МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ФОРМУВАННЯ Й РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІРозвиток особистості в онтогенезі. Лекція 11 (4 рік.) 1. Біогенетичний напрямок вивчення розвитку особистості. 2. Соціогенетичний напрямок вивчення розвитку особистості. 3. Проблема формування та розвитку особистості в теоріях психогенетичного напрямку (Е.Еріксон). 4. Проблема формування та розвитку особистості в теоріях гуманістичного напрямку (А.Маслоу, К.Роджерс). 5. Проблема формування та розвитку особистості в теоріях вітчизняних психологів (Л.С.Виготський, О.М.Лєонтьєв).
З думкою про те, що особистістю людин не народжується, а стає, згодні зараз більшість психологів. Однак їхньої точки зору на те, яким законам підкоряється розвиток особистості, значно розходяться. Ці розбіжності стосуються розуміння провідних факторів і рушійних сил розвитку, зокрема значення спадковості, суспільства й різних соціальних груп для розвитку особистості, закономірностей й етапів розвитку, наявності, специфіки й ролі в цьому процесі криз розвитку особистості, можливостей прискорення процесу розвитку й інших питань. З кожним типом теорій особистості зв'язане своє особливе подання про розвиток особистості.
3. Психоаналітична теорія (психогенетическое напрямок) розуміє розвиток як адаптацію біологічної природи людини до життя в суспільстві, вироблення в нього захисних механізмів і погоджених з «Поверх^-Я» способів задоволення потреб. Теорія рис засновує своє подання про розвиток на тім, що всі риси особистості формуються прижизненно, і розглядає процес їхнього зародження, перетворення й стабілізації як підкоряється іншим, небіологічним законам. Теорія соціального научения представляє процес розвитку особистості крізь призму формування певних способів міжособистісної взаємодії людей. Гуманістична й інші феноменологические теорії трактують його як процес становлення «Я». В останні десятиліття підсилюється тенденція до інтегрованого, цілісного розгляду особистості з позицій різних теорій і підходів, і тут намечается також интегративная концепція розвитку, що приймає в увагу погоджене, системне формування й взаємозалежне перетворення всіх тих сторін особистості, акцент на які робився в руслі різних підходів і теорій. Однієї з таких концепцій стала теорія, що належить американському психологові Э.Эриксону, у якій, більш ніж в інші, дана тенденція виявилася вираженою. Э. Эриксон у своїх поглядах на розвиток дотримувався так називаного эпигенетического принципу: генетичної зумовленості стадій, які у своєму особистісному розвитку обов'язково проходить людина від народження до кінця своїх днів. Найбільш істотний внесок Э.Эриксона в теорію особистісного розвитку складається у виділенні й описі восьми життєвих психологічних криз, що неминуче наступають у кожної людини: 1. Криза довіри - недовіри (протягом першого року життя). 2. Автономія на противагу сумнівам і сорому (у віці близько 2-3 років). 3. Поява ініціативності на противагу почуттю провини (приблизно від 3 до 6 років). 4. Працьовитість на противагу комплексу неповноцінності (вік від 7 до 12 років). 5. Особистісне самовизначення на противагу індивідуальної сірості й конформізму (від 12 до 18 років). 6. Інтимність і товариськість на противагу особистісної психологічної ізольованості (близько 20 років). 7. Турбота про виховання нового покоління на противагу «зануренню в себе» (між 30 й 60 роками). 8. Задоволеність прожитим життям на противагу розпачу (старше 60 років). Становлення особистості в концепції Эриксона розуміється як зміна етапів, на кожному з яких відбувається якісне перетворення внутрішнього миру людини й радикальна зміна його відносин з окружаюшими людьми. У результаті цього він як особистість здобуває щось нове, характерне саме для даного етапу розвитку й зберігається в його (принаймні у вигляді помітних слідів) протягом всього . життя Самі особистісні новотвори, по Э.Эриксону, виникають не на порожнім місці - їхня поява на певній стадії підготовлено всім процесом попереднього розвитку особистості. Нове в ній може виникнути й затвердитися, лише коли в минулому вже були створені відповідні психологічні й поведінкові умови. Формуючись і розвиваючись як особистість, людина здобуває не тільки позитивні якості, але й недоліки. Детально представити в єдиній теорії всілякі варіанти індивідуального особистісного розвитку по всіляких сполученнях позитивних і негативних новотворів практично неможливо. Маючи на увазі ці труднощі, Э.Эриксон зобразив у своїй концепції тільки дві крайні лінії особистісного розвитку: нормальну й аномальну. У чистому виді вони в житті майже не зустрічаються, але зате вміщають у себе всілякі проміжні, варіанти особистісного розвитку людини (табл. 1). Читайте також:
|
||||||||
|