МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ібн-Сіна 11 страница
Тема 22 ла моральної свідомості і способів її поширення у суспільстві: у релігії — Бог, проповідь, чернецтво, а насправді — соціальна практика, навчання і виховання людей. Релігія не має особливих історичних заслуг перед людством у формуванні моральних уявлень, вимог і норм; вона включила до "божественних" заповідей лише те, що стихійно напрацьовано моральною свідомістю суспільства. Зрештою без моральної свідомості немислимі ні наука, ні мистецтво. Справленій вчений не може бути безпристрасним шукачем істини, байдужим до того, як вона буде використана; він завжди морально відповідальний перед суспільством, оповісник справедливості і гуманістичних ідеалів. Водночас без науки неможливо вирішити такі моральні проблеми, як призначення людини в нашому світі, сенс її життя, її мету, характер того суспільного ладу, який відповідає потребам та інтересам людини і людства. Моральні проблеми становлять значну частину мистецтва. Добро і зло, інтерес і обов'язок, щастя і призначення людини мистецтво виражає в художній формі. Морально довершене постає у мистецтві як естетично прекрасне, а сила мистецтва — у його моральних цінностях. Моральна свідомість — одна з найдавніших форм суспільної свідомості. Вона розвивається і постійно вдосконалюється. У моральній свідомості збільшується міра людяності у відносинах між людьми. Все глибшого змісту набуває поняття справедливості, зростає роль особистості у суспільному процесі регулювання поведінки народу, все активніше утверджуються гуманістичні відносини у суспільстві. Роль моральності у повсякденній життєдіяльності людей набуває пріоритетної спрямованості. Особливою формою суспільної свідомості та духовного життя людей є естетична свідомість, у якій дійсність відображається за допомогою понять-категорій: "піднесене — низьке", "прекрасне — огидне", "комічне — трагічне". її специфіка полягає у відображенні дійсності у формі художніх образів. Художній образ — це форма пізнання дійсності, її оцінки і вираження, ставлення до неї індивідів та їх соціальних спільнот. У художньому образі інтегруються об'єктивне і суб'єктивне, матеріальне і духовне, зовнішнє і внутрішнє в об'єктах, Суспільна свідомість предметах, явищах і процесах. Він — не просто копія свого прообразу, а перетворення його цілісною свідомістю суб'єкта відображення. Така унікальна структура художнього образу зближує естетичну свідомість з наукою, мораллю, продуктами технічної творчості, мовою; дає йому можливість водночас зберігати суверенність, бути носієм такої специфічної інформації, що недоступна іншим формам суспільної свідомості. Зв'язки з ними в естетичній свідомості існують і функціонують на основі діалектики взаємного зближення і віддалення: то вона зближується з релігійною свідомістю, то стає її протилежністю, то рідниться з наукою, то уподібнюється до гри. Соціальна філософія вирішення цієї суперечності вбачає на шляху утвердження специфічних якостей естетичної свідомості та зміцнення її зв'язків з наукою, технікою, спортом, засобами комунікації і всіма формами суспільної свідомості. У змістовному плані суспільно-психологічний рівень естетичної свідомості включає естетичні почуття (натхнення, насолода, творче піднесення, почуття гумору та ін.), емоції (радість, гнів, тривога тощо), естетичні смаки, настрої та переживання, стихійний естетичний досвід життєдіяльності. Ідеологічний рівень цієї свідомості становить сукупність принципів, категорій, теорій і концепцій, ідеалів естетичного засвоєння дійсності: практичної (садово-паркова культура, дизайн), художньо-практичної (карнавал, шлюбний обряд, етикетна поведінка), художньо-творчої (мистецькі твори), художньо-рецептивної (сприймання творів мистецтва), рецептивно-естетичної (сприймання красоти реального пейзажу), духовно-культурної (ідеали особистого смаку, смакові судження, оцінки), теоретичної (естетичні погляди, концепції, теорії). Обидва рівні естетичної свідомості з найбільшою повнотою виявляються у мистецтві, що є специфічним родом практично-духовного засвоєння світу людиною, який через свої пізнавальну, оціночну, творчу і знаково-комунікативну функції дає можливість відтворювати (образно моделювати) людське життя у його цілісності, служити його уявним доповненням, продовженням, а іноді і заміною. Всі види мистецтва (цирк, архітектура, прикладне і декоративне мистецтво, живопис і графіка, скульптура, література, театр, музика, хореографія, фотографія, кіно, телебачення) виступають могутнім засобом
Тема 22 Суспільна свідомість
формування свідомості кожного індивіда, дають змогу людині реалізовувати свої можливості, розвиватись духовно, емоційно, інтелектуально, прилучатися до колективного людського досвіду, вікової мудрості, загальнолюдських інтересів, устремлінь та ідеалів. Специфікою естетичної свідомості є те, що в її художніх образах дійсність відображається узагальнено і типово. Так, мистецтву класицизму притаманна генералізація — художнє узагальнення шляхом виділення і абсолютизації характерної риси героя; романтизму властива ідеалізація — узагальнення шляхом прямого втілення ідеалів, накладання їх на реальний матеріал; у реалістичному мистецтві кожне відтворене обличчя — тип, але, разом з тим, і цілком визначена особистість, тобто "знайомий незнайомець". Наприклад, "зайві люди" в літературі Росії XIX ст. такі: Обломов у І. Гончарова, Онєгін у О. Пушкіна, Печорін у М. Лєрмонтова, Чацький у О. Грибоєдова, Ба-заров у І. Тургенєва та ін. Всі вони — освічені і розумні люди, але не пристосовані до нових реалій життя того часу, коли на зміну натуральному господарству прийшла ринкова економіка, а домувальнику-поміщику — підприємець. Типізація — це художнє узагальнення через індивідуалізацію шляхом відбору істотних характеристик особистості. Пізнавальна і виховна функції естетичної свідомості очевидні. З романів О. Бальзака, наприклад, можна дізнатися про життя французького суспільства більше, ніж із творів істориків, економістів і статистиків тієї епохи. При цьому в естетичній свідомості відображаються сторони життя, важкодоступні навіть науці. У науковій формулі води Н20 охоплено закон, але явище багатше за закон. До цієї формули не увійшли ні чудове дзюрчання джерела, яке нагадує голос коханої, ні переливи хвиль, ні місячна доріжка на поверхні моря, ні бурхливий "дев'ятий вал", який ми бачимо на картині І.К. Айвазовського і в якому живе могутність стихії, тобто сотні властивостей води, всі її конкретно-чуттєві багатства залишились за межами науки. Естетична свідомість освоює багатство предметно-чуттєвого світу, розкриває його розмаїття, відкриває нове в уже відомих речах, у повсякденному, звичному — незвичайне, а також невідомі ще процеси. Естетична свідомість формує цілісну особистість. Ще піфагорійці стверджували, що мистецтво очищає людину. Перефразовуючи О.С. Пушкіна, можна сказати, що естетична свідомість "скорочує нам досвіди швидкоплинного життя": вона дає можливість пережити життя інших людей як своє і збагатитися їх досвідом, привласнити його, зробити фактом свого життя, елементом своєї біографії. Серед функцій естетичної свідомості актуальні такі: • суспільно-перетворююча і компенсаторна (засіб пробудження соціально-спрямовуючої активності людей, їх чуттєвості до порушень суспільної гармонії); • художньоконцептуальна (художник через власні спостереження і розмірковування над життям створює цілісну художню концепцію в музиці, скульптурі, літературі, кіно тощо); • передбачення (здатність передбачати, прогнозувати майбутнє: задовго до появи першого підводного човна "Наутілус" пройшов 80 тис. льє під водою у романі Ж. Берна); • інформаційна і комунікативна (інформація мовою танцю, живопису, архітектури, прикладного і декоративного мистецтва загальнодоступна, засвоюється легше, ніж інформація мовою слів; естетична свідомість об'єднує людей, прокладає шляхи до взаєморозуміння народів); • навіювальна (навіювання певного ладу думок і почуттів, • гедоністична (надає людям насолоду, робить їх причетними до творчості художника). У цілому естетична свідомість містить відповіді на запитання про природу та особливості естетичного в системі ціннісних відносин, закономірності диференціації естетичних цінностей, діалектику цінності та естетичної оцінки, сприйняття та естетично орієнтованої практики, значення естетичної активності людини в соціальному та індивідуальному житті, у різних сферах культури, у вихованні й освіті людей. Значне місце в естетичній свідомості займають думки про виникнення художньої діяльності, її структурні та функціональні особливості; зв'язок процесу художньої творчості та її сприйняття людиною; закон
Тема 22 художньої діяльності; особливості сучасного етапу естетичного розвитку суспільства і перспективи мистецтва. До форм суспільної свідомості належать також релігійна, наукова і філософська свідомості. У розмаїтті численних релігій і конфесій (світових, національних, родоплемінних, нетрадиційних, неорелігій тощо) релігійна свідомість виконує своєрідну інтегративну функцію. Для всіх релігій ідеї, погляди, уявлення, переконання та ідеали релігійної свідомості аналогічні, їхня специфіка полягає в ілюзорності, догматизмі й утопізмі. Головна з ілюзій — подвоєння світу людського буття. Наш єдиний матеріальний світ у релігійній свідомості поділяється на два: на світ земний, чуттєвий, у якому люди живуть тимчасово — від народження до смерті, і світ позаземний, надчуттєвий, "потойбічний", у якому люди знаходять безсмертя, тобто після воскресіння живуть вічно. Різні релігії аргументують двоїстість світу по-різному, проте сутність цієї ілюзії завжди залишається незмінною. Незмінним залишається також її головний аргумент — якість і комфортність життя людей після смерті цілком визначається мірою дотримання ними в земному житті всіх приписів релігії. Арбітром у цьому питанні є тільки сам Бог, який приймає рішення щодо такого дотримання міри, і на свій розсуд визначає, хто піде в рай, а хто — у пекло. Тисячі років ця ілюзія функціонує у релігійній свідомості. Обумовлена вона релігійною вірою — сутнісним компонентом цієї свідомості. Як відомо, віра — властивість свідомості набувати будь-яких знань, незважаючи на відсутність безпосередніх емпіричних і раціональних обґрунтувань. Релігійна віра має свою специфіку, оскільки є вірою у реальне існування божественних істот, у можливість спілкування з ними й отримання від них матеріальних і духовних благ, що випрошуються у бога під час молитви, медитації або якимось іншим чином. У різних своїх модифікаціях релігійна віра завжди виражає сутність будь-якої релігії та її головну ознаку. Вона утверджує в людях особисту довіру до бога як організатора життя, керівника і рятувальника людей у всіх конкретних ситуаціях їхнього буття; особисту відданість богу, служіння йому. Суспільна свідомість На відміну від буденної, житейської віри людей у кращий завтрашній день або в щасливу зустріч з потрібною людиною, релігійна віра є нереальною, фантастичною. Вона казку реальністю не робить. Існує релігійна віра лише на рівні буденної свідомості, у теоретичній свідомості принципово неможлива. Вона є абстракцією від абстракції. У релігійному абстрагуванні немає конкретного об'єкта. Це саме той випадок, коли абстракція перетворюється на ніщо, на небуття, на те, чого немає і не може бути, на ілюзію. Водночас релігія і відповідно релігійна свідомість — сучасна реальність. Мільярди людей визначаються щодо свого ставлення до релігії незалежно від власного бажання. Це ставлення є різноманітним і суперечливим — від релігійного фанатизму до атеїзму, індиферентизму, нігілізму. Іншим воно не може бути за визначенням. Однак у всій цій різноманітності і суперечливості все виразніше виявляється провідна тенденція — секуляризація, тобто тенденція до вивільнення різних сфер суспільства, соціальних груп людей, індивідів, їхньої свідомості, діяльності і поведінки, соціальних відносин та інститутів з-під впливу релігії. Ця тенденція стає тим впливовішою, чим більша кількість землян оволодіває науковим, діалектико-мате-ріалістичним світоглядом, специфічність якого полягає у вірі в безмежні можливості людського розуму пізнавати і перетворювати світ свого буття, найповніше реалізувати постійно зростаючі потреби та інтереси людей. Кожне відкриття в науці, кожне нове досягнення в напрямі діалектико-матеріалістич-ного розуміння світу і людини — ще один крок до пізнання природної та історичної необхідності, тобто до нового рівня людської свободи. Всі форми суспільної свідомості діалектично єдині. Вони віддзеркалюють економічні формації і людство в цілому. Могутня перетворююча сила суспільної свідомості — джерело удосконалення суспільного буття, його еволюції та пріоритетів дії. Для кожної людини суспільна свідомість є фактором її становлення, розвитку і вдосконалення.
Тема 22 Тести до розділу V
Контрольні запитання і завдання 1. Розкрийте сутність понять "суспільне буття" і "суспільна свідомість". 2. У чому полягає основний вплив одне на одного суспільного буття і суспільної свідомості? 3. Як структурується суспільна свідомість залежно від носія, рівня і способу відображення суспільного буття? 4. У яких формах функціонує суспільна свідомість? 5. Які знання у суспільній свідомості називаються емпіричними? 6. Які знання у суспільній свідомості називаються теоретичними? 7. Що таке здоровий глузд? Які джерела його помилковості? 8. Які ідеології найбільше поширені в сучасній суспільній свідомості? 9. Які складові суспільної психології найбільше поширені в сучасній суспільній свідомості?
10. Що таке політична свідомість? Які складові суспільного життя вона відображає? 11. Розкрийте зміст поняття "правова свідомість". 12. За якими напрямами взаємодіють політична свідомість і правова свідомість? 13. Як філософія вирішувала проблему критерію моралі на різних етапах своєї історії? 14. Яким чином реалізується регулююча функція моральної свідомості? 15. У чому полягає сенс "категоричного імперативу" як критерію моралі? 16. Чим відрізняються за своїми витоками принципи та норми права і моралі? 17. Які складові і властивості суспільного буття відображає естетична свідомість? 18. Що таке художній образ? Яким чином через нього естетична свідомість виконує свої світоглядну і пізнавальну функції? 19. У чому полягає специфіка релігійної віри? 20. Чим можна пояснити своєрідний ренесанс релігійності в Україні в наш час? Тести до розділу V Тема 17 1. Об'єктом соціальної філософії є: а) матерія та її властивості; б) природа та сутність суспільства; в) природа та сутність особистості; г) природа та сутність свідомості; д) система взаємовідносин суспільства і особистості. 2. Яка методологія найбільш ефективна у соціальній філо а) діалектична; б) метафізична; в) софістична; г) еклектична? 3. За природничо-науковою гіпотезою, жива матерія за а) еволюції природи; б) Божого творіння; в) привнесення космічними променями. 4. Твердження про те, що біосфера закономірно перетво а) правильне; б) помилкове. 5. Твердження про те, що науково-технічна революція а) правильне; б) помилкове. 6. Сутністю суспільства є: а) сукупність усіх суспільних відносин; б) сукупність усіх верств населення; в) сукупність усіх політичних партій; г) сукупність усіх органів державної влади. 7. Праця — це цілеспрямована діяльність людей з метою а) ідеалів людей;
Тести до розділу V Тести до розділу V
б) предметів природи; в) політичної влади; г) принципів моралі. 8. Згідно із вченням В.І. Вернадського, до біосфери мають а) жива матерія; б) біоокисна речовина; в) біогенна речовина; г) літосфера: д) всі відповіді правильні. 9. У сучасному світовому суспільстві глобальними пробле а) ракетно-ядерна війна; б) енергозабезпечення; в) екологічний стан; г) локальні війни; д) продовольча; є) охорони здоров'я людей; ж) демографічна; з) емігрантська. 10. Індетермінізм — це вчення, що заперечує: а) об'єктивну причинність; б) ймовірні явища; в) невизначеність станів. 11. Статистичні закони більш характерні для: а) макросвіту; б) мікросвіту; в) мегасвіту. 12. Який характер має прогнозування на основі динамічних а) вірогідний; б) невизначений; в) достовірний? Читайте також:
|
||||||||
|