Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗПОСОБНОСТИ, ЗАДАТКИ Й ІНДИВІДУАЛЬНІ РОЗХОДЖЕННЯ ЛЮДЕЙ

Під час обговорення поняття «здатності» у попередньому розділі глави неодноразово згадувалися задатки. Спробуємо тепер з'ясувати детальніше, що цей такий й який зв'язок існує між задатками людей й їхніх індивідуальних розходжень по здатностях.

У людини є два види задатків: уроджені й придбані. Перші іноді називають природними, а другі соціальними. Усякі здатності в процесі свого розвитку проходять ряд етапів, і для того, щоб деяка здатність здійнялася у своєму розвитку на більше високий рівень, необхідно, щоб вона була вже досить оформлена на попередньому рівні. Цей останній стосовно більше високого рівня розвитку виступає у вигляді своєрідного задатку. Наприклад, для того щоб добре засвоїти вищу математику, треба обов'язково знати елементарну, і ці знання стосовно вищих математичних здатностей виступають як задаток. Знання задатків важливо тому, що вони обумовлюють деякі індивідуальні особливості процесу формування здатностей, його кінцевого результату.

Залежність розвитку здатностей від задатків, їхнє своєрідне сполучення в тих самих людей вивчає психологія індивідуальних розходжень. Звідки беруться індивідуальні психологічні розходження людей? Як вони виникають? Один з відповідей на дані питання пропонують А. Анастази: «Індивідуальні розходження породжуються численними й складними взаємодіями між спадковістю індивіда і його середовищем... Спадковість допускає дуже широкі границі поводження. Усередині ж цих границь результат процесу розвитку залежить від його зовнішнього середовища»1.

Вплив середовища, як і вплив спадковості, починає проявлятися вже при народженні дитини. Наприклад, новонароджені дитята-близнюки мають не тільки загальні риси, але й особливості, що відрізняють їхній друг від друга. Людина з народження має багатьма такими властивостями, які згодом позначаються на його індивідуальності, можуть полегшувати або утрудняти формування в нього інших особистісних властивостей.

Той факт, що в дитин незабаром після народження можуть бути виявлені розходження в домінуючому психофізіологічному емоційному стані, свідчить, що певні психічні стани й форми поводження перебувають у сфері прямих генетичних впливів.

Особливий інтерес у зв'язку з визначенням впливу генетичних факторів на розвиток індивідуальності дитини представляють результати досліджень гомозиготних (имеющих ідентичну спадковість) і гетерозиготних (обладающих різною спадковістю) близнюків. Деякі з них, узяті з робіт А.Басса й Р.Плоумина, представлені в табл.

Порівняльне дослідження гомозиготних близнюків, які жили й виховувалися в різних родинах, показує, що всупереч очікуванню їх індивідуальні психологічні й поведінкові розходження від цього не збільшуються, а найчастіше залишаються такими ж, як у дітей, що виросли в одній родині, причому в деяких випадках навіть зменшуються.


Читайте також:

  1. Біологічні небезпеки. Вражаючі фактори біологічної дії. Пандемії, епідемії, масові отруєння людей.
  2. Взаємозв’язок понять індивід, особистість, індивідуальність
  3. Від інших форм об'єднань людей держава відрізняється тим, що
  4. Відносини власності виникають між людьми з приводу привласнення матеріальних і духовних благ. Привласнення означає відношення людей до певних речей як до своїх.
  5. Відносини власності виникають між людьми з приводу привласнення матеріальних і духовних благ. Привласнення означає відношення людей до певних речей як до своїх.
  6. Вікові й індивідуальні особливості дітей
  7. Вікові, статеві та індивідуальні особливості діафрагми
  8. ВІКОВІ, СТАТЕВІ ТА ІНДИВІДУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ М'ЯЗІВ ВЕРХНЬОЇ КІНЦІВКИ
  9. Вікові, статеві та індивідуальні особливості м'язів грудної клітки
  10. ВІКОВІ, СТАТЕВІ ТА ІНДИВІДУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ М'ЯЗІВ НИЖНЬОЇ КІНЦІВКИ
  11. Вікові, статеві та індивідуальні особливості м'язів спини
  12. Вплив забруднень на життєдіяльність організмів і здоров'я людей.




Переглядів: 880

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМПЕРАМЕНТ Й ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ ДІЯЛЬНОСТІ | ПРИРОДА ЛЮДСЬКИХ ЗДАТНОСТЕЙ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.