МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Модуль ІЛекція 1. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ЯК СУСПІЛЬНЕ ЯВИЩЕ ТА ГАЛУЗЬ ДІЯЛЬНОСТІ План. 1. Основні поняття системи фізичного виховання. 2. Фізичне виховання як соціальне явище. 3. Правові, програмно нормативні основи фізичного виховання і спорту в Україні. 4. Система фізичного виховання в Україні. 5. Принципи системи фізичного виховання. 1. Основні поняття системи фізичного виховання Основними поняттями системи фізичного виховання є «фізична культура», «спорт», «фізичне виховання». Розглянемо структуру цього явища через призму фізичного виховання, через його функції, зв'язки і взаємодії з іншими елементами системи фізичної культури. Найбільш загальним поняттям є «фізична культура», підпорядкованими — «фізичне виховання» і «спорт». «Спорт» у фізичній культурі характеризує спеціалізовану ланку підготовки спрямовану на досягнення максимальних результатів. Виділяється: дитячий, юнацький, олімпійський і професійний спорт. Фізичне виховання входить у поняття «фізична культура» як її діяльна частина у виді трьох напрямків педагогічного процесу: загального фізичного виховання, фізичного виховання з професійною спрямованістю і фізичного вихованням зі спортивною спрямованістю. Отже, спорт своєю педагогічною стороною, тобто спортивною підготовкою, складає частину фізичного виховання в цілому, а тому служить інтересам усієї системи освіти і виховання. Поняття «фізична культура» відноситься до поняття «культура» як частка до загального. Іншими словами, фізична культура є частиною загальної культури народу. Фізична культура є процес і результат діяльності людини з перетворення своєї фізичної (тілесної) природи. Це є сукупність матеріальних і духовних цінностей суспільства, які створені і використовуються для фізичного удосконалювання людей. Під матеріальними цінностями розуміються різноманітні спорудження для занять, спеціальний інвентар і устаткування, фінансування, рівень фізичної досконалості людей (включаючи їхні спортивні досягнення); під духовними — соціальні, спеціальні наукові і практичні досягнення, що забезпечують наукову й організаційну спрямованість системи фізичного виховання. Усі матеріальні і духовні цінності складають не тільки культурні традиції, що допомагають судити про результати діяльності суспільства в області фізичної культури, але і стимулюють їхнє використання, а отже, і подальше поповнення. Створення матеріальних і духовних цінностей відбувається у сфері виробництва, суспільної, наукової і педагогічної діяльності людей. Використання ж цінностей здійснюється, по-перше, у спеціально організованому педагогічному процесі; по-друге, у виді занять фізичними вправами в побутових умовах; по-третє, у різних формах масових комунікацій (засоби масової інформації, радіо і т.п.). Фізична культура в школі є сукупність матеріальних і духовних цінностей, створюваних суспільством і використовуваних у школі для фізичної підготовки дітей до життя. Цінності для фізичної підготовки дітей створюються суспільством у цілому, а не тільки працівниками народної освіти, у той час як використовуються вони тільки в рамках школи. Фізична культура особистості — це сукупність властивостей людини, яких вона набуває у процесі фізичного виховання і які виражаються в її активній діяльності, спрямованій на всебічне удосконалення своєї фізичної природи та ведення здорового способу життя. Фізичне виховання — спеціально організований процес всебічного розвитку фізичних і морально-вольових здібностей, формування і розвитку життєво важливих рухових навичок і умінь людини. Фізичне виховання здійснюється насамперед у навчально-виховній сфері: дошкільних виховних закладах, середніх загальноосвітніх, професійних, навчально-виховних та вищих навчальних закладах. Характерною ознакою фізичного виховання є здійснення його за затвердженими програмами і забезпеченість відповідним фінансуванням, матеріальними засобами, спеціально підготовленими фахівцями. Спорт є органічною частиною фізичної культури і являє собою сукупність матеріальних і духовних цінностей, що створюються і використовуються суспільством для ігрової фізичної діяльності людей, спрямованої на інтенсивну спеціалізовану морфофункціональну і психічну підготовку для наступного максимального прояву здібностей шляхом змагання в заздалегідь обумовлених рухових діях. Отже, по-перше, спорт є діяльність, що служить інтересам суспільства, реалізуючи виховну, підготовчу і комунікативну функції. По-друге, спорт — це невиробнича діяльність, тобто він безпосередньо не зв'язаний з виробництвом матеріальних благ. У «дитячому спорті» обидві ознаки виражаються в тому, що спортивна діяльність учнів є позанавчальною, не передбаченою державними планами і програмами як навчальну дисципліну загальноосвітньої школи і здійснюється через позакласні і позашкільні форми роботи, тобто на сугубо добровільних засадах. По-третє, спорту без інтенсивної спеціальної підготовки немає і не може бути. Характер її визначається видом спортивної спеціалізації, здійснюваної на базі загальної фізичної підготовки. У «дитячому спорті» ця ознака реалізується цілком, навіть з акцентом на більш широку і тривалу підготовку. По-четверте, людина готується до максимального прояву фізичних і духовних здібностей у вузько обмеженому і заздалегідь визначеному колі рухових дій. Ця ознака залишається ведучою і для «дитячого спорту», тому що поняття максимуму відносно: рівень його залежить від індивідуальних можливостей. Проте, щоб запобігти неправильне тлумачення максимуму для дитини, доцільно говорити про оптимум. По-п'яте, максимальні прояви зіставляються тільки у формі змагань із усіма наслідками, що звідси випливають (правила, спортивна класифікація, заохочення і т.п.). Саме в змаганнях реалізується престижна функція спорту. Ця ознака залишається визначальною і для «дитячого спорту». Змінюються тільки зовнішні риси змагання, але сам дух прагнення до зіставлення своїх сил зберігається. Всі ознаки, що характеризують спорт у цілому, знаходять висвітлення й у дитячому спорті. Його можна визначити як різновид позанавчальної діяльності дитини, що складається зі спеціальної підготовки і виступів на змаганнях для оптимального з урахуванням вікових особливостей прояву здібностей у заздалегідь обумовлених рухових діях. Рамки «дитячого спорту» лімітуються віком: від моменту, коли дозволяється приступати до спеціальної підготовки, до випуску із загальноосвітньої школи. До понять які характеризують сутність «фізичної культури», «фізичного виховання» і «спорту» відносяться такі, як: «фізична освіта», «фізичне здоров'я», «фізичний розвиток», «фізична підготовленість», «рухові здібності», «рухова активність», «спортивне тренування», «тренованість», «спортивна форма» та інші. Фізична освіта — процес формування в людини рухових умінь і навичок, а також передачі спеціальних знань в галузі фізичної культури. Фізичний розвиток — природний процес вікової зміни морфологічних і функціональних ознак організму, обумовлений спадкоємними факторами і конкретними умовами зовнішнього середовища. «Фізичний розвиток» вживається в двох значеннях: як процес, що відбувається в організмі людини в ході природного вікового розвитку і під впливом фізичного виховання, і як стан. Фізичний розвиток (як стан) — це комплекс ознак, що характеризують морфофункціональний стан організму, рівень розвитку рухових здібностей, необхідних для життєдіяльності організму. Ознаки фізичного розвитку можна розділити на три групи: соматометричні, соматоскопічні і фізіометричні. До соматометричних ознак відносяться — довжина і маса тіла, обхватні розміри грудної клітки, талії, стегон і т.п., довжина тулуба, кінцівок; до соматоскопічних — форма грудної клітки, спини, ніг, стопи, постава, рельєф і пружність мускулатури, половий розвиток; до фізіометричних — рівень розвитку кістякової мускулатури, фізична працездатність, рівень розвитку рухових здібностей (сила, швидкість, витривалість, гнучкість, координація). Рухові здібності — властивості, що характеризують рухові можливості людини і розвиваються на основі задатків: сила, бистрота, координація, витривалість, гнучкість. Фізичне здоров'я — динамічний стан, що характеризується резервом функцій органів і систем і є основою виконання індивідом своїх біологічних і соціальних функцій. Інтегральним показником резервів функцій органів і систем є енергопотенціал біосистем (резерв енергоутворення). Фізичний стан — відповідно до визначення міжнародного комітету зі стандартизації тестів, характеризує особистість людини, стан здоров'я, статуру і конституцію, функціональні можливості організму, фізичну працездатність і підготовленість. Показниками фізичного стану є: рівень максимального споживання кисню, рівень максимальної фізичної працездатності, параметри діяльності функціональних систем організму, морфологічного і психічного статусу, фізичної підготовленості, стану здоров'я. У здорових і практично здорових людей виділяються 4—5 рівнів фізичного стану: низький рівень, нижче середнього, середній, вище за середній, високий. Фізична працездатність — потенційні можливості людини виконувати фізичне зусилля без зниження заданого рівня функціонування організму, у першу чергу його серцево-судинної і дихальної систем. Позначають фізичну працездатність як PWC і визначають за показниками потужності (Вт) і обсягу (Дж) роботи. Фізична працездатність — комплексне поняття. Воно визначається значним числом факторів: морфофункціональним станом різних органів і систем, психічним статусом, мотивацією й іншими факторами. Тому висновок про її величину можливо скласти тільки на основі комплексної оцінки. Фізична підготовленість — рівень досягнутого розвитку рухових здібностей, формування рухових навичок у результаті спеціалізованого процесу фізичного виховання, спрямованого на рішення конкретних завдань (фізична підготовленість учнів, спортсменів, льотчиків і т.д.). Фізична рекреація (відновлення) — комплекс заходів, спрямований на удосконалювання процесів відновлення працездатності після фізичної і розумової роботи. Фізична рекреація — здійснення активного відпочинку людей з використанням фізичних вправ, одержання задоволення від цього процесу. Фізична реабілітація (відновлення здатності) — комплекс заходів, спрямований на відновлення втраченої чи ослабленої функції після захворювання чи травми. Тренованість — стан організму, що характеризується певними морфологічними і функціональними змінами, що сталися в результаті тренувальної діяльності. Тренованість залежить від стану здоров'я, фізичного розвитку, функціональних властивостей організму. Проте визначальним фактором є застосована тренувальна система (зміст тренувальних програм, їх тривалість, спрямованість, методична досконалість). Рівень тренованості піддається прогнозуванню, педагогічному та лікарському контролю. Основним критерієм тренованості є пристосованість організму спортсмена до тренувальних і змагальних навантажень, коли функціональні можливості організму розкриваються найповніше. Вищою фазою тренованості спортсмена є його перебування в так званій «спортивній формі». Спортивна форма — стан найвищого рівня тренованості спортсмена і його готовності досягти максимального для себе рівня спортивного результату. Для спортсмена в стані «спортивної форми» характерним є високий рівень розвитку фізіологічних функцій і узгоджена діяльність всіх основних систем організму, яка відповідає підвищеним вимогам змагальної діяльності. Втома — стан організму, що виникає внаслідок функціональної активності і проявляється в тимчасовому зниженні працездатності. При втомі знижується м'язова сила, погіршуються точність і координація рухів, може погіршуватися загальне самопочуття. Втома є невід'ємним елементом фізичної культури і спорту. Саме завдяки мобілізації сили організму на відновлення притаманних організмові функцій і властивостей, які тимчасово погіршуються внаслідок дії тренувальних навантажень, досягається тренувальний ефект, який приводить системи організму до фази надкомпенсації і поступового росту тренованості. Відновлення працездатності при втомі залежить від ступеня втоми і наступає переважно протягом декількох годин (рідко діб). Перенапруга — нестійкі, переважно разові, порушення в організмі, викликані невідповідністю між фізичним навантаженням і рівнем підготовки організму. На відміну від втоми, перенапруга веде до нетривалого зниження працездатності спортсмена. Перевтома — природне короткочасне зниження працездатності, викликане значними тренувальними або змагальними навантаженнями. При цьому стані не виникає непередбачуваних змін в організмі спортсмена і не виникає загрози його здоров'ю і спортивній перспективі. Деяке зниження та зміна характеру тренувальних навантажень, раціональний режим харчування і відпочинку, фізіотерапевтичні засоби сприяють швидкому поліпшенню стану спортсмена. Перетренованість — стійке погіршення спортивної працездатності, нервово-психічного і фізичного стану спортсмена в результаті суттєвих недоліків у режимі і методиці тренувань. У стані перетренованості можуть опинитися високотреновані спортсмени на стадії підготовленості, близької до піку спортивної форми. Для стану перетренованості характерними є порушення режиму сну (безсоння), відсутність апетиту і моральна депресія, супроводжувані порушенням функцій окремих органів і систем організму спортсмена. Читайте також:
|
||||||||
|