МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 5 страницаТема 18 Матеріалістичне розуміння історії
Культура (лат. — обробка, освіта, розвиток) як компонент суспільно-економічної формації є специфічним способом організації і розвитку людської життєдіяльності, представленим у продуктах матеріальної і духовної праці, у системі соціальних норм і установ, у матеріальних і духовних цінностях, сукупності відносин людей до природи, до самих себе і між собою. Категорія "культура" фіксує як загальну відмінність життя і діяльності людей від їх біологічних форм життя (культура однозначно соціальна), так і якісну своєрідність історично конкретних форм цієї життєдіяльності на різних етапах суспільного розвитку в межах певних історичних епох (розрізняють культуру Античності, Відродження, Нового часу та ін.); етнічних спільнот (українська, російська, французька культура тощо); особливостей свідомості і поведінки людей (культура праці, культура побуту, харчування, виробництва, культура управління тощо). У своєму матеріальному виявленні культура є частиною базису, у духовному — надбудови. Вона визначається базисом і надбудовою і здійснює на них зворотний вплив, сприяє їх розвиткові. Світ культури — це світ цінностей, створених людьми, і сам процес виробництва цінностей: матеріальних (знаряддя праці, житло, предмети повсякденного побуту, одяг, за-собизв'язку,транспортутаін.)ідуховних (пізнання, виховання і освіта, політичні, правові, моральні, естетичні, релігійні, філософські, наука). Розмежування матеріальної і духовної культури функціональне, тому що предмети матеріальної культури є реалізацією ідей і теорій, матеріалізацією знання, а духовна культура об'єктивується за допомогою матеріальних засобів. Будь-який об'єкт культури — це єдність матеріального і духовного. Наприклад, здавна людина мріяла про те, щоб вивести рослини, які б мали найкорисніші для неї властивості. Саме до цієї мети прагнули вчені, коли схрещували рослини і терпляче змінювали генетичні матеріали, створювали нові поліпшені сорти. За допомогою біотехнологій вдавалося змінювати в сортах смак, колір, запах і вміст вітамінів. Завдяки їх методам вдалося зробити так, щоб помідори не так швидко ставали м'якими, ягоди повільніше псувалися, а виноград був без кісточок. І все це без застосування шкідливих хімікатів! Отже, економіка, матеріальне виробництво, базис і надбудова детермінують основні параметри культури. Однак творить культуру людина. Вона формує предметний світ культури й одночасно виробляє саму себе як суспільну істоту та як цілісний універсальний продукт суспільства. Культура — це все людське, що є в людині. Кожній суспільно-економічній формації притаманний свій тип культури. Однак це не означає розриву в розвитку культури, знищення старої культури, відмови від культурної спадщини і традицій. Законом розвитку культури є спадкоємність, яка визначає не тільки активне використання новими поколіннями попередньої культури, а і її вплив на формування культури майбутніх поколінь. На жаль, відомо чимало прикладів, коли у роки докорінних суспільних перетворень та зміни суспільно-економічних формацій знищувалися об'єкти і предмети культури на тій підставі, що вони нібито служили попередньому політичному ладу. Так було в колишньому Радянському Союзі при його становленні в 20-х роках і розпаді в 90-х роках XX ст., у Китаї під час так званої культурної революції 60-х років XX ст., у деяких інших країнах. Наслідки такого суб'єктивістського, волюнтаристського заперечення культури минулих епох не подолані там і досі. Багато тих втрат виявилися невідновними. Руйнування культурної спадщини триває і сьогодні, на початку XXI ст. Так, незважаючи на протести світової громадськості та ООН, у 2001 р. за рішенням уряду талібів було знищено прекрасний твір світової культури — буддійську скульптуру в Афганістані. Між тим об'єктивні закономірності розвитку культури свідчать, що, навпаки, необхідне бережливе і турботливе ставлення до культури минулого як основи культурного прогресу. У зв'язку з цим соціальна філософія має вирішувати і таку актуальну сьогодні проблему, як взаємодія культур. Справа в тому, що різноманітність культур — об'єктивна реальність. У суспільній свідомості до неї склалося двоїсте ставлення: як до єдиної світової культури у всьому її розмаїтті, і як до несумісного набору локальних, регіональних, національних, етнічних
Тема 18 культур, кожна з яких стимулюється своїми принципами і нездатна до взаємодії з іншими культурами. Матеріалістична соціальна філософія обґрунтовує істинність першої позиції: світова культура єдина у своїй різноманітності, її основами є єдність історичного процесу, універсальна природа праці, людської діяльності взагалі, інтеграція та інтернаціоналізація світового співтовариства. Локальні, національні культури сформувалися в періоди відособленого розвитку народів, утворення народностей і націй. Однак будь-яка з них виражає в особливій формі всезагальний, загальнолюдський зміст. Якщо об'єкт, предмет, явище чи процес відповідає критеріям культури, то він входить до її змісту незалежно від місцезнаходження, створення чи історичної епохи походження. У жодного народу, держави до культури ніколи не належали тероризм, бандитизм, алкоголізм, наркоманія, будь-які дії з руйнування здоров'я і психіки людини. Отже, не штучна ізоляція, а навпаки, взаємодія, взаємозбагачення, взаєморозуміння, синтез культурних досягнень є ще однією загальною закономірністю розвитку і функціонування культури. Вона реалізується через розвиток, удосконалення, розквіт коленої з локальних культур. Відмінність культур — одне з джерел різноманітності історичного процесу, міжкуль-турна взаємодія — істотна його частина. Як не може бути культури поза чи до людини, так не може бути і людини поза чи до культури. Культура — це сутність, родова якість людини. Культурними не народжуються, а стають: кожна людина вчиться бути культурною. Отже, культура є одночасно базисним і надбудовним компонентом суспільно-економічної формації. Світ культури — це світ самої людини, який від початку і до кінця вона створює сама. У культурі людина представлена не тільки як створювана істота, а головним чином як творець, не як пасивний об'єкт впливу на неї зовнішніх і непідвладних їй обставин, а як суб 'єкт їх змін і перетворень. Ідеал культури конкретного народу, держави, регіону — загальнолюдські матеріальні і духовні цінності, рухом до яких є магістральний шлях соціального прогресу суспільства і кожної особи. Матеріалістичне розуміння історії Як наука і культура, матеріальними і духовними компонентами суспільно-економічної формації є одночасно родина і побут. Безпосередньо до базису і надбудови вони не належать, але залежать від них і активно впливають на їх розвиток і функціонування. Родина — це мала група людей, яка ґрунтується на шлюбі чи кровній спорідненості, стосунках між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми. Шлюб — це історично обумовлена, санкціонована і регульована суспільством форма стосунків між чоловіком і жінкою, що встановлює їх права і обов'язки один до одного та до їх дітей. Суспільство охороняє і захищає шлюб, зобов'язує його учасників матеріально забезпечувати і виховувати один одного і своїх дітей. Соціальна сутність шлюбу визначається системою суспільних відносин, головним чином морально-правових, оскільки чоловік і жінка виступають у ньому як особистості і громадяни держави. Серед моральних цінностей шлюбу особливо актуальні для його стабільності такі: індивідуальне статеве кохання, шлюбний і батьківський обов'язок, взаємна повага і допомога. Правове і моральне регулювання шлюбних відносин не суперечить свободі шлюбу. Воно спрямоване на зміцнення і удосконалення родини. Родина — це специфічний соціальний інститут, який взаємодіє з економікою, політикою, правом, з усіма сферами суспільства, змінюється під їх впливом і має відносну самостійність, є елементарною клітинкою суспільства. Родина у суспільстві виконує функції регулювання міжстатевих стосунків, відтворення населення і виховання дітей, ведення господарства і побутового обслуговування. Як стійкий соціальний інститут родина виникла у період розпаду родового ладу. Для кожної суспільно-економічної формації характерні свої історично зумовлені форми родини. Вони еволюціонують від полігамії до моногамії в таких напрямах, як забезпечення рівності подружжя, подрібнення великих сімей і окреме проживання старших і молодіпих поколінь, посилення виховної і зменшення ролі господарсько-побутової функцій.
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
На міцність родини, народжуваність і сімейне виховання негативно впливають демографічні диспропорції, кризові явища в економіці, політиці, культурі, моралі. Журнал "Бурда — Україна" за липень 1999 р. опублікував результати соціологічного опитування наших громадян. На запитання "Яка форма шлюбу, на ваш погляд, відповідає вашим уявленням про справжнє велике кохання довіку: вінчання, РАЦС чи вільний шлюб?" чоловіки відповіли так: вільний шлюб — 42 %, РАЦС — 31%, вінчання — 27%; відповіді жінок були відповідно 22, 44 і 34 % . Така велика кількість прибічників вільного шлюбу свідчить про все ще значну безкультурність та безвідповідальність за себе і за майбутнє покоління. Так званий вільний, чи громадянський, шлюб теоретичного обґрунтування не має. Практика свідчить про те, що такі шлюби є просто нерозумною модою. Вони, як правило, тимчасові, легко створюються і легко розпадаються, а діти або "викидаються на вулицю", або у кращому разі стають об'єктом державної опіки, проте назавжди залишаються позбавленими материнської і батьківської уваги, ласки, турботи. Щодо вінчання, то воно — не більше ніж гарний обряд, ритуал без будь-яких практичних наслідків. У всіх сучасних розвинутих країнах, у тому числі в Україні, церква відокремлена від держави, тому вінчання жодним чином не сприяє зміцненню у правовому відношенні взаємної матеріальної та духовної відповідальності подружжя за себе і своїх дітей. Отже, у правовій державі юридичну основу родини становить шлюб. Зміцнення й удосконалення родини та сімейних стосунків — загальна закономірність розвитку суспільства. Побут — це невиробнича сфера життєдіяльності людей, у якій вони задовольняють свої потреби в харчуванні, одязі, житлі, лікуванні та підтриманні здоров'я, освоєнні духовної культури, спілкуванні, відпочинку, розвагах. У широкому розумінні побут — це уклад повсякденного життя. Він є частиною базису і надбудови одночасно. Його стан і розвиток визначаються в кінцевому підсумку способом виробництва. Водночас він суттєво впливає на всі сфери життєдіяльності людей (працю, громадську діяльність, настрій, поведінку). Розрізняють суспільний, сімейний, індивідуальний, молодіжний, міський, сільський та інший побут. Під впливом соціально-економічних і географічних умов у різних народів сформувався комплекс побутових норм, традицій, звичаїв, обрядів. Разом з тим, за своєю метою і завданнями, предметами й умовами задоволення потреб людей побут інтернаціональний. Значення побуту в житті людей постійно зростає, особливо у зв'язку із сучасною урбанізацією суспільства і збільшенням вільного часу. Інтернаціоналізація побуту, його збагачення в ході соціально-економічного і культурного розвитку суспільства — ще одна загальна закономірність його функціонування і удосконалення. Особлива роль у складі суспільно-економічної формації належить соціальній структурі суспільства. Вона визначається способом виробництва і також входить одночасно до базису та надбудови. Соціальна структура суспільства — це сукупність класів, соціальних груп і верств населення, система відносин між ними. Об'єднання людей у великі і малі групи відбувається об'єктивно і за різними ознаками. За головною ознакою — ставленням до засобів виробництва — люди об'єднуються у суспільні класи (раби і рабовласники, капіталісти і пролетарі та ін.), у соціальні групи (інтелігенція, службовці), у верстви всередині класів і соціальних груп (робітники вищої і середньої кваліфікації, різноробочі, технічна і художня інтелігенція та ін.). Основу соціальної структури класового суспільства становлять суспільні класи — такі групи людей, які відрізняються за місцем в історично визначеній системі виробництва, за ставленням до засобів виробництва, за роллю у суспільній організації праці, за способом одержання і розмірами тієї долі суспільного багатства, яка їм належить. Класи — це такі групи людей, з яких одна може привласнювати працю іншої завдяки різниці між їх місцями у певному укладі суспільного господарства. Становище класів у суспільстві визначається способом виробництва. Ті класи, існування яких обумовлене конкретним
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
способом виробництва і які є його носіями, називаються основними (наприклад, феодали і селяни за феодалізму), а класи, існування яких обумовлене збереженням залишків попереднього або появою нового способу виробництва, називаються неосновними (наприклад, за феодалізму раби і рабовласники, капіталісти і пролетарі). Класи виникли у період розпаду первісної і становлення рабовласницької суспільно-економічної формації. Першими класами були раби і рабовласники. їх становище у суспільстві та інтереси були протилежними, тому і відносини між ними були антагоністичними. Вони постійно перебували у стані боротьби між собою за оволодіння засобами виробництва, отже, за панівне становище у суспільстві. Впродовж тисячоліть існування класів було історично необхідним, а класова боротьба — рушійною силою історичного процесу. Ця боротьба виявлялася у трьох основних формах: економічній, ідеологічній і політичній. Вищою формою класової боротьби була і залишається політична боротьба — боротьба за володіння державною владою, кульмінаційним пунктом якої є соціальна революція. У соціальній філософії категорія "соціальна революція" відображає спосіб переходу від застарілої суспільно-економічної формації до більш прогресивної, корінний якісний переворот в усій соціально-економічній структурі суспільства. Об'єктивною економічною основою соціальної революції є конфлікт у способі виробництва між продуктивними силами і виробничими відносинами. Цей конфлікт спричинює політичну кризу — політичну об'єктивну основу революції, що виражається, з одного боку, у нездатності правлячої еліти контролювати становище в країні, управляти старими методами, а з іншого — у небажанні народу підкорятися будь-яким урядовим рішенням, яке зростає в обстановці загострення його злиденності ("низи" не хочуть жити по-старому, а "верхи" не можуть управляти по-новому). Суб'єктивною основою соціальної революції є готовність і рішучість її рушійних сил до активних дій у боротьбі за владу аж до самопожертви. Єдність об'єктивних і суб'єктивних умов соціальної революції створює революційну ситуацію. За її наявності револю- ція в країні стає неминучою. Вона приводить виробничі відносини у відповідність з продуктивними силами, утверджує в житті більш прогресивний спосіб виробництва та економічний базис, здійснює переворот в усій політичній надбудові. Головною ознакою революції є прихід до влади більш прогресивного класу. (Від революції слід відрізняти контрреволюцію, коли при владі опиняються старі, реакційні класи, і державні перевороти, коли влада в ході революційної боротьби потрапляє до представників різних течій одного класу). Завершуються соціальні революції встановленням нової суспільно-економічної формації. Так, у результаті соціальної революції первіснообщинна формація змінилася рабовласницькою; революція рабів привела суспільство до феодалізму; буржуазні, буржуазно-демократичні революції — до капіталізму, який через соціальну революцію змінюється посткапіталіз-мом. Соціальні революції відбуваються із застосуванням збройних чи мирних засобів або деякого їх поєднання. Історичний досвід говорить про те, що революції можуть починатися збройним повстанням, а продовжуватися мирними засобами, чи, навпаки, у ході мирного розвитку революційного процесу можуть виникати збройні конфлікти. У будь-якій формі соціальна революція — це не короткочасний акт, а відносно тривалий процес. Приходом прогресивного класу до влади революція тільки починається; завершується вона встановленням у країні нової суспільно-економічної формації. Прикладом мирної соціальної революції може бути революційний процес в Україні, який розпочався в 90-х роках XX ст. Країна поступово переходить від командно-адміністративної суспільної системи до демократичної і правової з ринковою економікою. У державі формується принципово нова система виробничих відносин і відповідно новий спосіб виробництва, новий економічний базис, нова надбудова. Істотно перетворюються всі інші елементи суспільно-економічної формації. Своєрідний і складний революційний процес у країні вимагає глибоких і своєчасних теоретичних узагальнень. На жаль, філософська думка в Україні не справляє належного впливу на соціальну практику. Вона має дати народу і державі ефективну
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
методологію перетворень, допомогти їм у реалізації відомого класичного гасла "У революційний період кожний прожитий день має приносити успіх, хоча б маленький, але успіх". Суспільні класи історично минущі. їх не було в первіснообщинному суспільстві, не буде і в посткапіталістичному. Класи відмирають внаслідок об'єктивних обставин. Поступово протилежність класів змінюється істотною відмінністю між ними, потім просто відмінністю і зрештою класи в соціальній структурі суспільства замінюються стратами (лат. — шар, верства, пласт) — об'єднаннями людей за ознаками зайнятості, прибутку, побутових умов, освіти, психологічних особливостей, релігійних переконань та ін., а не лише за відношенням до засобів виробництва як цілісності, хоча ознаки страт в основному виражають властивості, притаманні засобам виробництва. Процес відмирання класів тривалий. Він має декілька етапів, одним із яких є формування так званих середніх класів (в Україні — це підприємці міста і села, менеджери). Вони вже не класи в класичному їх розумінні, але ще і не страти. Відмирання класів — це загальна закономірність суспільного розвитку, результат удосконалення продуктивних сил, всієї системи суспільних відносин, базису і надбудови. У соціальній структурі суспільства помітне місце посідає інтелігенція (лат. — розумний, мислячий) — соціальна група, яка професіонально займається розумовою працею (вчені, інженери і техніки, діячі літератури і мистецтва, спеціалісти освіти, інформації, охорони здоров'я, апарату управління). їх соціальна функція полягає у створенні, розвитку і поширенні культури в її широкому розумінні. У зв'язку з науково-технічною революцією чисельність інтелігенції постійно зростає, наприклад нині у розвинутих країнах вона становить понад третину самодіяльного населення. Інтелігенція — справжнє інтелектуальне багатство суспільства і держави. їй належить видатна роль у науці і техніці, у всіх видах суспільного виробництва, в інформатиці та управлінні, в утвердженні гуманістичних відносин між народами, у розвитку базису і надбудови. Крім перерахованих вище елементів, до структури суспільно-економічної формації входять також різні етнічні спільно- ти — тобто об'єднання за ознаками спільності їх походження, мови, території мешкання, традицій, звичаїв, особливостей індивідуальної та групової психології (роди, племена, народності і нації). Для первіснообщинної суспільно-економічної формації була характерна родоплемінна етнічна спільність, для рабовласницької та феодальної — народності, для капіталістичної та посткапіталістичної — нації і народності. Рід — це група кровних родичів, які походять по одній (материнській чи батьківській) лінії, усвідомлюють себе переважно нащадками загального предка (реального чи міфічного) і мають загальне родове ім'я. Роди об'єднувалися в племена, тому що існувати ізольовано один від одного не могли. Плем'я зберігало кровноспорід-нені зв'язки в родах, мало свою територію проживання, певну примітивну економічну основу в формі полювання і збирання дарів природи, мовні діалекти, самосвідомість. Родоплемінна спільнота виникла з первісного людського стада приблизно на межі нижнього і верхнього палеоліту (понад 2 млн років тому). Вона вивчається вченими-етнографами, які одержують цікаві матеріали із досліджень не тільки стародавніх джерел, але і життя, побуту, комунікацій сучасних аборигенів Австралії, північноамериканських індіанців, кочови-ків-арабів, курдів, афганців, африканців. Народність — це мовна, територіальна, економічна і культурна спільність людей. Вона формувалася зі змішування племен, близьких за походженням та мовою, чи різномовних племен, які змішалися в результаті завоювань одних племен іншими. Наприклад, давньоруська народність виникла зі східнослов'янських племен (полян, сіверян, древлян, в'ятичів, кривичів та ін.); польська — із західнослов'янських племен (полян, віслян, мазовшан та ін.); північнофранцузька — з галльських племен, римських колоністів і германських племен (франків, вестготів, бургундів та ін.). Перші народності склалися ще за рабовласницької формації (стародавньоєгипетська, стародавньоеллінська та ін.). В Європі процес створення народностей завершився в основному в період феодалізму, у решті частин світу цей процес тривав у наступні епохи.
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
З розширенням економічних і культурних зв'язків між народами народності перетворилися на нації: давньоруська — на російську, українську і білоруську нації; північнофранцузька — на португальську, німецьку, французьку нації і т. ін. Нація (лат. — плем'я, народ) як категорія соціальної філософії відображає існування таких груп людей, котрі проживають на своїй загальній території, володіють загальною для всіх літературною мовою, пов'язані економічно, характеризуються особливостями культури, психіки, традицій і звичаїв. У світі є велика кількість націй. Водночас держави є, як правило, багатонаціональними, що породжує проблему міжнаціональних відносин не тільки міждержавного, а й внутрішньодержавного характеру. У цих відносинах діють дві об'єктивні тенденції. Перша тенденція — пробудження національного життя і національних рухів, боротьба проти всілякого національного гніту, створення національних держав. Друга тенденція — розвиток співпраці націй, усунення національних перешкод, створення інтернаціональної єдності економічного життя, політики, науки, культури тощо. Перша тенденція переважає в умовах нерозвинутості національних відносин з причини низького рівня продуктивних сил, особливо їх людського фактора; друга — у цивілізованому суспільстві. Ці тенденції зумовлюють суперечність соціальної функції націй і народностей, що є інтегративно-дезінтегративною. З одного боку, належність людей до однієї нації чи народності об'єднує їх, згуртовує, спрямовує на спільні дії в усіх видах суспільного виробництва, у тому числі міжнародного співробітництва. З іншого боку, така належність небезпечна національним ізоляціонізмом і навіть конфліктністю. За історію людства відомо чимало кровопролитних воєн і збройних конфліктів на націоналістичному ґрунті. Вони, на жаль, мають місце і в наш час. Об'єктивною закономірністю розвитку націй і національних відносин є їх розквіт і зближення, співробітництво і взаємодопомога, дружба народів, поступове відмирання національних відмінностей між ними. Цілком відповідно до цієї закономірності Конституція України 1996 р. закріпила обов'язок держави сприяти консолідації і розвитку української нації, її історичної свідомості, традицій і культури; етнічної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншостей країни; виявляти турботу про задоволення національно-культурних і мовних потреб українців, які проживають за межами держави (ст. 11, 12). Одночасно вона заборонила пропаганду в Україні війни і насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення (ст. 37). Такою є структура суспільно-економічної формації. Всі її компоненти діалектично єдині: продуктивні сили визначають виробничі відносини, базис — надбудову, надбудова — науку, культуру, родину і побут, соціальні та етнічні спільноти людей. Одночасно всі вони відносно самостійні, впливають одне на одного і мають власну внутрішню логіку розвитку. У класичному вигляді діалектику компонентів суспільно-економічної формації представив К. Маркс у праці "До критики політичної економії. Передмова". Він писав: "...У суспільному виробництві свого життя люди вступають у певні, необхідні, від їхньої волі незалежні стосунки — виробничі відносини, які відповідають певному ступеню розвитку їхніх матеріальних продуктивних сил. Сукупність цих виробничих відносин становить економічну структуру суспільства, реальний базис, на якому височить юридична і політична надбудова і якому відповідають певні форми суспільної свідомості. Спосіб виробництва матеріального життя обумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. Не свідомість людей визначає їх буття, а навпаки, їх суспільне буття визначає їхню свідомість. На певному ступені свого розвитку матеріальні продуктивні сили суспільства вступають у суперечність з існуючими виробничими відносинами, або — що є тільки юридичним вираженням останніх — з відносинами власності, у середині яких вони досі розвивались. З форм розвитку продукти нних сил ці відносини перетворюються на їх кайдани. Тоді настає епоха соціальної революції. Зі зміною економічної основи, більш-менш швидко відбувається переворот в усій величезній надбудові. При розгляді таких переворотів необхідно завжди відрізняти матеріальний, з природничо-науковою точніс-
Тема 18 Матеріалістичне розуміння історії
тю констатований переворот в економічних умовах виробництва, від юридичних, політичних, релігійних, художніх чи філософських, тобто від ідеологічних форм, у яких люди усвідомлюють цей конфлікт і борються за його розв'язання. Як окрему людину не можна оцінювати на підставі того, що сама вона про себе думає, так само не можна оцінювати подібну епоху перевороту за її свідомістю. Навпаки, цю свідомість треба пояснювати на основі суперечностей матеріального життя, конфлікту, що існує між суспільними продуктивними силами і виробничими відносинами. Жодна суспільна формація не загине раніше, ніж розвинуться всі продуктивні сили, для яких вона надає достатнього простору, і нові вищі виробничі відносини ніколи не виникнуть раніше, ніж визріють матеріальні умови їх існування в надрах найстарішого суспільства. Тому людство ставить собі завжди тільки такі завдання, які може вирішити, оскільки при найближчому розгляді завжди виявляється, що саме завдання виникає лише тоді, коли матеріальні умови його вирішення вже наявні, чи принаймні перебувають у стадії становлення... Буржуазні виробничі відносини є останньою антагоністичною формою суспільного процесу виробництва, антагоністичною не в сенсі індивідуального антагонізму, а в сенсі антагонізму, що постає із суспільних умов життя індивідуумів; але продуктивні сили, що розвиваються в надрах буржуазного суспільства, створюють разом з тим матеріальні умови для вирішення цього антагонізму. Тому буржуазною суспільною формацією завершується передісторія людського суспільства"1. Зміст останнього речення цієї цитати може викликати подив у сучасного читача. Цього не повинно бути. По-перше, К. Маркс писав про буржуазні формації першої половини XIX ст., коли буржуазією називали клас капіталістів, власників засобів суспільного виробництва, які застосовували найману працю, а пролетаріатом — клас найманих робітників, які не мали власних засобів виробництва і, щоб жити, мусили продавати свою робочу силу буржуазії. По-друге, посткапіталістич- 1Маркс К. Избранньїе сочинения : в 9 т. / К. Маркс, Ф. Знгельс. — М. : Политиздат,1986. — Т. 4. — С. 137-138. на суспільно-економічна формація в дослідженнях сучасних соціальних філософів уявляється суспільством, у якому подолано відчуження праці, всі види і форми експлуатації і буде гноблення, зникнуть війни і збройні конфлікти, будуть забезпечені права і свободи громадян, тобто суспільством, у якому, за прогнозами класика, всі джерела суспільного багатства поллються повним потоком і яке здійснить великий історичний стрибок із "царства необхідності" до "царства свободи", із передісторії до своєї справжньої історії. Отже, згідно з матеріалістичним розумінням історії, розвиток суспільства є природно-історичним процесом зміни суспільно-економічних формацій. Природним тому, що суспільство, як і природа, розвивається за об'єктивними законами, тобто такими законами, які діють незалежно від людей, незалежно від їх свідомості, волі, бажань. Історичним тому, що об'єктивні закони розвитку суспільства — це закони діяльності людей. Вони не вічні, як закони природи. Вони формуються і функціонують як результат людської діяльності. Без суспільного виробництва різного історичного рівня немає життя людей, а суспільного виробництва, у всіх його типах, видах і формах, немає без людського життя. Щоб жити, потрібно виробляти, а щоб виробляти, потрібно жити. Такою є ця діалектична єдність протилежностей, суперечність якої вирішується тільки загальнолюдською працею. Без компетентної, добросовісної і відповідальної, науково обґрунтованої і по-сучасному технічно оснащеної, ефективної праці неможливі ні приріст продукції сільського господарства, ні успіхи промисловості і суспільства в цілому. Читайте також:
|
||||||||
|