МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 7 страницаОсобистість — об'єкт і суб'єкт суспільних відносин, тому вони органічно входять до внутрішньої структури особистості,
Тема 19 а особистість оволодіває суспільними відносинами і наповнює їх своїми індивідуальними якостями. Механізмом такого суб'єктивування є процес інтеріоризації (лат. — внутрішній, перехід ззовні всередину) — перехід, внаслідок якого зовнішні процеси перетворюються на внутрішні, піддаючись специфічній трансформації: узагальненню, скороченню, розвитку за межами зовнішніх процесів. Сукупність складових змісту особистості тотожна сукупності суспільних відносин, що існують у суспільстві. Можливих складових розвитку особистості може бути стільки, скільки є створених діяльністю людини суспільних відносин. Це матеріальна, політична, правова, моральна, естетична, релігійна та інші складові, кожна з яких становить складну систему, відображає свій вид суспільних відносин, відповідає йому і характеризується елементами сутності особистості. Так, матеріальна складова змісту особистості включає діяльність з реалізації матеріальних потреб та інтересів у процесі виробництва, розподілу, обміну і споживання матеріальних засобів життя. До неї належать також світоглядні погляди, уявлення, переконання та ідеали, ціннісні орієнтації та соціальні установки з приводу виробництва і відновлення матеріальних благ. За наявності у розпорядженні тієї чи іншої особистості одних і тих самих засобів виробництва, якість і кількість праці визначаються в першу чергу її світоглядним рівнем. До змісту матеріальної складової особистості належать також різні форми і засоби спілкування: економіко-математичні, електронно-обчислювальні, автоматизовані, всі засоби масової інформації (преса, радіо, телебачення). Аналогічно моральна складова змісту особистості включає моральні суспільні відносини в суб'єктивному вигляді. їхня трансформація здійснюється через моральні потреби, мету та інтереси, моральну діяльність у цілому, моральні погляди, уявлення, переконання та ідеали, способи і форми морального спілкування. Моральна діяльність, як і будь-яка інша, може бути відносно самостійною та одночасно належати до всіх інших напрямів, родів, видів і підвидів діяльності. Відносно самостійною вона буває тоді, коли вирішує завдання з формування в особис- Людина як проблема соціальної філософії тості моральних якостей: дружби, кохання, справедливості, чесності, турботи про старших і про дітей, патріотизму тощо. Однак і в цьому випадку моральна діяльність не може бути "чистою" за змістом, тому що вона детермінована виробничими та іншими суспільними відносинами. Моральний світогляд у свою чергу об'єктивується в активності, мотивації вибору особистістю лінії своєї поведінки, оцінках умов і результатів діяльності з позицій таких категорій, як благо, добро, обов'язок, відповідальність та ін. Серед функцій морального спілкування особливе значення має нормативність, яка обмежує спілкування і сприяє програмуванню типів і форм взаємовідносин між людьми, котрі вступають у взаємні контакти. Отже, моральна складова змісту особистості визначена її соціальною сутністю і виявляється у її здатності свідомо зміцнювати і розвивати суспільні зв'язки людей у таких їх виявах, як людяність, гуманізм, солідарність, колективізм. Формування цієї складової є динамічним системним процесом розвитку в суб'єкта, індивіда моральних потреб, мети та інтересів, моральних світоглядних поглядів, переконань та ідеалів, морального спілкування, здатності до діяльності з виконання суспільного обов'язку і оцінки своїх вчинків і дій відповідно до принципів і норм моральності. Теорія і методологія дослідження інших складових змісту особистості (політичної, правової, естетичної, релігійної тощо) аналогічні. Всі вони становлять діалектичну єдність. їх зрілість залежить від рівня розвитку суспільних відносин, історичного часу і якості соціалізації особистості, її творчої активності, ефективності її навчання і виховання. Відокремити їх можна тільки в абстракції, але іншої можливості пізнання такого складного феномену немає. Особистість як об'єкт і суб'єкт суспільних відносин є продуктом обставин і виховання. У зрілому суспільстві створення цих обставин і виховання перетворюється на науково керований процес. Підготовка кадрів для цього — завдання вищої освіти, зокрема філософської. Сучасна особистість українського громадянина — це соціальний тип особистості з науковим світоглядом, яка володіє засобами і формами спілкування, всебічними здібностями і
Тема 19 здатністю вільно змінювати роди і види творчої діяльності, адекватна суспільним відносинам у їх перетвореному, суб'єктивованому вигляді. Це інтеріоризований "ансамбль" суспільних відносин, результат вирішення суперечностей між об'єктивуванням і суб'єктивуванням особистості. 19.2. Діалектика історичної необхідності і свободи особистості Діапазон розуміння свободи у соціальній філософії надзвичайно широкий — від повного заперечення самої можливості вільного вибору до обґрунтування "втечі від свободи" в умовах сучасного цивілізованого суспільства. Філософія свободи була предметом роздумів І. Канта і Г. Гегеля, А. Шопенгауера і Ф. Ніцше, Ж.-П. Сартра і К. Ясперса, М. Бердяєва і В. Соловйова, Ф. Прокоповича і Г. Сковороди, Т. Шевченка, І. Франка та багатьох інших філософів, учених, літераторів, поетів. У свідомій людській історії не було такого періоду, коли б прагнення людей до свободи не було головним у їхньому житті. У війнах і збройних конфліктах, у класовій боротьбі та міжнаціональних суперечках, у соціальних вибухах і релігійних протистояннях — всюди кожна зі сторін — учасників конфлікту завжди виступала і виступає під прапором свободи. У наш час до діяльності з практичного досягнення свободи долучились маси народу. Однак проблема залишається дуже гострою. її сутність зводиться до питання про детермінацію чи індетермінацію (причинну обумовленість або необумовленість) думок, ідей, намірів, бажань, вчинків та дій людей: індивідів, соціальних верств і груп, народностей і націй, різних колективів. У науковій соціальній філософії свобода вважається родовою ознакою людини і людства. Свобода — це здатність людини до активної діяльності відповідно до своїх потреб, інтересів і бажань, у ході якої вона добивається здійснення поставленої перед собою мети. Механізмом реалізації свободи є вибір людиною світоглядної позиції, ідеї, теорії, точки зору, вчинку чи дії. Можливості цього вибору завжди обмежені необхідністю. Людина як проблема соціальної філософії Філософська категорія "необхідність" фіксує внутрішні, стійкі всезагальні зв'язки дійсності і напрями їх розвитку, рух пізнання вглиб об'єкта для виявлення його сутності, спосіб перетворення можливості на дійсність. Прикладами необхідності у суспільстві можуть бути: ринкова економіка, демократія як форма політичного режиму, економічна інтеграція держав і народів, конверсія озброєнь, життя, смерть тощо. У філософії розрізняються природна та історична необхідність. Вона визначає природну необхідність як предмети, явища і процеси природи, існування і функціонування яких жодним чином не залежать від людини і людства, оскільки вони об'єктивні, наприклад обертання Землі навколо своєї осі і навколо Сонця, кругообіг води у природі, внутрішньоатомні взаємодії, природний відбір і боротьба за існування у світі рослин і тварин тощо. Вибирати об'єктивні умови для свого життя і діяльності люди не можуть. Однак вони мають певну свободу у виборі мети дій, тому що в будь-якій об'єктивній ситуації для особистості завжди є не одна, а декілька реальних можливостей поведінки, хоч і різного ступеня ймовірності. Навіть тоді, коли для вибору немає альтернативи, люди можуть уповільнити настання небажаних для них подій чи прискорити наближення бажаних. Вони певною мірою вільні також у виборі засобів досягнення мети. Отже, свобода не абсолютна, а відносна. Вона тим більша, чим краще люди усвідомлюють свої реальні можливості, чим більше засобів для досягнення мети є у їхньому розпорядженні, чим більше їхні інтереси збігаються з об'єктивною тенденцією розвитку. Свобода завжди конкретна, абстрактної свободи немає. Чим більше людина пізнає і використовує у своєму житті та діяльності об'єктів природи і законів їх розвитку, тим вищий ступінь її свободи, менша її залежність від стихійних природних сил. Перші люди, які виділилися з тваринного світу, були в усьому істотному невільними, як і тварини, але кожний крок на шляху культури був кроком до їх свободи. Категорія "історична необхідність" розглядається у філософії як відображення всієї сукупності реально існуючих суспільних відносин і об'єктивних законів їх розвитку: законів
Тема 19 Людина як проблема соціальної філософії
взаємозв'язку суспільного буття і суспільної свідомості, продуктивних сил і виробничих відносин, базису і надбудови, способу виробництва і соціальної структури та ін. Історична необхідність детермінує думки, поведінку, потреби, мету, інтереси, ідеали особистості, однак не заперечує її свободи. Історична необхідність і свобода особистості діалектично єдині: свобода особистості не лиіпе виявляє історичну необхідність, а і накопичується в ній як безперервний ланцюг свободи вибору в минулому і сьогоденні. Можливість вибору для особистості у суспільстві є завжди, але не завжди цей вибір може бути вільним. Якщо в межах природної необхідності свобода вибору визначається знаннями об'єктивних законів її розвитку і вміннями особистості застосовувати їх у своєму житті та діяльності, то в межах історичної необхідності — знаннями об'єктивних законів розвитку суспільства і діяльністю на їх основі. Свобода — не свавілля. Жити в суспільстві і бути вільним від нього не можна. Свобода особистості, колективу, соціальної групи, суспільства в цілому полягає не в уявній незалежності від об'єктивних законів, а в знанні необхідності, у здатності вибирати, приймати рішення і діяти зі знанням справи. Таке теоретичне обґрунтування свободи апробовано практикою. Не може бути особистість вільною без знання природної та історичної необхідності, а також без знання справи, якій має служити. Якщо, наприклад, посаду менеджера доручено виконувати особистості, яка не знає менеджменту, комп'ютера, не володіє іноземною мовою, то чекати від неї новацій у роботі фірми чи компанії даремно; приймаючи будь-які рішення, вона буде нерішучою і невпевненою через свою некомпетентність. Не може бути агронома без знань агрономічних наук і агрономічної практики, ветеринарного лікаря, який закінчив вищий навчальний заклад лише із задовільними оцінками зі спеціальних дисциплін та філософії. Не може бути вільною особистість у суспільстві, політична і соціальна системи якого не захищають її, засобами насильства порушують її права, придушують гласність, підкоряють собі засоби масової інформації, маніпулюють суспільною свідомістю, заохочують національну ворожнечу, привласнюють право розпоряджатися долею людей. Об'єктивні умови справжньої свободи можуть бути реалізованими тільки тоді, коли у суспільстві буде подолано відчуження особистості від власності, влади і культури, коли діяльність людей стане свідомою історичною творчістю, коли люди самі почнуть творити свою історію, коли з'явиться реальна можливість запобігати непередбаченим економічним наслідкам, коли кожна особистість розвиватиметься всебічно і гармонійно. Тоді, за прогнозами класиків соціальної філософії, людство здійснить стрибок у царство свободи. Свобода — це системний феномен, основні компоненти якого такі: 1) пізнання можливості чинити так чи інакше (у кінцевому підсумку — пізнання необхідності); 2) зіставлення, узгодження індивідом пізнаної необхідності зі своїми переконаннями, сумнівами, інтересами; 3) вияв волі (вибір і вирішення); 4) самореалізація в об'єктивному світі. Свобода особистості передбачає її відповідальність (юридичну, моральну та ін.) перед суспільством. Без відповідальності свободи не буває. Інакше — несвобода у таких формах, як волюнтаризм чи фаталізм. Волюнтаризм (лат. — воля) — це напрям у філософії та соціально-політичній практиці, який волю, тобто здатність особистості до вибору мети діяльності і внутрішніх зусиль для її здійснення, розглядає як вищий принцип буття. Діяти во-люнтаристськи означає не рахуватися з об'єктивними законами природи і суспільства, видавати своє свавілля за вищу мудрість. Негативні наслідки волюнтаризму відомі: народні страждання, криваві війни, злиденність, уповільнення розвитку та багато ін. Не залишає місця для вільного вибору і фаталізм (лат. — доля) — світогляд невідворотної реалізації одвічної приреченості будь-якої події у житті особистості, кожного її вчинку. Соціальний фаталізм утопічний, він ігнорує випадковості у суспільному житті, а за причини всього, що в ньому відбувається, приймає або "темну силу", або волю всемогутньої божественної істоти, або долю людини. На філософії фаталізму спе-
Тема 19 кулюють різні окультні вчення минулого і сьогодення, у тому числі астрологія. Особистість — суб'єкт свободи, її носій. Свобода не надається людям ззовні, а досягається у боротьбі і праці. Чим більше труднощів доводиться долати особистості на шляху до свободи, тим щасливішою усвідомлюється її цінність. Варіантів взаємовідносин особистості та суспільства з приводу свободи може бути декілька: для досягнення свободи будь-якою ціною стати у відкритий конфлікт із суспільством; піти у монастир, у скит, у себе, у "свій світ", і таким чином вільно самореалізуватися, якщо здобути свободу серед людей неможливо; адаптуватися до умов життя, пожертвувати чимось своїм, але досягати нового рівня свободи в модифікованій формі; узгодити свої інтереси з інтересами суспільства, що цілком реально в державах розвинутих демократій. Отже, буття кожної людини в системі суспільних відносин індивідуалізовано. Індивід — це представник людського роду. Особистістю він не народжується, а стає. Особистість є не тільки продуктом суспільства, а й суб'єктом історичного процесу. Як суб'єкт індивід соціалізується, підіймається на рівень особистості, реалізує себе у спілкуванні, праці, пізнанні, творчості. Справжня свобода — це динамічний стан особистості і суспільства. Вона досягається завдяки таким соціальним умовам, за яких особистість розвивається гармонійно і всебічно. Реалізується свобода тоді, коли всі люди отримують доступ до загальнолюдського досвіду, знань, духовних цінностей, отримують можливість розкрити всі свої здібності і таланти. Контрольні запитання і завдання 1. Що таке антропосоціогенез? Як взаємодіють між собою його компоненти антропогенез і соціогенез? 2. Як соціальна філософія визначає людину, особистість, індивіда, індивідуальність та індивідуалізм? 3. Визначте сутність людини. Людина як проблема соціальної філософії 4. Розкрийте зміст категорії соціальної філософії "суспільні відносини". . „„„„;_ 5. Чому особистість є об'єктом і суб'єктом суспільних від носин? <%, 6. Яку структуру мають діяльність та світогляд особис- тості? 7 Визначте сутність особистості. 8*. Що таке природна необхідність та історична необхід- ність? 9 Шо таке свобода особистості? 10*. Чому жити в суспільстві і бути вільним від суспільства неможливо?
Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу Тема 20 РУШІЙНІ СИЛИ І СУБ'ЄКТИ ІСТОРИЧНОГО ПРОЦЕСУ На межі XX—XXI ст. у філософському вченні про суспільство і особистість набув поширення цивілізаційний підхід, який істотно відрізняється від формаційного і техніко-індустріального підходів, але жодного з них не виключає, а навпаки, доповнює. Всі вони мають загальну теоретичну і методологічну основу: суспільство є системою, що здатна до саморозвитку. Воно — результат спільної діяльності індивідів та їхніх різних об'єднань, розвиток яких зумовлений постійним удосконаленням. Особистість і суспільство становлять діалектичну єдність, а соціальна діяльність особистості мотивована прогресивною тенденцією історичного процесу. 20.1. Сучасна цивілізація і формування інформаційно-технічного суспільства Цивілізаційний підхід до типології суспільства, на відміну від формаційного, базується не на виокремленні рівня продуктивних сил і економічного базису як сукупності виробничих відносин, а на визначенні переважаючого в ньому виду господарської діяльності та панівної системи цінностей. Саме поняття "цивілізація" (лат. — громадянський, державний) у соціальній філософії з'явилося у XVIII ст. у тісному зв'язку з поняттям "культури". Французькі просвітителі називали цивілізованим таке суспільство, яке базується на засадах розуму і справедливості. "У XIX ст. поняттям "цивілізація" визначався високий рівень культури тодішніх народів Західної Європи. Трактування поняття "цивілізація" як синоніма культури широко застосовується і в наш час для характеристики рівня вихованості та освіченості людей, відносини між якими регулюються суспільними законами і моральними правилами, а спосіб життя цілком залежить від майнового стану та поділу праці. У цьому розумінні цивілізованою економікою вважається ринкова економіка, цивілізованою людиною — та, котра діє на підставі загальнолюдських цінностей; цивілізованим суспільством — суспільство, яке забезпечує людські умови життя своїм громадянам. Отже, цивілізованість є показником того, наскільки суспільство стало суспільством, а людина — людиною. У широкому розумінні цивілізація — це ступінь, етап суспільного розвитку, що характеризується всезагальним зв'язком індивідів та їх спільнот з метою відтворення суспільного багатства для свого існування та удосконалення. З погляду цивілізаційного підходу до типології суспільства, цивілізації як етапу в розвитку суспільства передують два інших етапи — дикунство і варварство. Першим, хто зі знанням справи спробував їх дослідити, був Льюїс Генрі Морган (1818—1881) — американський етнограф та історик первісного суспільства. Ядром його вчення стала теорія єдиного шляху
Тема 20 розвитку людства, універсальності його родової організації, яка заснована на величезному фактичному матеріалі і успішно витримала випробування часом. Відповідно до вчення Л.Г. Моргана, дикунство — це етап у людській історії (приблизно 35—10 тис. років до н. є.), коли люди переважно жили привласненням готових продуктів природи. Нижчий ступінь дикунства — дитинство людського роду. Люди жили, принаймні частково, на деревах, чим пояснюється їх існування серед крупних хижих звірів. їжею їм були плоди, коріння тощо. Головним їх досягненням стала членороздільна мова. Середній ступінь дикунства розпочався із вживання рибних харчів та застосування вогню. Люди розселилися по берегах рік, морів і океанів. Внаслідок постійної незабезпеченості джерелами харчування, вірогідно, виникло людоїдство. Невпорядковані статеві стосунки змінилися груповим шлюбом. З винайденням лука і стріли розпочався вищий ступінь дикунства. Полювання на дичину стало звичайним заняттям людей. З'явилися їхні сільські поселення і примітивне виробництво засобів існування: дерев'яного посуду, кам'яних сокир, предметів ручного ткацтва, плетіння кошиків з лика і лози, інших знарядь праці. З групового шлюбу виділились статеві пари. З оволодінням людьми гончарним мистецтвом у людській історії розпочався етап варварства (приблизно 10—3,5 тис. років до н. є.). На його нижчому ступені люди навчилися обмащувати сплетений чи дерев'яний посуд глиною з метою зробити його вогнетривким, почали розводити тварин і вирощувати рослини. Груповий шлюб остаточно перетворився на парний — поєднання окремих пар на відносно тривалий час. Було заборонено шлюбні стосунки між родичами, оскільки вони негативно позначалися на фізичних і розумових якостях людей. Середній ступінь варварства на Сході розпочався з приручення диких тварин, а на Заході — з вирощування їстівних рослин за допомогою їх зрошування, із застосування каменю для будівництва житла та ін. Спочатку на вкритих травою рівнинах по берегах рік Євфрату і Тигру, Інду і Гангу, Амудар'ї та Сирдар'ї, Дону і Дніпра відбулося приручення людиною диких тварин і виникло скотарство. Зникло людоїдство. Вживання людьми в Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу їжу м'яса і риби сприяло збільшенню об'єму їхнього головного мозку, отже, зростанню їх розумових здібностей. Вищий ступінь варварства позначився застосуванням заліза, створенням плуга із залізним лемешем, використанням свійської худоби як тяглової сили, землеробством у великих масштабах. Розпочалося швидке зростання населення. З винайденням писемності та застосуванням її для записування словесної творчості, варварство поступово переросло в цивілізацію. У поемі Гомера "Іліада" містяться свідчення про розквіт вищого ступеня варварства і початок цивілізації: вдосконалюються залізні знаряддя праці, ковальський міх, ручний млин, гончарний круг, виготовляється рослинне масло і розгортається виноробство, розвивається обробка металів, що переходить у художнє ремесло, візок і бойова колісниця, будуються судна з дерев'яних колод і дощок, спостерігаються зачатки архітектури як мистецтва, міста, захищені зубчастими стінами і баштами, з'являються епос і міфологія. Такий головний спадок, що стародавні греки перенесли з варварства до цивілізації. Отже, було три етапи історичного процесу: дикунство — етап переважного привласнення людьми готових продуктів природи шляхом їх збирання і полювання; варварство — етап зародження тваринництва і землеробства, оволодіння методами збільшення виробництва продуктів природи за допомогою людської діяльності; цивілізація — етап оволодіння технологією обробки продуктів природи, розвитку науки, промисловості та мистецтва. Цивілізація сформувалася приблизно 3,5 тис. років до н. є. як результат розвитку продуктивних сил, поглиблення суспільного поділу праці, відокремлення міста від села, розумової праці від фізичної; виникнення товарного виробництва і товарно-грошових відносин, розколу суспільства на класи і створення держав. У її історії виділяють такі періоди: землеробський, або аграрний (держави Стародавнього Сходу, античності і Середньовіччя); промисловий (держави Відродження, Нового часу аж до XX ст.); науково-технічний (сучасний). Останній розглядається соціальною філософією як перехідний від капіталізму до майбутнього суспільства, яке не має поки що сталої назви (його називають по-різному: посткапіталістич-
Тема 20 ним, технотронним, інформаційним, масового споживання тощо). Сучасний науково-технічний період у розвитку цивілізації відрізняється від попередніх величезними досягненнями, насамперед у продуктивних силах. До них підключилась наука. Результатами технічного і технологічного застосування науки у виробництві є автоматизація, технотронізація, комп'ютеризація засобів виробництва, безвідходні та малоопераційні технології, ефективність яких очевидна. Якщо, наприклад, ЕОМ першого покоління (на електронних лампах) виконували до 10 тис. операцій за секунду, то сучасні (на великих і надвеликих інтегральних схемах) — десятки мільйонів. Система "Наука — Техніка — Виробництво" відкриває безмежні перспективи зростання кількості і якості знарядь і предметів праці. Істотні зміни сталися у головній продуктивній силі суспільства — людині. Досягнення науки, їх застосування у виробництві були б неможливими без людини-інтелектуала. її діяльність, світогляд і стосунки стали раціональними, тобто доцільними і цілеспрямованими, цивілізованими. Поступово, але впевнено, наукові програми культурної соціалізації особистості здобувають гору над релігійними і морально-художніми програмами. Для виробничих відносин сучасного періоду цивілізації характерні ринкова економіка, плюралізм форм власності, розподілу, обміну і споживання виробленого продукту, внутрішньодержавна і міжнародна спеціалізація, кооперація та інтеграція, їх вплив на політичну надбудову виявляється у зростанні демократизму, політичного плюралізму, переваги дипломатичних шляхів вирішення суперечностей між народами і державами над насильницько-збройними, у перетворенні держав на стратегічних партнерів. Справджуються у цілому передбачення засновників соціально-філософського вчення про цивілізацію К.А. Сен-Сімона, О. Конта, М. Вебера, А. Тойнбі та ін. про основні її ознаки: машинне виробництво, товарно-грошові відносини, підприємництво і наймана праця, одержання прибутку, накопичення суспільного багатства, великі інвестиції в економіку, наукова організація праці, технічний, економічний і політичний раціоналізм. Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу Далеко не всі народи і держави сучасного світу відповідають теоретичній моделі цивілізації. Вони надзвичайно різноманітні: від індустріальних та інформаційно-технічних держав до слаборозвинених і навіть кочових племен аборигенів. Тенденція історичного процесу об'єктивна, але суперечлива. XX ст. показало, що розвивається цивілізація не без істотних втрат. Наприклад, маїпинне обладнання призводить до технічного закріпачення особистості, робить її рабом машини, придатком технологічного процесу. Крім того, машинне виробництво викликає дегуманізацію праці, особисте життя робітника починається лише за ворітьми підприємства, лише у споживанні він може реалізувати свою особистість, а у виробництві він — функціонер, агент технологічного процесу. Велике, технічно оснащене виробництво призвело до всезагальної освіченості, розвитку поліграфічної індустрії. Як результат — масова культура, всезагальне підпорядкування способу мислення людей рекламі та інформації. Явною вадою машинної цивілізації є безробіття, додамо також економічну та інші нинішні глобальні проблеми, перетворення споживацтва на культ масової свідомості, поширення окультизму. У праці "Господарська етика світових релігій" відомий німецький соціолог, філософ історик, економіст і юрист Макс Вебер (1864—1920) писав: "Селянам, які тісно пов'язані з природою і в усьому своєму господарському існуванні залежать від елементарних природних сил, була настільки близькою магія заклинання духів, які, на їхню думку, перебували у силах природи чи над ними, що вирвати їх з цієї звичної форми релігійності могло лише глибоке перетворення всієї життєвої орієнтації, здійснене або іншими верствами суспільства, або могутніми пророками, легітимізованими як чаклуни завдяки здійсненим ними чудесам"1. У наш час чаклунів також вистачає, але "перетворення всієї життєвої орієнтації" здійснює споживацтво. У суспільній думці створено стереотип про те, що масове виробництво і споживання цілком можуть замінити релігійні сподівання на духовне врятування. Достаток предметів споживання, комфорт, розвага та інші земні задоволення цілком, мовляв, варті того, 1 Вебер М. Избранное. Образ общества / М. Вебер. — М., 1994. — С. 58.
Тема 20 щоб присвятити їм своє життя і зробити їх метою і смислом своїх турбот. Вихід із сучасних кризових ситуацій соціальна філософія вбачає на шляху становлення інформаційно-технічного суспільства і нового типу раціональності. Отже, поняття "цивілізація" і "суспільно-економічна формація" неоднозначні, але вони доповнюють одне одного. Кожна суспільно-економічна формація має певний рівень цивілізованості, а цивілізованість характеризує не одну формацію, а всі, за винятком первісної. Водночас формаційне членування суспільства надає цивілізаційному підходу до його вивчення соціальну впевненість та історичну конкретність. Ні формаційний, ні цивілізаційний підходи до типології суспільства не виключають право на існування різних концепцій в осмисленні історичного процесу. Так, в О. Шпенглера цивілізація — занепад і деградація культури; в А. Тойнбі — вид суспільства, яке переживає фази народження, зростання, надлому і падіння. Г. Кан розрізняв сільськогосподарську, індустріальну і постіндустріальну цивілізації; Д. Белл — індустріальну та інформаційну цивілізації; О. Тоффлер — сільськогосподарську, індустріальну та цивілізацію "третьої хвилі", оскільки назви "інформаційне суспільство", "постіндустріальне суспільство", на його думку, не відображають сутності змін, що відбуваються у світі. Є й інші концепції. Очевидно, що раціональні зерна існують у кожній з них, і що в дослідженні історичного процесу ігнорувати їх непродуктивно і навіть помилково. Важливо те, що всі вони уточнюють систему цінностей, мотивують думки про пошук шляхів виживання людства у сучасному швидкоплинному світі, сприяють теоретичній, методологічній і практично-перетворюючій соціальній творчості. 20.2. Проблема суб'єкта історичного процесу Законом розвитку будь-якої суспільно-економічної формації чи цивілізації є зростання ролі народних мас в історії. Народ — творець історії. Він створює всі матеріальні засоби життя, обробляє поля, вирощує хліб, розводить домашніх тварин і Читайте також:
|
||||||||
|