МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
МОДУЛЬ ІУ. «СИСТЕМИ ЧИСЛЕННЯ. ПОДІЛЬНІСТЬ ЧИСЕЛ.».Таблиця № 4.8. Запис чисел у позиційних системах числення, відмінних від десяткової. Арифметичні операції над числами у недесяткових позиційних системах числення. Перехід від запису чисел в одній позиційній системі числення до запису в іншій позиційній системі числення. Таблиця № 4.7. Приклади ділення у дев’ятірковій системі числення. Таблиця № 4.6. Множення у системах числення з основами 6 і 9. Таблиця № 4.5. Таблиця множення у системі числення з основою 6. Таблиця № 4.4. Віднімання для систем числення з основами 9 і 6. Таблиця № 4.3. Таблиця віднімання для системи числення з основою 4. Таблиця № 4.2. Приклади додавання у п’ятірковій та дев’ятірковій системах числення. Таблиця № 4.1. Таблиці додавання у двійковій та дев’ятірковій системах числення.
Правила додавання багатоцифрових чисел у будь-якій системі числення ґрунтуються на правилі додавання суми до суми. Ці правила дають змогу додавати «в стовпчик», записуючи доданки один під другим та починаючи додавання з нижчих розрядів. Якщо сума одиниць одного розряду перевищує основу системи числення, то на місці цього розряду записують остачу від ділення суми на основу системи числення, а частку додають до наступного розряду. Приклади додавання чисел у п’ятірковій та десятковій системі числення представлені у таблиці № 4.2.
Віднімання чисел в системах числення, відмінних від десяткової, також виконується на основі таблиць віднімання, одну із яких представлено у наступній таблиці № 4.3. для системи числення з основою 4. Правило віднімання багатоцифрових чисел базується на таблицях віднімання та на алгоритмі віднімання, який представлено у таблиці № 4.4 для десяткової та шестіркової систем числення.
Множення у будь-якій позиційній системі числення розпочинається із складання таблиць множення. Так, у шестірковій системі числення таблиця множення матиме вигляд, представлений у таблиці № 4.5. Множення розглядається як додавання однакових доданків. Алгоритм множення в усіх позиційних системах числення однаковий за формою (див. таблицю № 4.6.).
Виконання дій ділення у системах числення, відмінних від десяткової, потребує дуже доброго знання відповідних таблиць множення цієї системи числення, а тому ми обмежимося лише розглядом конкретних прикладів, представлених у таблиці № 4.7. Принагідно зазначимо, що порядок виконання арифметичних операцій у будь-якій позиційній системі числення зберігається.
3. Як же виконувати арифметичні дії над числами, записаними у різних системах числення? – можливі два варіанти: 1) перевести числа в десяткову систему числення, виконати відповідні дії, а потім перейти до потрібної системи числення; 2) звести числа до однієї системи числення, виконати відповідні дії, а потім перейти до потрібної системи числення. Для того, щоб користуватися кожним із наведених варіантів, слід навчитися переходити від однієї системи числення до іншої. Розглянемо як перейти від десяткової системи числення до іншої позиційної системи числення. Записати число у деякій позиційній системі числення з основою q означає зазначити, скільки в ньому міститься окремих одиниць першого, другого, третього тощо розрядів. Це можна зробити послідовним діленням натурального числа, записаного у десятковій позиційній системі числення, на основу необхідної системи числення. Поділивши натуральне число, записане у десятковій позиційній системі числення, на основу системи числення, ми одержимо першу остачу, яка дорівнюватиме цифрі першого розряду. Поділивши першу частку на основу нової системи числення, ми одержимо другу остачу, яка дорівнюватиме кількості одиниць другого розряду тощо. Цей процес ділення слід продовжувати доти, доки у частці не отримаємо число, менше за основу нової системи числення. Після цього записавши остачі від останньої до першої отримаємо зображення числа у новій системі числення. Покажемо сказане на конкретному прикладі. Вправа: представити число 735 у системі числення з основою 6. Розв’язання:
Для того, щоб перевести будь-яке число із не десяткової позиційної системи числення у десяткову, необхідно записати його у вигляді суми розрядних доданків і виконати відповідні обчислення. Покажемо це на конкретній вправі. Вправа:перевести число 32457 в десяткову систему числення. Розв’язання: Запишемо число 32457 у вигляді суми розрядних доданків (нагадаємо, що оскільки в числі чотири цифри, то найвищим степенем основи системи числення буде третій!) так: 32457=3•7³+2•7²+4•7¹+5•7º=3•343+2•49+4•7+5•1=1029+98+28+5=1160. Для того, щоб перейти від однієї не десяткової позиційної системи числення до іншої, слід спочатку перейти до десяткової, а потім перейти до потрібної не десяткової. Покажемо це на конкретному прикладі. Вправа: перевести число 7568 у шестіркову систему числення. Розв’язання: Спочатку переведемо число 7568 у десяткову систему числення, тобто 7568=7•8²+5•8¹+6•8º=7•64+5•8+6•1=7•64+5•8+6=448+40+6=494. Тепер переведемо число 494 у шестіркову систему числення (див. наступну таблицю № 4.8.).
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|