МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 8 страницаРушійні сили і суб'єкти історичного процесу птахів, будує греблі, шляхи, електростанції, винаходить і використовує різноманітні технічні прилади тощо. Народ — головна продуктивна сила суспільства. Його праця готує зміни у способах виробництва і таким чином перехід від однієї суспільно-економічної формації до іншої. Народні маси є вирішальною силою соціальних революцій і суспільного прогресу. Вони — переможці в усіх війнах. Величезний подвиг в ім'я життя, миру і щастя на Землі здійснили народи колишнього Радянського Союзу своєю перемогою над фашистськими загарбниками у Великій Вітчизняній війні 1941—1945 років. Життя народу, його праця, боротьба, художня творчість визначають прогрес духовної культури людства, слугують джерелом мистецтва в усі часи. Народ як рушійна сила історичного процесу реально представлений індивідами, соціальними спільнотами та їх організаціями. Через їхню сукупну діяльність здійснюється і розгортається історія. Провідною детермінантою і головним мотивом цієї діяльності є інтереси особистості, соціальної групи, суспільства. Будь-який індивід у суспільстві перебуває в одній чи декількох соціальних спільнотах: народності, нації, родині, партії тощо. Він унікальний, неповторний, і в житті переслідує немовби свою власну мету. Проте, як частка соціальної спільноти він пов'язаний з іншими індивідами однаковими умовами існування, подібним способом життя, спільністю інтересів. У результаті мотивами діяльності індивідів та їхніх об'єднань виступає поєднання, діалектична єдність особистих і суспільних інтересів. Якщо, наприклад, інтереси фермерів у своєму кооперативі в основному збігаються, то всі вони діють цілеспрямовано, ефективно, рентабельно і з прибутком. Якщо такого збігу немає, серед них неминуче виникають суперечності, навіть конфронтація, що призводить до значних виробничих, матеріальних і моральних втрат. У зв'язку з цим примирити інтереси індивідів, соціальних груп і верств населення, створити економічні, правові та політичні умови для їх реалізації, протиставити ілюзорним інтересам справжні — головне завдання всіх органів державного управління з низу до верху, всіх керівників, власників і менеджерів.
Тема 20 Інтереси — об'єктивні. Однак у свідомості різних людей вони відображаються за своєю повнотою, глибиною, складністю та адекватністю неоднаково. Проте навіть поверхове, стихійне усвідомлення інтересів штовхає людей до дії. Наприклад, власник може не усвідомлювати свого місця в економіці як учасника міжнародного поділу праці, але вести своє господарство, щоправда, у цьому випадку — з найменшою рентабельністю. Небезпека починається тоді, коли та чи інша спільнота привласнює чужі їй інтереси і в результаті опиняється в полоні політичної демагогії. В історії так було неодноразово. Свого часу народи деяких країн з цієї причини виявилися залученими до здійснення людиноненависницької фашистської ідеології та політики. В ім'я нав'язаних людям помилкових інтересів учасники жовтневого перевороту 1917 р. у Росії пожертвували не тільки своїм сучасним, а й минулим — минуле було зруйноване, а сучасне перетворене на революційний ентузіазм народу: одним стрибком подолати дистанцію розрухи в країні і створити комунізм з його привабливим принципом "Від коленого — за здібностями, кожному — по потребі". Сотні тисяч наших співвітчизників у перші роки існування незалежної України (90-ті роки XX ст.) виявилися обманутими так званими трастами. Кожного разу народ дорого розплачується за свої помилки, хоч у підсумку приходить до більш-менш адекватного розуміння власних інтересів. Інтереси не формуються гаслами, закликами, поясненнями, вихованням, хоча їх вплив на них ігнорувати не слід. Інтереси — це результат впливу на людей суспільних умов. Саме тому вся розмаїтість інтересів неоднакова за своїм суспільним значенням (для порівняння: інтерес до спортивного змагання і безпеки країни; відвідування кінотеатру і вивчення складових ринкової економіки). Неоднаковим є також ступінь усвідомлення індивідами, соціальними групами і верствами суспільства своїх інтересів, отже, неоднозначні за ефективністю їх дії і відповідальність за них, тобто внесок учасників у його розвиток різний: від суснільно-позитивного до суспільно-негативного, від мінімального кількісно-якісного до максимально можливого. Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу У зв'язку з великою різницею у суспільній значущості інтересів, у ступені їх усвідомлення людьми, у діях щодо їх реалізації та у відповідальності за ці дії у соціальнії філософії з відображенням реальної соціальної практики провідне місце в розвитку суспільства та особистості відводиться суб'єкту істо ричного процесу. У філософії суб'єктом називається особистість, яка діє свідомо і відповідає за свої дії. Суб'єктами є і різні соціальні спільноти за тієї умови, що їх учасників об'єднують загальні інтереси, тобто якщо вони становлять певну цілісність. Такі суб'єкти називаються соціальними, на відміну від індивідуальних. Отже, суб'єкт історичного процесу як система має своїми компонентами взаємодіючі індивідуальні та соціальні суб'єкти. Індивідуальні суб'єкти — це індивіди, особистості, які усвідомили суспільно значущі інтереси і з метою їх реалізації діють активно, продуктивно і відповідально. Такими, наприклад, мають бути всі випускники вищих навчальних закладів України. Серед індивідуальних суб'єктів виокремлюють історичні, або видатні, особистості — індивіди, внесок яких до прогресивного розвитку суспільства найзначніший. У філософії — це Платон і Арістотель, І. Кант і Г. Гегель; у науці — М. Ло-моносов і А. Ейнштейн, К. Ціолковський і С. Корольов, у літературі — О. Пушкін і Т. Шевченко, у політиці — Володимир Великий і Богдан Хмельницький, у військовій сфері — О. Су-воров і Г. Жуков та багато інших. Один з перших соціал-демократів Росії, філософ і громадський діяч Г.В. Плеханов у праці "До питання про роль особистості в історії" писав про видатних людей: "Велика людина велика... тим, що в неї є особливості, які роблять її найбільше здатною до служіння великим суспільним потребам свого часу... Велика людина є саме зачинателем, тому що вона бачить далі за інших і хоче сильніше за інших. Вона вирішує наукові завдання, поставлені на чергу попереднім ходом інтелектуального розвитку суспільства; вона показує нові суспільні потреби, створені попереднім розвитком суспільних відносин; вона бере на себе почин задоволення цих потреб. Вона — герой. Не в тому смислі герой, що вона, начебто, може зупинити чи змінити природний хід подій, а в тому, що її діяльність є свідомим і вільним виражен-
Тема 20 ням цього необхідного і несвідомого ходу. У цьому — все її значення, у цьому — вся її сила"1. У наведеній цитаті подано найбільш вдале визначення історичної особистості, характеристика її змісту та обумовленість його об'єктивним історичним процесом. Кожного разу поява будь-якого конкретного видатного індивіда може бути випадковою. Проте, якщо його немає, обов'язково знаходиться інший індивід як більш-менш вдала заміна йому. Наприклад, Франції початку XIX ст. потрібний був такий диктатор, як Наполеон. І цей корсиканець став її імператором. Однак, якби Наполеона не було, його роль виконав би хтось інший. Так завжди було і є в історії. Великі особистості породжуються великими історичними подіями і великими суспільними перетвореннями. Разом з тим, особистість може стати справді великою, якщо виражає прогресивні інтереси, діє в напрямі історичної і природної необхідності, своїми діями прискорює суспільний прогрес. Жодна особистість, навіть найвеличніша, не може скасувати чи змінити хід суспільного розвитку; і жодна особистість не може бути визнана великою, якщо її інтереси реакційні і дії руйнівні (Нерон, Гітлер, Муссоліні та ін.). Твердження деяких філософів про те, що розвиток суспільства залежить від волі героїв, які ведуть за собою народ, є історичним волюнтаризмом. Його неспроможність і хибність історія доводила багато разів, як і фаталізму з його запереченням будь-якої ролі особистості в історії на тій підставі, що її процес нібито визначений зверху. Разом з тим, соціальна філософія підкреслює позитивну роль авторитету особистості в економіці, політиці, науці, в усіх інпіих сферах суспільного життя. Вона визначає авторитет як загальновизнаний неформальний вплив індивіда чи певної організації на інших людей за допомогою знань, моральної гідності та позитивного досвіду. Він виражається у здатності його носіїв без присилування спрямовувати думки і вчинки інших суб'єктів. Вплив авторитету обумовлений обмеженістю можливостей особистості раціонально оцінювати низку проблем і 1 Плеханов Г.В. Избраннме философские произведения / Г.В. Пле-ханов. — М., 1956. — Т. 2. — С. 333. Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу необхідністю з цієї причини приймати на віру твердження авторитетних осіб за тієї умови, що свої вимоги вони переконливо доводять. Такий авторитет не має нічого спільного з анархізмом, який заперечує будь-який авторитет, будь-яку форму влади, будь-яке підкорення, а також з теорією і практикою культу особи, котрий у свою чергу несумісний з демократичними принципами організації суспільного життя, ігнорує закон зростання вирішальної ролі народних мас в історії, має багато негативних виявів у суспільстві. Соціальні суб'єкти — це соціальні групи і верстви населення, соціально-історичні спільноти людей, їх організації та установи із загальними суспільно значущими інтересами і свідомими, відповідальними діями для їх здійснення. Такими суб'єктами є суспільні класи, нації і народності, політичні партії і політичні рухи, профспілки, творчі, жіночі і молодіжні спілки і організації, інші об'єднання людей. Роль соціальних суб'єктів вони можуть виконувати тією мірою, якою усвідомили своє місце у процесі прискорення суспільного прогресу і здатні діяти як організована сила в його інтересах. Соціальними суб'єктами не можуть бути політичні партії і рухи, угруповання людей расистського, фашистського, релігійно-фанатичного, екстремістського і сепаратистського напряму. Надзвичайно важливим і впливовим соціальним суб'єктом є інтелігенція. Без активної творчої діяльності інтелігенції жодна з рушійних сил історичного процесу принципово не може піднятися в сучасному світі до рівня соціального суб'єкта. Інтелігенція обґрунтовує шляхи соціального прогресу, розробляє програми дій, формує самосвідомість індивідів та їх об'єднань. Багато її представників у своїй творчості змушені долати опір, часто дуже жорстокий, правлячих кіл. Загальновідома, наприклад, трагічна доля таких видатних вчених, як академіки М. Вавилов та А. Сахаров у колишньому СРСР. В Україні кінця другого десятиліття незалежного і самостійного розвитку на суттєвий соціальний суб'єкт перетворюються працівники, організації та установи агропромислового комплексу. Цей комплекс — провідний сектор економіки країни. Його учасники вирізняються науковим світоглядом, різ- Тема 20 Рушійні сили і суб'єкти історичного процесу
номанітними напрямами, родами і видами діяльності, господарюванням у різних формах власності, глибоким розумінням єдності своїх інтересів та інтересів усієї держави. У сучасному світі формується глобальний соціальний суб'єкт, коли соціальним суб'єктом стає все людство. Лише воно може вирішити екологічну, енергетичну, демографічну, продовольчу та інші всезагальні проблеми. Ніколи раніше світ не був у такій драматичній ситуації, як у наш час, і вихід з неї соціальна філософія вбачає у загальнолюдських діях, гармонізації державних і соціальних відносин. На новий соціальний суб'єкт XXI ст. поступово перетворюється так звана еліта — вища і привілейована верства суспільства з функціями управління розвитком держави, науки і культури. Відходять у минуле уявлення про еліту як групу людей, яка узурпує політичну владу, заперечує історичний прогрес, народний суверенітет, утверджує нерівність як основу соціального життя. До сучасної еліти належать освічені і моральні інтелектуали, спеціалісти-професіонали, які мислять і діють відповідально, в інтересах дотримання прав і свобод особистості і суспільства, наповнюючи їх новим змістом. В Україні, як і в інших пострадянських державах, еліта поки не сформувалася, немає ні елітарної освіти, ні елітарних норм моралі. На "вершині" політичної влади опиняються то одні люди, то інші. Сьогодні вони можуть перебувати при владі, а завтра перетворитися на ізгоїв незалежно від рівня освіти, патріотизму, майнового стану, походження, здібностей. Демократичний процес формування еліти в нашому суспільстві все ще попереду. Отже, творцем історії є народ. Зростання ролі народних мас в історії — закон розвитку суспільства. Разом з обґрунтованістю історичної дії збільшується обсяг маси людей, справою якої вона є. З народного середовища виходять індивідуальні і соціальні суб'єкти. їхній внесок в історичний процес найбільший, оскільки у своїй діяльності вони свідомо і відповідально орієнтуються на суспільно значущі інтереси. Особливістю сучасного суспільного розвитку є глобалізація історичного суб'єкта. Контрольні запитання і завдання 1. Розкрийте сутність понять "дикунство", "варварство", "цивілізація". 2. Як співвідносяться між собою цивілізаційний і формаційний підходи до етапів розвитку суспільства? 3. Які періоди в розвитку цивілізації досліджують сучасні філософи? 4. Як співвідносяться між собою поняття "культура" і "цивілізація"? 5. Чому вирішальною силою в розвитку суспільства є народ? 6. Розкрийте сутність поняття "народ". 7. Розкрийте сутність поняття "соціальний інтерес". 8. Які суспільні сили утворюють соціальний суб'єкт? 9. Чому окремі особистості оцінюються як великі? 10. Що таке культ особистості? Яких негативних наслідків зазнає суспільство через культ особистості?
Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини Тема 21 ЦІННОСТІ ТА ЇХ ФУНКЦІЇ В ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ СУСПІЛЬСТВА І ЛЮДИНИ Які цінності суспільство визнає, таким воно є і такою є особистість. Невипадково проблема цінностей завжди займає на перше місце в переломні, перехідні періоди суспільного розвитку. Саме такий час переживає сьогодні суспільство України з його нестабільністю, різкими соціальними зрушеннями, дезінформацією, дезорієнтацією і дезідентифікацією особистості. Все це виявляється у в процесі переоцінки цінностей. При цьому слід мати на увазі, що за певним запереченням старих цінностей приховується відмова від старих форм життя суспільства та якостей особистості. 21.1. Природа цінностей Ціннісний підхід до наукових досліджень і суспільної практики не є якимось абсолютно новим або таким, що не був відомий раніше. Ще в античності, а потім у Середньовіччі цінності ототожнювалися з самим буттям, а ціннісні характеристики включалися у його поняття. Цінності не відокремлювалися від буття, а розглядалися як такі, що знаходяться в ньому самому. Що є благо? Що є справедливість? Ці питання були основними у філософії ще за часів Сократа і Платона, а також головними критеріями істинного буття. Невипадково Платон в основу вчення про ідеальну державу поклав принцип справедливості. Вже в античній філософії спостерігаються різні підходи до питання про абсолютний і відносний характер цінностей. Якщо, наприклад, на думку Платона, вищі цінності мають абсолютний характер, то, на думку софістів, усі цінності індивідуальні і відносні, що випливало з їх основної тези "Людина є мірою усіх речей". Спроба диференційованого підходу до цінностей міститься у філософії Арістотеля, який, з одного боку, визнавав самодостатні цінності, чи "самоцінності", до яких, зокрема, він відносив людину, щастя, справедливість тощо; з іншого боку, він стверджував і відносний характер більшості цінностей, тому що різні речі сприймаються не однаково цінними дітьми і дорослими, добрими і злими людьми. Арісто-тель доводив, що мудрість полягає саме в "осягненні розумом речей за природою найцінніших"1. У різні історичні епохи і філософські системи розуміння цінностей різне. В епоху Середньовіччя вони пов'язувалися з божественною сутністю, набували релігійного характеру. Епоха Відродження висунула на перший план цінності гуманізму. У Новий час розвиток науки і суспільних відносин багато в чому визначив і нові підходи до розгляду предметів і явищ як цінностей. 1 Аристотель. Сочинения: в 4 т. / Аристотель. — М.: Мьісль, 1983. — Т.4. — С. 179. Тема 21 І. Кант став першим використовувати поняття цінностей у спеціальному, вузькому значенні — він запропонував людям "категоричний імператив" як ціннісний всезагальний моральний закон. Йому належить і перше їх визначення: цінності — це вимоги до волі; мета, що стоїть перед людиною; значущість тих чи інших факторів для особистості. Г. Гегель особливу увагу приділяв розмежуванню цінностей на економічні (утилітарні) та духовні: перші постають як товар і характеризуються за їх кількісною визначеністю; другі пов'язуються зі свободою духу: все "...що має цінність і значущість, — духовне за своєю природою"1. У середині XIX ст. проблему цінностей плідно розробляв німецький філософ Рудольф Герман Лотце (1817—1881). Він вважав, що цінності існують тільки в їхній значущості для суб'єкта, але не є предметом його свавілля; цінності об'єктивні як загальнозначущі форми волі і поведінки людини. Розвиваючи ідеї Р. Лотце, його співвітчизник В. Віндельбанд визнавав цінностями істину, добро, красу, мистецтво, науку, релігію. У XX ст. теорію цінностей продовжували розробляти представники феноменології, герменевтики, екзистенціалізму, теорії соціальних дій, марксистської філософії, багатьох природничих, технічних і гуманітарних наук. У результаті сформувалося філософське вчення про природу, походження і розвиток цінностей, що отримало назву "аксіологія" (грец. — цінність та вчення). Людська діяльність будь-якого роду включає три підсистеми: задум, реалізацію і результат. Задум у свою чергу містить мету, цінності і план. Мета відповідає на запитання, що необхідно зробити, план — як це зробити. Здавалося б, до чого тут ще цінності? Річ у тім, що реалізація однієї і тієї самої мети та планів може мати зовсім різний життєвий сенс, значення. Наприклад, будинок можна побудувати, виходячи з необхідності мати житло або для реалізації принципу "мій дім — моя фортеця", з престижних міркувань, для здавання житла в наймання; зовсім різні життєві моменти можуть стояти за метою отримати диплом про вищу освіту. 1 Гегель Г. Политические произведения / Г. Гегель. — М., 1978. — С.372. Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини Можна стверджувати, що в цьому випадку йдеться про більш глибоку мету, її ієрархію, але це не так. Тут ідеться про цінності, які відрізняються від мети та інших станів свідомості, що керують діяльністю функціонально, тобто за своєю роллю в управлінні діями людей. Специфіку цінностей можна пояснити за допомогою старої притчі. Перехожий запитує в трьох робітників, які везуть тачки з цеглою, що вони роблять. Один з них відповідає: "Цеглу везу", другий — "На хліб заробляю", а третій — "Собор будую". Отже, дії однакові, а ціннісні орієнтації різні. Відомо, що кожна людина має власні потреби, інтереси та емоційні переживання. Проте життя дуже часто ставить людей у ситуацію вибору з множини альтернативних потреб, інтересів і шляхів та засобів їх реалізації: чому віддати перевагу, від чого слід відмовитися, як встановити черговість переваг та вчинків. Іншими словами, виникає необхідність порівнювати різні мотиви наших можливих дій та вибирати щось одне, погоджуючись із певною внутрішньою шкалою, системою еталонів. Саме роль орієнтира і виконують узагальнені, найтиповїші для конкретного суб'єкта потреби, інтереси і переживання, які сформувалися у єдину домінанту. Так виникають цінності. Цінності (життєвий сенс) — це підстава для вибору людиною мети, засобів, результатів та умов діяльності, яка відповідає на запитання: заради чого здійснюється ця діяльність? Процедура вибору на основі цінностей називається оцінкою. Результат вибору є благом для конкретного суб'єкта. Спрямованість суб'єкта у його діяльності на певну цінність називається ціннісною орієнтацією. У сучасній аксіологічній літературі цінності трактуються неоднозначно. Деякі автори вважають, що цінностями є речі та їхні, властивості, необхідні (значущі, корисні, приємні) людям певної соціальної групи або окремій особистості як засоби задоволення їх потреб та інтересів. Інші стверджують, що цінність визначається значущістю об'єктів соціального і природного характеру для суб'єкта соціальної практики (індивіда, соціальної групи, суспільства). Треті доводять, що цінність — це ідеальний предмет, відчуття або ідеал. Четверті розглядають цінність як значущість чогось взагалі для людини. Однак для всіх ви-
Тема 21 значень цінностей характерна загальна суттєва смислоутворю-юча ознака — "значущість". Отже, цінностями є об'єктивні явища або їхні властивості, ознаки, значущі для людей. При цьому значущість розуміється не взагалі, а, по-перше, як соціальна значущість, коли об'єктивно зачіпаються потреби та інтереси великих груп людей і навіть всього людства, і, по-друге, як позитивна значущість: річ, предмет, явище, процес є для суб'єкта цінністю тільки з позитивного боку. Не можуть належати до цінностей, наприклад, шкода або зло, але благо і добро — безумовно є цінностями. Цінності можуть входити до складу більш широких духовних утворень, трансформуватися та конкретизуватися через певні стани свідомості, за допомогою якої відбувається їх реалізація у процесі діяльності. Основна форма, що вбирає в себе цінності, — ідеал. Він є ціннісною характеристикою певного явища як належного і виконує роль стратегічного орієнтира на шляху до мети. Його не можна ототожнювати з метою, планом і нормою, оскільки він є аксіологічним втіленням, а останні — технологічними вказівками. Так, ідеал людини або суспільства означає їх опис з позицій прийнятої системи цінностей (припустимо, людина має гармонійно поєднувати ціннісні орієнтації на корисну діяльність і внутрішню духовність; суспільство має бути зорієнтованим не на владу над особистістю, а на співтворчість з нею). Виразити ідеал у конкретній системі цифр, показників — типова технологічна утопія (наприклад, гармонійна людина повинна знати те-то, вміти те-то і т. ін.). Життя різноманітне, динамічне і ймовірне, а тому ідеал у формі інструкції безглуздий. Отримавши інформацію про конкретні умови руху до ідеалу, ми повинні (вже в системі показників) поставити мету, "розгорнути" її в план і тим самим конкретизувати ідеал у норму, тобто перейти від стратегічного образу належного (відповідно до прийнятих цінностей) до конкретного проекту того, що, не заперечуючи ідеал, реально може стати сущим за певних умов. Цінності постають як системоутворююче ядро програми, задуму, діяльності і внутрішнього духовного життя особистості. Для того, щоб зрозуміти суть конкретної людини або культури, необхідно вжитися у відповідні системи цінностей, які надають сенс їх життєдіяльності. Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини Цінності мають місце у будь-якій галузі людської діяльності. Вони різноманітні. Розрізняють предметні цінності і цінності свідомості; цінності індивіда і суспільства; економічні, політичні, правові, моральні, естетичні, релігійні, філософські цінності і т. ін. Основою методології класифікації цінностей є діалектика загального, особливого та одиничного, згідно з якою, всі цінності можна об'єднати в три великі групи: загальнолюдські цінності (загальне), цінності соціальних груп (особливе) та особистості (одиничне). Тоді взаємозв'язок і субординація ієрархії цінностей матимуть такий вигляд: загальнолюдські цінності формуються на основі цінностей соціальних груп та цінностей особистості і виступають для них керівним началом, цінності соціальних груп містять компоненти загальнолюдських цінностей і цінностей особистості, а цінності особистості — компоненти загальнолюдських цінностей і цінностей соціальних груп. Ідеалом суспільного розвитку є збіг усіх трьох груп цінностей у своїй основі: особистість засвоює цінності соціальної групи і загальнолюдські як свої власні і тим самим не відділяє себе від інтересів суспільства; суспільство не відділяє свої інтереси від потреб та інтересів соціальних груп і особистості. Філософія вивчає переважно загальнолюдські цінності, оскільки вони є базовими, ключовими. Вони виражають сутність людини і визначають ядро її світогляду, характеризують її ставлення до світу. Розуміння їх змісту в різні епохи різними соціальними групами та особистостями може відрізнятися і навіть бути протилежним. Разом з тим цінності — атрибути людини в її ставленні до світу. Наприклад, істина по-різному трактується матеріалістами і суб'єктивними ідеалістами, проте немає людського буття без пізнання і пізнання без орієнтації на істину. Такий різний зміст вміщується різними людьми і в уявлення про красу, однак немає таких спільнот і особистостей, для яких естетичне уявлення взагалі не мало б місця. Кожна із загальнолюдських цінностей виражає сутнісне ставлення до світу, а їхня система дає цілісне уявлення про відношення "людина — світ". Якщо гармонійна взаємодія утворює ідеальне ставлення людини до світу, то дисгармонія, абсолютизація одного або декількох аксіологічних відношень,
Тема 21 збіднювання їх змісту викривляє його цілісність на іпкоду тому й іншому. В аксіології досі не вироблено загальноприйнятої класифікації цінностей. Однак практика свідчить, що людина в усіх аспектах своєї взаємодії зі світом орієнтується на підсумкову цінність — благо. Благо як вершину цінностей вперше охарактеризував Пла~ тон, розуміючи його як єдність істини, міри і краси. У прагненні до нього людина, з одного боку, виражає себе, свою неповторність, бажання до саморозвитку. Все це зорієнтовано на формування ключової цінності — свободи. З іншого боку, людина так чи інакше усвідомлює самоцінність світу в цілому (як би це ціле не розумілось — природа, людство, нація, Бог). Таке ставлення орієнтоване на причетність як цінність. Свобода індивідуальності і причетність людини до цілого є фундаментальними цінностями людського буття. Разом з тим, орієнтуючись лише на причетність до цілого, людина розчиняється в ньому, втрачає своє "Я", приходить до абсолютної відчуженості, відходить від звичайних цінностей, від мети взагалі. Реалі-зуючи тільки свою свободу, не рахуючись зі світом, людина перетворює її на свавілля і гине у цьому безглуздому протистоянні світу. Благо досягається через єдність суб'єктивно-об'єктивного відношення, перетворення, орієнтованого на цінність користі (міри зовнішнього середовища) і міжособистісних ставлень, подолання перешкод, орієнтацію на цінність добра. У корисній діяльності свобода і причетність доповнюють одна одну. Так, підвищуючи продуктивність праці, людина досягає все більшої незалежності від навколишнього середовища, стає вільнішою. Однак якщо вона розглядає світ тільки як джерело ресурсів для задоволення своїх потреб, то це призводить до екологічних катастроф. Саме тому корисний ефект сучасного виробництва слід оцінювати не лише на підставі техніко-економічних критеріїв, а і з урахуванням можливих соціально-економічних наслідків. В основі такого підходу має бути, як підкреслював відомий гуманіст Альберт Швейцер (1875— 1965), "шанобливість перед життям", ціннісна причетність Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини людини до світу. Те саме можна продемонструвати відносно інших цінностей. Людина будує свої відносини зі світом та іншими людьми за розробленими нею програмами. Для цього вона повинна навчитися пізнавати об'єктивну реальність, бути націленою на досягнення істини, прагнути до розуміння інтересів (суб'єктивної реальності) інших людей, орієнтуватися на цінність правди. При цьому відмінність між розумінням і пізнанням полягає в тому, що останнє спричиняє знання про об'єкт, а перше припускає співпереживання, просякнення думками, цінностями іншого суб'єкта. Істина, що відображає об'єктивну реальність, — одна, але її розуміння, що відображає життєве кредо суб'єкта, може бути різним (істина об'єктивна, розуміння суб'єктивне). І далеко не завжди можна однозначно відповісти на питання, яке ставлення до світу "вище", "краще", "гірше", без розуміння чого немає культури діалогу. Єдність істини та її розуміння дає можливість створювати ідеальні проекти і програми, які засновувалися б на знанні об'єктивної реальності і певних цінностей суб'єктів. Таке ідеальне творіння майбутнього — реалізована цінність творчості. Однак людина — істота особлива, яка живе на межі скінченного і нескінченного, скороминущого і вічного. Забезпечити цілісність своєї діяльності у ситуації суперечливості всього сущого вона може лише тоді, коли її праця, спілкування, пізнання і творчість пронизуються та об'єднуються цілісним світоглядом, який орієнтується на цінність мудрості. Мудрість відрізняється від знання саме тим, що має безпосередній доступ до нескінченності. Такий зв'язок з нескінченністю здійснюється шляхом естетичного освоєння світу, зорієнтованого на цінність простоти і релігійне переживання, що піднімається до Читайте також:
|
||||||||
|