Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






ДЖЕРЕЛА

МЕТА

ДЖЕРЕЛА

МЕТА

ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА № 9

ТЕМА: «І V Універсал Центральної Ради»

Ознайомити студентів з основними положеннями IV Універсалу; розвивати вміння аналізувати історичні джерела правового характеру й використовувати здобуту інформацію для характеристики діяльності державних органів.

ХІД РОБОТИ

Згідно з попередніми описами.

З «IV Універсалу Української Центральної Ради» (9(22) січня 1918р.)

«...Але в тяжку годину відродилась воля України. Чотири роки лютої війни знесилилинаш край і людність. Фабрики товарів не виробляють. Заводи спиняються. Залізницірозхитані. Гроші в ціні падають. Хліба зменшується. Насуває голод, По краю розплодилисьюрби грабіжників і злодіїв.

Через усе це не могли відбутисявибори в Українські Установчі збори в приписаний нашимпопереднім універсалом час. Ці Збори, призначені на нинішній день, незмогли зібратись.

А тим часом петроградське правительство народних комісарів, щоб привернути під свою владу вільну Українську Республіку, оповістило війну Україні і насилає на наші землісвоє військо...

...Ми, Українська ЦентральнаРада, сповіщаємо всіх громадян України:

Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від пікою не залежною, вільною, суверенною державою українського народу.

Власті, в ній буде належати тільки народові України,іменем якого,поки зберуться Українські Установчі збори, будемо правити ми, Українська Центральна Рада, представництво робочого народу, селян, робітників і солдатів, та наш виконуючий орган, який однині матименазву Ради Народних Міністрів.

Незмірно тяжка війна, розпочата буржуазними правительствами, тяжко мучила наш народ, знищиланаш край, розбила господарство.Тепер тому мусить бути кінець!

В справі земельній комісія, вибрана на останнійсесії нашій, вже зробилазакон про передачу землі трудовому народові без викупу, прийнявши за основу скасування власності і соціалізацію землі згідно з нашою постановою на сьомій сесії.

...В самостійнійУкраїнській Народній Республіцінації користуватимутьсяправом національно-персональної автономії...»

Завдання А.Виявіть центральну тезу IV Універсалу, а також причини його проголошення. Свої думки обґрунтуйте.

Завдання Б. Проаналізуйтедокумент за таким планом:

1. Причини проголошення універсалу.

2. Основна ідея його.

3. Перші заходи самостійної держави,

4. Історичне значення Універсалу,

Завдання В. Уважно прочитайте документ і визначить його основну ідею. Виявіть причини проголошення Універсалу.

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ

У зв'язку з тим, що знаведених для студентів робіт шість присвячені аналізові подібних джерел,до того ж близьких змістом, викладач повинен спланувати діяльність студентів так,щоб кожен з них мав можливість набути певного досвіду роботи заналізу правових документів.

ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА10

ТЕМА: «Гетьманат Павла Скоропадського»

Дати студентам уявлення про постать гетьманаПавла Скоропадського, основні напрямки його політики та роль у творенні української державності; розвивати вміння працювати з різноманітними джерелами, зіставляти й критично аналізувати інформацію.

ХІД РОБОТИ

Згідно з попередніми описами.

З «Грамоти до всього українського народу» (29 квітня 79/8 р.)

«...Цієюграмотою я оголошую себе Гетьманом всієїУкраїни.

Управління Україною буде проводитися через посередництвопризначеного мною Кабінету Міністрів...

Центральна і Мала Рада, а також всі земельнікомітети знинішнього дня розпускаються. Всі міністри і товаришізвільняються...

Права приватної власності — як фундамент культури і цивілізації відбудовуються в повній мірі і всі розпорядження бувалого Українського Уряду, арівно Тимчасового уряду російського відміняються і скасовуються. Відбудовується повна свобода по дробленню купчих по купівлі-продажу землі

Поруч з цим будуть прийняті міри по відчуженню земель по дійсній їх вартості від великих власників, для наділення земельними ділянками малоземельних хліборобів».

Із «Законів про тимчасовий державний устрій України» (29 квітня 1918 р.)

Про гетьманську владу

«1. Влада управління належить виключно до Гетьмана України в межах всієї Української Держави.

2. Гетьман стверджує закони, і без його санкції ніякий закон не може мати сили...

Про віру

9. Первенствуюча в Українській Державі є віра християнська, православна...

Права і обов'язки українських козаків і громадян

...12. Захист Вітчизни є святий обов'язок кожного козака і громадянина Української Держави...

19. Власність є неторкана. Примусове відчуження нерухомого майна, коли це необхідно для якої-небудь державної чи громадської користі, можливо не інакше, як за відповідну платню».

Із «Споминів» Павла Скоропадського

«Я думав про організацію такої партії, яка в основу своєї діяльності поклала б:

1. Компроміс в соціальних питаннях.

2. Демократизацію державного устрою в розумінні притягнення до участі в правлінні державою нових, що вийшли з народу, сил, але в межах, нешкідливих для розвитку самої держави.

3. 3. Українізацію зросійщених культурних верств, яка була б можлива тільки шляхом повільного втягнення їх в державну і культурну роботу, уникаючи всяких ексцесів шовінізму».

«Мої вороги все обвинувачують мене в безмежному честолюбстві, якого ради тільки ніби й пішов я на Гетьманство. Кажуть, що я керувався не ідейними мотивами — принести користь своєму народові і своїй Батьківщині, а жадобою почоту, слави... Слава Богу, що других обвинувачень навіть вороги не вигадали. Я люблю людей честолюбних, бо вони вміють бажати і осягати своєї мети. Може, це й одна із наших хиб, що у нас замало людей з великим честолюбством. Зрештою; яке нам діло до того, яке особисте почуття дає людині імпульс, аби вона робила добре діло».

«Я томився через те, що нічого не робив, обурювався неробством других. Бачив навкруги повну розгубленість або якийсь зовсім безпідставний оптимізм: ось, мовляв, німці прийшли, налагодять порядок і все буде добре. Обурювався тим, що Україна все більше і більше наближа­лася до становища колонії, і то, головним чином, через невміння самого її населення собі самому дати раду. Я не уявляв собі добре психології наших власницьких класів, як великих, так і дрібніших. Я думав, що треба тільки енергійно взятися за справу і все це з'єднається в одну організовану силу, до голосу якої будуть прислухатися і німці, і всі соціалістичні партії. В національному питанні вважав потрібним найсильніше підтримувати українські національні змагання, але не культивувати в українцях особливої ненависті до Росії, не накидати силоміць української культури, знаючи, що для розвою всякої культури далеко більш корисний її повільний органічний зріст, ніж поверхове і примусове прищеплювання. Засвоєння українцями шовіністично-націоналістичних тенденцій я вважав з державного боку шкідливим, бажаючи натомість розвитку територіально-державницького патріотизму. При умові підпорядкування українського націоналізму територіально-державним інтересам, я готовий був всіма силами підтримувати національний рух і тому старався надати національного українського характеру організації власницьких елементів».

«Але тим, що звуть себе українцями, мені хочеться поки що сказати лише одне: пам'ятайте, що коли б не було мого виступу, німці, кілька тижнів пізніше, завели б на Україні звичайне генерал-губернаторство. Воно було б оперте на загальних основах окупації і нічого спільного з українством, розуміється, не мало б. Тим самим не було б Української держави, яка реально появилась на світовій арені хоч в цьому короткому періоді Гетьманства. А це значить, що ідея української державності в очах чужих і своїх здавалась би й досі нездійснимою утопією. Від часів Гетьманства 1918 року державністьукраїнська стала фактом,з яким світ уже рахування і буде рахуватись. Тепер тільки від нас самих, українців, залежать докази, що факт цей здатний до життя».

Зі спогадів Дмитра Дорошенка (міністра закордонних справ гетьманського уряду) ї приводу заяви Гетьмана про федерацію з Росією (1923—1924рр.)

«Акт 14 падолиста виник як результат трагічних обставин у половині падолиста 1918 року Й мав на меті рятувати - в буквальному цьогослова розумінні - од руїни й загибелі Українську Землю, був вимушений постановою Антанти й по суті носивчисто декларативнийхарактер. Самгетьман у своїх записках пояснює, що, видаючи свою грамотупро федерацію, він хотів зберегти Україну вгрізний момент, коли вона опинилася безборонна, між двома вогнями, загорожена внутрі громадянською війною, позбавлена відпорної сили і консолідованостї…

...Разом із тимгетьмансподівався, то, декларуючи федеративний союз а Росією, він забезпечить Україну в майбутньому від помсти росіян...

Тай фактичносамостійність України зберігалася й надалі: зберігався гетьманськийуряд. Рада міністрів,своя окрема армія і цілий окремий державний апарат.

...В тімдержавнім союзі України з Росією, який заповідався грамотою про федерацію, Україні силоюфактів припадали грати перту роль, бо вона вже існувала як держава, а Росію ще треба було відбудувати. Такі міркування, як признаєгетьман,лежали в основі його грамоти з 14 падолиста, а над усім панувала одна думка: зберегти фізично Україну й український народ в тяжкий переходовий момент серед потужних її ворогів».

Завдання А.Проаналізуйте запропоновані джерела й складіть характеристику гетьмана II.Скоропадського як політичного діяча. Зробіть загальний висновок про цю історичну постать. Хай у цьому вам допоможуть висловлювання про П.Скоропадського політичних діячів та .істориків. Володимир Винниченко: «Генерал ; Павло Скоропадський є насильник і узурпатор влади», — «безвольний», «слинявий руський генерал». Євген Чикаленко (громадський діяч, співзасновник Товариства українських поступовців): «Німці, очевидно, вважають гетьманство Скоропадського за перехідний ступінь до якогось Гогенцоллерна і, мабуть, це буде найкращий вихід, бо свої не зможуть збудувати держави; безпремінно для цього треба «варяга» Едвард Карр: «Це був відверто реакційний режим, який мало що давав українським націоналістам і нічого не давав прибічникам соціальних реформ». В’ячеслав Липинський (посол уряду П. Скоропадського у Відні, ідеолог гетьманців-державників): «Гетьманщина мала ширше значення. Воно полягало в ознайомленні і навіть залученні на підтримку ідеї української державності деяких представників значно русифікованої соціально-економічної верхівки України. А це, в свою чергу, сприяло розширенню соціальної бази цієї ідеї поза вузький прошарок, надійніший, продуктивніший клас «хліборобів», тобто заможних селян і володарів маєтків». Ісидор Нагаєвський. «Сам гетьман Павло був скромний і до людей прихильний, але у важких моментах бракувало йому рішучості та послідовності».

Завдання Б.Проаналізуйте документи за такимпланом:

1.Головнамета правління П. Скоропадського.

2. Погляди П.Скоропадського на статус України.

3. Соціальна база Гетьманату.

4. Земельне питання.

5. Робітниче питання.

6. Значення правління П.Скоропадського.

Завдання В. Ознайомтеся з документами й дайте відповіді на запитання:

1. Якою бачив П.Скоропадський Україну в майбутньому?

2. Що пін пропонував для цього зробиш (зверніть увагу на земельне і робітниче питання)?

3. Знайдіть позитивне і негативне в правлінні гетьмана.

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ

Зважаючи на те, що джерела не охоплюють усього періоду Гетьманату, найкраще проводити цю роботу наприкінці вивчення теми «Українська держава Павла Скоропадського, коли студенти матимуть достатнійдля висновківматеріал. Можна запропонувати вчителеві провести роботу в два етапи: на першому вивчаються фрагменти правових документів П.Скоропадського, на другому — його «Споминів». Потім робляться загальні висновки про особу гетьмана.

Щодо форми проведення роботи, то можливі різні варіанти, описані в методичних порадах до попередніх робіт.


Читайте також:

  1. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  2. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  3. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  4. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  5. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  6. Антропогенне забруднення природного середовища. Джерела забруднень
  7. Антропологічні джерела
  8. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  9. Безперебійні джерела живлення
  10. Бюджетний дефіцит та джерела його фінансування.
  11. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  12. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття




Переглядів: 356

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ДЖЕРЕЛА | ДЖЕРЕЛА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.055 сек.