Конкурентоспроможність продукції: чинники забезпечення та методика оцінки її рівня.
У тісному взаємозв’язку з якістю продукції перебуває її конкурентоспроможність (рис. 12.4).
Рис. 12.4. Поняття конкурентоспроможності
На рис. 12.5 представлені чинники забезпечення конкурентоспроможності продукції, на рис. 12.6 наведена методика оцінки рівня конкурентоспроможності товару.
Рис. 12.5. Чинники забезпечення конкурентоспроможності продукції
Рис. 12.6. Методика оцінки рівня конкурентоспроможності товару
Розрахунок нормативних параметрів для оцінки конкурентоспроможності забезпечується за допомогою альтернативного методу, і застосовуваний показник має лише два значення:
1 – якщо товар відповідає нормі;
0 – якщо товар не відповідає нормі.
Визначення групового показника, що характеризує відповідність ринковим потребам технічних параметрів (ІТП) здійснюється за формулою:
(12.1)
де, Рі – одиничний показник і-го технічного параметра;
Qi – вага і-го параметра в загальній їх сукупності;
n – кількість параметрів, що підлягають оцінюванню.
Аналогічні розрахунки здійснюються щодо товару-конкурента (товару-еталону) і порівняння двох групових показників дозволяє визначити рівень конкурентоспроможності аналізованого товару за технічними параметрами.
(12.2)
де, КТП – показник конкурентоспроможності товару за технічними параметрами;
ІТП1, ІТП2 – відповідні групові показники технічних параметрів порівнюваних товарів.
Груповий показник конкурентоспроможності за економічними параметрами (Іеп) обчислюється за формулою:
(12.3)
де, Zi – одиничний показник і-го економічного параметра.
Співвідношення групових економічних показників аналізованого товару і товару-еталона визначається за формулою:
(12.4)
де, Кеп – показник конкурентоспроможності товару за економічними параметрами;
Іеп1, Іеп2 – відповідні групові показники економічних параметрів порівнюваних товарів.
Інтегральний показник конкурентоспроможності товару (Ікс) обчислюється:
(12.5)
Якщо ІКС > 1, то виріб, що аналізується, має конкурентні переваги щодо товару-еталона. Якщо ІКС < 1, то виріб «програватиме» товару-конкуренту.