Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціально-економічний зміст видатків бюджетів

Державні видатки – це грошові відносини, які складаються між державою і фізичними та юридичними особами в процесі розподілу і споживання частини вартості сукупного суспільного продукту, використання фондів фінансових ресурсів.

Держава здійснює ряд функцій: політичні, економічні, соціальні. Для цього необхідні фінансові ресурси. Тому, держава акумулює, а далі перерозподіляє (витрачає) значну частину вартості сукупного суспільного продукту.

Видатки, які здійснює держава, повинні задовольнити найбільш важливі суспільні потреби:

- в розвитку економіки;

- в соціальній сфері, які визначають матеріальний і культурний рівень життя народу.

Різноманітність конкретних видів видатків обумовлена цілим рядом факторів:

- природою і функціями держави;

- рівнем соціально-економічного розвитку держави;

- розгалуженням зв’язків бюджету з народним господарством, адміністративно-територіальною побудовою держави;

- формами надання коштів і т.д.

Поєднання цих факторів породжує систему видатків державного бюджету України. Однак соціально-економічний розвиток України останніми роками кардинально змінив як систему, так і структуру та класифікацію видатків. Командно-адміністративні методи господарювання засвідчили, що бюджет був дуже перевантажений видатками, які пов’язані з економічною функцією держави. Левова частка бюджетних коштів (майже 65-70 відсотків) спрямовувалась у галузі матеріального виробництва. Соціальна функція бюджету, що поширена в розвинених країнах, і яка зорієнтована безпосередньо на забезпечення благ людини, не має свого фінансового забезпечення. Тому з реформою системи господарювання в Україні акценти в розподілі бюджетних коштів повинні зміститись, насамперед, у бік посилення соціальної функції держави і зміни напрямку та змісту економічної функції.

У зв’язку з переходом економіки України на ринкові умови господарювання у бюджеті держави з’явились нові напрямки спрямування бюджетних коштів, яких не було за умов командно-адміністративної системи. Так, низку видатків перекладено на позабюджетні, соціальні та економічні фонди у Державному бюджеті України та місцевих бюджетах. Знайшли також відображення нові напрямки витрачання бюджетних коштів, а саме – соціальний захист населення, надання бюджетних позик, зовнішньополітична і зовнішньоекономічна діяльність, національна оборона, обслуговування державного зовнішнього боргу, національна космічна програма, тощо.

Широке коло державних завдань зумовлює різноманітність напрямів витрачання коштів, які зосереджені в централізованому фонді грошових коштів держави.

Згідно з Бюджетним кодексом України виділяють:

- видатки бюджету;

- витрати бюджету.

Видатки бюджету – кошти, що спрямовуються на здійснення програм і заходів, передбачених відповідним бюджетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум.

Витрати бюджету – видатки бюджету та кошти на погашення основної суми боргу.

Щоб з’ясувати значення і роль видатків, їх класифікують за певними ознаками:

а) за економічними ознаками (за роллю у відтворенні виробництва);

б) за суспільним призначенням;

в) за галузями економіки і соціальної сфери;

г) за цільовим призначенням;

д) за рівнями бюджетної системи;

е) за формами бюджетного фінансування.

За економічними ознакамиз точки зору впливу державних видатків на рух сукупного продукту і процес розширеного відтворення вони поділяються на:

- поточні видатки;

- капітальні видатки.

Поточні видатки пов’язані з наданням державних коштів юридичним і фізичним особам на їх утримання і покриття поточних потреб.

Ці витрати включають видатки на фінансування мережі підприємств, установ та організацій, купівлю товарів та надання послуг цивільного і військового характеру, поточні видатки, фінансування заходів соціального захисту населення.

Капітальні видатки – це видатки на створення нових та розширення діяльності діючих підприємств, установ, організацій.

Відповідно до такого розподілу видатків може формуватися поточний бюджет і бюджет розвитку місцевих бюджетів. Поточний складається з бюджету для виконання делегованих повноважень. Бюджет розвитку спрямовується на фінансування інвестиційної та іншої діяльності для розширеного відтворення.

За суспільним призначеннямвидатки відображають функції держави:

- економічну – видатки на економічну діяльність держави і науку;

- соціальну – видатки на соціальний захист і соціально-культурну сферу;

- оборонну – видатки на оборону;

- управлінську – видатки на утримання органів державної влади і управління, правоохоронні органи, судову владу і прокуратуру, митну і податкову служби, зовнішньополітичну і зовнішньоекономічну діяльність.

У видатках бюджету також виокремлені видатки на обслуговування внутрішнього і зовнішнього державного боргу.

За галузями економіки і соціальної сферивидатки бюджету розподіляються відповідно до різних галузей: промисловість, будівництво, транспорт, сільське господарство, освіта, охорона здоров’я та ін.

За цільовим призначеннямвиокремлюють видатки на: капітальне будівництво, капітальний ремонт, оплату праці, комунальних послуг та інші витрати.

За рівнем бюджетної системирозрізняють видатки Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

За формами бюджетного фінансування існують такі видатки:

проектне фінансування – фінансування з бюджету інвестиційних проектів;

бюджетні кредити - надання фінансової допомоги з бюджету суб’єктам підприємницької діяльності на поворотній основі;

кошторисне фінансування – виділення бюджетних асигнувань на підставі кошторису;

бюджетні трансферти – державні субсидії, субвенції, дотації.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. IV. Зміст навчання
  4. IV. Зміст навчання
  5. IV. Зміст навчання
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 1669

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 8. Система видатків бюджетів | Склад і структура видатків Державного бюджету України

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.