МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття та види підприємств в УкраїниПравовий статус підприємства регламентується ЦК України, згідно зі ст. 191 якогопідприємство є єдиним майновим комплексом, що використовується для здійснення підприємницької діяльності, та ГК України, згідно зі ст. 62 якого підприємство – самостійний суб‘єкт господарювання, створений компетентними органами державної влади або органом місцевого самоврядування чи іншим суб‘єктом для задоволення суспільних або особистих потреб шляхом систематичного здійсненнявиробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої підприємницької діяльності в порядку, передбаченому ГК та іншими законами. Ознаки підприємства: ● належність до основної ланки економіки; ● безпосереднє здійснення підприємницької діяльності; ● можливість функціонування на основі будь-якої форми власності; ● установчий документ, зазвичай статут або модельний статут, якщо інше не передбачене законом, в якому фіксується мета, завдання, права, обов’язки, організаційна структура, структура та порядок управління, відповідальність, реорганізація та ліквідація; ● функціонування на базі відокремленого майна, яке становлять виробничі і невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі і закріплюється за підприємством на основі певного правового титулу; ● наявність господарської правосуб’єктності; ● наявність статусу юридичної особи з одночасною забороною мати у своєму складі інших юридичних осіб; ● можливість мати філії чи представництва, які відкриваються без створення юридичної особи; ● порядок управління підприємством залежить від типу підприємства – унітарного (управління здійснюється одноособовим керівником, що призначається власником майна підприємства) чи корпоративного типу (управління здійснюється за допомогою створених учасниками зборів); ● державна реєстрація підприємства здійснюється згідно з положеннями Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Підприємства можуть бути різних видів та організаційно-правових форм. Відповідно до ст. 63 ГК України, підприємства класифікуються за різними ознаками. 1. Залежно від форм власності в Україні можуть діяти підприємства таких видів: • приватне підприємство, що діє на основі приватної форми власності громадян чи суб'єкта господарювання (юридичної особи); • підприємство, що діє на основі колективної форми власності (підприємство колективної форми власності); • комунальне підприємство, що діє на основі комунальної форми власності територіальної громади; • державне підприємство, що діє на основі державної власності; • підприємство, засноване на змішаній формі власності (на базі об'єднання майна різних форм власності). - спільне комунальне підприємство, що діє на договірних засадах спільного фінансування (утримання) відповідними територіальними громадами – суб’єктами співробітництва. 1. За критерієм наявності в статутному капіталі підприємства іноземної інвестиції та розміру останньої ч. 2 ст. 63 ГК розрізняє: · національні підприємства (у статутному капіталі такого підприємства іноземна інвестиція відсутня, або становить менше 10 %); · підприємства з іноземними інвестиціями (у статутному капіталі такого підприємства іноземна інвестиція має становити не менш як 10 %); · іноземні підприємства (у статутному капіталі підприємства іноземна інвестиція становить 100 %). 2. Залежно від кількості працюючих та доходів від будь-якої діяльності за ріквідповідно до ч. 3 ст. 55 ГК суб’єкти господарювання можуть належати до суб’єктів малого підприємництва, у тому числі до суб’єктів мікропідприємництва, середнього або великого підприємництва. Суб’єктами мікропідприємництва є: ● фізичні особи, зареєстровані в установленому законом порядку як фізичні особи - підприємці, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України; ● юридичні особи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України. Суб’єктами малого підприємництва є: ● фізичні особи, зареєстровані в установленому законом порядку як фізичні особи - підприємці, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 10 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України; ● юридичні особи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 10 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України. Суб’єктами великого підприємництва є юридичні особи - суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) перевищує 250 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності перевищує суму, еквівалентну 50 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом Національного банку України. Інші суб’єкти господарювання належать до суб’єктів середнього підприємництва. 4. За способом утворення (заснування) та формування статутного капіталу розрізняють: · унітарне підприємство – це підприємство, що створюється одним засновником на підставі його розпорядження, який виділяє необхідне майно, формує відповідно до закону статутний капітал, затверджує статут, розподіляє доходи, безпосередньо або через керівника, якого він призначає, керує підприємством і формує його трудовий колектив на засадах трудового найму, вирішує питання реорганізації та ліквідації підприємства. Важливо те, що статутний капітал не поділяється на частки, власник майна при утворенні унітарного підприємства так і залишається власником свого майна. Засновниками цього підприємства можуть бути як фізичні, так і юридичні особи, незалежно від форми власності або держава. Корпоративне підприємство–це підприємство, що утворюється двома або більше засновниками за їх спільним рішенням (договором), діє на основі об'єднання майна та/або підприємницької чи трудової діяльності засновників (учасників), їх спільного управління справами, (у тому числі через органи, що вони створюють), участі засновників(учасників) у розподілі доходів та ризиків підприємства. Між засновниками виникають корпоративні права, при яких кожен з них має свою частину вкладу в корпоративне підприємство і за спільною домовленістю справляють певний вплив на роботу підприємства в цілому. 5. Згідно із залежністю між асоційованими підприємствами розрізняють: · дочірнє (залежне) підприємство. Підприємство є дочірнім, якщо між ним та іншим (контролюючим) підприємством встановлюються відносини контролю-підпорядкування за рахунок переважної участі останнього в його статутному фонді та/або загальних зборах чи інших органах управління, зокрема володіння контрольним пакетом акцій дочірнього підприємства, або відповідною часткою в майні чи голосів на загальних; · контролююче підприємство – це підприємство, що справляє вирішальний вплив на інше підприємство через володіння контрольним пакетом акцій чи відповідною часткою в майні залежного підприємства, або на підставі володіння більшістю голосів на загальних зборах чи в інших органах управління залежного підприємства.
Для підприємств певного виду та організаційних форм законами можуть встановлюватися особливості господарювання. Власник підприємства або уповноважена ним особа самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Вони можуть відкривати рахунки в установах банків відповідно до закону. Діяльність розташованих на території України відокремлених підрозділів підприємств, що знаходяться за її межами, регулюється законодавством України. Власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів. Для керівництва господарською діяльністю підприємства власник або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства. У разі найму керівника підприємства з ним укладається договір (контракт), в якому визначаються строк найму, права, обов’язки і відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення його з посади, інші умови найму за погодженням сторін. Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами, його може бути звільнено з посади достроково на підставах, передбачених договором (контрактом) відповідно до закону. На всіх підприємствах, які використовують найману працю, між власником або уповноваженим ним органом і трудовим колективом або уповноваженим ним органом повинен укладатися колективний договір, яким регулюються виробничі, трудові та соціальні відносини трудового колективу з адміністрацією підприємства. Вимоги до змісту і порядок укладення колективних договорів визначаються Законом України ”Про колективні договори і угоди“ від 1 липня 1993 р., № 3356–XII, статтями 10–20 Кодексу законів про працю України, Законом України ”Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)“ від 3 березня 1998 р., № 137/98–ВР. Трудовий колектив підприємства становлять усі громадяни, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту, угоди) або інших форм, що регулюють трудові відносини працівника з підприємством. Повноваження трудового колективу щодо його участі в управлінні підприємством встановлюються статутом або іншими установчими документами відповідно до вимог ГК, законодавства про окремі види підприємств, закону про трудові колективи. Рішення з соціально–економічних питань, що стосуються діяльності підприємства, виробляються і приймаються його органами управління за участі трудового колективу і уповноважених ним органів. Підприємства зобов’язані проводити соціальну спрямовану політику щодо поліпшення умов праці, життя і здоров’я, гарантії обов’язкового медичного страхування працівників підприємства та їх сімей, а також інші питання соціального розвитку вирішуються трудовим колективом за участі власника або уповноваженого ним органу відповідно до законодавства, установчих документів підприємства, колективного договору. Власник підприємства, уповноважені ним органи управління зобов'язані забезпечити для всіх працівників підприємства належні і безпечні умови праці. Підприємство несе відповідальність в установленому законом порядку за шкоду, завдану здоров’ю та працездатності його працівників. Підприємство має власне майно, що становлять виробничі і невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Держава гарантує захист майнових прав підприємства. Вилучення державою у підприємства майна, що ним використовується, здійснюється лише у випадках і порядку, передбачених законом. За рішенням Кабінету Міністрів України або органів, до повноважень яких належить управління державними або комунальними підприємствами, можуть утворюватися об’єднання підприємств на умовах і в порядку, встановлених законодавством. У відповідності до законодавства, підприємства зобов’язані надавати облік і звітність державним органам. Органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами. Незаконне втручання та перешкоджання господарській діяльності суб’єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду забороняються. Органи державної влади і посадові особи зобов’язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб’єктів господарювання неупереджено, об’єктивно і оперативно, дотримуючись вимог законодавства, поважаючи права і законні інтереси суб’єктів господарювання. Якщо чинним міжнародним договором України, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, встановлено правила інші, ніж ті, які передбачені законодавством про підприємства, то застосовуються правила міжнародного договору. 3. Характеристика виробничих і споживчих кооперативів Сучасний стан правового регулювання статусу споживчих і виробничих кооперативів навряд чи можна назвати задовільним. Відповідно до запровадженого ЦК України поділу юридичних осіб приватного права виробничі кооперативи належать до підприємницьких товариств, а споживчі — до непідприємниць- ких. При цьому ЦК не містить положень стосовно правового статусу споживчих кооперативів. Прийнятий в той же час ГК визначив згадані кооперативи як підприємства колективної власності (глава 10). Сьогодні він залишається єдиним нормативно-правовим актом, який передбачає колективну власність. Згідно із Законом України «Про кооперацію» виробничі кооперативи провадять господарську діяльність з метою одержання прибутку, а інші кооперативи надають послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку (ч. 5 ст. 23) Однак Закон не визначає статусу виробничих і споживчих кооперативів як підприємницьких та непідприємницьких товариств. Правове регулювання діяльності окремих видів кооперативів закріплено спеціальними нормативно-правовими актами. Зокрема, діяльність споживчих товариств як об'єднань громадян за місцем проживання або роботи з метою поліпшення свого економічного і соціального стану визначається Законом України «Про споживчу кооперацію» 1992 р. Однак він містить багато застарілих положень, характерних для радянського законодавства, а саме: залишилися обмеженими права споживчих кооперативів щодо розпорядження майном, укладення деяких видів договорів; збереглися централізоване управління кооперативами, невизначеність питання щодо об'єктів права власності членів споживчих кооперативів, їх майнових і немайнових прав. Законодавство також встановлює особливості правового регулювання виробничих кооперативів залежно від сфери їх господарської діяльності. Так, Закон України «Про сільськогосподарську кооперацію» 1997 р. визначив статус виробничих кооперативів, утворених шляхом об'єднання фізичних осіб, які є сільськогосподарськими товаровиробниками. Наявність таких нормативно-правових актів є властивою саме українському законодавству та зумовлює його специфіку. Сукупність чинних нормативно-правових актів, які визначають правовий статус споживчих і виробничих кооперативів, свідчить про відсутність між ними системного та послідовного зв'язку, що негативно позначається на ефективності діяльності кооперативів в Україні, тоді як на необхідності існування таких видів юридичних осіб наголошується в актах ЄС, зокрема в Регламенті Ради ЄС від 22 липня 2003 р. про статут Європейського кооперативного товариства Споживчі та виробничі кооперативи за своєю природою належать до корпорацій, оскільки їм притаманні такі ознаки: складений капітал; об'єднання осіб; майновий зв'язок між кооперативом та його засновниками (членами). Водночас кооперативи характеризуються певними рисами, зумовленими особливою природою кооперативної форми діяльності, серед яких слід назвати принцип рівного голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу — один голос), безпосередню участь членів кооперативу в його діяльності. Цивільний кодекс поняття кооперативу не містить, а ст. 94 ГК визначає його як добровільне об'єднання громадян з метою спільного вирішення ними економічних, соціально-побутових та інших питань. Таке положення не дає підстав з'ясувати, в чому ж полягає правова природа кооперативів. Відповідно до ст. 2 Закону України «Про кооперацію» кооперативом є юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування. Однак названий Закон містить ще одне визначення кооперативу у ст. 6: це первинна ланка системи кооперації, яка створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану. Істотної різниці у цих дефініціях немає. Визначення понять виробничого і споживчого кооперативів міститься в кількох нормативно-правових актах. Відповідно до ст. 2 Закону України «Про кооперацію» виробничим кооперативом є кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних осіб для спільної виробничої або іншої господарської діяльності на засадах їх обов'язкової трудової участі з метою одержання прибутку. Згідно зі ст. 163 ЦК виробничий кооператив створюється шляхом об'єднання його членами майнових пайових внесків з метою отримання прибутку. Крім того, поняття виробничого кооперативу передбачене ст. 95 ГК, яка виділяє ще таку його ознаку, як об'єднання на основі участі в управлінні підприємством та розподілу доходу між членами кооперативу відповідно до їх трудової участі в його діяльності. Споживчий кооператив (споживче товариство) згідно із ст. 2 Закону України «Про кооперацію» є кооперативом, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для організації торговельного обслуговування, заготівель сільськогосподарської продукції, сировини, виробництва продукції та надання інших послуг з метою задоволення споживчих потреб його членів. Закон України «Про споживчу кооперацію» визначає споживче товариство інакше, а саме: це самостійна, демократична організація громадян, які на основі добровільності членства і взаємодопомоги за місцем проживання або роботи об'єднуються для спільного господарювання з метою поліпшення свого економічного і соціального стану (ст. 5). Цілком очевидним є те, що остання дефініція не відображає особливостей його організаційно-правової форми, а тому не може бути оцінена як належна. Аналогічний недолік властивий також поняттю споживчих товариств, яке міститься в ст. 111 ГК: самоврядна організація громадян, які на основі добровільності членства, майнової участі та взаємодопомоги об'єднуються для спільної господарської діяльності з метою колективного організованого забезпечення своїх економічних і соціальних інтересів. Цивільний кодекс же не передбачає положень стосовно споживчих кооперативів і врегульовує лише основні положення правового статусу виробничих кооперативів. Наведені визначення виробничого і споживчого кооперативів дають підстави виокремити такі ознаки, за якими вони відрізняються один від одного: сфера господарської діяльності; об'єднання фізичних осіб у виробничі кооперативи і об'єднання фізичних та/або юридичних осіб у споживчі кооперативи; різна мета діяльності, адже виробничі кооперативи створюються з метою одержання прибутку, а споживчі — з метою задоволення споживчих потреб їх членів. Основною відмінністю цих кооперативів є належність перших до підприємницьких товариств, а других — до непідприємницьких (ст. 86 ЦК). Непідприємниць- кий правовий статус споживчих кооперативів повинен зумовлювати особливий порядок розподілу їх доходів; інший порядок визначення розміру паїв членів споживчого кооперативу та обсягу їх відповідальності за його зобов'язаннями. Однак норми чинного законодавства України не врегульовують діяльність споживчих кооперативів саме як непідприємницьких товариств. Правовий статус споживчих та виробничих кооперативів визначається наявністю ряду спільних ознак, які відмежовують їх від інших видів корпорацій. На відміну від інших видів корпорацій, наприклад, господарських товариств, в яких створюється статутний фонд, для споживчих і виробничих кооперативів є характерним формування неподільного та пайового фондів. Закон України «Про кооперацію» містить два поняття пайового фонду: фонд, що формується із пайових внесків членів кооперативу при створенні кооперативу (ст. 2); майно кооперативу, що формується за рахунок паїв (у тому числі додаткових) членів та асоційованих членів (ст. 20). Отже, дві різні статті Закону в одному випадку визначають пайовий фонд як такий, що формується суто при створенні кооперативу, а в іншому — як майно кооперативу. Однак у споживчих і виробничих кооперативах є не лише пайовий, а й неподільний фонд, який є обов'язковим фондом, що формується за рахунок вступних внесків та відрахувань від доходу кооперативу і не підлягає розподілу між пайовиками (ст. 2 Закону України «Про кооперацію»). Формування неподільного фонду відповідно до закону є обов'язковим. Це положення визначено особливістю саме кооперативів. Резолюція Міжнародного Кооперативного Альянсу підкреслює необхідність утворення такого фонду як основи стабілізації діяльності кооперативу. Згідно із ст. 15 Закону України «Про кооперацію» порядок формування неподільного фонду визначається загальними зборами кооперативу. Закон встановлює, що розпоряджатися неподільним фондом кооператив не може, а саме: майно неподільного фонду кооперативу між членами розподілятися не може; при ліквідації кооперативу майно неподільного фонду передається іншій кооперативній організації (ст. 29). Закон України «Про кооперацію», окрім неподільного та пайового фонду, передбачає створення в кооперативі також інших фондів, а саме: спеціального фонду, резервного фонду (ст. 20). Призначення резервного фонду полягає у забезпеченні покриття можливих втрат (збитків) товариства, призначення ж спеціального фонду чітко не визначено, зауважено лише, що він використовується за рішенням органів управління кооперативу, ю* Споживчі і виробничі кооперативи створюються та діють на засадах членства. Порядок вступу до членів кооперативу врегульовується у Законі України «Про кооперацію». Стаття 10 Закону встановлює, що членами кооперативу можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, юридичні особи України та іноземних держав, що діють через своїх представників, які внесли вступний внесок та пай у розмірах, визначених статутом кооперативу, додержуються вимог статуту і користуються правом ухвального голосу. Таким чином, Закон закріплює загальні підстави виникнення членства у кооперативі як для фізичних, так і для юридичних осіб. Законом України «Про кооперацію» передбачається можливість асоційованого членства у кооперативі. Стаття 14 цього законодавчого акта визначає юридичних осіб як асоційованих членів кооперативу, що внесли пайовий внесок і користуються правом дорадчого голосу в кооперативі. При ліквідації кооперативу асоційований член кооперативу має переважне порівняно з членами кооперативу право на одержання паю. Асоційовані члени споживчих і виробничих кооперативів не зобов'язані брати особисту трудову чи іншу участь у господарській діяльності кооперативу. Якщо проаналізувати права асоційованого члена кооперативу, то вони дещо подібні до прав вкладників командитного товариства, які також не вправі управляти товариством, але мають право на отримання вкладу як при виході, так і при ліквідації товариства (ст. 137 ЦК). Фактично, асоційовані члени виконують функції інвесторів. Порядок вступу до споживчих і виробничих кооперативів можна розділити на декілька етапів: 1) подання особою письмової заяви, внесення нею внеску і паю у порядку та розмірах, визначених статутом; 2) прийняття виконавчим органом рішення про прийняття до кооперативу; 3) затвердження такого рішення загальними зборами (ст. 11 Закону «Про кооперацію»). Як бачимо, закон загалом регулює відносини щодо вступу до числа членів кооперативу, який вже діє. Водночас постає питання про виникнення членства у засновників кооперативу. Якщо проаналізувати норми Закону «Про кооперацію», то можна дійти висновку, що закон не висуває до засновників кооперативу вимог щодо внесення вступного та пайового внесків на день проведення установчих зборів. Вимога часткової сплати обов'язкового пайового внеску до моменту створення кооперативу передбачена лише для виробничих кооперативів, зокрема відповідно до ст. 165 ЦК член виробничого кооперативу зобов'язаний внести до дня державної реєстрації кооперативу не менше десяти відсотків пайового внеску, а частину, що залишилася, — протягом року з дня його державної реєстрації, якщо інший строк не встановлено статутом кооперативу. Проте порядок сплати пайових внесків засновниками споживчих кооперативів спеціальними нормами не врегульовано, а тому до них застосовуються загальні положення Закону України «Про кооперацію», ст. 21 якого передбачає можливість для особи сплачувати пайовий внесок частинами протягом певного періоду. Внаслідок цього виникає вірогідність розходження у часі між моментом повної сплати вступного та пайового внесків особою та моментом прийняття загальними зборами рішення про прийняття її у члени споживчого товариства. Тому необхідне закріплення на рівні закону норми, відповідно до якої член кооперативу набуває право на пай після сплати у повному обсязі передбачених законом внесків та прийняття відповідного рішення загальними зборами кооперативу. Членством у споживчих та виробничих кооперативах зумовлено виникнення права на пай. Адже підставою зарахування особи до членів кооперативу є перш за все внесення нею передбачених законом внесків — вступного та обов'язкового пайового внесків. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про кооперацію» вступний внесок — це грошовий чи інший майновий неповоротний внесок, який особа зобов'язана сплатити у разі вступу до кооперативної організації. Закон не містить поняття обов'язкового пайового внеску як джерела утворення пайового фонду кооперативу, проте на підставі визначення останнього можна вважати, що обов'язковий пайовий внесок є тими грошовими коштами і матеріальними ресурсами у вартісному вираженні, які вносяться громадянами для створення кооперативу. Паєм є майновий поворотний внесок члена (асоційованого члена) кооперативу у створення та розвиток кооперативу, який здійснюється шляхом передачі кооперативу майна, в тому числі грошей, майнових прав, а також земельної ділянки (ст. 1). Терміни «пай» та «пайовий внесок» застосовуються в законі як синоніми. Так, відповідно до ст. 14 названого вище закону у кооперативі допускається асоційоване членство для осіб, які визнають його статут та внесли пай. Частиною 2 цієї ж статті закріплено, що асоційований член кооперативу — це фізична чи юридична особа, яка внесла пайовий внесок і користується правом дорадчого голосу в кооперативі. При ліквідації кооперативу асоційований член кооперативу має переважне, порівняно з членами кооперативу, право на одержання паю. Отже, терміни «пай» та «пайовий внесок» застосовуються як ідентичні поняття. Стаття 21 Закону України «Про кооперацію» визначає, що пай кожного члена кооперативу формується за рахунок разового внеску або часток протягом певного періоду. Розмір паю члена кооперативу залежить від фактичного його внеску до пайового фонду. Взамін сплачених пайових внесків члени споживчого чи виробничого кооперативу отримують сукупність прав (як майнових, так і немайнових), пов'язаних із членством у кооперативі. Закон «Про кооперацію» називає такі майнові права членів будь-яких кооперативів: —участь у господарській діяльності кооперативу (ч. 1 ст. 12); — користування послугами кооперативу (ч. 1 ст. 12); — одержання кооперативних виплат та виплат на паї (ч. 1 ст. 12); — одержання паю у разі виходу з кооперативу в порядку і в строки, визначені його статутом. Пай кожного члена кооперативу формується за рахунок разового внеску або часток протягом певного періоду. Розмір паю члена кооперативу залежить від фактичного його внеску до пайового фонду. Паї, в тому числі резервного і спеціального фондів, є персоніфікованими і в сумі визначають загальну частку кожного члена кооперативу у майні кооперативу (ч. 1 ст. 12, ст. 21); — право на кооперативні виплати — частини доходу, що розподіляється за результатами фінансового року між членами кооперативу пропорційно їх участі в господарській діяльності кооперативу у порядку, визначеному рішенням вищого органу управління кооперативу. Загальна сума виплат на паї не може перевищувати 20 відсотків доходу, визначеного до розподілу (ст. 26); — право на виплату на паї із доходу кооперативу. Розмір виплат на паї встановлюється рішенням загальних зборів членів кооперативу після відрахувань обов'язкових коштів на формування і поповнення його фондів. Виплати можуть здійснюватися у грошовій формі, товарами, цінними паперами, а також у формі збільшення паю та в інших формах, передбачених статутом кооперативу (ст. 26); — право на одержання своєї загальної частки натурою, грішми або (за бажанням) цінними паперами відповідно до їх вартості на момент виходу, а земельної ділянки — у натурі у разі виходу або виключення з кооперативу (ст. 21); — на отримання у випадку ліквідації кооперативу в порядку, визначеному статутом, майна, що залишилося після задоволення вимог кредиторів кооперативу, здійснення виплат членам кооперативу паїв та виплат на паї, кооперативних виплат, оплати праці, розрахунків з кооперативним об'єднанням, членом якого він є (ст. 29). Однак зазначений вище нормативно-правовий акт не закріплює права членів кооперативу на розпорядження паєм. Щодо виробничих кооперативів, то зазначена прогалина заповнена положеннями ЦК, ст. 166 якого врегульовується порядок переходу паю членів виробничого кооперативу. Зокрема, член виробничого кооперативу має право передати свій пай чи його частину іншому членові кооперативу, якщо це не суперечить статуту кооперативу і закону. Передання паю особі, яка не є членом виробничого кооперативу, допускається лише за згодою кооперативу. У цьому разі інші члени кооперативу користуються переважним правом купівлі такого паю (його частини). Порядок відчуження паю чи його частини іншому членові кооперативу або третій особі встановлюється статутом кооперативу і законом. Цивільний кодекс не врегульовує порядку передання паю членів споживчого кооперативу, незважаючи на те, що Закон України «Про споживчу кооперацію» не лише не містить вирішення наведеної проблеми, а й не визначає на належному рівні об'єкти права власності його членів. Зокрема, положення Закону (ст. 9) передбачають, що кожний член споживчого товариства має свою частку в його майні, яка визначається розмірами обов'язкового пайового та інших внесків, а також нарахованих на них дивідендів. Однак суб'єктом права власності на майно товариства є безпосередньо товариство, а не його члени на основі спільної власності. Право на відчуження паю чи його частини членами споживчого кооперативу врегульоване лише на рівні внутрішньокоопе- ративних нормативно-правових актів. Зокрема, згідно з положеннями Програми завершення розмежування і закріплення власності в споживчій кооперації України (Укоопспілки) від 19 грудня 2000 р. власник паю має право розпоряджатися ним (продавати, дарувати передавати у спадщину). Специфікою відзначається право членів споживчих і виробничих кооперативів на одержання кооперативних виплат та виплат на паї. Стаття 29 Закону України «Про кооперацію» встановлює, що доходи розподіляються між членами кооперативу пропорційно їх участі в господарській діяльності, причому така участь членів виробничих та споживчих кооперативів має різний характер. Адже члени виробничого кооперативу відповідно до ст. 163 ЦК та ст. 2 Закону України «Про кооперацію» зобов'язані брати особисту трудову участь у діяльності кооперативу. Водночас до членів споживчих кооперативів така вимога не висувається. Виходячи з аналізу ст. 2 Закону «Про кооперацію», яка містить поняття споживчого кооперативу, участь його членів у господарській діяльності кооперативу визначається обсягом послуг, отриманих через кооператив з метою задоволення споживчих потреб його членів. Якщо право членів виробничих кооперативів на отримання частини прибутку не викликає жодних питань унаслідок їх належності до підприємницьких товариств, то щодо аналогічного права членів споживчих кооперативів спостерігається зовсім інша ситуація. Відповідно до ЦК споживчі кооперативи є непід- приємницькими товариствами, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками (статті 85, 86). Незважаючи на зазначене, Закон України «Про споживчу кооперацію» містить норму, яка передбачає право членів споживчих кооперативів на отримання нарахованих на пайові внески дивідендів (ст. 9). Таке положення призводить до того, що споживчі кооперативи фактично функціонують як підприємницькі товариства. Визначення кооперативу як споживчого безпосередньо вказує на його непідприємницький правовий статус, а тому право на отримання прибутку його членами нівелює різницю між споживчими та виробничими кооперативами. Питання, пов'язані з порядком розподілу доходів споживчих кооперативів, доцільно врегульовувати у статуті кооперативу, який може передбачати, що весь прибуток спрямовується на здійснення його мети, або встановлювати можливість членів кооперативу отримувати обмежені виплати на пай. Участь у споживчому чи виробничому кооперативі зумовлює виникнення сукупності не лише майнових, а й немайнових прав. Стаття 12 Закону України «Про кооперацію» закріплює такі права членів кооперативів: участь в управлінні кооперативом, право голосу на його загальних зборах, право обирати і бути обраним в органи управління; право вносити пропозиції щодо поліпшення роботи кооперативу, усунення недоліків у роботі його органів управління та посадових осіб; право звертатися до органів управління та органів контролю за діяльністю кооперативу, посадових осіб кооперативу із запитами, пов'язаними з членством у кооперативі, діяльністю кооперативу та його посадових осіб, одержувати письмові відповіді на свої запити. Окрім того, ч. 4 ст. 6 Закону України «Про споживчу кооперацію» передбачає додаткові немайнові права для членів споживчих кооперативів: наявність переваги у придбанні товарів і одержанні послуг у магазинах та інших підприємствах споживчої кооперації; прийняття у першочерговому порядку на роботу в споживче товариство відповідно до освіти і професійної підготовки; отримання направлення до учбових закладів, у тому числі на правах господарського стипендіата на договірних засадах. Більш широкий перелік немайнових прав членів споживчих кооперативів зумовлений їх непідприємницьким правовим статусом і соціальною спрямованістю діяльності. Необхідно звернути увагу на особливість реалізації права на участь в управлінні кооперативом, а саме — права голосу на загальних зборах членів кооперативу. Адже одним із принципів кооперації є принцип надання членам кооперативу одного голосу на загальних зборах. Рівність голосів членів кооперативів є нехарактерною для підприємницьких товариств (наприклад, акціонерних товариств), в яких кількість голосів залежить від тієї кількості акцій, якою володіє учасник. Членство у кооперативі має наслідком виникнення в особи не лише прав, а й обов'язків. Стаття 12 Закону України «Про кооперацію» до основних обов'язків членів кооперативу відносить: додержання статуту кооперативу; виконання рішень органів управління кооперативу та органів контролю за діяльністю кооперативу; виконання своїх зобов'язань перед кооперативом; сплата визначених статутом кооперативу внесків. Наведений перелік обов'язків не є вичерпним та може доповнюватися нормами статуту кооперативу. Невиконання пайовиком обов'язків може призвести до його виключення з кооперативу, яке відбувається за рішенням загальних зборів чи спільного засідання правління і наглядової ради шляхом таємного голосування. Однак Закон України «Про кооперацію» у ст. 13 «Припинення членства» не врегульовує порядку виключення з кооперативу. Розглядаючи особливості правового статусу споживчих і виробничих кооперативів, слід звернути увагу на обсяг відповідальності членів кооперативу за його зобов'язаннями. Стаття 27 Закону України «Про кооперацію» встановлює відповідальність членів кооперативу за його зобов'язаннями в межах внесеного ними паю, якщо інше не передбачено статутом кооперативу чи законом. Цивільний кодекс передбачає дещо інший обсяг відповідальності членів виробничих кооперативів — субсидіарна відповідальність за зобов'язаннями кооперативу у розмірах та порядку, встановлених статутом кооперативу і законом. Стосовно відповідальності членів споживчих кооперативів, то згідно з ч. З ст. 6 Закону України «Про споживчу кооперацію» вони несуть відповідальність за зобов'язаннями кооперативу в межах пайового внеску. Такий обсяг відповідальності, з огляду на непідприємницький правовий статус споживчих кооперативів, можна визначити як доцільний. Таким чином, члени споживчого кооперативу будуть нести відповідальність у межах вартості паю, який вони внесли в кооператив. Крім того, зазначена в ЦК України належність виробничих кооперативів до підприємницьких товариств, а споживчих кооперативів — до непідприємницьких, спонукає до встановлення різного обсягу відповідальності членів цих кооперативів. Особливості правового статусу споживчих і виробничих кооперативів. По- перше, це формування в кооперативах пайового та неподільного фондів, а не статутного, як це відбувається в господарських товариствах. По-друге, створення кооперативу не лише на основі об'єднання майнових внесків, а й на засадах членства. Відбувається сплата вступного внеску, обов'язкового пайового внеску, членських та цільових внесків, розгляд заяви про вступ до кооперативу виконавчим органом та затвердження рішення виконавчого органу загальними зборами членів кооперативу, тоді як у господарських товариствах потенційними учасниками сплачується лише внесок до статутного (складеного) капіталу. По-третє, членство у кооперативі зумовлює виникнення права на пай, на відміну від господарських товариств, права учасників яких виникають з акції, частки в статутному (складеному) капіталі. Враховуючи належність виробничих кооперативів до підприємницьких товариств, а споживчих — до непідприємницьких, порядок обчислення розміру паю членів цих кооперативів повинен бути різним. Члени споживчих кооперативів, виходячи з кооперативу чи отримуючи пай під час його ліквідації, не повинні одержувати більше пайових внесків, ніж вони сплатили. Таке положення забезпечить збереження непідприємниць- кого правового статусу споживчих кооперативів. По-четверте, це залежність права членів кооперативів на одержання частини доходу від участі у господарській діяльності кооперативу: особистої трудової участі — для членів виробничих кооперативів; обсягу отриманих послуг через кооператив для задоволення споживчих потреб — для членів споживчих кооперативів. До того ж, визначення у ЦК споживчих кооперативів як непідприємницьких товариств зумовлює доцільність значного обмеження прав їх членів на одержання частини доходу кооперативу. По-п'яте, це особливий порядок реалізації права на участь в управлінні кооперативом, зокрема, наділення його членів одним голосом на загальних зборах, що є нехарактерним для інших видів корпорацій, в яких кількість голосів залежить від кількості акцій чи розміру частки в статутному фонді. По-шосте, члени кооперативу несуть відповідальність за його зобов'язаннями в межах сплаченого ними паю, якщо інше не передбачено статутом кооперативу чи законом. Цивільний кодекс, з огляду на належність виробничих кооперативів до підприємницьких товариств, встановлює субсидіарну відповідальність їх членів за зобов'язаннями кооперативу у розмірах та порядку, встановлених статутом кооперативу і законом. Члени ж споживчих кооперативів відповідають за зобов'язаннями кооперативу в межах внесеного ними пайового внеску. Належне правове регулювання діяльності споживчих і виробничих кооперативів є ефективним підґрунтям становлення в Україні багатоманітності організаційно-правових форм юридичних осіб приватного права, які у своїй діяльності будуть зорієнтовані на найрізноманітніші потреби громадян, а не винятково на отримання прибутків. Читайте також:
|
||||||||
|