Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основну податкову роботу з платниками податків здійснюють ДПІ, МДПІ, ОДПІ, які відносяться до базової ланки Державної податкової служби України.

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛЬВІВСЬКА ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА АКАДЕМІЯ

Кафедра державних та місцевих фінансів

ПОДАТКОВАСИСТЕМА

(опорний конспект лекцій)

УДК 336.146 (075.8)

ББК 65.9 (4 Укр) 126.3я73

 

 

Ярема Б.П., Ярема Я.Р., Маринець В.П. Податкова система // Опорний конспект лекцій – ЛДФА, Львів: Видавництво ВТЗНВ, 2013. – 361 с.

 

 

Розглянуто і схвалено на засідання кафедри державних та місцевих фінансів (протокол №1 від 30 серпня 2013)

 

 

 

Тема № 3

“Організація податкової служби і податкової роботи”

 

План

1. Необхідність створення державної податкової служби України та її структура.

2. Основні функції (права) органів державної податкової служби України.

3. Функції місцевих державних податкових інспекцій та їх структурних підрозділів.

4. Сутність податкової роботи та її елементи.

Література:

1. Податковий кодекс України від 2 грудня 2010р. № 2755 – VI розділ 1”Загальні положення”, ст. 20 “Права органів державної податкової служби”, ст.21. “Обов’язки і відповідальність посадових осіб контролюючих органів”.

2. Закон України від 24.12.93 р. “Про державну податкову службу в Україні” (із змінами від 5.02.98 р.).

3. Постанова КМ України від 21.09.2011р. № 981 “Про утворення територіальних органів Державної податкової служби”.

- 1 -

Державна податкова служба України (далі – ДПС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого впливає на загальний економічний та соціальний стан країни. Цей вплив знаходить свій прояв в макроекономічному стані України, в соціальній сфері, в національній безпеці і в політиці.

Організаційна структура органів ДПС є одним з основних засобів створення ефективних технологій адміністрування податків. Її реалізація повинна забезпечувати виконання ДПС України поставлених завдань і досягнення визначених цілей.

За останні роки зроблено значні кроки з перетворення ДПС України в сучасний орган державного управління, було поліпшено процеси взаємодії з платниками податків, модернізовано операційні функції, постійно вдосконалюється організаційно-управлінська структура, впроваджуються сучасні інформаційні технології тощо.

Початок діяльності Державної податкової служби України розпочинається з липня 1990 року, саме тоді відбулося створення податкової служби України як підрозділу Міністерства фінансів України, який мав відповідати за адміністрування надходжень до Державного бюджету.

Формування структури податкової служби України започатковано постановою Ради Міністрів Української РСР від 12 квітня 1990 року №74 ″Про створення державної податкової служби в Українській РСР″. Саме цим документом регламентовано створення 1 липня 1990 року державної податкової служби в системі Міністерства фінансів УРСР. Вона ввібрала в себе функції інспекції державних доходів, які діяли в складі фінансових органів.

Прийнятий Закон України від 4 грудня 1990 року ″Про державну податкову службу в Україні″ визначив статус, функції та правові основи діяльності цієї служби в Україні.

В серпні 1996 року, згідно зі згаданим Указом Президента України, у складі Державної податкової адміністрації України було створено податкову поліцію, що з лютого 1998 року почала називатися податковою міліцією. Основою податкової міліції України стали штатні одиниці підрозділів з боротьби із кримінальним приховуванням прибутків від оподаткування, які з Міністерства внутрішніх справ України було передано до складу податкової адміністрації. Крім того, до складу податкової міліції увійшли працівники підрозділів податкових розслідувань.

З метою підвищення ефективності діяльності податкової служби в жовтні 1996 року до складу податкової адміністрації України ввійшли підрозділи міліції по боротьбі з кримінальним приховуванням прибутків від оподаткування і створені такі підрозділи:

– Головне управління податкової міліції;

– Слідче управління податкової міліції;

– Управління по боротьбі з корупцією в органах державної податкової служби.

Починаючи з 1997 року податкова служба займається пошуком найбільш ефективних важелів, які мають посприяти процесу вдосконалення роботи органів державної податкової служби. Саме у цей час виникає необхідність у проведенні докорінної модернізації органів державної податкової служби – починають розроблятися Концепція та Стратегія напряму розвитку Державної податкової служби України.

У лютому 1998 року Верховна Рада України схвалила нову редакцію Закону України ″Про державну податкову службу в Україні″ та Закон України ″Про внесення змін і доповнень до Кримінально-процесуального кодексу України та деяких інших законодавчих актів України у зв’язку з утворенням податкової міліції″. Після прийняття зазначених Законів державна податкова служба в Україні стала повністю легітимною.

Таким чином, була створена якісно нова державна податкова служба, до складу якої увійшли:

– державна податкова адміністрація України;

– державні податкові адміністрації в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі;

– державні податкові інспекції в районах, містах, районах у містах (рис.2.1).

Схвалена в 1998 року Програма дій Кабінету Міністрів України дала можливість передбачити на майбутнє в організаційно-управлінській структурі податкової служби перехід до податкових округів та відхід від побудови органів податкової служби за адміністративно-територіальним принципом.

Створення міжрайонних і об’єднаних податкових інспекцій стало першим кроком до вирішення цього завдання (наказ ДПА України від 12.02.98 № 66).

Рис. 1.1. Система податкових органів в Україні (1998 р.).

В березні 1998 року була затверджена типова організаційно-управлінська структура податкових адміністрацій і інспекцій (наказ ДПА України від 06.03.98 №97), що дозволило разом з впровадженням типової організаційно-управлінської структури податкових органів цілеспрямовано проводити роботу по максимальному здешевленню функції держави із збирання податків.

Важливим етапом у реформуванні податкової служби стало з прийняття постанови Кабінету Міністрів від 21.09.2011 року №981. Цією постановою утворено територіальні органи Державної податкової служби в результаті реорганізації відповідних органів державної податкової служби.

Реорганізація органів ДПС здійснена трьома шляхами, а саме: злиття, перетворення, приєднання органів державної податкової служби. У результаті такої реорганізації скорочено 89 податкових органів у регіонах, в тому числі за рахунок злиття податкових органів – 50, приєднання податкових органів – 39.

На сьогодні податкова служба України є централізованою системою, побудованою за принципом багаторівневої ієрархічної організації: державного, регіонального (область, автономна республіка), міського та районного рівнів управління.

Діючу систему податкових органів в Україні ілюструє рисунок 1.2.

ДПС України є центральним органом виконавчої влади. Її очолює Голова ДПС України, якого призначає президент за поданням Прем’єр-міністра України.

У склад ДПС України входять: державна податкова служба в Автономній Республіці Крим, державна податкова служба в містах Києві та Севастополі, державні податкові служби в областях – 24, спеціалізовані державні податкові інспекції по роботі з великими платниками податків (СДПІ) - 11, державні податкові інспекції у містах - 33, державні податкові інспекції в районах у містах - 41, міжрайонні державні податкові інспекції - 103, об’єднані державні податкові інспекції - 102, державні податкові інспекції у районах - 84.

 

Рис. 1.2 Схема побудови державної податкової служби України (2011р.)

 

ДПС України є центральним органом виконавчої влади. Її очолює Голова ДПС України, якого призначає президент за поданням Прем’єр-міністра України.

У склад ДПС України входять: державна податкова служба в Автономній Республіці Крим, державна податкова служба в містах Києві та Севастополі, державні податкові служби в областях – 24, спеціалізовані державні податкові інспекції по роботі з великими платниками податків (СДПІ) - 11, державні податкові інспекції у містах - 33, державні податкові інспекції в районах у містах - 41, міжрайонні державні податкові інспекції - 103, об’єднані державні податкові інспекції - 102, державні податкові інспекції у районах - 84.

В процесі реорганізації державної податкової служби України відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 21.09.2011 року №981 збільшилася частка міжрайонних та об’єднаних податкових інспекцій за рахунок зменшення кількості державних податкових інспекцій у районах. Так, у системі державної податкової служби найбільшу питому вагу займають міжрайонні державні податкові інспекції – 28% та об’єднані державні податкові інспекції – 27%. Питома вага ДПІ у районах складає 22%, ДПІ у містах – 9%, ДПІ в районах у містах – 11%, СДПІ – 3%. (рис. 1.3)

 

Рис. 1.3. Розподіл ДПІ за типами.

На 01.01 2012 року центральний апарат ДПС України скорочено на 20 відсотків. Затверджено нову організаційну структуру ДПС України, що складається із 24 самостійних підрозділів замість 33, які функціонували в складі ДПА України (табл.2.1). Усунуто дублювання функцій між підрозділами, розширено повноваження керівників структурних підрозділів та підвищено рівень їх персональної відповідальності.

ДПС у своїй діяльності керуються Конституцією і Законами України, Постановами ВР України, Указами і Розпорядженнями Президента України, Постановами і Розпорядженнями КМ України та рішеннями місцевих органів влади.

Місцеві ДПІ підпорядковуються регіональним (обласним ) ДПС і Державній податковій службі України, а ДПС України - Президенту України.

Державні податкові органи співпрацюють з фінорганами, установами банків, державним казначейством, судами, державною фінансовою та митною службами, іншими контролюючими органами.

Видатки на утримання ДПС визначаються КМ України і фінансуються з державного бюджету.

Податкові органи різних рівнів (ОДПІ, ДПІ СДПІ МДПІ ) є юридичними особами, мають самостійні кошториси видатків, поточні рахунки в установах банків і печатку із зображенням Державного гербу України та своїм найменуванням.

 

- 2 -

 

 

Завданнями органів державної податкової служби України є :

- здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів, а також неподаткових доходів, установлених законодавством;

- внесення у встановленому порядку пропозицій щодо вдосконалення податкового законодавства;

- прийняття у випадках, передбачених законом, нормативно-правових актів і методичних рекомендацій з питань оподаткування;

- формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб;

- надання податкових консультацій;

- запобігання злочинам та іншим правопорушенням, віднесеним законом до компетенції податкової міліції, їх розкриття, припинення, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення.

Державна податкова служба Українивідповідно до покладених на неї завдань здійснює такі основні функції:

- виконує безпосередньо, а також організовує роботу державних податкових служб та державних податкових інспекцій, пов’язану із:

- здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів, контролю за валютними операціями, контролю за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку, а також контролю за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів;

- здійсненням контролю за додержанням виконавчими комітетами сільських і селищних рад порядку прийняття і обліку податків, інших платежів від платників податків, своєчасністю і повнотою перерахування цих сум до бюджету;

- обліком платників податків, інших платежів;

- виявленням і веденням обліку надходжень податків, інших платежів, супроводженням Єдиного реєстру податкових накладних;

- проведенням роботи по боротьбі з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, веденням реєстрів імпортерів, експортерів, оптових та роздрібних торговців, місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, участю у розробленні пропозицій щодо основних напрямів державної політики і проектів державних програм у сфері боротьби з незаконним обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, організацією виконання актів законодавства у межах своїх повноважень, здійсненням систематичного контролю за їх реалізацією, узагальненням практики застосування законодавства, застосуванням у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб’єктів підприємницької діяльності за порушення законодавства про виробництво і обіг спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, здійсненням заходів по вилученню та знищенню або передачі на промислову переробку алкогольних напоїв, знищенню тютюнових виробів, що були незаконно вироблені чи знаходилися у незаконному обігу;

- видає у випадках, передбачених законом, нормативно-правові акти і методичні рекомендації з питань оподаткування, які підлягають обов'язковому опублікуванню;*

- затверджує форми податкових розрахунків, звітів, декларацій та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків, інших платежів, декларацій про валютні цінності, зразок картки фізичної особи - платника податків та інших обов’язкових платежів, форму повідомлення про відкриття або закриття юридичними особами, фізичними особами – суб’єктами підприємницької діяльності банківських рахунків, а також форми звітів про роботу, проведену органами державної податкової служби;*

- в порядку, встановленому законом, надає податкові консультації, організовує виконання цієї роботи органами державної податкової служби;

- надає фізичним особам - платникам податків та інших обов’язкових платежів реєстраційні номери облікових карток і направляє до державної податкової інспекції за місцем проживання фізичної особи або за місцем отримання нею доходів чи за місцезнаходженням об’єкта оподаткування картку з реєстраційним номером облікової картки та веде Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб;*

- вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення податкового законодавства; *

- організовує у межах своїх повноважень роботу щодо забезпечення охорони державної таємниці в органах державної податкової служби.

Державні податкові служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, державні податкові інспекції в містах з районним поділом (крім міст Києва та Севастополя) виконують аналогічні функції, крім функцій, позначених*.

 

- 3 -

Державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані спеціалізовані державні податкові інспекції виконують такі функції:

- здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів;

- забезпечують облік платників податків, інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, платежів, а також здійснюють реєстрацію фізичних осіб - платників податків та інших обов’язкових платежів;

- контролюють своєчасність подання платниками податків бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов’язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших платежів;

- здійснюють у межах своїх повноважень контроль за законністю валютних операцій, додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) у встановленому законом порядку, за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, з наступною передачею матеріалів про виявлені порушення органам, що видають ці документи, за наявністю торгових патентів;

- забезпечують застосування та своєчасне стягнення сум фінансових санкцій, передбачених Податковим кодексом та іншими законодавчими актами України за порушення податкового законодавства, а також стягнення адміністративних штрафів за порушення податкового законодавства, допущені посадовими особами підприємств, установ, організацій та громадянами;

- проводять перевірки фактів приховування і заниження сум податків та зборів (обов'язкових платежів) у порядку, встановленому цим Законом та іншими законами України;

- проводять роботу, пов’язану з виявленням, обліком, оцінкою та реалізацією у встановленому законом порядку, безхазяйного майна, майна, що перейшло за правом успадкування до держави, скарбів і конфіскованого майна;

- надають відповіді на запити платника податків із додержанням вимог, встановлених Податковим кодексом України та іншими законами України;

Податкова міліція відповідно до покладених на неї завдань:

- приймає і реєструє заяви, повідомлення та іншу інформацію про злочини і правопорушення, віднесені до її компетенції, здійснює в установленому порядку їх перевірку і приймає щодо них передбачені законом рішення;

- здійснює відповідно до закону оперативно-розшукову діяльність, досудову підготовку матеріалів за протокольною формою, а також проводить дізнання та досудове (попереднє) слідство в межах своєї компетенції, вживає заходів до відшкодування заподіяних державі збитків;

- виявляє причини і умови, що сприяли вчиненню злочинів та інших правопорушень у сфері оподаткування, вживає заходів до їх усунення;

- забезпечує безпеку діяльності органів державної податкової служби та їх працівників, а також захист працівників від протиправних посягань, пов’язаних з виконанням ними службових обов’язків;

- запобігає, виявляє, припиняє корупційні діяння або інші правопорушення, пов’язані з корупцією, працівників органів державної податкової служби;

- збирає, аналізує, узагальнює інформацію щодо порушень податкового законодавства, прогнозує тенденції розвитку негативних процесів кримінального характеру, пов’язаних з оподаткуванням.

Органи державної податкової служби України координують свою діяльність з фінансовими органами, органами Державного казначейства України, органами служби безпеки, внутрішніх справ, прокуратури, статистики, державною. митною службою, фінансовими інспекціями та іншими контролюючими органами, установами банків, а також з податковими службами інших держав.

Основну податкову роботу з платниками податків здійснюють ДПІ, МДПІ, ОДПІ, які відносяться до базової ланки Державної податкової служби України.

Структура місцевих податкових органів (базових) залежить від кількості платників податків та зборів, які обслуговує на даній території конкретна податкова інспекція. (Додаток 1), наприклад:

Управління податкового контролю включає:

- відділ планування, організації податкового контролю та аналітичної роботи;

- відділ перевірок платників податків;

- ідділ (сектор) перевірок фінансових установ та контролю за операціями усфері ЗЕД;

- Відділ контролю за проведенням готівкових розрахунків;

- Сектор спеціальних перевірок;

- Сектор зустрічних перевірок.

Головним завданням управління є здійснення контролю за дотриманням платниками податків податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів податків, зборів та інших платежів.

Дане управління (відділ) відділ виконує такі основні функції:

1) здійснює на підприємствах, установах і організаціях, незалежно від форм власності, документальні перевірки правильності обчислення і своєчасності сплати до бюджетів податків і інших обов’язкових платежів, внесків до державних цільових фондів, дотримання встановленого порядку розрахунків із споживачами з використанням контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг, лімітів готівки в касах та її використання для розрахунків за товари (роботи, послуги);

2) оформлює акти, довідки, протоколи та інші офіційні документи за наслідками проведених перевірок і готує пропозиції для прийняття відповідних рішень керівництвом ДПІ;

3) здійснює контроль за виконанням прийнятих рішень за наслідками проведених перевірок та усунення платниками податків і платежів виявлених порушень;

4) забезпечує у встановленому порядку кодифікацію законодавчих та нормативно-інструктивних матеріалів.

 


Читайте також:

  1. А/. Верховна Рада України.
  2. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  3. Аварійно-рятувальні служби
  4. Автономна Республіка Крим, регіональні та місцеві органи державної влади.
  5. Адаптація особового складу до служби
  6. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  7. Адвокатура України.
  8. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  9. Адміністративно-правове регулювання проходження державної служби
  10. Адміністрування податків
  11. Адміністрування податків і зборів.
  12. Актуальні проблеми економічної безпеки України.




Переглядів: 471

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Відділ (сектор) взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.