота позбавляє їх можливості одержувати свою частку чи хоча б якусь її частину в цьому житті? Наукова соціальна філософія та історичний досвід показують, що такої необхідності немає, що від злиденного становища трудящих страждають не тільки вони, а і суспільство в цілому, що 1 Гольбах II. Избранньїе произведения : в 2 т. / П. Гольбах. — М., 1963. —Т. 2. —С. 420. Матеріалістичне розуміння історії для сучасного суспільства ні рабство, ні кріпацтво неприйнятні. Метою суспільного матеріального виробництва, удосконалення виробничих відносин є людина, її всебічний і гармонійний розвиток, формування особистості з високими якостями і зв'язками як цілісного та універсального продукту суспільства. Виробничі відносини — це сама історія в її особистому вираженні. Головним багатством суспільства є висококультурний спеціаліст, формування якого можливе лише в умовах вільного саморозвитку, самоосвіти, доступу до вищих матеріальних і духовних цінностей. Виробничі відносини об'єктивні, незалежні від волі та свідомості людей. Вони фіксують загальне, повторюване, закономірне в історії різних країн і народів, тому є об'єктивним критерієм розвитку різних історичних типів суспільних систем, у тому числі майбутніх. У конкретному вияві виробничі відносини визначають характер міжособистісних стосунків, зв'язки між працівниками, спеціалістами, організаторами і виконавцями, між підприємствами і виробництвами різних форм власності. Виробничі відносини і продуктивні сили — діалектичні протилежності. Методологічною основою вивчення їх взаємодії є діалектика категорій змісту (продуктивні сили) і форми (виробничі відносини). Продуктивні сили визначають виробничі відносини. Який зміст продуктивних сил, така і форма їх існування, тобто виробничі відносини. Розвиток продуктивних сил обумовлюється удосконаленням всіх їх компонентів: кваліфікації, професіоналізму і виробничого досвіду людей; диференціації поділу праці, розширення і поглиблення її спеціалізації; засобів виробництва, знарядь праці, техніки і технологічного застосування науки. Зі зміною продуктивних сил змінюються і виробничі відносини. Наприклад перехід, від натурального господарства до товарного у традиційному суспільстві відбувся тоді, коли були винайдені і впроваджені в матеріальне виробництво механічний ткацький верстат, прядильна машина, паровий двигун, і коли разом з машинною технікою сформувався новий тип працівника.
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
У свою чергу виробничі відносини не пасивні, вони не змінюються автоматично за змінами у змісті продуктивних сил. Як і будь-яка форма, вони активні, чинять на продуктивні сили істотний зворотний вплив: то прискорюють, то гальмують їх розвиток; то є формою, яка забезпечує рух продуктивних сил уперед, то стають путами, що стримують їх розвиток. Так, виробничі відносини колишнього Радянського Союзу у підсумку руйнували його продуктивні сили, що призвело до розпаду цієї величезної держави на п'ятнадцять самостійних незалежних країн. Становлення в них сьогодні ринкової економічної системи супроводжується формуванням виробничих відносин нового типу, які створюють широкі можливості оновлення всіх компонентів продуктивних сил. Законом матеріального виробництва є відповідність виробничих відносин характеру і рівню розвитку продуктивних сил. Коли така відповідність у державі є, тоді її економіка і всі інші сфери суспільного життя розвиваються стійко і в прогресивному напрямі. Однак вона суперечлива. Продуктивні сили розвиваються швидше виробничих відносин, тому на певному етапі відповідність між ними порушується, виникає суперечність. її гострота може бути зменшена за допомогою економічного реформування, цілеспрямованої діяльності політичного керівництва країни щодо приведення виробничих відносин у відповідність характеру і рівню розвитку продуктивних сил. Проте невідповідність може стати масштабною і конфліктною, тоді в країні неминуча соціальна революція — тільки вона в цих обставинах здатна відновити порушену відповідність і забезпечити ефективне матеріальне виробництво. Історично конкретна єдність продуктивних сил і виробничих відносин називається способом виробництва. Філософська категорія "спосіб виробництва" виражає соціальний аспект діяльності суспільної людини зі створення необхідних для її життя матеріальних благ, на відміну від категорії "технологічний спосіб виробництва", змістом якої є відображення техніко-організаційного аспекту цієї діяльності. Способу виробництва у розвитку суспільства належить особлива роль. У складній системі взаємозв'язку і взаємодії різних сторін і сфер суспільного життя (економіки, політики, на- уки і техніки, ідеології і культури) він є основним. Матеріалістична соціальна філософія вважає, що у кінцевому підсумку спосіб виробництва зумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. Історія людства у першу чергу є історією зміни способів виробництва. Зі зміною способу виробництва змінюється вся система суспільних відносин і спосіб життя людей. Творцями способів виробництва є безпосередні виробники матеріальних засобів життя. Отже, матеріальне виробництво — це основа існування і розвитку суспільства; така реальність, у якій кожне покоління людей змушене жити і працювати. Люди не можуть вибирати чи конструювати його за своїм бажанням. їм необхідно з цією реальністю погоджувати всі свої дії, як вони погоджують їх з природною реальністю та її законами. Якщо програма дій чи заклик, гасло висуваються без урахування процесів у матеріальному виробництві, то вони виявляються або передчасними, або взагалі нездійсненними. Матеріальне виробництво забезпечує системність, цілісність суспільства. Однак суспільне життя не зводиться лише до виробництва матеріальних засобів життя, воно багатше, ширше, складніше і включає ще духовне виробництво, тобто виробництво знань, ідей, теорій, програм діяльності, ціннісних орієнтацій, індивідуальної і суспільної свідомості; виробництво певного типу особистості відповідно до потреб суспільства; виробництво суспільних відносин. Проте всі ці складові духовного виробництва інтегровані процесом матеріального виробництва, способом виробництва, єдністю продуктивних сил і виробничих відносин. 18.3. Суспільно-економічні формації — сходинки історичного процесу При вивченні будь-якого складного системного об'єкта неминуче вирішення проблеми типології. Без цього неможливо побудувати саму систему об'єкта, виявити закони і закономірності її розвитку, прогнозувати існування ще невідомих її еле-
Тема 18 ментів, властивостей, ознак. Типологія (грец. — відбиток, форма, зразок і слово, вчення) — це сукупність методів роз'єднання елементів системного об'єкта та їх групування в узагальнену ідеалізовану модель чи тип (наприклад, типи рослин, тварин, воєн, темпераменту та ін.). Суспільство — це складна соціальна система. її типологія — фундаментальне завдання соціальної філософії з причини необхідності розробки проектів майбутнього суспільства, "ідеального суспільства", тобто суспільства як ідеалу, в якому не має місця недолікам і вадам суспільства, що існує. Це завдання належить до числа "вічних". Ще Платон розрізняв три історичні типи суспільства: природний; суспільний, але не відповідний природі людини; розумний чи ідеальний, майбутній. Вперше у філософії про наявність в історичному процесі об'єктивної логіки розвитку оголосив Г. Гегель. Такою логікою він вважав ступінь усвідомлення людьми своєї свободи і відповідно до неї розрізняв у суспільстві три його типи, що послідовно змінюють один одного: східний, античний і німецький. Згідно з його міркуваннями, у суспільстві східного типу люди ще не усвідомлювали своєї свободи, і тому були рабами; у суспільстві античного типу частина людей усвідомила свою свободу, тому перетворилась на соціальну групу вільних, а решта залишилася рабами; лише у суспільстві німецького типу всі люди стали вільними. Г. Гегель стверджував, що всесвітня історія прямує зі Сходу на Захід, Європа є її кінцем, а Азія — початком. Отже, у цій типології Г. Гегель відступає від свого діалектичного методу, абсолютизує німецький тип суспільства. Однак у ній очевидне і раціональне: відмова від суб'єктивізму та емпіризму (суспільство справді розвивається в напрямі зростання ступеня свободи: від "царства необхідності до царства свободи"); вказівка на неоднозначність реального суспільства й історичного типу (різні країни неоднаково відповідають сутності типу); констатація необхідності вивчення країни найбільш розвинутої стадії певного типу для дослідження історичного типу в цілому. Друга половина XIX ст. у галузі філософського пошуку основ типізації суспільства ознаменувалася відкриттям матеріалістичною соціальною філософією формаційної методології. Матеріалістичне розуміння історії Об'єктивним критерієм вирізнення і вивчення типів соціальних систем з різних причин слугували виробничі відносини. По-перше, будь-яке суспільство не існує без виробничих відносин. Кожне з них змушене виробляти матеріальні засоби життя. Це виробництво об'єктивно суспільне, виробники у його процесі обов'язково вступають в економічні, тобто у виробничі, відносини між собою. По-друге, виробничі відносини виражають прямий і послідовний зв'язок в історії між усіма етапами її розвитку і всіма сферами життя і діяльності суспільства. Кожне нове покоління людей змушене включатися у виробничі відносини, створені попередніми поколіннями, жити і працювати під їх визначальним впливом. По-третє, виробничі відносини виражають повторюваність у розвитку суспільства і становлять базу для зведення численних і різноманітних суспільних відносин у різних країн і народів до кількох типів. По-четверте, виробничі відносини динамічні, вони завжди перебувають у русі, зміні і розвитку, неоднозначні і за ступенем своєї зрілості. Цей динамізм зумовлює різницю між народами і країнами навіть одного історичного типу. Такими були основні обставини, відповідно до яких формаційна методологія взяла за об'єктивний та істотний критерій типології суспільства виробничі відносини. Ця рішучість матеріалістичної соціальної філософії має для науки про суспільство принципове значення. Поки соціологи обмежувалися дослідженням тільки ідеологічних суспільних відносин, вони не змогли виявити повторюваності, отже, закономірності в розвитку різних народів і країн. У кращому випадку їх вивчення було лише описом суспільних явищ і подій, набором матеріалів про них. Справжню повторюваність у суспільному русі було відкрито у процесі вивчення матеріальних суспільних відносин. На її основі вдалося потім узагальнити всю розмаїтість емпіричного матеріалу про розвиток різних соціальних систем в одному понятті — "суспільно-економічна формація", що виражає конкретно-історичний тип суспільства як цілісність, яка функціонує і розвивається за об'єктивними законами.
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
Зі створенням вчення про суспільно-економічну формацію соціальна філософія і соціологія перетворилися на науку, на місце абстрактних роздумів про суспільство взагалі було поставлено конкретний аналіз різних його типів. На відміну від таких категорій, як продуктивні сили, держава, право та ін., у яких відображаються різні сторони суспільного життя, категорія "суспільно-економічної формації" охоплює всі сторони життя суспільства у їх органічному зв'язку. З позиції формаційної методології і вчення про суспільно-економічну формацію, за історію людства відомо поки п'ять основних типів виробничих відносин, яким відповідають п'ять історичних типів суспільства або суспільно-економічних формацій: первіснообщинна, рабовласницька, феодальна, капіталістична, посткапіталістична. Отже, суспільно-економічна формація — поняття не хронологічне і не географічне, а соціально-філософське. Належність якоїсь країни до певної суспільно-економічної формації не залежить від місця її розташування на планеті чи століття буття. У цьому понятті не відображається реальна історія будь-якого народу, а фіксуються в теоретичній формі тип суспільства, його історично — минущий характер, історичний процес як закономірна зміна суспільно-економічних формацій. Формаційний поділ суспільства не тотожний реальному історичному процесу. Суспільно-економічна формація — це ідеалізація історії, об'єкт у чистому вигляді, але вона дає змогу досліднику враховувати всю складність, поліваріантність об'єкта, загальні закономірності поступального руху, об'єктивну логіку його розвитку; перейти від опису суспільних явищ до наукового їх вивчення, виділяти як загальне для всіх країн одного історичного типу, так і те, що їх відрізняє. Специфічні закони розвитку кожної суспільно-економічної формації є водночас загальними для всіх країн, у яких вона наявна чи утверджується. Структура всіх суспільно-економічних формацій аналогічна і відрізняється лише ступенем їх зрілості і розвиненості. Кожна формація становить цілісну систему. її матеріальною основою є спосіб виробництва — історично-діалектична єдність продуктивних сил і виробничих відносин. Вона включає також історично визначену сукупність суспільних відносин. Компонентом системи будь-якої суспільно-економічної формації є не один історичний тип виробничих відносин, а принаймні три і більше: залишки виробничих відносин попередньої формації, виробничі відносини певної формації та елементи майбутньої. Наприклад, за капіталізму функціонують залишки феодальних виробничих відносин (на селі зберігається деякою мірою натуральне господарство), капіталістичні та елементи посткапіталістичних відносин, що формуються. Сукупність усіх виробничих відносин кожної конкретної формації створює її реальний базис або економічну структуру. Базис визначає надбудову суспільства. Категорія "надбудова" відображає ідеологічні суспільні відносини, суспільну свідомість, організації і установи, у яких вони закріплюються. У більшості відомих суспільно-економічних формацій надбудова диференціюється на політичну, правову, моральну, естетичну, релігійну та інші види, кожний з яких є системою відповідних суспільних відносин, свідомості, організацій і установ. Так, політичний вид надбудови включає політичну свідомість, політичні відносини, як форму політичної діяльності і політичну організацію суспільства (органи влади з такими засобами, як збройні сили, міліція, розвідка і контррозвідка; політичні партії і рухи; масові громадські організації — профспілки, інші об'єднання і спілки громадян). Водночас всі види надбудови інтегруються в певну цілісність: політичні рішення, наприклад, ґрунтуються на принципах і нормах права, які у свою чергу спираються на норми моралі тощо. Базис і надбудова діалектично єдині й історично конкретні. Кожна суспільно-економічна формація має свої специфічні базис і надбудову. Надбудова формується не довільно, а відповідно до свого базису, тобто який базис, така і надбудова. Сукупність базису і надбудови характеризує конкретний тип суспільно-економічної формації. Базис як економічна форма виробництва одночасно є змістом надбудовних форм і відносин. "Чистого" базису не буває, тому, аналізуючи конкретне суспільство, для одержання повної і точної картини рівня його розвитку і зрілості, необхідно розглядати не тільки панівний тип виробничих відносин і відповідні йому явища надбудови, а
Тема 18 й усю сукупність різних типів виробничих відносин, які становлять економічну структуру суспільства. Надбудова водночас відносно самостійна щодо базису. Вона може випереджати базис чи відставати від нього, має свою внутрішню логіку розвитку. Методологією дослідження взаємозв'язків базису і надбудови є діалектика філософських категорій змісту (базис) і форми (надбудова). Ігнорування цієї діалектики, тим більше підміна її суб'єктивізмом, обертається, як правило, серйозними втратами для багатьох людей і цілих держав. Наприклад, тривалий час у колишньому СРСР взаємозв'язки між базисом і надбудовою регулювалися диктаторською політичною надбудовою. Ціною величезних зусиль і жертв країна була виведена на провідні економічні позиції у світі. Однак "перемога" виявилася "пірровою". У підсумку все закінчилося економічною кризою небувалих розмірів, руйнуванням величезної держави, а створені на її руїнах держави на багато років опинилися на узбіччі світового розвитку. Надбудова здійснює активний зворотний вплив на базис, отже, на все суспільство. Так, передові ідеї стають могутньою рушійною силою, сприяють прогресу суспільства, і навпаки, відсталі і реакційні ідеї гальмують суспільний рух і можуть бути навіть причиною величезних людських трагедій. В історії є багато таких: дорогою ціною заплатило людство за криваві злочини расистів, фашистів, шовіністів, релігійних фанатиків, претендентів на світове панування. У структурі суспільно-економічної формації специфічне місце посідають соціальні відносини: між особою і суспільством, класами, соціальними групами і верствами населення, історичними спільнотами людей, у родині та побуті тощо. Всі вони закріплюються в таких елементах суспільно-економічної формації, які безпосередньо до базису і надбудови не входять, але визначаються ними і мають на них активний зворотний вплив. До таких відносин належать: наука і культура, етноси, родина і побут, соціальні групи, суспільні класи і соціальні верстви населення. Наука — це сфера людської діяльності, завдання якої полягає в одержанні об'єктивних знань про дійсність та їх теоретичній систематизації. Наукове знання — це продукт інтелек- Матеріалістичне розуміння історії туальної діяльності людини, духовного виробництва. За своєю природою воно ідеальне, тобто надбудовне, але одночасно і базисне, тому що зміст теоретико-пізнавальних образів про закони і закономірності дійсності може бути переданий поколінням людей тільки через їх предметне впровадження у знакових системах (математичних, хімічних, графічних), у техніці, продуктивних силах і виробничих відносинах тощо. Наука і техніка належать до найвеличніших досягнень людства. Тривалий час вони розвивались значною мірою ізольовано одна від одної. Тільки в середині XX ст. вони набули органічної єдності, що отримала назву науково-технічна революція. Основні її напрями такі: перехід до розробки і застосування різних видів немеханічних технологій; розвиток біотехнологій і генної інженерії; широке використання атомної енергетики; одержання нових матеріалів із заданими властивостями; космічні дослідження, перетворення космічного корабля на лабораторію для проведення експериментів і спостережень; кібернетизація різних сфер людської діяльності; комп'ютерна революція. У наш час наука перетворилася на масову діяльність, привела до небувалого зростання знань і потоків інформації. За допомогою науки світове співтовариство усвідомило, що знання, перетворені на інформацію, становлять величезне національне багатство, здатне приносити прибуток. Сьогодні темпи науково-технічного прогресу визначаються швидкістю переробки інформації. Стала очевидною необхідність масової комп'ютерної освіти. Крім культурно-світоглядної функції і безпосередньої продуктивної сили суспільства, наука у сучасних умовах виконує також функцію соціальної сили, яка полягає у використанні даних і методів науки для розробки масштабних планів і програм соціального і економічного розвитку країни, регіону, міста, села, підприємства. Ця функція характерна для всіх наук (суспільних, природничих, технічних). Отже, наука — це суттєвий компонент суспільно-економічної формації. Розвиток базису і надбудови сучасного зрілого суспільства без науки немислимий. Водночас потреба удосконалення його базису і надбудови є головним мотивом наукового прогресу.
Читайте також:
|
||||||||
|