:
 








References 2

 

6.На какие основные теории медиаобразования/медиаграмотности Вы сегодня предпочитаете опираться (вы можете выбрать несколько теорий) ?

Основные теории медиаобразования/медиаграмотности: Ваши предпочтения:
Предохранительная/прививочная/инъекционная/защитная теория  
Практическая теория (с опорой на обучение практическим умениям работы с медиатехникой)  
Теория развития критического мышления/критической автономии/демократического мышления  
Идеологическая теория  
Культурологическая теория  
Социокультурная теория  
Эстетическая/художественная теория  
Теория потребления и удовлетворения (стремлений аудитории)  
Семиотическая теория  
Другая важная теория, на мой взгляд:  

7.В какой степени социокультурная ситуация в вашей стране влияет на контекст развития теорий медиаобразования/медиаграмотности, выбранных вами в качестве наиболее важных?

 

8.Какой пусть внедрения медиаобразования кажется Вам наиболее предпочтительным сегодня?

Основные пути внедрения медиаобразования: Ваши предпочтения:
Автономный путь (например, спецкурсы, факультативы)  
Интегрированный путь (медиаобразование, интегрированное в обязательные дисциплины школ и вузов)  
Синтетический путь (синтез автономного и интегрированного)  

9.В какой стране(странах), с Вашей точки зрения, уровень развития медиаобразования в настоящее время наиболее высокий?

 

10. Ваше ФИО, ученая степень, звание, основная работа

Media Education & Media Literacy Survey

The author is Prof. Dr. Alexander Fedorov. The creation of this survey was supported by Russian Foundation for Humanities (RGNF), grant N 01-06-00027а.

1.What kind of Media Educations definition you prefer today?

N Definitions of Media Education: Basically agree Basically disagree I have another definition (please, put down your definition)
Media Education -deals with all communication media and includes the printed word and graphics, the sound, the still as well as the moving image, delivered on any kind of technology; -enables people to gain understanding of the communication media used in their society and the way they operate and to acquire skills using these media to communicate with others; -ensure that people learn how to * analyse, critically reflect upon and create media texts; * identify the sources of media texts, their political, social, commercial and/or cultural interests, and their contexts; * interpret the messages and values offered by the media; * select appropriate media for communicating their own messages or stories and for reaching their intended audience; * gain or demand access to media for both reception and production. Media education is part of basic entitlement of every citizen, in every country in the world, to freedom of expression and the right to information and is instrumental in building and sustaining democracy [Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization UNESCO. In: Education for the Media and the Digital Age. Vienna: UNESCO, 1999, p.273-274. Reprint in: Outlooks on Children and Media. Goteborg: UNESCO & NORDICOM, 2001, p. 152].      
Media teachers today use the term media education, media study and media literacy almost interchangeably. My personal preference is to use the term media education as a broad description of all that takes place in media-oriented classroom. Media literacy is the outcome of work in either media education or media study. The more you learn about or through the media, the more media literacy you have: media literacy is the skills of experiencing, interpreting/analyzing and making media products [Worsnop, C. Screening Images: Ideas for Media Education (1999). Mississauga, Ontario: Wright Communications, p.x].      
Media educationis teaching about media, as distinguished from teaching with media. Ordinarily, media education emphazies the acquisition both of cognitive knowledge about how media are produced and distributed and of analytic skills for interpreting and valuing media content. In contrast, media studies ordinarily emphasize hands-on experiences with media production [International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Vol. 14 / Eds.N.J.Smelser & P.B.Baltes. Oxford, 2001, p.9494].      

2.What kind of Media Literacys definition you prefer today?

N Definitions of Media Literacy: Basically agree Basically disagree I have another definition (please, put down your definition)
Media literacy, the movement to expand notions of literacy to include the powerful post-print media that dominate our informational landscape, helps people understand, produce, and negotiate meanings in a culture made up of powerful images, words, and sounds. A media-literate person everyone should have the opportunity to become one can decode, evaluate, analyze, and produce both print and electronic media [Aufderheide, P., Firestone, C. Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Queenstown, MD: The Aspen Institute, 1993, p.1.].      
Definition for media literacy: the ability to access, analyze, evaluate, and communicate messages in a variety of forms [Kubey, R. Media Education: Portraits of an Evolving Field. In: Kubey, R. (Ed.) Media Literacy in the Information Age. New Brunswick & London: Transaction Publishers, 1997, p. 2].      
Media literacy proponents contend that the concept an active, not passive user: The media-literate person is capable recipient and creator of content, understanding sociopolitical context, and using codes and representational systems effectively to live responsibly in society and the world at large [International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Vol. 14 / Eds.N.J.Smelser & P.B.Baltes. Oxford, 2001, p.9494].      

3.What is the main difference between Media Education, Media Literacy and Media Studies?

No difference

Yes, the differences are: _______________________

4.Please, to put down the numbers of the main purposes of media education/media literacy in order of their importance (N 1 highest purposes number, . N 11 most low level, etc.)

N purposes of media education/media literacy:
  to learn about the history of media and media culture
  to learn about the theory of media and media culture (including key aspects like agency, category, language, technology, representation and audience).
  to develop an awareness of social, cultural, political and economic implications of media texts (as constructions of media agencies)
  to decode media texts/messages,
  to teach person to identify, interpret, and experience a variety of techniques used to create media products/texts
  to develop an appreciation, perception and understanding of the media texts
  to develop an appreciation and aesthetic perception, understanding of media texts, estimation of aesthetical quality of media texts
  to develop persons critical thinking/autonomy
  to develop persons communicative abilities
  to teach person to express him/herself with the help of media
  to prepare people for the life in the democratic society;
  another main purpose is

 

5.In what degree social & cultural situation (in your country) influences on the priority purposes of a media education chosen you?

6.What kind of main media education/literacys theories you prefer today? (you can chose several theories)

N media education/literacys theories: Your preference:
Inoculatory/Protectionist/Hypodermic Needle/Civil Defense Approach  
Practical Approach/Hands-on Production Approach  
Critical Thinking/Critical Autonomy/Critical Democratic Approach  
Ideological Approach  
Cultural Studies Approach  
Sociocultural Approach  
Aesthetical/Media as Popular Arts Approach  
Uses an Gratifications Approach  
Semiotic Approach  
Another main theory of media education is  

7.In what degree social & cultural situation (in your country) influences on the priority theories of a media education chosen you?

 

8.What kind of main media education/literacys introduction you prefer today?

N The kinds of main media education/literacys introduction (in schools, universities, culture & entertainment centers, etc.) Your preference:
separate, autonomous way (as special courses, for examples);  
integrated way (as part of ordinary education in the schools & universities);  
synthetic way (autonomous + integrated ways);  

9.What country(ies) has(have) the highest level of the development of media education today (by your opinion)?

 

10. Your name, title, basic job.

Приложение 11. Медиаобразование и медиаграмотность: мнения экспертов (анализ результатов анкетирования)

Автор данного текста профессор, д.п.н. А.в.Федоров. Материал написан при поддержке гранта Российского государственного гуманитарного научного фонда (РГНФ) N 01-06-00027а и впервые опубликован на английском языке в сборнике ЮНЕСКО: Fedorov, A. (2003) Media Education and Media literacy: Experts Opinions. In: MENTOR. A Media Education Curriculum for Teachers in the Mediterranean. Paris: UNESCO.

Актуальность, цели и методика

Российская педагогическая энциклопедия определяет медиаобразование (англ. media education от лат. media - средства) как направление в педагогике, выступающее за изучение закономерностей массовой коммуникации (прессы, телевидения, радио, кино, видео и т.д.). Основные задачи медиаобразования: подготовить новое поколение к жизни в современных информационных условиях, к восприятию различной информации, научить человека понимать ее, осознавать последствия ее воздействия на психику, овладевать способами общения на основе невербальных форм коммуникации с помощью технических средств [Российская педагогическая энциклопедия, 1993, с.555]. Медиаобразование в современном мире рассматривается как процесс развития личности с помощью и на материале средств массовой коммуникации (медиа) с целью формирования культуры общения с медиа, творческих, коммуникативных способностей, критического мышления, умений полноценного восприятия, интерпретации, анализа и оценки медиатекстов, обучения различным формам самовыражения при помощи медиатехники. Обретенная в результате этого процесса медиаграмотность помогает человеку активно использовать возможности информационного поля телевидения, радио, видео, кинематографа, прессы, Интернета [Федоров, 2001, с.8].

Важным событием в истории движения медиаобразования в России стала регистрация учебно-методическим объединением (УМО при Министерстве образования Российской Федерации) по специальностям педагогического образования новой вузовской специализации Медиаобразование (03.13.30.) в 2002 году. Данное решение на практике означает, что медиаобразование в России впервые за всю свою историю обрело официальный статус.


:

  1. I. 14
  2. List of References
  3. Reference 1
  4. Reference 10
  5. Reference 2
  6. Reference 3
  7. Reference 4
  8. Reference 5
  9. Reference 6
  10. Reference 7
  11. Reference 8
  12. Reference 9




: 202

<== | ==>
References 1 | References 3

? google:

 

© studopedia.com.ua '.


: 0.003 .