Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Показники рентабельності підприємства та методи їх розрахунку, оцінювання фінансово-економічного стану підприємства

Оцінювання фінансово-економічного стану підприємства здійснюється за двома напрямками:

· оцінювання прибутковості та активності (рентабельності);

· оцінювання фінансової стійкості та платоспроможності підприємства.

Прибутковість підприємства оцінюється величиною рентабельності та величиною прибутку підприємства. Якщо прибуток – це абсолютний показник, то рентабельність – це відносний показник прибутковості, що засвідчує ефективність господарської та фінансової діяльності підприємства.

Залежно від мети аналізу діяльності підприємства розрізняють:

загальний рівень рентабельності підприємства:

, (10.6)

де – балансовий прибуток; – загальна виробнича собівартість;

рентабельність виробничих фондів:

, (10.7)

де – вартість основних виробничих фондів;

рентабельність сукупних активів:

, (10.8)

де – середня сума активів балансу;

рентабельність власного (акціонерного) капіталу:

, (10.9)

де – чистий прибуток; – сума власного капіталу;

рентабельність продукції:

, (10.10)

де – повна собівартість реалізованої продукції;

рентабельність певного виробу:

, (10.11)

де та – відповідно ціна та собівартість одиниці товару.

 

Ліквідність та платоспроможність підприємства розраховуються за даними балансу і відображують відповідні характе­ристики у певний момент часу. Залежно від часового інтервалу, протягом якого перевіряється спроможність підприємства виконувати свої зобов'язання перед кредиторами, для оцінювання ви­користовують ту чи іншу характеристику: на найбільш короткостроковому періоді – платоспроможність, більш тривалому – ліквідність.

Ліквідність визначають як спроможність окремих майнових цінностей швидко перетворюватися в грошові кошти без втрати своєї поточної вартості в умовах кон’юнктури ринку, що склалася. Рівень ліквідності визначається тривалістю часу, протягом якого ці перетворення можуть відбутися. Абсолютну ліквідність мають грошові кошти.

Ліквідність підприємства частіше всього трактують як його спромож­ність перетворювати свої активи в гроші для здійснення необхідних поточних платежів, своєчасного погашення своїх боргових зобов'язань. Ліквідність підприємства визначається наявністю у нього ліквідних активів, до яких належать грошові кошти в касі, кошти на поточних та інших рахунках в банках, еквіваленти грошових коштів та інші елементи оборотних активів, які легко реалізуються без втрати своєї реальної рин­кової вартості.

Платоспроможність підприємства – це його спроможність своє­часно і повністю розрахуватися за своїми зобов'язаннями, що випливають з торговельних, кредитних та інших операцій грошового характеру. Фінансовий стан підприємства, за якого воно не спроможне своєчасно виконувати свої грошові зобов'язання перед кредиторами, в тому числі й із заробітної плати, характеризується його неплатоспроможністю. Остання виникає внаслідок різних обставин, пов'язаних з фінансово-господарською діяльністю, і супроводжується нестачею власних оборот­них коштів. Тривала неплатоспроможність може призвести до бан­крутства підприємства.

Ліквідність і платоспроможність, як економічні категорії, не є тотожними, але на практиці вони тісно пов'язані між собою. Ліквідність – необхідна і обов'язкова умова платоспроможності. Від рівня ліквідності балансу підприємства, тобто від рівня покриття боргових зобов'язань активами, термін перетворення яких у грошові кошти відповідає терміну погашення платіжних зобов'язань, залежить платоспроможність підприємства. Ліквідність характеризує як поточний стан розрахунків підприємства за своїми зобов'язаннями, так і можливість їх здійснення в перспективі. Водночас підприємство може бути платоспроможним на звітну дату, але мати несприятливі перспективи в цьому плані на майбутнє. Для забезпе­чення високого рівня поточної платоспроможності підприємство повинно підтримувати певне співвідношення між перетворенням (конвертацією) оборотних активів у грошові кошти і термінами погашення поточних зобов'язань.

Фінансова стійкість підприємства. Забезпеченість запасів підприємства стійкими джерелами їх формування, гарантована платоспроможність, незалежність від випадковостей ринкової кон’юнктури і поведінки партнерів.

Фінансово стійким вважають підприємство доходи якого стабільно перевищують витрати, у якого забезпечується відповідність вартості запасів і величини власних та позикових джерел їх формування, яке має можливість вільно маневрувати грошовими коштами з метою їх ефективного використання, не допускає невиправ­дано високої дебіторської та кредиторської заборгованості, має опти­мальну структуру джерел фінансування (капіталу) і своєчасно розрахову­ється за своїми зобов'язаннями. Основою фінансової стійкості є раціо­нальна організація і використання оборотних коштів підприємства.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  7. IV група- показники надійності підприємства
  8. IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ
  9. IV. Загальна схема поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів
  10. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  11. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  12. IV. Электронное учебно-методическое обеспечение дисциплины.




Переглядів: 442

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Звітність підприємства | Тема 11

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.