МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 9 страницаістинності святого. Отже, до основних загальнолюдських цінностей належать благо, користь, істина, розуміння, краса, творчість, мудрість, добро, правда, святе, а також свобода і причетність, природа яких об'єктивна. Вони історично обумовлені: те, що було цінністю вчора, може перестати бути нею сьогодні, а в майбутньому, поряд з виникненням нових цінностей, можливий поворот
Тема 21 до цінностей минулого. При цьому зміна шкали цінностей, відмова від цінностей минулого, творення нових цінностей відбувається не безпідставно і не випадково, а необхідно і закономірно, незалежно від бажання чи небажання індивідів та суспільства. Цінності завжди є результатом практичного освоєння людиною дійсності, ступенем удосконалення всіх напрямів і видів її діяльності, рівнем розвитку її інтелекту. Наприклад, знаряддя праці завжди були, є і будуть цінностями як засоби праці. Однак знаряддя праці Київської Русі для трудового процесу в сучасній Україні, очевидно, не є цінностями. Цінності — суперечливі: вони неминущі і минущі, абсолютні і відносні, дійсні і потенційні. Так, вічними цінностями для селянина є земля, природа, рослинний і тваринний світ, спосіб сільського життя, культурні і національні звичаї села тощо. Праця для суспільства також завжди суспільно значуща. Проте відчуження результатів праці призводить до зниження її цінності для суб'єкта, доводить до її заперечення. Водночас незадоволеність працею є для суб'єкта стимулом зміни тих суспільних відносин, у яких здійснюється праця. Отже, природа і методологія класифікації цінностей — дуже складна наукова проблема, яка вимагає подальших глибоких досліджень. Однак наявні напрацювання дають можливість визначити не лише основні аспекти цінностей і їх функції, але відокремлювати цінності від їхніх антиподів, антицінностей. Не можна відносити до цінностей, наприклад, командно-адміністративні економічні системи, диктаторські політичні режими, рух до демократії антидемократичними способами, насильство, війни і збройні конфлікти, расизм і шовінізм, заняття будь-якої посади за відсутності необхідних здібностей, знань, умінь і навичок; алкоголізм і наркоманію, безграмотність і бездуховність. Ціннісний підхід показує помилковість поширених уявлень про релігію як єдине джерело духовних цінностей у суспільстві. Релігія була і залишається результатом невігластва людей, пригнічення людини праці діями чужих їй стихійних природних і соціальних сил. Разом з тим, очевидні моральні та естетичні цінності релігії. Однак при цьому не можна забувати про те, що моральні принципи і норми релігія акумулювала з історичного досвіду, народних кому- Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини нікацій, а естетична ціннісна складова релігії обмежується головним чином сюжетною тематикою для діячів та працівників мистецтва. Релігія є безсумнівно компонентом духовного життя людини і суспільства. Проте суттєвим у духовності є передусім природничо-наукові, політичні, правові, філософські погляди, уявлення, переконання та ідеали людей, які складають основу їх світовідчуття і світорозуміння, світогляду в цілому. Від останнього залежить у кінцевому підсумку спрямованість життєдіяльності особистості і суспільства на певні цінності, їхні ціннісні орієнтації. 21.2. Типологія ціннісних орієнтацій Ціннісні орієнтації характерні для кожної свідомої людини в будь-якому віці і при виконанні будь-яких обов'язків на роботі і службі, у побуті і родині. Шляхом освоєння цінностей, формування і реалізації ціннісних орієнтацій людина соціалізується, набуває соціального досвіду, соціальної інформації, залучається до культури. Діючи у межах культури, вона створює нові цінності або зберігає попередні, що у свою чергу забезпечує подальший розвиток культури. Ціннісна орієнтація становить ядро особистості, забезпечує її активність. Зміст ціннісних орієнтацій визначається становищем особистості в системі суспільних відносин і особливостями її індивідуального розвитку. У нерозвиненої особистості або соціальної групи, у свідомості яких переважає буденний її рівень, загальнолюдські цінності не включаються до їх орієнтації, а якщо і включаються, то лише переломившись крізь призму національних, регіональних, конфесійних інтересів. Крім того, у духовному світі такого суб'єкта, як правило, переважає орієнтація на антиподи цінностей — антицінності. У різні епохи і в різних суб'єктів діяльності залежно від соціальних умов, традицій, що склалися, і власного вибору можна виділити три основні типи ціннісних орієнтацій, які визначають сенс їх життя: на "потойбічний світ"; на самого себе; на суспільство. Тема 21 Перший тип орієнтації виникає в умовах, коли людина відчуває себе, з одного боку, слабкою і незахищеною перед таємничими силами природи, незадоволеною своєю реальністю, "поцейбічним" життям, а з іншого — благоговіє перед величчю вічності і нескінченності, які їй відкриваються. Ці різновиди першого типу орієнтацій суттєво відрізняються між собою, хоч можуть і переплітатися у свідомості людей. Стародавні індійські філософи, наприклад, дотримуючись думки щодо злиття індивідуальної і світової душ (атмана і брахмана), відходили від умов кастового устрою, які тиснули на них, і блаженного почуття єдності зі світом досягали в медитації. На одному полюсі їх роздвоєної свідомості було забобонне поклоніння перед надприродним, на іншому — причетність до святого, а між ними знаходились усі відтінки релігійного і об'єктивно-ідеалістичного різновидів ціннісних орієнтацій. Орієнтація на надприродне характерна для тих епох і типів особистості, коли сили людини, суспільства були надто слабкими, порівняно з силами природи, а окрема людина ще не усвідомлювала себе особистістю. Така тенденція переважала в період розвитку людства від первісного суспільства до епохи Відродження. Установка на святе як духовну сутність Всесвіту припускає виокремлення особистості із суспільства і наявність певного рівня рефлексії, тобто вміння піднятися над тим, що вона робить і як вона думає. Це характерне для тих ситуацій, коли реальне життя в цілому незадовільне, але є можливість відійти від нього, зануритися у свій внутрішній світ і відчути всю велич внутрішньої сутності світу в цілому, трактуючи її як бога, абсолютну ідею тощо. Відповідно до матеріалістичних позицій, потойбічний світ виявляється лише по той бік нібито кінцевого рівня реальності, орієнтація на нього уявляється як орієнтація на святість, самоцінність єдності світу, на відчуття себе (людини) мікрокосмом, складовою світової (природної і культурної) єдності. її матеріалістична інтерпретація виступає як елемент світогляду, який намагається перебороти антропоцентризм і подивитися на світ не тільки як на майстерню для людини, а також як на храм, де все святе саме по собі. Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини Другий тип — орієнтація на самого себе, занурення в особисте життя і зневіра до всього, що виходить за його межі. Цей тип супроводжує епохи занепаду, коли якийсь черговий захід світового масштабу не виправдав сподівань. Наприклад, скептицизм і епікуреїзм після розпаду імперії Александра Македонського; вульгарний гедонізм (філософія, згідно з якою сенс життя і благо зводяться до насолоди) в епоху розпаду Римської імперії; поширення у пострадянських країнах "масової культури" після розпаду Радянського Союзу. В останній викривлення цінностей особливо велике: користь розуміється лише як безмежне споживання (тому, мабуть, значна частина молоді орієнтується на батьків і державу); творчість вироджується в імітацію, моду; свобода — у свавілля, а термін "патріотизм" дехто навіть не вважає за потрібне вживати. Пріоритетною домінантою для багатьох молодих людей стало "вміння жити"; нерозбірливість у засобах, нажива, престижне споживання за принципами "не гірше від інших" (мінімум), "на заздрість усім" (максимум). В ієрархії ціннісних орієнтацій різко впало значення однієї з найважливіших нещодавно цінностей — праці, а на одне з перших місць вийшли такі цінності, як "матеріальне благополуччя", "зв'язки з необхідними людьми", "гроші", "вміння пристосуватися" (конформізм) та "використання інших людей для досягнення своєї мети". Все це свідчить про серйозні колізії в соціальних настроях людей, у тому числі молоді. Парадокс нашої реальності такий: люди виправдано прагнуть до благополуччя, але головний засіб його досягнення — працю — вважають другорядною справою. Необхідна зміна акцентів у розміщенні цінностей. Суть її чітко висловив відомий американський філософ і соціальний психолог Е. Фромм: метою людини має бути всім, а не володіти всім. Третій тип — орієнтація на суспільство — виникає в тих випадках, коли віра в авторитет світового духу слабшає, а нестримний гедонізм демонструє всі "чари" руйнації. В античну епоху — це стоїцизм (людина повинна мужньо сприймати свою долю, якою б вона не була), у Новий час — категоричний імператив, тобто вимога ставитися до людини як до мети, а не як до засобу, завжди ставити обов'язок вище особистих бажань; благо бачилося перш за все в дотриманні обов'язку. Людина при
_____________________________________________________ Тема 21 цьому розумілася абстрактно, як людина взагалі, представник роду людського, або зводилася до функції суспільства. У результаті така орієнтація приймала форму надії на "сильну особистість", яка наведе порядок. В історії філософії відомі спроби подолання однобічності розглянутих типів орієнтації і здійснення їх синтезу. Можна виокремити три форми таких спроб: утилітаризм, марксизм і філософія всеєдності. З позиції утилітаризму (лат. — користь, вигода), основна цінність явищ, процесів, предметів — їх користь, можливість бути засобом для досягнення якоїсь мети. Користь є основою моральності і критерієм людських вчинків. Такий підхід до цінностей набув поширення у Великій Британії в XIX ст., відобразивши умонастрої деяких верств англійської ліберальної буржуазії. Англійський філософ і юрист Ієремія Бейтам (1748—1832), родоначальник утилітаризму, кінцеве призначення моралі вбачав у тому, щоб сприяти природному прагненню людей одержати насолоду і запобігти стражданням. У сприянні "найбільшому щастю" (задоволенню для найбільшої кількості людей) і полягає, згідно з І. Бентамом, сенс моральних норм і принципів. Загальне благо він розглядав як суму благ окремих індивідів, а це вело до механіцизму в розумінні загальнолюдських цінностей. Марксизм, спираючись на специфіку суспільної природи будь-яких цінностей, розглядає їх як предмет соціальної філософії і бачить вищу цінність у вільному саморозвитку людини. У більш широкому історичному плані ціннісна орієнтація у марксистському вченні виступає у вигляді суджень про зміст суспільного прогресу, його спрямованість, а також як система цінностей, що знаходиться в основі програм перебудови суспільства, передбачення його майбутнього. Перехід до наукового аналізу законів суспільного розвитку, здійснений К. Марксом і Ф. Енгельсом, сприяв становленню суспільної свідомості і піднесенню на теоретичний рівень розуміння цінностей в індивідуальній свідомості. Однак це не означало розв'язання усіх аксіологічних проблем того часу, а лише намітило вихід за межі однієї системи ціннісних орієнтацій і Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини розкрило соціально-історичний зміст епохи в інших ціннісних уявленнях. У філософії всеєдності В. Соловйова і М. Бердяєва всі типи спрямованості ціннісних орієнтацій розглядаються як моменти, підпорядковані вищій цінності — вільному творчому становленню боголюдства, втіленню образу Бога у світі через людину. З позиції філософії всеєдності, неможливий індивідуальний порятунок, рятування комюнітарне, усі відповідальні за всіх. Всеєдність — це всесвітня соборність, у якій об'єднані нації спільно відстоюють своє існування, що ґрунтується на всесвітній співчутливості і підпорядковане мудрій думці про те, що спокійна совість — вигадка диявола. У такому вигляді — це ідеалістичне вчення. Сама ідея єдності людини і світу привела до чудової концепції ноосфери В.І. Вернадського. Завдання органічного поєднання ціннісних орієнтацій на самоцінність світу, перетворення його на обов'язок перед суспільством і на засіб самореалізації людини, не вирішене і сьогодні. Як же обґрунтовуються різні типи ціннісних орієнтацій? Є три основні способи вирішення цього завдання: шляхом одкровення (смисл життя відкривається Богом); шляхом логічного доказу; шляхом демонстрації походження ціннісних орієнтацій у поєднанні з аналізом наслідків прийняття тих чи інших цінностей. Перший спосіб викликає безліч спекуляцій і чвар, тому що носії кожної системи цінностей гучно кричать: "З нами Бог!" Постає питання, так з ким же він є насправді? Другий спосіб зумовив не менше утопій, тому що його прихильники вірили в те, що всім і все можна пояснити і однією лише освітою перебороти негативні орієнтації та інтереси людини. Коли це не виходило, то вони гнівалися і від просвіти швидко переходили до жорсткого примушення. Третій спосіб заслуговує найбільшої уваги та зацікавленого ставлення. По-перше, він припускає вживання в систему цінностей, осмислення того, як вони виникли. По-друге, він може продемонструвати, до чого призводить дотримування того чи іншого типу ціннісних орієнтацій, стимулювати вибір і ставлення людини до них відповідно принципу: ви прийняли певні
Тема 21 цінності як аксіоми, а тепер подивіться, як вони виникли і до чого веде дотримання їх, а потім вирішуйте самі, чи можете ви до кінця дотримуватися їх, чи здатні ви здійснити в собі духовний переворот, відмовитися від попередніх "аксіологічних аксіом", які завели вас у глухий кут, і знайти шлях до нових духовних орієнтирів. Звичайно, реалізація цього способу також пов'язана з великими труднощами, але вона реальна і до того ж плідна. Отже, наш час — це час великих перетворень і випробовувань, невирішених економічних, політичних і соціальних проблем, падіння загальної культури і моральності, викривлення потреб. Цілі верстви населення, особливо молодь, залишають матеріальне і духовне виробництво, втрачають інтерес до науки і прагнуть лише до перерозподілу матеріальних благ. У цих умовах залучення особистості до духовних цінностей, нагромаджених людством, у тому числі українським народом, набуває перпюрядного значення. Повне вирішення цієї проблеми можливе лише в єдності з реалізацією соціально-економічних завдань. Однак не можна сидіти склавши руки і чекати, коли ці завдання будуть розв'язані. Слід активізувати теоретичні дослідження проблем побудови могутньої, демократичної і суверенної держави, надати цілеспрямований і системний характер вихованню людей. Вже сьогодні наука констатує, що прогресивні тенденції, які намітились у розвитку України, повинні базуватися на: 1) нових відносинах, котрі перетворюють самих трудящих у реальних господарів виробництва (відновлення зворотного зв'язку між інтересами та результатами праці, але, на відміну від класичного капіталізму, з орієнтацією на єдність приватного і колективного інтересу); 2) відновленні (там, де вони були) або створенні демократичних традицій; 3) розвитку позитивних культурних, моральних традицій, коренів історичної свідомості; 4) залученні до загальнолюдських цінностей. Сьогодні у світі, з тим чи іншим ступенем загострення, ведеться боротьба між двома концепціями в аксіології: споживацько-екологічною і гуманістично-космічною. В основі пер- Цінності та їх функції в життєдіяльності суспільства і людини шої знаходиться принцип "Знання — сила", висунутий ще Ф. Беконом, який дає змогу маніпулювати всім сущим як об'єктом, предметом, товаром. Цей принцип орієнтує людей не на благо, а на владу. Друга концепція відрізняється від першої тим, що її лейтмотивом є цілісність, гармонія як у самому світі (людина, суспільство, природа), так і в системі ключових цінностей суспільної людини. У цій концепції свобода як вищий вияв гуманізму і творчої самореалізації індивідуальності, причетність як благоговіння перед життям у цілому і відповідальність стосовно Природи і Космосу зорієнтовані на єдність користі і добра, на гармонію інтересів людини і суспільства, на творчість, що спирається на спільність істинних знань про світ і діалог різних думок, і на красу, яка є поліфонією індивідуальностей у єдиній ноосфері, а не рекламою само демонстрації. Світогляд, згідно з другою концепцією, стверджує волю до гармонії, добра і любові, а не волю до влади, якою привабливою вона б не була. Адекватною формою організації соціуму, що сприймає таку аксіологію, є гуманістичне, демократичне суспільство. Зміщення акцентів на гуманістично-екологічний тип цінностей має відбуватися одночасно з вирішенням усіх інших проблем суспільного розвитку, бути в центрі і визначати спрямованість зміни всієї духовної атмосфери суспільства, а не разових заходів. Зміна ціннісних орієнтацій не відбувається на замовлення. Необхідно створювати необхідну атмосферу в суспільстві, тільки тоді кількість зусиль перетвориться на нову якість. Рух до загальнолюдських цінностей — магістральний шлях суспільства до прогресивного майбутнього. Контрольні запитання і завдання 1. Сформулюйте поняття "цінність". 2. Проаналізуйте історію становлення філософського вчення про цінності. 3. Як цінності класифікуються? Тема 21 4. Що вкладається у поняття свободи як цінності? 5. Які цінності є загальнолюдськими? 6. Що таке антицінність? 7. Як співвідносяться між собою цінності особистості, суспільства, людства? 8. Які цінності є політичними? 9. Якими є, на вашу думку, цінності системи вищої освіти? 10. Що таке ціннісні орієнтації? Які функції у суспільстві вони виконують? Тема 22 СУСПІЛЬНА СВІДОМІСТЬ
Суспільна свідомість разом з індивідуальною утворює те, що називають духовністю особистості, суспільства, народу, держави, людства. У системі духовності свідомість індивідів і свідомість їхніх соціальних спільнот, тобто індивідуальна і суспільна свідомість, становлять діалектичну єдність. Індивідуальна свідомість формується і розвивається під впливом суспільної свідомості, а суспільна свідомість поглиблює свою сутність і поповнює свій зміст за рахунок індивідуальної свідомості. Суспільна свідомість за обсягом, безсумнівно, значно перевищує індивідуальну свідомість. Далеко не всі компоненти суспільної свідомості в їх складній і суперечливій взаємодії, різ-норівневому відображенні суспільного буття перетворюються у процесі соціалізації індивіда на його свідомість. Водночас індивідуальна свідомість глибша за суспільну свідомість: у підсумку саме вона перетворюється на керівництво діями індивідів. Індивідуальна свідомість може також, хоч і тимчасово, виходити за межі суспільної свідомості. Нові ідеї, як правило, виникають у свідомості індивідів — учених, спеціалістів, професіоналів, досвідчених практиків, і якщо вони одержують ви- Тема 22 знання у соціальних спільнот, то поповнюють арсенал суспільної свідомості. Цей процес перетворення індивідуального на суспільне може бути тривалим за часом. Наприклад, розуміння вигідності, економічної доцільності і корисності для людей виробництва сої в Україні і сьогодні є надбанням небагатьох індивідів, по суті — індивідуальною свідомістю, хоч це розуміння вже цілі століття реалізується у практиці вирощування сої у великих кількостях у багатьох країнах світу. Отже, носієм суспільної свідомості є суспільство, носієм індивідуальної свідомості — індивід. Пріоритетним у діалектиці індивідуальної і суспільної свідомості, провідною протилежністю суперечності між ними є суспільна свідомість. Нерозуміння відмінності між індивідуальною і суспільною свідомістю — живильний ґрунт для догматизму і волюнтаризму. Догматик відмовляється від власного погляду на користь того, який він вважає загальноприйнятим. Волюнтарист, навпаки, ігнорує суспільну свідомість на користь індивідуальної. Всі починання і догматиків, і волюнтаристів насправді зводяться до утопій, ілюзій, антикультури. 22.1. Рівні і структура суспільної свідомості Суспільну свідомість як відображення суспільного буття і як самостійне утворення зі своєю внутрішньою логікою розвитку у філософії представлено двома основними рівнями: повсякденним і теоретичним. Вони є результатом складності, глибини, обґрунтованості та адекватності відображення у свідомості людей суспільного буття і, як правило, називаються буденною свідомістю і теоретичною свідомістю. Буденна свідомість — це початкова стадія розуміння особистістю і суспільством природного і соціального світу, їх об'єктів і взаємозв'язків між ними. Вона представлена думками та ідеями, поглядами та переконаннями, відчуттями і настроями, звичаями і традиціями, джерелами яких є життєвий досвід людей та їх знання. її основні компоненти такі: емпіричні знання про світ, народна творчість (художня самодіяльність, Суспільна свідомість ремісництво, народні промисли, технічне конструювання без спеціальних знань і спеціального обладнання, віршування "для душі", гра на музичних інструментах і т. ін.), суспільна психологія. Буденна свідомість виникає у процесі повсякденної практики людей, стихійно, як емпіричне відображення зовнішнього боку дійсності. З цієї причини для неї характерні обмеженість мислення, брак наукових понять, схильність до перебільшень в оцінюванні подій і фактів; змішування причин і наслідків, необхідності та випадковості, сутності та явища; консерватизм. У сучасній суспільній свідомості буденну свідомість часто називають здоровим глуздом. Його достовірність обґрунтовується досвідом, авторитетом, загальнодоступними даними науки. З позицій здорового глузду, у принципі можна розглядати та обговорювати будь-які факти і події дійсності, але не можна забувати, що його можливості обмежені емпіричними узагальненнями і метафізичними рамками, а висновки далеко не завжди правильні. Слідом за емпіричними знаннями, важливим елементом буденної свідомості є суспільна психологія (грец. — душа і слово, вчення) — сфера соціальних відчуттів, уявлень, настроїв, емоцій, а також ілюзій, забобонів, традицій, звичаїв. її структуру утворюють стійкі психічні стани людей (чуття, емоції, настрої, забобони); явища (традиції, звичаї, звички); процеси (наслідування, навіювання, гіпноз); погляди, ідеї, уявлення (у вигляді переконань, вірувань, соціальних позицій). Всі ці духовні утворення і суспільна психологія в цілому виникають і функціонують стихійно, безсистемно, під впливом повсякденних умов соціального життя людей, на основі їхнього життєвого досвіду і власних спостережень. У суспільній психології істотним є не саме знання, а ставлення до нього, його оцінка в таких категоріях, як егоїзм, альтруїзм, індивідуалізм, сутяжництво, споживацтво, політичний консерватизм, ненависть, страх, паніка, національний інстинкт, класові чуття; гордість, сміливість, мужність, стійкість, сумлінність, відповідальність, дисциплінованість, солідарність, дружність та ін. Для неї характерні класові, національні, релігійні особливості. Серед певної соціальної спільноти вони звичні і непомітні як ак-
Тема 22 Суспільна свідомість
цент рідної мови, але представникам інших спільнот вони можуть бути незрозумілими, дивними і навіть ворожими (наприклад, національне головне вбрання і правила користування ним, заборона жінкам перебувати поза домівкою з неприкритими ділянками тіла, "кавказька гостинність", кровна помста та їм подібні). Відбувається це тому, що суспільна психологія є лише частковим аналогом повсякденного рівня свідомості та особливим соціальним способом вираження духовності людей у їхній поведінці; першим і безпосереднім ступенем відображення у їхній свідомості суспільного буття через емоції, настрої, звички. Однією з активних форм вияву суспільної психології є громадська думка — стан масової свідомості з прихованим чи явним ставленням різних груп людей до подій і фактів дійсності. Вона має вигляд позитивних чи негативних суджень. її об'єктом є ті факти і події, що викликають суспільний інтерес, характеризуються значимістю та актуальністю, а також припускають розбіжність оцінок і поглядів. Суб'єктами (носіями) громадської думки є або суспільство в цілому, або соціальні групи і верстви населення (молодь району чи республіки, особи однієї професії, працівники одного підприємства, члени однієї організації та ін.). У зв'язку з цим за своєю структурою вона може бути моністичною, одностайною і плюралістичною, тобто складатися з декількох поглядів, що не збігаються один з одним. Громадська думка регулює поведінку індивідів, соціальних груп та інститутів, підтримує певні норми відносин між людьми. При цьому вирок (присуд) громадської думки не можна оскаржити, від нього не можна ні відмахнутися, ні відкупитися. На рівні суспільної психології вона формується і функціонує стихійно, у тому числі в разі маніпулювання нею з боку державних установ, політичних організацій, засобів масової інформації. На цьому рівні, крім фактів і подій дійсності, каналів масової комунікації, форм індивідуального і колективного досвіду, джерелом громадської думки є також чутки. Чутки — це наслідок незадоволеної потреби людей в інформації. За цієї умови неминуче прагнення до того, щоб задовольнити потребу в знаннях і звільнитися від невідомого. Часто це відбувається завдяки не критичному, а емоційному стану. Ця невдоволеність передається іншим людям і призводить до зменшення можливості кожного розмірковувати, до безвідповідальності за ті вигадки і домисли, що поширюються. Чутки можуть бути причиною трагічних за своїми наслідками вчинків людей. Наприклад, на завершальному етапі Другої світової війни 1939—1945 рр. (у лютому 1945 р.) тисячі жителів Німеччини попрямували до Дрездена: поширилися чутки, що нібито там мешкають родичі тодішнього прем'єр-міністра Великої Британії Уїнстона Черчілля і тому місто не буде піддане повітряному нападу. Однак незабаром англо-американська авіація впродовж однієї ночі перетворила Дрезден на руїни, під якими загинули 135 тис. людей. Цей випадок винятковий, але він ще раз підтвердив просту істину: щоб чутки не вбивали, слід "убивати" їх. Чутки — альтернативна форма поширення повідомлень, вираження суспільних настроїв і думок. Вони формують ці настрої та думки. Суспільство, держава не повинні ігнорувати чутки. Навпаки, завдання полягає у вивченні закономірностей циркуляції чуток та їх усуненні, подоланні на основі цих закономірностей. Отже, у змісті повсякденної свідомості суспільна психологія виконує не лише емоційно-світоглядну, комунікативну і регулятивну функції, а й активно діяльну. Мотиви, результати, весь процес будь-якої діяльності багато в чому залежать від психологічної атмосфери, у якій вони здійснюються: у ситуації психологічної неврівноваженості, страху, паніки чи в обстановці масового героїзму, дружби, товариськості. Суспільна психологія — стійкий феномен. Зі зміною суспільного буття психологія людей змінюється не відразу. З цієї причини під час прийняття будь-яких рішень врахування особливостей психології їх виконавців обов'язкове. Психологічний фактор є ґрунтом, на який "падають" ідеї та політичні гасла і який живить їх емоційно, допомагає їх сприйняттю і здійсненню. Така структура буденної свідомості, що є складовою цілісної суспільної свідомості. Тому було б неправильно уявляти буденну свідомість тільки "привілеєм" неосвічених, затурканих, убогих духом і безкультурних людей, а її зміст — помилковим.
Тема 22 Суспільна свідомість
Без буденної свідомості не буває ні індивідуальної, ні суспільної свідомості. Яким би освіченим, талановитим, геніальним не був той чи інший індивід чи якась соціальна спільнота, багато фактів дійсності він сприймає та оцінює через призму емпіричних знань, своїх емоцій, настроїв, звичок. І. Кант був великим філософом і поганим сім'янином; Г.С. Сковорода за різкість і прямоту суджень, конфліктність своєї натури був звідусіль гнаний; Ф. Ніцше міг вийняти з печі розжарене вугілля і тримати його у своїх долонях; блискучий інженер може бути поганим музикантом, а прекрасний агроном не вміти віршувати і т. ін. Досвідчений селянин без агрономічної освіти і лабораторних дослідів тільки за зовнішніми ознаками точно визначить час оранки, сівби зернових, збирання врожаю і досягає позитивних результатів за рахунок своїх умінь і добросовісної праці; він же рідко коли звертається до ветеринарного лікаря, сам народними методами виліковує своїх домашніх тварин. Разом з тим, буденна свідомість — це лише тимчасовий супутник у справах. Об'єктивна потреба суспільної свідомості полягає у позбавленні від забобонів, старих звичок, негативних звичаїв і негідних традицій. Вона розвивається у напрямі теоретичного оновлення. Читайте також:
|
||||||||
|