МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 10 страницаТеоретична свідомість відображає суспільне буття у його істотних зв'язках і закономірностях, виявляється у науці та інших формах свідомості. Якщо буденна свідомість формується стихійно, то теоретична — свідомо і цілеспрямовано. її основу становлять діалектико-матеріалістична філософія і дані науки, а структуру — природничо-наукові знання та ідеологія. Ідеологія (грец. — ідея, слово, поняття, вчення) — це система поглядів та ідей (філософських, релігійних, політичних, правових, моральних, естетичних, наукових), у яких усвідомлюються та оцінюються ставлення людей до дійсності та одне до одного, соціальні проблеми і конфлікти; визначається мета (програми) соціальної діяльності щодо закріплення чи зміни (розвитку) суспільних відносин. В ідеології соціальні групи реалізують свої потреби у виробленні програм поведінки щодо інших соціальних груп. Ідеологія формує світогляд людей, сприяє формуванню у них уявлень про цінності життя та його ідеали, обумовлює систему ціннісних орієнтацій і тим самим забезпечує загальну стратегічну лінію їх поведінки, напряму діяльності. Ідеологія і суспільна психологія у структурі суспільної свідомості мають загальну об'єктивну основу — суспільне буття, тому вони діалектично єдині. Психологія соціальних спільнот суттєво впливає на формування і розвиток соціальних ідей і теорій, а ідеологія осмислює та опрацьовує соціальні чуття, уявлення і настрої. Водночас між суспільною психологією та ідеологією є глибока різниця. Суспільна психологія відображає суспільне буття цілісно, безпосередньо, а ідеологія — опосередковано, абстрактно. Внаслідок цього ідеології завжди загрожує самоізоляція, впадіння у схоластичне теоретизування. Ідеологія може бути ілюзорною і помилковою, прогресивною і реакційною, гуманною і людиноненависницькою. Ідеологія — це частковий аналог теоретичного рівня суспільної свідомості, але має пріоритет відносно суспільної психології, формує її компоненти (чуття, емоції, настрої, звички). Ідеологія також може відставати від суспільної психології, коли довільні ілюзорні конструкції ідеології вважаються за справжні, а в суспільній свідомості виникає дисгармонія, загострення суперечностей між двома її основними компонентами як прояв протиріччя між світом повсякденних реальностей і його відображенням у свідомості. Однак відставання ідеології від суспільної (соціальної) психології є не закономірністю, а частковим виявленням різноманітних типів співвідношення між ними. Ідеологія визначає суспільну психологію і може навіть повністю відриватися від неї ( наприклад, тоталітарна держава будується на всезагальній зневірі: панує ситуація всеза-гального страху, ніхто нікому не вірить, боїться довіряти). У суспільній психології соціальні чуття, думки і настрої людей не мають наукової ясності та теоретичної оформ леності. В ідеології ідеї і погляди систематизовані, теоретично обґрунтовані в системах ідей і концепціях. Ідеологія — це систематизоване і теоретично осмислене відображення суспільного буття з позицій певної соціальної спільноти людей. Якщо суспільна психологія формується усім суспільством, усією соціальною групою людей, то ідеологія виробляється спеціальними їх представниками — ідеологами. Якщо суспільна психологія за-
Тема 22 Суспільна свідомість
своюється людьми стихійно, то ідеологія цілеспрямовано укорінюється в їхню свідомість різноманітними засобами і формами: перебуванням у складі політичної партії, руху, масової громадської організації чи релігійної конфесії, секти; через літературу, мистецтво, засоби масової інформації, політичну освіту тощо. Будь-яка ідеологія соціально обумовлена. Кожна суспільна група людей створює свою систему ідей, у яких вона обґрунтовує і захищає своє становище у суспільстві, свої потреби, мету та інтереси. Розбіжність, різноманітність інтересів різних соціальних спільнот зумовлюють широкий спектр ідеологій у суспільстві: расизм, фашизм і неофашизм, сіонізм, сталінізм і неосталінізм, ліберальний демократизм, консервативний демократизм, соціал-демократизм, марксизм і марксизм-ленінізм, реформізм, клерикалізм. Ідеологій, які б абсолютно спотворювали дійсність, немає. Вони можуть характеризуватися лише певною мірою спотворень: від захисту особливих інтересів елітних груп населення до виправдання злочинів проти людства. Так, у центрі фашистської (італ. — пучок, в'язка, об'єднання) ідеології є ідеї воєнної експансії, національної винятковості, расової нерівності, вождизму, всевладності державної машини, нехтування правами особистості, криклива демагогія з метою маскування її справжнього змісту. Навпаки, соціал-демократична ідеологія відстоює ідеї співробітництва всіх соціальних груп і верств населення, політичних партій, рухів, державних і недержавних організацій і установ з метою створення для людей гідного способу життя, соціальної стабільності в країні, забезпечення життя без воєн і збройних конфліктів, державного суверенітету, взаємовигідних відносин із зарубіжними народами. Теорія ідеології є ареною гострої ідейної боротьби. На межі XX—XXI ст. у ній визначились два основні крайні напрями: деідеологізаторський і реідеологізаторський. Деідеологізатори під приводом "ненауковості" будь-якої ідеології взагалі, оголосили про її кінець. На їхню думку, в умовах науково-технічної революції на зміну ідеологічним догмам прийшла наука. Реідеологізатори також виступають за скасування ідеології, але тільки застарілої і ворожої, ладу, що існує. Вони спираються на те, що суспільні науки не виконують ідеологічної функції у суспільстві, оскільки не дають відповіді на питання про сенс людського життя, про соціальні ідеали і моральні цінності цивілізації. Результатом такого нехтування є ідеологічний вакуум. Щоб він не заповнювався шкідливою, негативною для держави ідеологією, потрібне ідеологічне оновлення, створення нової ідеології, яка була б привабливою для широких мас народу. Діалектико-матеріалістична соціальна філософія вважає докази прибічників концепцій деідеологізації та реідеологіза-ції необґрунтованими. Ні індивідів, ні соціальних спільнот людей, ні суспільства в цілому без ідеології, тобто без певної сукупності ідей, думок, поглядів, теорій, не буває. Людина тим і відрізняється від вищих тварин, що є свідомою істотою; свідомість — її родова ознака. Деідеологізатори праві в тому, що та чи інша ідеологія може бути ненауковою. Однак із цього реального, на жаль, факту нашого часу не слід робити висновок про кінець будь-якої ідеології. З нього може випливати висновок про заміну в суспільстві ненаукової ідеології науковою, у тому числі з причини науково-технічного прогресу, прискорення його темпів. Науковою є та ідеологія, яка відображає суспільне буття й інтереси соціальних та індивідуальних суб'єктів історичного процесу. З їхнім кількісним і якісним зростанням кількість ненаукових ідеологій зменшуватиметься, оскільки вони не відповідають потребам та інтересам об'єктивного суспільного руху. Можна впевнено прогнозувати на майбутнє не кінець ідеології, а утвердження наукової ідеології, отже, вищої духовності особистості і суспільства. Щодо авторів реідеологізації, то вони у своїх доказах явно ігнорують закон спадкоємності у розвитку ідеології. У кожній новій суспільно-економічній формації, на кожному новому етапі розвитку культури не всі попередні ідеї і теорії і не відразу зникають, їх не можна знищити, вони замінюються новою ідеологією, містяться в ній, але в перетвореному вигляді. Механізм взаємодії тут цілком діалектичний: попередні старі ідеї і теорії з часом стають протилежністю нових; між ними виникає суперечність, провідною протилежністю у якій є нова ідеологія, на користь якої вирішується суперечність. Представни-
Тема 22 ки реідеологізації у своїх міркуваннях і висновках більше орієнтуються на буденну свідомість, ніж на теоретичну, тобто не на власне ідеологію. Пізніше з'ясовується, що під ідеологічним оновленням вони розуміють відродження релігійності, звернення до соціальної міфології та утопії; оцінюють ідеологію не за критеріями істинності, а за ефективністю її гасел і техніки маніпулювання свідомістю та поведінкою людей за допомогою засобів масової інформації та соціальної психології. Отже, у суспільній свідомості розрізняють два рівні: буденний і теоретичний. їх основні компоненти — суспільна (соціальна) психологія та ідеологія. Буденна і теоретична свідомості діалектично єдині. Пріоритетною є теоретична свідомість, оволодіння якою — духовна потреба кожної цивілізованої особистості і коленого цивілізованого суспільства і яка формується через наполегливу і цілеспрямовану працю, у тому числі через навчання у студентські роки. 22.2. Форми суспільної свідомості Суспільна свідомість на всіх своїх рівнях відображає різноманітність елементів змісту суспільного буття в політичній, правовій, моральній, естетичній, релігійній, науковій та філософській формах. Вони розрізняються предметом і способом відображення, змістом і соціальними функціями, а у своїй єдності та взаємодії виражають цілісність свідомості індивідів, соціальних груп і верств населення. Вся сукупність форм суспільної свідомості становить духовне життя суспільства. Домінуючою серед форм є політична свідомість. Політична свідомість — ідеологічний компонент політичних суспільних відносин, тобто специфічних взаємозв'язків між людьми з приводу політичної влади: її отримання, утримання і використання. Будь-яка політична думка, будь-яке політичне питання — це завжди думка і питання про політичну владу (державну, регіональну, місцеву), про ставлення до неї, про ефективність її дій, про відповідність її діяльності інтересам суб'єктів історії. Політичні суспільні відносини багатогранні за типами і видами (отже, багатогранні типи і види по- Суспільна свідомість літичної влади), тому політична свідомість має широку і часто непередбачувану палітру змісту, структури, функцій. Під політичною владою розуміється реальна здатність соціальної групи, суспільного класу, індивіда чи індивідів реалізувати свою волю в політиці та правових нормах. У демократичних державах влада встановлюється як народне представництво. У ст. 5 Конституції України, наприклад, наголошується: "Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування". У монархічних державах престол передається за принципом спадковості. У тоталітарно-диктаторських державах влада встановлюється, як правило, шляхом державних переворотів засобами насильства, у тому числі збройного. Все це зумовлює надзвичайну мінливість і суперечливість політичної свідомості, її неоднозначність. Навіть за життя одного покоління людей вона може кардинально змінюватися не один раз, у тому числі під впливом маніпуляції нею різними політичними елі-тами. Разом з тим, через усі зміни і суперечності у політичній свідомості закономірно набуває сили об'єктивна історична тенденція, сформульована ще Н. Макіавеллі: мета політики — благо народу і могутність держави. Основою цієї тенденції є об'єктивна діалектика економічного базису і надбудови. Між базисом і політичною частиною надбудови немає проміжних ступенів. Базис визначає її безпосередньо: політика є концентрованим виявленням економіки — така формула їх взаємодії. Економічний базис і політична частина надбудови в певній суспільно-економічній формації конкретизують відповідні виробничі і політичні суспільні відносини, тому і політична свідомість як соціально-психологічний та ідеологічний компонент надбудови конкретизується кожного разу у своєму змісті, формах і функціях. Вона безпосередньо відображає економіку і разом з іншими елементами політичної частини надбудови через своїх носіїв сприяє її розвитку або гальмує його; сприяє економічному прогресу в одних відношеннях або гальмує його в інших. Політична свідомість на соціально-психологічному рівні представлена у вигляді несистематизованих емпіричних полі- Тема 22 Суспільна свідомість
тичних знань, чуттів, настроїв, емоцій, суджень людей про державу, владу, про відносини між державами, націями, партіями, громадськими рухами; на ідеологічному рівні — у вигляді системи теоретичних і політичних знань, поглядів, ідей, теорій, політичних програм, політичної стратегії і тактики. Вся система політичної свідомості має обґрунтовувати необхідність того політичного ладу держави, породженням якого вона є, розробляти шляхи і засоби його зміцнення, визначати оптимальну політичну організацію в країні, формувати її внутрішню і зовнішню політику та постійно їх корегувати. Носіями політичної свідомості є індивіди, їх різноманітні об'єднання, організації та установи, серед яких особливе місце належить політичним партіям, політичним рухам, політичній еліті, органам державної влади. Свої політичні позиції вони виражають у програмах та статутах, у котрих формулюються основні тези політичної стратегії і тактики, політична мета і завдання, методи і засоби їх досягнення. Основою науковості політичних програм, а отже, їхньої відповідності політичним інтересам соціальних суб'єктів, є величезне ідейно-політичне, теоретичне багатство соціальної філософії, політичні за своєю суттю. Термін "політична філософія", що активно експлуатується в наш час, цілком коректний як визначення того розділу соціальної філософії, у якому досліджуються політичні суспільні відносини, політична частина надбудови суспільства і політична свідомість. В історії політика часто підкоряла собі філософію, примушувала її слугувати собі. Однак об'єктивна тенденція взаємозв'язку філософії і політики полягає у здійсненні мрії Пла-тона про те, що на чолі держави повинні стояти не просто політики, а політики-філософи. Йдеться тут не про персоналії, а про політику на основі об'єктивно-наукових рекомендацій соціальної філософії. Лише соціальна філософія здатна визначати причини політичних подій, вказувати шляхи регулювання політичних інтересів з метою їх гармонізації і гуманізації. Ігнорування політико-філософської спадщини і політичної теорії соціальної філософії зумовлює політичний волюнтаризм, авантюризм та особливо активний і шкідливий у перехідні періоди історії народів і держав популізм. Популізм орі- єнтується на буденну політичну свідомість людей у формі політичного здорового глузду. Популісти так само швидко завойовують авторитет у великих мас народу, як і втрачають його. Діють вони суб'єктивістськи і тільки в особистих інтересах та інтересах своїх політичних прибічників, об'єктивні закони розвитку політичної сфери суспільства або незнайомі їм, або свідомо ігноруються. З цієї причини збитки від їхніх гасел, закликів, рішень і дій для людей можуть бути значними. Понад сімнадцять років популісти України експлуатують альтернативи: бути Україні в складі європейської, отже, світової, співдружності держав чи у своїх геополітичних інтересах розраховувати тільки на Росію; бути Україні самостійною державою чи знову об'єднуватися з Росією. Можливо, що політичні реалії популістам невідомі, хоча для діалектико-матеріаліс-тичної філософії вони теоретично обґрунтовані й історично апробовані. Україна — суверенна незалежна держава, як і Росія, як і всі держави на пострадянському соціальному просторі; політичні та інші суспільні відносини, політична та інпіі форми суспільної свідомості об'єктивно історично інтегруються, глобалізуються в напрямі всезагального співробітництва в усіх галузях суспільного життя, насамперед у політичному. Отже, політична свідомість — це соціально-психологічний та ідеологічний компонент політичних суспільних відносин і політичної частини надбудови суспільства. Вона становить складне соціальне утворення, у межах якого відбувається формування політичної мети, завдань і програм, стратегії і тактики, методів і засобів їх реалізації. Наукова політична свідомість є могутнім засобом функціонування політичної, економічної та соціальної системи суспільства. Діалектико-матеріалістична соціальна філософія — теоретична і методологічна основа її становлення, розвитку і удосконалення. Наступним за значенням відображенням у свідомості людей суспільного буття та економічного базису, соціально-психологічним та ідеологічним компонентом надбудови суспільства є правова свідомість, в центрі якої перебувають принципи і норми права, юридичні закони. Система загальнообов'язкових норм і відносин між людьми, права, свободи та обов'язки людини і громадянина розробляються, закріплюються й охороня-
Тема 22 Суспільна свідомість
ються державою. Правосвідомість — це сукупність поглядів, ідей, почуттів з приводу ставлення людей до права, законності, правосуддя, їх уявлення про правомірну і неправомірну поведінку у суспільстві. Соціально-психологічну складову правової свідомості утворюють емпіричні знання та уявлення людей про законне і незаконне, про справедливе і несправедливе, про необхідне та обов'язкове; почуття обов'язку, відповідальності, невідворотності покарання за здійснені злочини та ін. На ідеологічному рівні правосвідомість постає як система правових поглядів, правових вчень, теорій, кодексів. Усі елементи правосвідомості внутрішньо пов'язані один з одним, невпинно взаємодіють, проникають один в одного. Носіями правової свідомості є індивіди, їх об'єднання, організації та установи, у тому числі власники засобів виробництва, менеджери, державні службовці і особливо спеціально підготовлені індивідуальні та соціальні суб'єкти юристів: прокурори, судді, адвокати, міліціонери, нотаріуси, військовослужбовці внутріїпніх військ, а у сфері міжнародного права — ще й дипломатичний корпус, а також збройні сили країни. Усією системою права через своїх носіїв правова свідомість утверджує відносини власності, механізм господарських зв'язків, регулює заходи і форми поділу праці та її продуктів, регламентує організацію і діяльність державного механізму, визначає заходи боротьби із зазіханням на встановлені законом громадський порядок і процедуру вирішення конфліктів, впливає на численні форми міжособистісних відносин. У цілому правосвідомість через діяльність своїх суб'єктів, залучених до системи суспільних зв'язків, виконує функції, найбільш актуальні з яких такі: • пізнавальна (у правосвідомості реалізується пізнання права індивідами — учасниками правових відносин); • аксіологічна (оцінка суб'єктом відповідно до його інтересів і мети вимог і можливостей права в категоріях: благо, добро, зло, користь, шкода та ін.); • регулятивна (правосвідомість регулює поведінку людей, а також їх потреби, позиції, відносини в галузі права). Правова свідомість підпорядкована загальним закономірностям розвитку суспільної свідомості, проте на неї також істотно впливають інші її форми, насамперед політична свідомість. Функціонування правової свідомості залежить від політики, а політичної свідомості — від права. Так, у тоталітарних державах норми і закони права практично не діють; для диктатора немає закону — він сам собі закон. Ці держави не є правовими, правова свідомість у них підмінена політичним доносни-цтвом, лицемірством і неправдою, мисленням чужими думками, готовими трафаретами, підлабузництвом, культом вождя і постійним страхом. Ш.-Л. Монтеск'є справедливо стверджував: "Всі люди рівні в республіканських державах, вони рівні і в деспотичних державах: у першому випадку — тому що вони — все, у другому — тому що всі вони ніщо"1. У демократичних державах неправова політика неможлива, неможлива і політична свідомість без опори на правосвідомість. Водночас недостатній рівень розвитку політики і політичної свідомості може привести до нульової ефективності найдосконалішого права і найдосконалішої свідомості. Держава громадянського суспільства має бути правовою. Для її створення необхідно розробити досконалі юридичні принципи, норми закони, щоб народ оволодів ними, щоб ці принципи, норми і закони, необхідність їх виконання перетворилися на внутрішні переконання людей. Досягається це з допомогою правового всенавчу і реальної правової практики в державі. У правовій державі діє принцип верховенства права, гарантуються і захищаються права, свободи та обов'язки людини і громадянина, всі громадяни мають рівні конституційні права і свободи і всі вони рівні перед законом. У такій державі не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, національності, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного і соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними чи іншими ознаками. У правовій державі діє принцип презумпції невинності, ніхто не може бути арештованим чи утримуватися під вартою інакше як за вмотивованим 1 Монтескье Ш.-Л. Избранньїе произведения / Ш.-Л. Монтескье. — М., 1955. —С. 225.
Тема 22 рішенням суду; не може бути підданий катуванню, жорсткому, нелюдському чи такому, що принижує людську гідність, ставленню або покаранню. Жодна людина без її добровільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам. У правовій державі покарання за злочини невідворотні, але кожний громадянин має право на кваліфікований захист у суді, і до вирішення суду ніхто не може називатися злочинцем. Рух до правової держави — складний і відносно тривалий процес. Для багатьох держав навіть сучасного світу він можливий тільки через справжню революцію у сфері правових і політичних відносин, правової і політичної частини надбудови. Проблеми у творенні правової держави характерні і для України початку XXI ст. Прийняття Верховною Радою України комплексу законів лиіпе започаткувало цей процес. Для їх реалізації, докорінного реформування всього правового поля країни потрібне нове правове мислення її громадян. Правосвідомість нерозривно пов'язана з моральною свідомістю. Мораль (лат. — все, що стосується характеру, складу душі, звичок; звичаї, поведінка) — це один з основних способів нормативного регулювання дій людини у суспільстві; особлива форма суспільної свідомості і вид суспільних відносин. Моральна свідомість — це відображення ставлення людей одне до одного і різноманітних соціальних спільнот у вигляді сукупності принципів, правил, норм їх поведінки. Як форма суспільної свідомості вона підкорена всім її закономірностям, проте водночас має свою специфіку і структуру. На суспільно-психологічному рівні моральна свідомість включає до свого змісту моральні почуття (честі, достоїнства, совісті, обов'язку та ін.), емоції (фр. — хвилювання, безпосередні і пристрасні переживання: оціпеніння, агресія чи радість, схвалення, співчуття тощо), уявлення про моральне та аморальне, досвідне значення моральних правил, звичаїв колективу і суспільства. Ці елементи становлять ніби первинну моральну свідомість, формуються раніше раціональних уявлень про необхідне, справедливе, чесне тощо. На ідеологічному рівні моральна свідомість становить сукупність принципів, норм, категорій, ідеалів, ідей про обо- Суспільна свідомість и'язкове, суще, особисте і суспільне. Вона специфічна головним чином своїм нормативним характером. Моральна норма(лат. — правило, зразок) — це вимога суспільства до особистості, колективу здійснювати певну поведінку. Вона постає як елемент моральних відносин і моральної свідомості одночасно. З одного боку, вона є обов'язковою нормою поведінки багатьох людей, своєрідним моральним законом. У будь-якому суспільстві є об'єктивна потреба однотипної поведінки у повторюваних ситуаціях, яка реалізується через моральні норми. Необхідність їх виконання кожним індивідом базується на впливі масового прикладу, суспільної думки, влади колективної звички, всіх форм практичного вираження волі суспільства у тих звичаях, що в ньому склались. З іншого боку, моральною свідомістю норми формулюються у вигляді повелінь усім людям робити так, а не інакше. Прикладом таких повелінь можуть бути деякі з так званих Десяти заповідей Біблії: шануй батька і матір твоїх, не вбий, не вкради та ін. Однак самі по собі норми не можуть бути остаточним орієнтиром у моральній діяльності. Наприклад, норма "не вбий" не монсе вживатися щодо вбивці чи небезпечної для суспільства людини. Моральні норми функціонують у конкретних умовах і обставинах, що кожного разу визначаються моральною свідомістю, у якій вони стають внутрішньою потребою, звичкою виконувати їх без зовнішнього і внутрішнього напруження. Моральна свідомість відрізняється від інших форм суспільної свідомості ще й тим, що базується на переконаннях, історичних прикладах, громадській думці, традиціях. Якщо, наприклад, за правосвідомістю стоїть сила закону держави, і за порушення норм права настає невідворотне покарання судом, то за моральною свідомістю — сила громадської думки, а покаранням за порушення норм моралі є громадський осуд. Саме тому норми моралі не розробляються в теорії так детально, як норми права. Однак поле впливу моральної свідомості на людей значно ширше, ніж правового. Наприклад, жодне право не може регулювати відносини дружби між людьми, товариськості, кохання, порядності, справедливості, поваги тощо.
Тема 22 Особливістю моральної свідомості є також її оціночно-імперативна функція (з одного боку, моральна свідомість оцінює дії та вчинки людей, з іншого — наказує поводити себе певним чином). У моральній свідомості оцінки фіксуються категоріями добра, зла, справедливості, щастя, сенсу життя та багатьма іншими. Проблема полягає в об'єктивному критерії моральної оцінки. Соціальна філософія намагається її вирішити впродовж усієї своєї історії. Як вже констатувалося у попередній темі, філософи Стародавньої Греції (Демокріт, Арістіпп, особливо Епікур) критерієм моральної оцінки запропонували гедонізм — такий спосіб обґрунтування моралі, який зміст різноманітних моральних вимог зводить до загальної мети — одержання насолоди і запобігання страждань: моральною є та поведінка, яка надає людині насолоду. У XIX ст. соціальна філософія запропонувала ще один критерій моралі — утилітаризм. Його автори — англійські філософи І. Бентам, Дж. Мілль, Дж.-С. Мілль — доводили: моральне все те, що дає людям користь, прагнення до користі міститься у природі людини. Своєрідний критерій моралі запровадив І. Кант під назвою "категоричний імператив": роби так, щоб максима твоєї волі (правило, якого ти дотримуєшся) могла бути й основою всезагального морального законодавства (тобто, щоб усі інші могли також його дотримуватися). Проте ці та інші критерії моралі (наприклад, "мета виправдовує засоби") за всієї їхньої привабливості та актуальності в певні історичні епохи не можуть претендувати на загальну значущість і загальне застосування. Очевидно, що критерій моралі буде проблемою філософії і науки аж до формування глобального, загальнолюдського, однозначного розуміння принципів, норм, категорій цієї форми суспільної свідомості. Діалектико-матеріалістична соціальна філософія у пошуках критерію моралі виходить з того, що основою всіх моральних норм є соціальна практика. Вона обґрунтовує ту мораль, яка стверджує і захищає в житті особистості і суспільства нове, прогресивне, адекватно виражає потреби та інтереси індивідуальних і соціальних суб'єктів. На цій підставі аморальним вважається жити за рахунок іншого; утверджувати свою гідність Суспільна свідомість за рахунок гідності іншого, обкрадати його талант; демонструвати перевагу над слабким; нецензурно висловлюватись; зневажати старших і з неповагою ставитися до них, знущатися над людьми; свідомо поширювати дезінформацію; брехати; використовувати службове становище з користолюбних міркувань тощо. Крім оціночно-імперативної, моральна свідомість виконує в суспільстві й інші функції: • регулятивну, що регулює поведінку людини в усіх сферах життя (у побуті, політиці, науці, родині тощо) силою звички і владою суспільної думки; • комунікативну, яка є особливою формою спілкування людей, ставлення до суспільства, соціального середовища; • виховну, що прилучає людей до моральних цінностей, • пізнавальну, що відображає моральні відносини в їх історії та взаємозв'язках з інніими суспільними відносинами, вивчає їх, накопичує моральну інформацію і передає її новим поколінням людей. Функції моральної свідомості реалізуються у взаємозв'язку зі всіма іншими формами суспільної свідомості. Так, перспективною може бути тільки морально-авторитетна політика, яка довірчою стає для народу через утвердження принциповості, чесності, відкритості політичної мети, скромності і переконаності політичних керівників. Моральна свідомість обмежує методи розв'язання політичних завдань не принципом найбільшої ефективності, а принципом припустимості та виправданості. Разом з правовою свідомістю, моральна свідомість виражає розгорнуті системи правил поведінки людей, серед яких правові з часом переходять до розряду моральних, а моральні — до правових. Моральні санкції завжди входять до внутрішньої структури правових санкцій, які у свою чергу завжди морально осмислюються. Отже, зближення моральної свідомості і правосвідомості є закономірністю їх взаємодії. Крім того, моральна свідомість становить основу змісту релігійної свідомості. В утвердженні простих норм моралі вони займають однакові позиції. Однак їхні протилежні позиції щодо питань джере- Читайте також:
|
||||||||
|