Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

План.

Тепло

45% (розсіюється тепло)

38 АТФ 55% (зберігається)

Клітина не руйнується після вивільнення такої кількості Е, тому, що ця енергія виділяється поступово – порціями і майже половина з неї розсіюється у вигляді тепла.

Завершується енергетичний обмін виведеннями кінцевих продуктів з організму.

6. Пластичний обмін. Фотосинтез. Біосинтез білка в клітині.

Пластичний обмін (асиміляція) – сукупність реакцій біосинтезу.

Фотосинтез – це процес утворення з неорганічних речовин – органічних в ділених частинах рослин при наявності енергії світла, хлорофілу та за участю ферментів.

У процесі фотосинтезу виділяють дві фази - світлову і темнову.

Фотосинтез відбувається в особливих органелах клітини хлоропластах, які містять зелений пігмент – хлорофіл. З допомогою хлорофілу в листках рослин відбувається перетворення світлової енергії в хімічну енергію органічних сполук. Схематично суть процесу фотосинтезу зводиться до наступного: сонячне світло, попадаючи на молекулу хлорофілу, переводить її в збуджений стан; при цьому один з електронів молекули піднімається на більш високий енергетичний рівень, тобто накопичує енергію; частина збагачених енергією електронів приймає участь в фотолізі води, тобто розщеплення води під дією світла, в результаті чого утворюються протони водню і молекулярний кисень, який виділяється в атмосферу.

hυ (квант світла) 1) світлова фаза

е розщеплення води

а) Н2О + е фотоліз води О2↑+ Н+

 

б) синтез АТФ

 

2) темнова фаза

відновл.вуглик.газ ферменти глюкоза

СО2 + Н+ + АТФ С6Н12О6 + Н2О

Сумарна реакція фотосинтезу

hυ· ферменти

6СО2 + 6Н2О + АТФхлорофіл С6Н12О6 + 6СО2

Енергія збудження електронів запасається в хімічних зв’язках АТФ.

Таким чином, збагаченні світловою енергією, збудженні електрони, з однієї сторони, забезпечують фотоліз води, а з другої – синтез універсальної енергетичної валюти – АТФ. Ці процеси відбуваються тільки на світлі. Тому даний етап фотосинтезу називають світловою фазою.

Подальший синтез органічних сполук (вуглеводів) відбувається за рахунок тієї енергії, яка заключна в АТФ. Ця частина фотосинтезу не потребує світлової енергії і може відбуватися в темноті. Тому вона називається темновою фазою. Під час темнової фази відбувається відновлення вуглекислого газу воднем, що утворився при фотолізі води. В результаті цього процесу, який включає в себе цілий ряд реакцій, утворюються органічні речовини.

Значення:

1. Забезпечення Землі О2, та очищення атмосфери від СО2 ;

2. Утворення органічних речовин з неорганічних.

3. Е світла акумулюється у вигляді хімічних зв’язків.

ІІ. Біосинтез білків.

1. Біосинтез білків відбувається на рибосомах.

2. Інформація про структуру молекули білка записана на ДНК хромосом.

3. Код ДНК – це закодована інформація про структуру молекули білка у вигляді триплетів нуклеотидів, що відповідають за кодування однієї АК.

4. Ген – це ділянка молекули ДНК, де зашифрована спадкова інформація про структуру 1 молекули білка у вигляді триплетів.

Перший етап біосинтезу білків – транскрипція.

Транскрипція – це процес переписування інформації про структуру білка з ДНК на іРНК (інформаційну).

іРНК – з ядра надходить через ядерні пори у цитоплазму на ЕПС (на рибосоми) у вигляді поліінформрсоми.

Трансляція – це процес матричного синтезу – збирання молекули білка на рибосомах за участю рРНК(рибосомальних), тРНК (транспортних – транспортують до рибосом відповідні амінокислоти) та іРНК- несе інформацію про структуру білка. Процес синтезу відбувається за участю ферментів і при затратах Е (АТФ).

Транскрипція Трансляція

ДНК іРНК білок

Ядро, ензими, АТФ рибосома, тРНК, ензими, АТФ

 

Лекція № 21-22.

Тема: Одноклітинні організми.

Мета уроку:

1. Ознайомити студентів із прокаріотичними формами життя.

2. Розглянути особливості будови й життєдіяльності прокаріотів.

3. Порівняти прокаріотів із вірусами.

4. Розглянути роль бактерій у природі та житті людини.

5. Ознайомити студентів з одноклітинними та колоніальними еукаріотичними організмами.

Обладнання та матеріали:

Таблиці «Будова еукаріотичної клітини», «Будова бактерії», «Будова віріона», «Різноманіття вірусів», мультимедійна система.

Базові поніття та терміни:

Клітина, неклітинні форми життя, прокаріотичні організми, бактерії, біотехнологія, бактеріальні захворювання, вібріони, спірили, спірохети, спори, коки, еукаріотичні організми, планктон, колоніальні організми, ядро, псевдоподії, джгутики, війки, циста

 

Термінологічний диктант.

1. Назвати органели в яких відбувається процес синтезу молекули АТФ.

2. Назвати органели в яких відбувається процес фотосинтезу.

3. Яка кількість молекул АТФ виділяєтсья про повному розщепленні 1 молекули глюкози в організмі людини.

4. На якій стадії фотосинтезу виділяється молкулярний кисень?.

5. Які умови сприяють розщепленню глюкози в організмі людини до молочної кислоти і виділення 2 молекул АТФ?

6. Процес фотосинтезу супроводжується поглинанням чи виділенням енергії АТФ?

7. Які органічні речовини обов’язково повинні бути присутні в усіх живих орагнізмах?

8. До якої форми життя ідносіться віруси?

9. Назвіть хвороби людини, що викликаються вірусами (окрім ВІЛ/СНІД і мін.3).

10. Яка різниця між ВІЛ та СНІД? Розшифруйте абревіатуру.

11. Назвіть групи ризику людей, які найбільше здатні уражатися вірусом СНІДу.

12. Щільні з’єднання між тваринними клітинами у вигляді складок чи виростів.

 

1. Прокаріоти.Особливості їх організації та життєдіяльності.

2. Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини. Профілактика бактеріальних хвороб у людини.

3. Особливості організації та життєдіяльності одноклітинних еукаріотів. Колоніальні організми.

 

Типи живлення організмів

 

Автотрофи Гетеротрофи
Фотосинтетики Хемосинтетики Сапрофіти Паразити Симбіонти
З неорганічних речовин в процесі фотосинтезу утворюють органічні речовини (рослини, водорості, ціанобактерії) З неорганічних речовин в процесі хемосинтезу утворюють органічні речовини (архебактерії, окремі анаеробні еубактерії) Споживають відмерлі рештки живих організмів   Живляться живою плоттю організмів   Співвіснування двох організмів: - коменсалізм - мутуалізм  

 

 

1. Прокаріоти.Особливості їх організації та життєдіяльності.

 

надцарство   Прокаріоти
царство   Еубактерії (справжні бактерії) – 30 тис видів Архебактерії (бактерії екстремальних умов)
підцарство   Ціанобактерії (2 тис видів) Бактерії   - інша будова клітинної стінки - гетеротрофні та автотрофні види (метаноутворюючі, анаеробні) - екстремальні умови існування (t, тиск, анаеробні умови, наявність сірководню, метану і т.і.  
- клітинна стінка містить муреїн - здатні до фотосин-тезу - відсутнє ядро - здатні до симбіозу - фототрофи - хемотрофи (нітрифікуючі, залізобактерії, сіркобактерії) - сапрофіти (бактерії гниття, бродіння) - симбіонти - паразити - аероби та анаероби

 

Розмноження бактерій:

1. Поділ клітини навпіл

2. Кон’югація (обмін спадковою інформацією між двома клітинами)

3. Брунькування

Переживання несприятливих умов відбувається :

1. спороутворення

2. інцистування

Бактерії здатні утворювати колоніальні форми, що можуть бути вкриті чохлом слизу або зовнішньою капсулою.

2. Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини.

1. Здійснення колообігу речовин в екосистемах Землі:

- утворення СО2,

- утворення О2,

 

2. Утворюють гумусні кислоти

3. Санітарна роль бактерій – розкладають відмерлі рештки.

4. Самоочищення водойм

5. Утворення покладів залізних руд, сполук Сульфуру, нафти та газоподібних вуглеводнів

6. Фіксування нітрогену азотфіксуючими бактеріями

7. Симбіоз з грибами приводить до утворення лишайників.

8. Біотехнологічне застосування бактерій у різних галузях промисловості.

9. Хвороботворні бактерії (ангіна, дизентерія, дифтерія, туберкульоз, холера, тиф, скарлатина) – лікуються за допомогою антибіотиків.

Шляхи потрапляння бактерій до організму хазяїна:

1. через ШКТ – сальмонела, черевний тиф, дизентерія, холера,

2. дихальні шляхи – туберкульоз, ангіна, пневмонія, чума

3. пошкодження покривів – синегнійна паличка

4. статеві контакти – сифіліс, гонореї, хламідіозу

5. комахи-кліщі-переносники – висипний тиф, дизентерія, туберкульоз, сальмонельоз.

6. анаероби – бактерія ботулізму – смертельно небезпечна.

Профілактика інфекційних захворювань – це засоби спрямовані на попередження захворювань та збереження здоров’я. зокрема, до них належить організація боротьби з комахами та кліщами, створення карантину для унебезпечення здорових людей, профілактичні щеплення, та лікування за допомогою антибактеріальних сироваток.

3. Особливості організації та життєдіяльності одноклітинних еукаріотів. Колоніальні організми.

Живі організми

Одноклітинні Колоніальні Багатоклітинні
Цілісний і самостійний організм (амеба, інфузорія туфелька, евглена зелена, хлорела,хламідомонада)   Організм,що складається з багатьох клітин одного чи декількох типів (вольвокс)   Клітини, що утворюють організм тісно взаємодіють між собою і відрізняються за будовою, функціями тканини органи системи органів організм.

 

Віруси

Характеристика вірусів:

- Життєвий цикл проявляється у двох формах: позаклітинна – не проявляє жодних ознак життєдіяльності, внутрішньоклітинна – відбувається процес розмноження завдяки наявності ДНК (РНК) і білків.

- Внутрішньоклітинні паразити;

- Відсутність клітинної будови, обміну речовин; наявність тільки одного типу НК – ДНК або РНК;

- Геном представлено лінійними або кільцевим формами;

- Малий об’єм інформації;

- Не ростуть;

- Здатні до кристалізації.

Проникнення вірусу у клітину

У клітину рослин У клітину тварин У клітину бактерій
При пошкодженні клітинних рослин При фаго- і піноцитозі Проникнення через мембрану; абсорбція

Значення вірусів:

- Викликають захворювання рослин, тварин та людини (приблизно 500 захворювань людини),

- Здійснюють горизонтальне перенесення генетичного матеріалу (від однієї особини до іншої – на відміну від вертикального перенесення генів у низці поколінь),

- Використовуються в клітинній та генній інженерії як переносники генетичного матеріалу – вектори.

СНІД-синдром набутого імунодефіциту – це інфекційне вірусне захворювання, збудники якого пошкоджують імунну систему і роблять організм беззахисним проти будь-якого захворювання. Організм не може боротися із збудниками інфекційних хвороб, що призводть до смерті.

Збудник захворювання (вірус імунодефіциту людини), належить до РНК-вмісних складних вірусів – вражає Т-лімфоцити крові.

Шляхи передачі ВІЛ:

· Через кров (під час операцій, переливання, народження, ін’єкцій)

· Статевим шляхом

· Через плаценту матері або молоко матері до дитини.

Засоби попередження ВІЛ-інфікуванню:

Ø Відмова від вживання наркотиків та допінгів;

Ø Користування одноразовими або стерильними медичними інструментами;

Ø Утримання від випадкових статевих контактів, використання презервативів;

Ø Недопустимість неприродних (анальних, гомосексуальних) контактів.

СНІД – небезпечне захворювання, що впливає на імунну систему людини і робить її беззахисною у боротьбі з інфекціями.

 

З навчальної дисципліни

 

“Цифрові системи комутації та їх технічне обслуговування”

 


Читайте також:

  1. Види лекцій
  2. Викладення лекційного матеріалу
  3. ГИСТОЛОГИЯ. КОНСПЕКТ ЛЕКЦИЙ.
  4. Електронний конспект лекцій
  5. Завдання лекційних занять
  6. І. ПРОСЛУХОВУВАННЯ ТА КОНСПЕКТУВАННЯ ЛЕКЦІЙ
  7. ІІ. МАТЕРІАЛИ ДО КУРСУ ЛЕКЦІЙ
  8. ІІI. Тематика лекцій
  9. ІІІ. ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЛЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
  10. Індивідуальний метод обліку кількості знесених яєць проводять у селекційних стадах, застосовують для цього контрольні гнізда, або утримання в індивідуальних клітках.
  11. Коновалова М.Д.Экспериментальная психология: конспект лекций. - Высшее образование. – 2006.
  12. КОНСПЕКТ




Переглядів: 867

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глюкоза | Загальні принципи побудови

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.027 сек.