Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Організація операційної роботи та організаційна структура у банках

Базою бухгалтерського обліку в установах банків є операційна робота.

Операційна робота – це сукупність технологічних процесів, пов’язаних з оформленням документації за банківськими операціями, проведенням їх реєстрації у відповідних регістрах, перевірки, вивірки, та здійсненням контролю за операційними ризиками. Операційні ризики виникають в результаті неспроможності контролювати обробку операцій, документацію, середовище обліку та фізичне середовище.

Положення про організацію операційної діяльності в банках України затверджено ПП НБУ від 18.06.03 за № 254.

Кожна операція банку, тобто дія або подія, внаслідок якої відбуваються зміни у фінансовому стані банку, відображається за балансовими або позабалансовими рахунками чинного плану рахунків. Саме тому за кожною операцією визначаються правила їх обліку, тобто операційні процедури, які охоплюють такі елементи:

- опис операції;

- розподіл повноважень між виконавцями операцій;

- визначення кола відповідальності осіб, що здійснюють операції;

- документування інформації за операцією;

- механізми внутрішнього контролю за проведенням операцій. Іншими словами, операційні процедури базуються на конкретних принципах, які обов'язково передбачають наявність дозволу на здійснення операції, її запис та контроль виконання.

Банківські операції поділяються:

• на внутрішньобанківські - ті, що виконуються за ініціативою банку, відтак їх зміст відображається на рахунках синтетичного та аналітичного обліку, які не належать до клієнтських рахунків;

• клієнтські - пов'язані з веденням клієнтських особових рахунків, за якими обліковуються кошти клієнтів банку.

До клієнтських рахунків належать:

- кореспондентські;

- поточні (зокрема рахунки за спеціальним режимом їх використання);

- вкладні (депозитні).

Операції здійснюються за такою послідовністю:

- надання (одержання) дозволу на проведення операції;

- безпосередньо виконання операції: укладання договорів, складання первинних документів, відкриття рахунків, занесення інформації в облікову систему, оброблення інформації;

- здійснення внутрішнього контролю продовж усього операційного процесу - від ініціювання до відображення інформації про операцію в облікових регістрах.

Організація операційної роботи повинна забезпечити:

- розподіл обов’язків та повноважень щодо здійснення банківських операцій;

- документування всіх операцій (своєчасне, повне та достовірне відображення банківських операцій в регістрах бухгалтерського обліку);

- накопичення та подання детальної інформації про кожну операцію;

- захист активів банку від потенційних збитків та контроль за якістю;

- встановлення лімітів на здійснення операцій;

- визначення існуючих та можливих операційних ризиків та управління ними;

- адекватну систему внутрішнього контролю;

- надання внутрішніх інструкцій щодо платежів та здійснення операцій;

- зберігання інформації про всі операції банку;

- конфіденційність інформації про кожну операцію та її контрагентів.

В основу організації операційної роботи покладений процес надання працівникам прав відповідального виконавця, що означає:

- працівнику банку доручено одноосібно оформляти та підписувати документи за визначеним колом операцій;

- або контролювати правильність оформлення документів та відображення їх в обліку;

- або технологічно виконувати визначені операційні процеси.

Відповідальність та повноваження працівників банку за виконання ними функціональних обов’язків визначається внутрішніми документами банку. Конкретні обов’язки і відповідальність кожного працівника повинні бути визначені у посадовій інструкції у письмовій формі.

Право підписання документів, що надається банківським працівникам, оформляється розпорядженням керівника банку. Право контрольного підпису за операціями, що підлягають додатковому контролю, мають за посадою керівники, головні бухгалтери або за їх дорученням довірені особи.

Усі операції, що їх здійснює банк, виконуються протягом операційного дня, який складається з операційного часу та часу завершення технологічної обробки облікової інформації, внаслідок чого формується оборотно-сальдовий баланс, регістри аналітичного обліку.

Оперативність системи бухгалтерського обліку досягається завдяки тому, що операції банку реєструються та відображаються в день їх здійснення або наступного робочого дня, якщо операція здійснена після закінчення операційного дня (часу) або у святкові чи вихідні дні.

Обсяг та характер операційної системи визначає організаційну структуру банку яка поділяється на:

- правління банку (керівництво банку);

- фронт-офіс, який виступає ініціатором операцій і відповідає за укладання угод, ідентифікацію операцій з оцінкою ризиків і підрахунком прибутків та збитків. Суб’єктами діяльності фронт-офісу виступають клієнти, установи банків, небанківські установи, уряд;

- бек-офіс, який отримує від фронт-офісу документи, перевіряє достовірність наданої інформації, реєструє її та здійснює подальший контроль за виконанням операцій. Бек-офіс належить до центру витрат, забезпечує дотримання прийнятих стандартів, виконання відповідних процедур обліку та контролю. Суб’єктами діяльності бек-офісу є підрозділи фронт-офісу, установи банків, податкові, судові та правоохоронні органи, уряд, контрагенти, статистичні органи тощо;

- мідл-офіс, який виконує загально адміністративні та управлінські функції. До нього належить відділ прогнозу та аналізу, а також супроводжуючі діяльність банку структурні одиниці;

- внутрішній аудит, який не бере участі у виконанні операцій, а періодично здійснює перевірки та оцінює діяльність банку. Це незалежний підрозділ банку.

Важливим елементом організації операційної роботи є застосування внутрішнього банківського контролю.

Елементами внутрішнього контролю є:

- середовище контролю;

- оцінка ризиків;

- спрямована на контроль діяльність;

- інформація ( внутрішня і зовнішня) та комунікація;

- поточний контроль.

Внутрішній банківський контроль поділяється на первинний (поточний) та подальший.

Поточний контроль здійснюється за операціями в процесі виконання протягом всього операційного процесу, він забезпечується шляхом розроблення та послідовного виконання встановлених процедур за певними банківськими операціями.

Операції, що були здійснені протягом дня, не пізніше наступного робочого дня мають бути повністю перевірені на підставі первинних документів в особових рахунках та інших регістрах бухгалтерського обліку. Контроль здійснюється шляхом візуальної перевірки документів при оформленні на паперових носіях.

Подальший контроль здійснюється після закінчення операцій, працівники, що здійснюють його, повинні систематично перевіряти стан операційної роботи банку. Під час перевірок контролюється правильність реєстрації та належне оформлення виконаних операцій.

У процесі подальших перевірок повинні розкриватися причини виявлених порушень правил здійснення операцій та прийматися заходи щодо усунення недоліків.

 


4.Банківська система – основна ланка кредитно-фінансової системи, невід’ємна частина структури ринкової економіки. Банк – це організаційна структура в бізнесі, сферою діяльності якої є операції із позиковим капіталом. Банк – фінансовий посередник, що спеціалізується на акумулюванні ресурсів і управлінні ними шляхом здійснення розрахункових, посередницьких , кредитних та інших фінансових операцій.

Структуру банківської системи України визначає Закон про банки та банківську діяльність. Банківська система складається з Національного банку України та інших банків, що створені та діють і діють на території України.

 
 

 


Рис. 1. Функції комерційних банків України

Банки мають право створювати об’єднання і банківські холдингові групи, банківські корпорації. Банки в Україні можуть функціонувати як універсальні або спеціалізовані. Банки, в яких переважають певні операції і які обслуговують окремі галузі економіки, є спеціалізовані Ощадний банк України, Укрексімбанк). Універсальні виконують широке коло банківських операцій. Основні види операцій та послуг кожний банк затверджує в статуті банку на підставі ліцензій наданих йому НБУ.

 
 

 

 


Рис. 2. Класифікація банківських операцій

 

Виходячи із функціонального призначення банку, його операції поділяють на пасивні, активні, комісійні (послуги).

Банківські ресурси – це сукупність грошових коштів, які є в розпорядженні банків для використання ними активних операцій

Рис. 3. Класифікація пасивів банку

Активні операції – це операції з розміщення банками власного капіталу та залучених ресурсів з метою отримання доходу, забезпечення діяльності й підтримання необхідного рівня ліквідності. Активи банку відображають у балансі за ступенем їх ліквідності.

 

 

 
 

 


Рис. 4. Класифікація активів банку

Кожний вид банківських операцій може бути прибутковим або збитковим, залежно від того, що приносять ці операції – доход чи витрати.

 


Рис. 5. Класифікація доходів та витрат банку

 

5.Інфомрація про операції, що здійснюються в комреційних банках, фіксується на рахунках Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України. Він є мультивалютним і передбачає наявність управнінського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються на тих самих рахунках, що й операції в гривнях, згідно з їх екномічним змістом.

Рахунки бухгалтерського обліку за місцем їх відображення в балансі поділяються на балансові й позабалансові. Елемент активу або пасиву відображається за балансовими рахунками у тому разі, якщо він задовольняє дві вимоги:

· існує ймовірність того, що банк отримає або втратить будь-яку майбутню економічну вигоду;

· конкретний вид активу чи зобов’язання має вартість, яка може бути точно визначені.

Бухгалтерський облік операцій за позабалансовими рахунками ведеться за системою подвійного запису.

 

 


Рис. 6.

Схема плану рахунків банку

План рахунків бухгалтерського обліку банків можна поділити на три логічні частини – балансову, частину доходів витрат, позабалансову.

 
 

 

 


План рахунків побудовано за ієрархічним принципом. Отже, перша цифра визначає клас рахунка, перша і друга – розділ, перші три – групу, чотири цифри – номер рахунка.

План рахунків бухгалтерського обліку банку складається з дев’яти класів. У першому класі Плану рахунків обліковують казначейські та міжбанківські операції.

 

 
 

 

 


Рахунки другого класу використовують для обліку операцій з клієнтами банку – суб’єктами господарської діяльності, органами загального державного управління та фізичними особами.

 

       
 
· Кредити, що надані суб'єктам господарювання · Кредити, що надані органам державної влади · Кредити, що надані фізичним особам · Сумнівна заборгованість за нарахованими доходами та резерви під заборгованість за наданими кредитами і нарахованими доходами · Кошти бюджету та позабюджетних фондів України · Кошти клієнтів банку · Кредити, що отримані від міжнародних та інших фінансових | · організацій · Дебіторська заборгованість за операціями з клієнтами банку · Кредиторська заборгованість і транзитні рахунки за операціями з клієнтами банку  
 
   
2 клас Операції з клієнтами

 

 


У третьому класі обліковуються операції з цінними паперам, інші активи й зобов’язання банку, зокрема товарно-матеріальні цінності, розрахунки між установами одного банку, позиція банку за іноземною валютою, дебіторська та кредиторська заборгованість установи.

 

       
 
· Цінні папери в торговому портфелі банку · Цінні папери в портфелі банку на продаж Цінні папери в портфелі банку до погашення · Цінні папери власного боргу, крім субординованого боргу · Запаси матеріальних цінностей · Позиція банку щодо іноземної валюти та банківських металів · Розрахунки між філіями банку
 
   
3 клас Операції з цінними паперами та інші активи і зобов'язання

 


У четвертому класі зосереджено групи рахунків, на яких обліковують довготермінові вкладення банку в асоційовані й дочірні підприємства, в нематеріальні активи та в основні засоби

       
 
· Інвестиції в асоційовані компанії · Інвестиції в дочірні компанії · Нематеріальні активи · Основні засоби · Інші необоротні матеріальні активи
 
   
Клас 4. Фінансові та капітальні інвестиції

 

 


· Статутний капітал та інші фонди банку · Результати переоцінки
П’ятий клас служить для обліку капіталу банку. Він криє в собі привнесений капітал, нерозподілений прибуток і резерви, створені за рахунок прибутку.

 

 

 
 
Клас 5. Капітал банку

 


Доходи і витрати обліковують відповідно у 6 і 7 класах Плану рахунків. Усі статті доходів і витрат класифікуються за їхнім економічним змістом. Зокрема, вирізняють процентні, комісійні, торговельні та інші банківські операційні доходи (витрати). Крім названих груп вирізняють також доходи у формі повернення списаних активів, непередбачені та інші доходи.

За рахунками сьомого класу обліковують загальні адміністративні витрати. відрахування в резерви. непередбачені витрати і податок на прибуток. Резерви формують на покриття заборгованості за наданими кредитами, втрат від знецінення цінних паперів у портфелі банку, а також на покриття інших ризиків і втрат.

       
 
· Процентні доходи · Комісійні доходи · Результат від торговельних операцій · Інші операційні доходи · Повернення списаних активів · Непередбачені доходи
 
· Процентні витрати · Комісійні витрати · Інші операційні витрати · Загальні адміністративні витрати · Відрахування в резерви · Непередбачені витрати · Податок на прибуток
 
 
Клас 6 Доходи
 
Клас 7 Витрати

 

 


У восьмому класі відкриваються рахунки управлінського обліку, деталізація яких визначається установою банку самостійно.

На рахунках дев’ятого класу обліковуються:

· вимоги та зобов’язання банку. які можуть виникати в майбутні періоди та за якими банк піддається ризикові;

· документи і цінності;

· розрахунки за операції з приватизації тощо.

           
 
Рахунки розділів 90-95 Операції, пов’язані з ризиками для банку. Зобов’язання та вимоги за укладеними, але ще не виконаними угодами: · кредитні лінії; · дозволений овердрафт; · непокриті безвідкличні акредитиви; · гарантійні зобов’язання; · спотові та форвардні контракти за купівлі-продажу іноземної валюти
 
Рахунки розділів 96-98 Використовуються для:   · обліку списаної заборгованості; · коштів до повернення; · документів; · цінностей; · розрахунків операцій з приватизації.
 
Контррахунки розділу 99 Використовуються для: · подвійного запису операцій, здійснених на рахунках розділів 90-98; · обліку позабалансової позиції за іноземною валютою та банківськими металами.

 

 


6.Детальна інформація про здійснені банком операції відображається в основних регістрах аналітичного обліку – особових рахунках, які відкриваються за кожним аналітичним балансовим і позабалансовим рахунком. Система аналітичного обліку є невід’ємною частиною Плану рахунків.

У сучасних умовах процес бухгалтерського обліку в банках автоматизований. Тому для збереження інформації про кожен об’єкт аналітичного обліку і підготовки звітності НБУ розроблено Методичні вказівки щодо ведення параметрів аналітичного обліку.

 

 
 

 

 


Рис. 7. Функції бухгалтерського обліку комерційних банків

Кожен об’єкт аналітичного обліку, згідно з цим нормативним документом, характеризується набором параметрів, необхідних для побудови звітності.

 
 

 


Рис. 8. Класифікація параметрів аналітичного обліку банків

Кожному аналітичному рахунку присвоюється відповідний номер. який формується розміром від 5 до 14 цифр. Перші п’ять – жорстко регламентовано. Інші (від 0 до 9 цифр) банк формує самостійно відповідно до власних можливостей, потреб та визначених параметрів аналітичного обліку.

 

 

А А А А К Е Е Е Е Е Е Е Е Е

                       
   
 
 
   
Ключовий розряд
 
       
 
     
Формується банком самостійно
 
План рахунків   Балансовий рахунок

 

 


Рис. 9. Формування номера аналітичного рахунку

 

У номер аналітичного рахунку включають лише частину параметрів з усього набору, інші параметри зберігають поза номером рахунку у відповідних файлах і можуть використовуватися під час виконання окремих операції та побудови звітності.

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення Плану рахунків, поясніть його структуру.

2. Як пов'язані між собою частини Плану рахунків?

3. Як побудована система нумерації рахунків у Плані?

4. Дайте характеристику кожному класу Плану рахунків.

5. Поясніть особливості Плану рахунків.

6. У чому полягає призначення синтетичного й аналітичного обліків?

7. Як побудована система аналітичного обліку в банках?

8. Як формується номер особового рахунку?

9.Розкрийте сутність бухгалтерського обліку в банках та поясніть його роль у прийнятті управлінських рішень.

10.Хто є користувачами бухгалтерської інформації?

11. Визначте сутність та дайте порівняльну характеристику фінансового та управлінського обліку.

12. Дайте характеристику основних фінансових звітів, їх облікових формул.

13. Дайте визначення облікової політики, розкрийте її зміст.

14. Розкрийте зміст операційної роботи банку.

15. чого складається та що повинна забезпечити організація операційної роботи у банках?


Читайте також:

  1. A. Організація уроку.
  2. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  3. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  4. I. Аналіз контрольної роботи.
  5. I. Організація класу до уроку та повторення правил техніки безпеки.
  6. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  7. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  8. II. Організація і проведення спортивних походів
  9. II. Організація перевезень
  10. II. Організація перевезень
  11. II.ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  12. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи




Переглядів: 2872

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характеристика фінансового, управлінського та податкового обліку, їх взаємозв’язок | Лекція 2

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.034 сек.