МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 6 страницаКрім основних, в історії відомі ще і перехідні виробничі відносини, яким відповідають перехідні стани суспільно-економічних формацій. У них певною мірою зберігаються виробничі відносини попередньої формації, а нові ще остаточно не сформувалися. Це найбільш складні і суперечливі періоди в історії суспільного розвитку. З початку 90-х років XX ст. Україна перебуває в одному з таких періодів — у перехідному періоді від застою до прогресу, до передових рубежів світового співтовариства. На цьому шляху особливо актуальні наукові тео-
Тема 18 ретичні розробки і практичні рекомендації вітчизняної і світової соціальної філософії. Формаційна методологія вивчення історичного процесу в сучасній соціальній філософії не єдина. Певною мірою популярні і деякі інші. Наприклад, англійський історик і соціолог Ар-нольд Джозеф Тойнбі (1889—1975) розробляв теорію кругообігу локальних цивілізацій. Згідно з цією теорією, всесвітня історія є сукупністю історій окремих і відносно замкнених цивілізацій. Спочатку А. Тойнбі називав 22 з них, а потім скоротив їх кількість до 13 основних. Кожна цивілізація, на його думку, у своєму розвитку проходить стадії виникнення, зростання, надлому і розпаду, після чого гине, поступаючись місцем іншій. У своїй теорії А. Тойнбі намагався вивести деякі формальні емпіричні закони повторюваності розвитку суспільства, які б надавали можливість передбачати головні події майбутнього. Прогрес людства він вбачав у духовному його вдосконаленні, яке уявляв як релігійну еволюцію від примітивних анімістичних вірувань через універсальні релігії до єдиної синкретичної релігії майбутнього. З другої половини XX ст. у соціальній філософії активно розробляються технократичні і науково-технічні концепції історичного прогресу, в яких критеріями типології суспільства є техніка, наука, індустрія. Наприклад, наприкінці 50-х років XX ст. американський соціолог, економіст й історик У. Ростоу (нар. 1916) опублікував книгу "Стадії економічного зростання. Некомуністичний маніфест", у якій він розглядав п'ять етапів (стадій) у розвитку суспільства: традиційну, перехідну і стадії суспільства піднесення, суспільства зрілості, суспільства високого рівня масового споживання. Ідеальним представником останнього типу він вважав англо-американський зразок. Критеріями стадій зростання у його вченні є рівні розвитку промисловості, техніки, господарства в цілому, науки і особливо частки нагромадження капіталу в національному прибутку. Однак він розглядав ці критерії у відриві від форм власності, а основою стратифікації суспільства вважав професіональний поділ праці. У Франції концепція У. Ростоу була підтримана філософом, політологом і публіцистом Рейманом Ароном (1905—1983), Матеріалістичне розуміння історії і ншими соціологами і філософами країни. Р. Арон одним з перших розробляв концепцію деідеологізації суспільства. Він стверджував, що принцип технологічного і економічного детермінізму не поширюється на сферу політичних інститутів та ідеологічних суспільних відносин взагалі. Після Р. Арона думка У. Ростоу стала називатися концепцією єдиного індустріального суспільства. У 70-х роках XX ст. на зміну концепції єдиного індустріального суспільства прийшла концепція постіндустріального суспільства, засновником якої є американський соціолог, спеціаліст у галузі історії суспільної думки, політичних течій і соціального прогнозування Даніел Белл (нар. 1919). Згідно з цією концепцією, науково-технічна революція виключає соціальну революцію, а різні сфери суспільства (технологія, соціальна структура, політика, культура тощо) — самостійні і роз'єднані в тому розумінні, що кояша має незалежну від інших логіку розвитку. На цій підставі Д. Белл заперечував матеріалістичне розуміння історії, а себе вважав постмарксис-том. Концепція "постіндустріального суспільства" одержала визнання у соціальних філософів і практиків багатьох країн. Нині вона відома під назвами: "технотронне суспільство", "надіндустріальне суспільство", "інформаційне суспільство", "телевізійне суспільство" та ін. У ній пріоритетом у розвитку суспільства вважається науково-технічна революція, її досягнення в інформатиці, мікроелектроніці, комп'ютеризації, у механізації та автоматизації виробництва. її представники уявляють майбутнє суспільством високого рівня розвитку науки і техніки, всезагального благоденства, повної самореаліза-ції особистості, безконфліктності, соціальної справедливості, рівних можливостей. Соціально-філософський аналіз зазначених та інших концепцій свідчить про переваги формаційного підходу до вивчення історичного процесу та його типології. Він дає змогу теоретично дослідя^увати історію суспільства на основі діалектико-матеріалістичної методології та наукових методів пізнання, відкривати об'єктивні закони його розвитку, перетворювати
Тема 18 соціальну філософію на дійовий засіб усіх прогресивних суспільних перебудов, розглядати людину — головну продуктивну силу — самоціллю історії та її процесу; оптимістично, науково прогнозувати майбутнє людства. Контрольні запитання і завдання 1. Розкрийте поняття "матеріалістичне розуміння історії". 2. На яких методологічних принципах засноване матеріалістичне розуміння історії? 3. Що таке суспільне виробництво і в яких видах воно існує? 4. Чому спосіб виробництва визначає всі процеси життя людей? 5. Сформулюйте поняття "продуктивні сили суспільства". Розкрийте їх структуру. 6. Сформулюйте поняття "виробничі відносини суспільства". Розкрийте їх структуру. 7. У чому сутність закону взаємодії продуктивних сил і виробничих відносин? 8. Як взаємодіють між собою базис і надбудова суспільства? 9. Розкрийте поняття "суспільно-економічна формація". умови її виникнення і здійснення, її кінцевий результат? Тема 19 ЛЮДИНА ЯК ПРОБЛЕМА СОЦІАЛЬНОЇ ФІЛОСОФІЇ Проблема людини — центральна в соціальній філософії. У всій своїй історії вона постійно прагне пізнати людину не лише як частину матеріального світу, тілесну істоту, а головним чином як творця історії, суб'єкта діяльності, істоту, котра мислить і відчуває, володіє складним і неповторним внутрішнім світом. Таке ставлення соціальної філософії до проблеми людини невипадкове. Без вивчення сутності і змісту людини, форм їх вияву, напрямів і перспектив розвитку, неможливе наукове розуміння суспільства як соціально-практичного способу буття людей. Існування і поступальний рух суспільства від одного етапу до іншого невіддільні від постійного удосконалення людини. Якщо людина є продуктом обставин і виховання, то створюються ці обставини і здійснюється виховання самою людиною. Як немає людини без суспільства, так немає і суспільства без людини. Суспільство і людина діалектично єдині від початку і до кінця. Антропогенез і соціогенєз є двома частинами ан-тропосоціогенезу — єдиного процесу одночасного становлення і людини, і суспільства, який тривав приблизно 3,5 млн років і завершився формуванням разом із суспільством унікального біологічного виду Ното заріепз — людини розумної.
Тема 19 Людина є предметом вивчення багатьох галузей знання: соціології, психології, фізіології, педагогіки, медицини, кібернетики, інформатики та ін. Проте тільки соціальна філософія виявилася здатною розробляти цілісну теорію людини, досліджувати не лише антропосоціогенез, а ще й типи людини і суспільства в їх історії, довести, що самоціллю історичного процесу є всебічно і гармонійно розвинена людина. 19.1. Особистість як об'єкт і суб'єкт суспільних відносин Філософія запропонувала чимало дефініцій (лат. — визначаю) людини. Арістотєль вважав її політичною твариною, інші філософи і вчені — розумною твариною, моральною твариною, вільною твариною та ін. Відомий американський вчений, філософ Б. Франклін вперше визначив людину як тварину, яка створює знаряддя праці. Досі це визначення має науковий інтерес. Знаряддя праці — це одночасно і найскладніша, і найпростіша річ, яка виходить з рук людини. Так, сучасні знаряддя праці опредметнюють величезний обсяг знань, умінь, навичок людей, їх зусиль з кооперації різних видів діяльності. У стародавньому світі знаряддя праці були настільки примітивними, що припускається можливість їх виготовлення ще "пра-людьми", які не володіли понятійним мисленням, самосвідомістю, членороздільною мовою. Наука свідчить, що виробництво найпростіших знарядь праці розпочалося за 1— 1,5 млн років до появи мовлення і мислення в прабатьків людини. (Ще одне підтвердження природного її походження.) Сучасна філософія визначає людину як вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі, як суб'єкта суспільно-історичної діяльності і культури. Для визначення конкретної людини, виокремлення її з колективу, соціальної групи у філософії вироблено поняття "індивід" (лат. — неділиме), яке виражає найабстрактніше в людині, головним чином її тілесну відокремленість від інших людей, тому воно доповнюється, як правило, більш конкретними поняттями "індивідуальність" та "індивідуалізм". Людина як проблема соціальної філософії Індивідуальність — це виявлення унікального, неповторного, своєрідного у природних (біологічних), духовних і соціальних властивостях і якостях індивіда; одиничне в індивіді, те, чого немає в інших індивідів. Індивідуалізм виражає пріоритети індивіда в будь-якій формі соціальної спільності, абсолютизацію його світоглядної позиції та її протиставлення суспільству. Він виявляється,як у реальній життєвій практиці (у вчинках індивідів), так і в різних етнічних, філософських, політичних та інших концепціях, у яких людина зображується як одвічно несоціальна і навіть антисоціальна істота. Подолання індивідуалізму передбачає усунення його соціальних причин, гуманізацію суспільного життя, всебічний розвиток індивідів в умовах справжньої колективності і через неї. Людина має складну біосоціальну структуру. Біологічне в ній — основа її природи і спільне з вищими тваринами. Воно змінюється з часом, але повільно і неістотно. Навіть середній об'єм головного мозку сучасної людини зберігся майже таким, яким був у кроманьйонців і неандертальців — приблизно 1400 куб. см. Більше того, у зв'язку з ускладненням центрів асоціації в лобно-скроневих відділах, відбулося його зменшення до 1350 куб. см. За даними фізіологів, тільки десята частина можливостей мозку використовується людиною, хоча потік інформації, що сприймається нею, і рівень вирішення завдань щодо її переробки значно переважають відповідні параметри недалекого минулого. Отже, головний мозок людини еволюціонує не в напрямі збільшення ваги і кількості нервових клітин, а в напрямі реалізації прихованих резервів: ускладнення зв'язків між клітинами, доцільного їх використання, особливо у тих відділах, які керують складними логічними операціями. Такого роду об'єктивна тенденція у функціонуванні мозку є основою для того, щоб вважати необґрунтованими прогнози деяких вчених про виродження людства у результаті інволюції (зморщування) чи надто швидкої еволюції мозку. Пріоритетною в людині є її соціальна система з такими елементами, як свідомість і членороздільна мова, світогляд, ціннісні орієнтації та соціальні установки, діяльність і спілкування, становище і статус у суспільстві та багато інших. Під її
Тема 19 Людина як проблема соціальної філософії
впливом біологічні структури і функції людського організму істотно модифікувалися, "олюднились". їх унікальність полягає в тому, що на відміну від тварин, людина може разом з генетичною програмою (закодована в спадкових структурах, записана в молекулах ДНК і через зародкові клітини, переходить від покоління до покоління) передавати досвід попередніх поколінь кожному наступному поколінню. Біологічна і соціальна системи в людині діалектично єдині, тому будь-які абсолютизації однієї з них не можуть мати науково-філософського обґрунтування. Між тим, у наш час під впливом досягнень молекулярної і загальної генетики все частіше з'являються євгенічні утопії про поліпшення людини методами генетики. Деякі з них пропонують удосконалення всього людства, інші — створення тільки касти геніїв і вчених для управління рештою "неповноцінних" людей. Обґрунтовується це нібито генетичним виродженням людини в результаті мутацій, шкідливих змін у спадковості, а також гіпотезою про те, що в людини зберігається все ще багато генів від тваринного предка, які є джерелом його агресивності та багатьох інших вад. Наукова філософія розглядає втручання у механізм спадковості людини з метою зміни її генетичної структури новим підходом до дослідження її організму, але тільки в тих випадках, коли він відкриває можливість лікування спадкових хвороб і захисту спадковості від шкідливого впливу радіації, хімічних сполук та інших зовнішніх факторів. Разом з тим, вона попереджує про неприпустимість безграмотного втручання у спадковість людини, підкреслює соціальну відповідальність учених, рішуче виступає проти загрози перетворення людства на експериментальне стадо, на полігон для вирощування якоїсь породи людей шляхом масової селекції, доводить безперспективність ігнорування найбільшої цінності — духовної унікальності, неповторності людини. Діалектика біологічної і соціальної систем у людині виявляється у широкій гамі сторін її життєдіяльності — від фізіологічної (наприклад, того чи іншого типу вищої нервової діяльності, системи кровообігу і дихання, кольору шкіри, волосся, форми очей та ін.) до соціальної. При цьому біологічне в люди- ні перебуває у соціально перетвореному вигляді. Воно є матеріалом для становлення людини, формування і функціонування її суспільних якостей. Перетворення цього матеріалу на власне людину з її здібностями є результатом дії факторів соціального порядку, головним чином трудової, виробничої діяльності. Людина — це діалектична єдність загального (родового, природного), особливого (соціального) і одиничного (індивідуального) способу існування. Людина біосоціальна за своїм змістом, але соціальна за своєю суттю. Для відображення соціального в людині і для розуміння біологічного в ній як носія соціального у філософії існує поняття "особистість". Особистість — це людина в сукупності її соціальних якостей, її сутність однозначно соціальна. "...Сутність "особливої особистості", — писав К. Маркс, — становить не її борода, не її кров, не її абстрактна фізична природа, а її соціальна якість..."1. За класичним визначенням, сутністю особистості не є аб-стракт, притаманний окремому індивіду. У своїй дійсності вона є сукупністю всіх суспільних відносин. Підставою для такого визначення суті особистості є той об'єктивний науковий факт, що будь-яка особистість формується під визначальним впливом існуючої системи суспільних відносин. Які суспільні відносини, така й особистість. Кожному історичному типу суспільних відносин відповідають історичні типи особистостей: рабовласники і раби, феодали (поміщики, латифундисти) і селяни, капіталісти і пролетарі (робітники), всебічно і гармонійно розвинена особистість у майбутньому суспільстві. Людина особистістю не народжується. Вона нею стає і розвивається відповідно до міри засвоєння суспільних відносин. Жодна особистість, навіть найгеніальніша, не може вийти за межі існуючих суспільних відносин у своєму вдосконаленні. Вона є об'єктом цих відносин. Процес засвоєння особистістю певних суспільних відносин, що дає їй можливість функціонувати як повноправному членові суспільства, філософи називають соціалізацією. її спрямування численні, як численні суспільні відносини і зв'язки між ними, тому, соціалізуючись, особистість може бути виноробом, 1 Маркс К. Соч. / К. Маркс, Ф. Знгельс. — Т. 1. — С. 242.
Тема 19 Людина як проблема соціальної філософії
економістом, менеджером, політиком, юристом, письменником, художником, або одночасно політиком і юристом, економістом, юристом і менеджером і т. ін. Процес соціалізації при оволодінні людьми об'єктивними законами у зрілому суспільстві перетворюється на науково керований, тому держава планує кількість і якість підготовлених спеціалістів за професіями. З цією метою створюється система навчальних закладів і науково-дослідних центрів, функціонування яких неможливе без соціалізації вчителів, викладачів, вихователів, вчених-психологів і педагогів, лаборантів і наукових працівників. Все це свідчить про те, що починати вивчення особистості потрібно не з дослідження самих індивідів, а з суспільних відносин, у яких вони формуються, функціонують і розвиваються, переходячи від абстрактного до конкретного, від загального до одиничного, до індивіда та індивідуальності. Разом з тим, особистість — це не тільки об'єкт, а й суб'єкт суспільних відносин. Суспільні відносини, їх численні взаємні зв'язки створюються людьми, їхньою спільною матеріальною і духовною діяльністю. Особистість є головною продуктивною силою суспільства, власником, розпорядником і користувачем засобів виробництва, ініціатором плюралізму форм власності, творцем виробничих відносин — економічного базису, надбудови, науки і культури, родини і побуту, соціальних та історичних етнічних спільнот. Отже, взаємозв'язок суспільних відносин і особистості є об'єктивно-суб'єктивним. Таким є і конкретний вияв складної і системної сутності особистості на всіх її рівнях: індивіда, соціальної групи, суспільства в цілому. Першим і найпростішим елементом сутності особистості, індивіда виступають потреби. Як категорія соціальної філософії, потреба відображає нужду особистості в тому, що їй необхідно або чого не вистачає для життя. Людина має різні потреби: у харчуванні, житлі, одязі, збереженні довкілля, знаннях, політичному керівництві та ін. їх безліч. Без потреб особистості не буває. Сутнісне місце потреб у структурі особистості є ще одним підтвердженням того, що людина — це частина природи, тому що первинні матеріальні потреби має і людина, і тварина (наприклад, в їжі, захисті від загрози для життя, певних кліматичних умовах), а також того, що людина — це особлива частина природи, оскільки вона виробляє засоби задоволення своїх потреб, тоді як тварина використовує для цього безпосередньо речі і предмети природи. Задоволення будь-якої потреби особистості відбувається через мету — ідеальний образ осмислення результату діяльності, шляхів і засобів його досягнення. Усвідомлена потреба, синтез потреби і мети утворюють інтерес (лат. — має значення, важливо). Потреби, мета, інтереси особистості класифікуються за видами суспільних відносин, об'єктом і суб'єктом яких вона є. Розрізняють потреби, мету та інтереси: матеріальні (у харчуванні, одязі, економії водних, сировинних, паливних ресурсів, ефективному використанні земельних угідь), духовні (у знаннях, політиці, праві, моралі, естетиці, релігії, філософії, науці), соціальні (у праці, інформації, спілкуванні, уособленні), невиробничі (у послугах, транспорті, засобах зв'язку, предметах побуту, освіті і вихованні). Всі вони можуть бути особистими, індивідуальними чи суспільними, прогресивними чи реакційними і консервативними, реальними чи уявними, державними, національними, сімейними, партійними тощо. Філософське дослідження походження і функцій потреб та інтересів особистості зумовлює такі основні висновки. По-перше, справжнім рушієм людської історії є розвиток потреб та інтересів особистості, способів і засобів їх задоволення і реалізації. По-друге, задоволення потреб і реалізація особистістю своїх інтересів можливі тільки через суспільне виробництво, яке їх формує і для якого вони виступають мотивами його удосконалення. Кожна задоволена потреба і кожний реалізований інтерес з необхідністю викликають нові потреби та інтереси і відповідно зростання суспільного виробництва. По-третє, різні групи потреб та інтересів мають неоднакові основи і способи задоволення, виконують різні і неоднозначні функції, тому суспільне виробництво поділяється на матеріальне, духовне, соціальне, а також невиробничу сферу. По-четверте, матеріальні потреби та інтереси є визначальними в життєдіяльності особистості і суспільства, тому матеріальне виробництво — основа їх існування і розвитку.
Тема 19 По-п'яте, вивчення, знання потреб та інтересів особистості, врахування їх у теоретичній і практичній діяльності — головна умова наукового управління економікою та всіма іншими сферами державної, регіональної та місцевої систем життєдіяльності. Потреби, мета та інтереси — головні мотиви діяльності. Разом із засобами і результатами діяльності вони створюють її структуру. Сама діяльність як спосіб існування і розвитку особистості, всебічний процес перетворення нею природного і соціального середовища відповідно до своїх потреб, мети та інтересів є інтегрованим компонентом її сутності, тобто сутність особистості однозначно діяльна. Діяльність — це складне системне утворення. У ній розрізняються три напрями: 1) діяльність особистості відносно зовнішньої та своєї природи; 2) діяльність відносно інших людей; 3) діяльність щодо відновлення самої особистості. Виділяють такі роди діяльності: У першому напрямі виробництво, розподіл, обмін і використання матеріальних засобів життя, а також охорона здоров'я людей; у другому — політичний, правовий, моральний, естетичний, філософський, науковий і релігійний роди; у третьому — навчально-педагогічний і виховний. Інтегрують усі роди наукова і управлінська діяльність. Колений рід включає сукупність видів і підвидів діяльності, обумовленої конкретною працею. Всі напрями, роди, види і підвиди діяльності взаємопов'язані. Відповідно до об'єктивного ходу історії можуть бути: прогресивними чи регресивними, революційними чи контрреволюційними; відповідно до об'єктивних систем цінностей — позитивними чи негативними, антисуспільними, законними чи незаконними, моральними чи аморальними; відповідно до процесу діяльності та її результатів — творчими чи нетворчими, Очевидно, що зріла особистість відрізняється прогресивною, позитивною, законною, моральною і творчою діяльністю. Будь-яка діяльність особистості завжди є свідомою. Ядром свідомості, її сутністю постає світогляд, а саме два його основні елементи: світосприйняття і світорозуміння. Люди відрізняються одне від одного не за свідомістю взагалі, а за своїм світо- Людина як проблема соціальної філософії глядом. Він разом з діяльністю є інтегрованим компонентом сутності особистості. Цементують структуру світогляду переконання. Не може бути світогляду без переконань, тобто впевненості особистості в правильності своїх поглядів та ідей. Переконання, за висловом класика, — це пута, з яких не можна вирватися, не розірвавши свого серця. Це демони, яких людина може перемогти, лише підкорившись їм. У житті і діяльності особистості її світогляд виявляється через форми, одна з яких — самосвідомість. Вона є і пізнанням особистістю себе, і ставленням до себе, тобто самооцінкою, самоконтролем, управлінням собою. Провідне місце в ній посідає розуміння особистістю свого місця у суспільстві, сенсу свого життя, відповідності своїх ідеалів суспільним потребам, відповідальності за свої дії. Формується і розвивається самосвідомість у процесі соціалізації, навчання і виховання особистості. Самосвідомість розвиненої особистості є завжди патріотичною, творчою, цілісною. Іншою формою виявлення світогляду особистості є її ціннісні орієнтацїі — погляди, уявлення, переконання та ідеали з приводу матеріальних, духовних і соціальних цінностей. Вони визначають послідовність і спрямованість поведінки особистості, її вчинків та ставлення до принципів, норм життя і діяльності у суспільстві. Для особистості з цілісним світоглядом характерна орієнтація на такі загальнолюдські цінності, як права людини, економіка ринку, демократія та державний суверенітет, правове суспільство, свобода, соціальна справедливість, повна зайнятість населення та багато інших. На основі ціннісних орієнтацій особистості у процесі її соціалізації формуються соціальні установки — ще одна форма вияву її світогляду. Вони є відображенням ціннісних орієнтацій як соціально детермінованої схильності особистості до наперед визначеного ставлення — позиції відносно речі, людини, події. В особистості зі сформованим світоглядом соціальні установки відрізняються суспільною значущістю мети і прагнень, їх відповідністю до суспільних потреб та ідеалів, єдністю мети і засобів її досягнення, поєднанням прагнення до матеріального добробуту з орієнтацією на вищі духовні цінності.
Тема 19 Людина як проблема соціальної філософії
Самосвідомість, ціннісні орієнтації та соціальні установки, є не лише формами виявлення світогляду, а й критеріями ступеня його досконалості, критеріями духовності особистості. Дух, духовність у філософії і науці завжди розглядалися як людський розум, мислення, а духовне виробництво — як формування свідомості у суспільній формі і в певній системі суспільних відносин. Сутністю свідомості є світогляд, отже, його компоненти насамперед становлять основу духовності особистості. У зв'язку з цим слід вважати безпідставними спроби деяких наших філософів, особливо політиків, теоретично обґрунтовувати, обмежувати духовність громадян України лише релігійністю. Такі ідеї та, на жаль, реальна практика — очевидні втрати перехідного періоду країни, помилка чи виконання спеціального замовлення клерикалів. Поняття духовності особистості та суспільства — складне, багатогранне, системне. Воно включає погляди, уявлення, переконання та ідеали —економічні, політичні, правові, моральні, естетичні, філософські, а також релігійні. Релігійні ідеали належать до минулого історичного типу світогляду. Сучасний світогляд — філософський, філософською є й духовність. Він включає все позитивне, у тому числі і з релігії. Наші сучасники захоплюються архітектурою церковних споруд, художніми полотнами і музичними творами, але не тому, що вони є "даром Божим", а тому, що їхні творці — талановиті архітектори, художники, музиканти. Щодо релігійних догматів, то вони — антиподи філософського світогляду і науки. Отже, релігійність — це не вся духовність особистості, а тільки її елемент, причому не основний, а другорядний, минулий, який не має майбутнього. Справжня духовність сучасної особистості полягає в наукових, інженерно-технічних, філософських, правових та інших знаннях, у перетворенні цих знань на переконання, у діяльності на їх основі за об'єктивними законами розвитку природи, суспільства і особистості у напрямі створення нових суспільних відносин і нової людини. Проблема духовності в Україні є. Економічні реформи в країні все ще недостатньо ефективні і тому, що в суспільній свідомості людей переконання в безальтерна- тивності ринкової економіки доки ще не сформувалося. Те саме і в політиці, праві, інших сферах нашого суспільного буття. Вирішення проблеми духовності полягає не у сподіваннях на милість Бога, а в генерації нових ідей, цивілізованості і культурі, у слідуванні загальнолюдським цінностям. Українська філософська і наукова думка має відігравати важливу роль у розробці таких ідей, у становленні нової духовності. Діяльна сутність особистості та її світогляд виявляються не тільки в системі "суб'єкт — об'єкт", а й у системі "суб'єкт — суб'єкт". Розвиток індивіда зумовлений розвитком інших індивідів, з якими він перебуває у прямих або опосередкованих стосунках. У соціальній філософії стосунки — це спосіб поєднання людей у суспільство, взаємодії суспільних індивідів та їх організованих спільнот; певною мірою самостійна, індивідуалізована форма суспільних відносин. Лише у спілкуванні особистість набуває всіх своїх якостей, реалізує можливості, виявляє здібності, індивідуальність. У спілкуванні особистість наслідує соціальну програму і досвід поколінь, включається у масовий соціальний рух. Без спілкування немає особистості. Спілкування в усіх своїх формах (безпосередніх і опосередкованих, міжособистісних і в колективах, інших соціальних організаціях) — це ще один інтегрований компонент сутності особистості. Отже, об'єктивно-суб'єктивний взаємозв'язок суспільних відносин і особистості виявляється у сутності особистості через діяльність, світогляд і спілкування. Розвиненою особистістю можна вважати ту, яка залучена до ефективної форми спілкування, володіє науковим світоглядом, різнобічними здібностями і здатністю вільно змінювати роди і види творчої діяльності. Визначення сутності особистості як діалектичної єдності діяльності, світогляду і спілкування — ключ до пізнання її змісту. Він містить певну сукупність складових, кожна з яких є результатом суб'єктивування конкретних видів суспільних відносин. Читайте також:
|
||||||||
|