Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Заняття 3.3 Видатні вчені України

 

1. Read and learn the following words and word-combinations:

humanity людство
to produce a great impact on справляти великий вплив на
solution of geochemical problems розв’язання геохімічний проблем
biosphere біосфера
to contribute робити внесок
to take pride in гордитися
ambassador посол
to apply застосовувати, вживати
electro-welding електрозварювання
pathophysiologist патолог-фізіолог
tissue тканина
scholar філолог

 

2. Read and translate the following text:

In the history of humanity there have always been people whose actions and ideas produced a great impact on the lives of other people. They have made a great contribution to our country. For this reason they are called outstanding. There are a lot of outstanding people famous for their contribution to our science. They are scientists, experienced and skilled workers of medicine and education.

Volodymyr Vernadsky, for instance, was the first president of the Ukrainian Academy of Sciences. He was born in 1863. Volodymyr Vernadsky was the first in our country to introduce the spectral method for the solution of geochemical problems. He was the founder of the modern doctrine on the biosphere. His findings greatly contributed to the world science.

Evhen Paton was another great scientist whom we take pride in. He was born in 1870 in the family of a Russian ambassador and received his education abroad. In 1904 Paton moved to Kyiv to work and teach at the Kyiv Politechnical Institute. He was a professor and a head of the chair for nearly thirty years at the Institute. Yevhen Paton was the first to apply electro-welding in bridge-construction. A welded bridge was built across the Dnieper in Kyiv. It is now known as the Paton Bridge. In 1930 Paton organized the Research Institute of Electro-welding at the Academy of Sciences.

Oleksandr Bohomolets, born 24 May 1881 in Kyiv, died 19 July 1946 in Kyiv. Prominent pathophysiologist and scientific administrator, full member of the Academy of Sciences of the USSR. Bohomolets was the founder of a large school of pathophysiologists. He discovered an effective method of changing the condition of connective tissue by means of a stimulant discovered by him which gained him worldwide fame. Bohomolets wrote many works in biology, physiology, and pathology.

Oleksandr Potebnia, born 22 September 1835 on his family’s khutir near Havrylivka, Poltava gubernia, died 11 December 1891 in Kharkiv. Linguist, folklorist, and literary scholar. Potebnia was far ahead of his contemporaries. In 1945 Institute of Linguistics of Academy of Science was named after Potebnia.

Yuri Kotermak was a prominent philosopher, astronomer and doctor. He studied at a Universities of Krakiv and Bologna. From 1481 to 1484 he was the rector of the Bologna University and in 1488 he worked as a professor of the Medical Department at the Krakiv University.

 

3. Match the names of the scientists in A with branches of science in B:

 

  A Yuri Kotermak 4 3 biology   B
Oleksandr Bohomolets 4 3 geochemistry
Volodymyr Vernadsky 4 3 astronomy
Oleksandr Potebnia 4 3 welding technology
Yevhen Paton 4 3 linguistics

 


Читайте також:

  1. Http://www.minjust.gov.ua Міністерство юстиції України
  2. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  3. III. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  4. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  5. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  6. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  7. IV. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XVI-XVIII ст.
  8. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  9. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  10. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  11. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ
  12. IV. Підсумок ЗАНЯТТЯ




Переглядів: 621

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Зняття 3.2 Досягнення та здобутки видатних українців | Which of the following statements are true and which are false? Correct the false sentences.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.