Під видатками бюджету розуміють державні платежі, які здійснюються на безповоротній основі. Це економічні відносини, які виникають у зв'язку з розподілом централізованих грошових фондів та їх використанням за призначенням.
Загальнодержавні видатки являють собою цілеспрямоване використання фінансових ресурсів з метою задоволення потреб у суспільних благах та реалізації перерозподільних заходів. Визначення напрямків, форм, структури та масштабів видатків має базуватися на принципах раціональності, ефективності, цілеспрямованості та доцільності.
Цілеспрямованість та доцільність видатків досягається через програмний підхід до їх здійснення, тобто визначення для кожної одиниці бюджетних асигнувань конкретних задач.
Задачі, які вирішуються в сфері використання державних бюджетних ресурсів, можна поділити на три групи:
- надання соціальної допомоги членам суспільства, які не мають можливості самостійно себе забезпечити. Економічна сутність - перерозподіл фінансових ресурсів;
- забезпечення обов'язкового страхування. Економічна сутність - завчасне акумулювання фінансових ресурсів з метою наступної виплати за умови здійснення страхового випадку;
- виробництво і придбання матеріальних благ та послуг, відповідальність за які покладена на державу (асигнування на оборону, наукові дослідження, освіту, культуру, охорону здоров'я та ін.).
Державні видатки здійснюються шляхом фінансування, яке залежно від джерел поділяється на види (рис. 7.1).
Загальнодержавні видатки найчастіше здійснюються у формі фінансування експлуатаційних витрат організацій суспільного сектора, закупівлі товарів та послуг, субсидіювання підприємств, організацій, які поставляють продукцію на ринок, а також грошових виплат в межах програм соціальної допомоги та страхування. Раціональність вибору форми, в якій використовуються кошти, дозволяє забезпечити економію та підвищити результативність їх використання.
Рис. 7.1. Види фінансування державних видатків
Видатки бюджету характеризуються за якісною та кількісною ознаками. Якісна ознака відбиває їх суспільне призначення, а кількісна - обсяг. За наявності широкого спектра якісних ознак суспільних потреб їх кількісна характеристика може не відповідати потребам держави. Такий стан призводить до недофінансування видатків, виникнення дефіциту бюджету, зростання державного боргу.