Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Податковий кредит з ПДВ це сума, на яку платник ПДВ має право зменшити податкове зобов’язання звітного періоду.

Право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі у разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв’язку з придбанням та/або ввезенням таких активів в якості внеску до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника по-

датку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та у разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Важливим моментом для правильного формування податкового кре-диту є дата виникнення права платника податку на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту. Такою датою вважається дата тієї події, що відбулася раніше, а саме:

− дата списання коштів з банківського рахунка платника податку в оплату

товарів/послуг;

− дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено пода-

тковою накладною.

В основу визначення дати виникнення права платника податку на від-

несення сум ПДВ до податкового кредиту покладено принцип фактичного

завершення господарської операції постачання товарів/послуг. Для операцій із ввезення на митну територію України товарів та з постачання послуг нере-

зидентом на митній території України датою виникнення права на віднесення

сум податку до податкового кредиту є дата сплати (нарахування) ПДВ за податковими зобов’язаннями.

Датою виникнення права орендаря (лізингоотримувача) на збільшення податкового кредиту для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фак-тичного отримання об’єкта фінансового лізингу таким орендарем.

Датою виникнення права замовника на віднесення сум до податкового

кредиту з договорів (контрактів), визначених довгостроковими відповідно є дата фактичного отримання замовником результатів робіт (оформлених ак-тами виконаних робіт) за такими договорами(контрактами).

Слід зазначити що, починаючи з 1 січня 2013 року, право на відне-сення сум податку до податкового кредиту буде проводитись за фактом виникнення податкового зобов’язання у разі здійснення вищевказаних операцій.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договір-ної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 розділу I Податкового кодексу.

Податковий кредит складається із сум ПДВ, нарахованих (сплачених)

платником податку протягом звітного періоду за основною ставкою або за

нульовою ставкою у зв’язку з: придбанням або виготовленням товарів (у то-му числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в

оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів, у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатко -вуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Отже, основною умовою віднесення сум ПДВ, сплачених (нарахованих) у зв’язку з придбанням товарів, послуг та основних фондів, до податкового кредиту, є їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Причому, право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Якщо платник податку придбає (виготовляє) товари/послуги та необо-

ротні активи, які призначаються для їх використання в операціях, що не є об’єктом оподаткування або звільняються від оподаткування, то суми пода-тку, сплачені (нараховані) у зв’язку з таким придбанням (виготовленням), не відносяться до податкового кредиту зазначеного платника, а включаються до складу витрат звітного періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені пода-тковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами

У випадках коли платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати виписки податкової накладної.

Платники податку, що застосовують касовий метод, мають право на

включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових нак-

ладних, отриманих протягом шестидесяти календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунку платника податку. Для банківських установ, при одержанні ними права власності на заставне майно з метою подальшого продажу, таке право зберігається до моменту продажу такого заставленого майна.

Вищевказані норми спрямовані на покращання умов ведення бізнесу в Україні в частині віднесення сплаченого (нарахованого) ПДВ до податкового кредиту.

В процесі господарської діяльності в платника ПДВ можуть виникати операції, які підлягають оподаткуванню, так і не підлягають оподаткуванню.

Тому, виникає необхідність у пропорційному віднесенні сум податку на зменшення податкового зобов’язання виникає тоді, коли придбані платником податку товари і послуги використовуються в операціях, за якими ПДВ під-лягає віднесенню до податкового кредиту, а також в операціях, за якими ПДВ не може відноситися до податкового кредиту.

Отже,якщо платник податку здійснює протягом податкового (звіт-ного) періоду оподатковувані та неоподатковувані господарські операції,

частка використання сплаченого (нарахованого) ПДВ між такими операціями

визначається як відношення обсягів з постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій протягом попереднього календарного року. Отримана в результаті такого розрахунку величина застосовується протягом поточного календарного року.

Якщо неоподатковувані господарські операції почали здійснюватися лише у звітному періоді поточного року, розрахунок частки використання придбаних товарів/послуг між оподатковуваними та неоподатковуваними операціями проводиться на основі фактичних даних першого звітного (подат-кового) періоду. Такий самий порядок встановлено для новостворених плат-ників ПДВ. Розрахунок подається до органу ДПС разом із податковою декла-рацією звітного (податкового) періоду.

Сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та су-мою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у встановлені строки. При від'ємному значенні суми, вона враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно ), а у разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Якщо у наступному податковому періоді сума має від’ємне значення, то:

а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від’ємного значен-

ня, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів

/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів

/послуг або до Державного бюджету України, а у разі отримання від нере-

зидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов’язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем товарів/послуг.

б) залишок від’ємного значення попередніх податкових періодів після бюд-жетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до по-даткового кредиту наступного податкового періоду.

Ст.200 Податкового кодексу України визначено перелік осіб, які не мають права на отримання бюджетного відшкодування, а саме, особи які:

- були зареєстровані як платники цього податку менше ніж за 12 календар-

них місяців до місяця, за наслідками якого подається заява на бюджетне від-

шкодування (крім нарахування податкового кредиту внаслідок придбання або спорудження (будівництва) основних фондів);

- мали обсяги оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців

менші, ніж заявлена сума бюджетного відшкодування (крім нарахування

податкового кредиту внаслідок придбання або спорудження (будівництва)

основних фондів).

Зазначена заборона на відшкодування ПДВ запроваджена з метою по-

передження неправомірного формування податкового кредиту зазначеною

категорією платників податку, що, в свою чергу, сприяє покращанню адмі-

ністрування та збереженню державного ресурсу на відшкодування ПДВ.

Платник податку, який має право на бюджетне відшкодування та прийняв рішення щодо його повернення, зазначає про таке рішення у податковій де-кларації та у заяві, що подається разом із декларацією до органу податкової служби. При здійсненні операцій з експорту товарів платник ПДВ разом із декларацією зобов'язаний подати оригінали митних декларацій для підтвердження факту таких операцій.

Орган державної податкової служби протягом 30 календарних днів від дня отримання податкової декларації проводить камеральну перевірку щодо достовірності заявлених до бюджетного відшкодування сум ПДВ, і при невстановленні порушень у п'ятиденний строк після закінчення перевірки, подає органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Після отримання позитивного висновку органу ДПС орган Дер-жавного казначейства протягом п’яти операційних днів перераховує суму належного бюджетного відшкодування на поточний банківський рахунок платника ПДВ.

Якщо за результатами камеральної або позапланової виїзної перевірки орган ДПС виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації платника ПДВ, то орган ДПС:

– у разі заниження заявленої платником суми бюджетного відшкодування

порівняно із сумою, визначеною органом ДПС за результатами перевірок,

надсилає платнику ПДВ податкове повідомлення. У такому випадку вважа- ється, що платник ПДВ добровільно відмовляється від отримання встанов-леної суми заниження та враховує її у зменшення податкових зобов’язань у наступних податкових періодах;

– у разі перевищення суми бюджетного відшкодування над сумою, визна-ченою органом ДПС за результатами перевірок, надсилає платнику ПДВ

податкове повідомлення. У повідомленні зазначаються сума такого пере-вищення та підстави для її вирахування.

Джерелом сплати бюджетного відшкодування (у тому числі заборго-ваності бюджету) є доходи Державного бюджету України. Заборонено обумовлювати або обмежувати виплату бюджетного відшкодування наяв-ністю або відсутністю доходів, отриманих від цього податку в окремих регіонах України.

Платники ПДВ, які одночасно відповідають критеріям встановлених ст. 200, пунк. 200.19 Податкового кодексу мають право на автоматичне бюд-жетне відшкодування податку, зокрема:

1. Не перебувають у судових процедурах банкрутства відповідно до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”;

2. Юридичні особи та фізичні особи – підприємці включені до Єдиного дер-жавного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців і до цього реєстру стосовно них не внесено записів про:

а) відсутність підтвердження відомостей;

б) відсутність за місцезнаходженням (місцем проживання);

в) прийняття рішень про виділ, припинення юридичної особи, підприємниць-кої діяльності фізичної особи – підприємця;

г) визнання повністю або частково недійсними установчих документів чи змін до установчих документів юридичної особи;

д) припинення державної реєстрації юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця та стосовно таких осіб відсутні рішення або відомості, на підставі яких проводиться державна реєстрація припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця;

3. Здійснюють операції, до яких застосовується нульова ставка (питома вага яких протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових пері-одів (місяців) сукупно становить не менше 50 відсотків загального обсягу поставок (для платників податку з квартальним звітним періодом – протягом попередніх чотирьох послідовних звітних періодів));

4.Загальна сума розбіжностей між податковим кредитом, сформованим плат-ником податку по придбаних товарах/послугах та податковими зобов’язан-нями його контрагентів, в частині постачання таких товарів/послуг, за дани-ми податкових накладних, не перевищує 10 відсотків від заявленої платником податків суми бюджетного відшкодування;

5. У яких середня заробітна плата не менш ніж у два з половиною рази пере-вищує мінімальний встановлений законодавством рівень у кожному з оста-нніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів);

6. Мають один з наступних критеріїв:

а) або чисельність працівників, які перебувають у трудових відносинах з такими платниками податку, перевищує 20 осіб у кожному з останніх чоти-рьох звітних податкових періодів (кварталів);

б) або має основні фонди для ведення задекларованої діяльності, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку пере-вищує суму податку, заявлену до відшкодування за попередні дванадцять календарних місяців;

в) або рівень визначення податкового зобов’язання з податку на прибуток до сплати до бюджету (відношення сплаченого податку до обсягів отриманих доходів) є вищим від середнього по галузі у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів);

7. Не мають податкового боргу.

Визначення відповідності платника податку зазначеним критеріям проводиться в автоматизованому режимі протягом п’ятнадцяти календарних днів після граничного терміну подачі звітності. При невідповідності за вис-новком органу державної податкової служби платника податку визначеним критеріям та відсутності у такого платника права на автоматичне бюджетне

відшкодування податку орган державної податкової служби зобов’язаний

протягом сімнадцяти календарних днів після граничного терміну подачі звіт-ності повідомити платника податку про відповідне рішення та надати деталь-ні пояснення і розрахунки за критеріями, значення яких не дотримано.

Якщо орган державної податкової служби у встановлений термін не

надіслав платнику податку зазначеного повідомлення, вважається, що такий платник відповідає критеріям для одержання права на автоматичне бюджет-не відшкодування податку.

Автоматичне бюджетне відшкодування здійснюється за результатами камеральної перевірки, яка проводиться протягом 20 календарних днів, на-тупних за граничним терміном отримання податкової декларації.

Необхідно зазаначити, що починаючи з 1 січня 2014 року камеральна перевірка податкової звітності платників податку, які матимуть позитивну податкову історію, буде проводитись протягом 5 календарних днів від дня подання податкової декларації. Платники податку, які протягом попередніх 36 послідовних місяців відповідають критеріям, які затверджуються Кабінетом Міністрів України, вважатимуться такими, що мають позитивну податкову історію.

Суми податку, не відшкодовані платникам своєчасно вважаються за-боргованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Отже, нарахування суми ПДВ, що підлягає перерахуванню до Держав-ного бюджету, та відшкодування з бюджету сплаченого податку є централь-ною складовою адміністрування цього податку. Несвоєчасне або не в овному обсязі відшкодування ПДВ вимиває обігові кошти платників податку і необ-ґрунтовано підвищує рівень податкового навантаження наплатників, що не-гативно може впливати на результати фінансово-господарської діяльності платника.

 

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. III. ГРАЖДАНСКОЕ ПРАВО
  4. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  5. IV. Оцінка вигідності залучення короткотермінових кредитів
  6. V. Класифікація і внесення поправок
  7. VI. УГОЛОВНОЕ ПРАВО И УГОЛОВНЫЙ ПРОЦЕСС
  8. XII. Право на першочергове зарахування
  9. XIX. ОСОБЕННОСТИ ПРАВОВОГО РЕЖИМА ПРИРОДНЫХ РЕСУРСОВ
  10. А) Філософія православ'я
  11. А. Правобережну Україну.
  12. А/. Право власності.




Переглядів: 2326

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Звітність платників ПДВ та контроль органів державної податкової служби.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.