Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМПЕРАМЕНТ Й ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ ДІЯЛЬНОСТІ

Певне сполучення властивостей темпераменту, що проявляється в пізнавальних процесах, діях і спілкуванні людини, визначає його індивідуальний стиль діяльності. Він являє собою систему залежних від темпераменту динамічних особливостей діяльності, що містить прийоми роботи, типові для даної людини.

Індивідуальний стиль діяльності не зводиться до темпераменту, він визначається й іншими причинами, включає вміння й навички, що сформувалися під впливом життєвого досвіду. Індивідуальний стиль діяльності можна розглядати як результат пристосування вроджених властивостей нервової системи й особливостей організму людини до умов виконуваної діяльності. Це пристосування повинне забезпечити досягнення найкращих результатів у діяльності з найменшими витратами.

Те, що ми, спостерігаючи за людиною, сприймаємо як ознаки його темпераменту (різноманітні рухи, реакції, форми поводження), часто є відбиттям не стільки темпераменту, скільки індивідуального стилю діяльності, особливості якого можуть збігатися й розходитися з темпераментом.

Ядро індивідуального стилю діяльності визначає комплекс наявних у людини властивостей нервової системи. Серед тих особливостей, які ставляться до самого індивідуального стилю діяльності, можна виділити дві групи:

1. Здобувають у досвіді й носящие компенсаторному характері стосовно недоліків індивідуальних властивостей нервової системи людини.

2. Сприятливому максимальному використанню наявних у людини задатків і здатностей, у тому числі корисних властивостей нервової системи.

 

ТЕМПЕРАМЕНТ Й ОСОБИСТІСТЬ

Особистість і темперамент зв'язані між собою таким чином, що темперамент виступає як загальна основа багатьох інших особистісних властивостей, насамперед характеру. Він, однак, визначає лише динамічні прояви відповідних особистісних властивостей.

Від темпераменту залежать такі властивості особистості, як вразливість, емоційність, імпульсивність і тривожність. Вразливість - це сила впливу на людину різних стимулів, час їхнього збереження в пам'яті й сила реакції на них. Ті самі стимули на вразливу людину роблять більший вплив, чим на недостатньо вразливого. Вразлива людина, крім того, довше пам'ятає відповідні впливи й довше зберігає реакцію на них. Та й сила відповідної реакції в нього значно більше, ніж у менш вразливого індивіда.

Емоційність - це швидкість і глибина емоційної реакції людини на ті або інші події. Емоційна людина надає більшу значимість тому, що відбувається з ним і довкола нього. У нього набагато більш, ніж у неемоційної людини, виражені всілякі тілесні реакції, пов'язані з емоціями. Емоційний індивід - це той, хто майже ніколи не буває спокійним, постійно перебуває під владою яких-небудь емоцій, у стані підвищеного порушення або, навпроти, пригніченості.

Імпульсивність проявляється в нестриманості реакцій, у їхній спонтанності й появі ще до того, як людина встигає обміркувати сформовану ситуацію й прийняти розумне рішення із приводу того, як у ній діяти. Імпульсивна людина спочатку реагує, а потім думає, чи правильно він надійшов, часто шкодує про передчасні й неправильні реакції.

Тривожна людина відрізняється від малотревожного тим, що в нього занадто часто виникають пов'язані із занепокоєнням емоційні переживання: острах, побоювання, страхи. Йому здається, що багато чого з того, що його оточує, несе в собі погрозу для власного «Я». Тривожна людина боїться всього: незнайомих людей, телефонних дзвінків, іспитів, випробувань, офіційних установ, публічних виступів і т.п.

Сполучення описаних властивостей і створює індивідуальний тип темпераменту, тому, характеризуючи його, ми не випадково змушені були час від часу відступати від чисто динамічних описів і включати в них характерологические особистісні якості. Ті прояви темпераменту, які в остаточному підсумку стають властивостями особистості, залежать від навчання й виховання, від культури, звичаїв, традицій, багато чого іншого.

Темперамент до деякої міри впливає на розвиток здатностей людини, особливо тих, до складу яких входять руху з такими їхніми істотними характеристиками, як темп, швидкість реакції, збудливість і тормозимость. У першу чергу це здатності, що включають у свій склад складні й точні рухи з непростою траєкторією й нерівномірним темпом. До них також ставляться здатності, пов'язані з підвищеною працездатністю, опірністю перешкодам, витривалістю, необхідністю тривалої концентрації уваги.

ТЕМПЕРАМЕНТ

Темперамент – біологічний фундамент, на якому формується особистість. Він відбиває динамічні аспекти поводження, переважно вродженого характеру.

В. С. Мерлин уважає властивостями темпераменту індивідуальні особливості, які

1) регулюють динаміку психічної діяльності в цілому;

2) характеризують особливості динаміки окремих психічних процесів;

3) мають стійкий і постійний характер;

4) перебувають у строго закономірних співвідношеннях, що характеризують тип темпераменту;

5) однозначно обумовлені загальним типом нервової системи.

Варто мати на увазі, що індивідуальні динамічні особливості, якщо вони являють собою особливості темпераменту, не обумовлені ніяким об'єктивним змістом діяльності. (До речі, на думку В. С. Мерлина, властивості темпераменту, всупереч психологічним традиціям, не можна відносити до властивостей особистості. Властивості темпераменту характеризують не особистість, а індивідуальність).

 


 

Лекція 14


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  5. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  6. Автоматизація метрологічної діяльності
  7. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  8. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  9. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  10. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.
  11. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  12. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.




Переглядів: 4268

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВЛАСТИВОСТІ ТЕМПЕРАМЕНТУ | ЗПОСОБНОСТИ, ЗАДАТКИ Й ІНДИВІДУАЛЬНІ РОЗХОДЖЕННЯ ЛЮДЕЙ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.