Дизельні двигуни широко використовуються на автомобільному, залізничному, водному транспорті. Основними перевагами дизельних двигунів над бензиновими двигунами є висока економічність і зменшені витрати палива (на 35%).
Дизельне паливо це гасево-газойлеві фракції, значно пожаронебезпечні в порівнянні з бензином.
Дизельні палива повинні:
- прокачуватися для забезпечування безперебійної роботи двигуна;
- забезпечувати повне випарювання і м'яку роботу двигуна без відтворення різних відкладень і нагарів, токсичних сполучень у відпрацьованих газів;
- мати високі антикорозійні властивості;
- забезпечувати мінімальні перевитрати палива і мастил.
У відпрацьованих газах дизелів вміщується до 200 з'єднань, одним з котрих по кількісному вмісту є оксид вуглецю, оксиди азоту і сірки, вуглеводні, сажа, а також високотоксичний акролеїн, бензапірен. Токсичність діоксиду азоту у 10 разів вище оксиду вуглецю. Оксиди сірки небезпечні для здоров'я і крім отруєння впливають на корозію. Вміст сірки в дизельному паливі в 5…10 разів більше ніж в бензині. При пуску і прогріві двигуна у відпрацьованих газах різко збільшується вміст акролеїну-високотоксичного з'єднання.
Пуск і нормальна робота двигуна при мінусових температурах залежить від в'язкості, в'язкісно-температурних і низькотемпературних властивостей палива. Останні характеризуються температурою помутніння і температурою застигання. Зниження температури приводить до підвищення в'язкості палива і впливає на продуктивність насосу. Зниження температури визиває кристалізацію парафінових вуглеводнів в паливі, відтворюючи на фільтрі плівку і паливопостачання припиняється.
Щоб уникнути цього негативного явища, температура повітряпри якій можливе використання палива, повинна бути на 5°С вище температури помутніння.
Марку дизельного палива та сезонність його використання можливо визначити експрес-аналізом. У ємність приготовляють охолоджену суміш із снігу або криги і крупної повареної солі. У суху пробірку заливають на 1/2 висоти дизельне паливо, закривають пробкою і містять вертикальнов охолоджену суміш (рис 2.1). Якщо паливо помутніло, загубило свою прозорість то роблять висновки про використання літнього і зимнього палива.