Фінансовим результатом господарської діяльності підприємства може бути прибуток чи збиток.
Аналіз фінансових результатів діяльності дозволяє визначити найбільш раціональні шляхи використання ресурсів і сформувати оптимальну структуру засобів підприємства. Такий аналіз може виступати інструментом прогнозування окремих показників діяльності підприємства.
Особливо актуальним є проведення такого аналізу в умовах ринкової економіки, адже результати проведеного аналізу сприяють найбільш обґрунтованому вибору об’єктів можливих інвестицій.
Потрібно враховувати, що в реальній практичній дійсності підприємство може отримувати негативний фінансовий результат у формі збитку.
Збиток – це певні втрати, шкоди, упущені вигоди підприємства у вигляді перевищення суми витрат, здійснених для отримання доходів, над сумою цих доходів.
Причини появи збитку:
- підприємство не враховує або ігнорує об'єктивні закони ринкової економіки;
- порушення прав господарюючого суб'єкта;
- недоліки господарської діяльності;
- форс-мажорні обставини (стихійні лиха та ін.).
Основні рекомендації щодо недопущення збитків:
- формування цінової політики адекватної ринковій кон’юктурі;
- дотримання платіжної дисципліни;
- впровадження новітніх технологій або реорганізація технологічного процесу на випуск нової продукції і т.д.
Інформаційна база для аналізу фінансових результатів:
1. Первинні документи (накладні, рахунки, товарно-транспортні накладні, розрахунки та довідки бухгалтерії та ін.);
2. Дані рах. 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки), рахунки класів: 7 «Доходи і результати діяльності», 8 «Витрати за елементами» та 9 «Витрати діяльності»;
3. Фінансова звітність:(ф № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)», ф № 2 «Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)», ф. № 3 «Звіт про рух грошових коштів», ф. № 4 «Звіт про власний капітал», ф. № 5 «Примітки до річної фінансової звітності»;
4. Податкова звітність (Податкова декларація з податку на прибуток);
5. Статистична звітність (ф. 1-підприємництво «Структурне обстеження підприємства» та ін.);
6. Інші джерела (бізнес – план, фінансовий план, управлінська (внутрішня) звітність, матеріали аудиторських перевірок та ін.).