Методи калькулювання виробничої собівартості продукції підприємства
Методи визначення виробничої собівартості продукції умовно можна поділити на такі види:
1. Кошторисний метод передбачає, що до суми кошторису додають інші витрати, що відносяться до собівартості. Виробнича собівартість продукції визначається у такій послідовності:
· із кошторису вираховуються витрати, які не є виробничими і у виробничій собівартості продукції не враховуються (адміністративні, витрати на збут тощо);
· вираховується приріст, додається зменшення залишків майбутніх періодів;
· додається приріст, вираховується зменшення залишків майбутніх платежів (відпускних, винагород за стаж праці, витрати на підготовчі роботи перед початком сезону тощо);
· вираховується приріст, додається зменшення залишків незавершеного виробництва.
Отримана сума дорівнюватиме виробничій собівартості продукції.
2. Метод підсумування попередньо визначеної собівартості окремих виробів:
, (6.1)
де – загальна собівартість товарної продукції; – кількість найменувань продукції; – собівартість одиниці продукції; – загальний обсяг виробництва продукції і-го виду.
3. Пофакторний метод враховує, що собівартість продукції визначають з урахуванням впливу різноманітних чинників на її формування:
, (6.2)
де – собівартість планового обсягу товарної продукції за рівнем витрат базового (минулого) періоду, m – кількість чинників, які впливають на собівартість продукції в плановому періоді; – зміна собівартості під впливом різноманітних чинників.