Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Структура адміністративного процесу

Видиадміністративних проваджень. Адміністративний процес ста­новить системне утворення зі складною і не до кінця дослідженою струк­турою. Первинним компонентом структури адміністративного процесу виступає окремо взяте адміністративне провадження. Адміністративний процес і адміністративне провадження співвідносяться між собою як за­гальне і часткове, як ціле та частина цілого. Між адміністративним про­цесом (цілим) і будь-яким з адміністративних проваджень (частиною цього цілого) існують нерозривні взаємозумовлюючі та системоутворюю­чі зв'язки і відносини.

Під адміністративним провадженням розуміють адміністративно-процесуальну діяльність (сукупність процесуальних дій) компетентного суб'єкта, що здійснюється у межах конкретної адміністративної справи для її вирішення. Адміністративне провадження детермінується в адмі­ністративному процесі завдяки наявності виключно йому належних: а) процесуальних правовідносин; б) доказів; в) процесуальних докумен­тів.

Однопорядкові групи проваджень утворюють види адміністративних проваджень. Таким чином, виділяються: адміністративні провадження за зверненнями громадян; провадження у справах про адміністративні пра­вопорушення; провадження з видачі ліцензій; провадження з надання громадянам пільг, виконавче провадження та інші.

Усі адміністративні провадження органічно пов'язані між собою, пе­ребувають у постійній взаємодії та взаємопроникненні, наділені багатьма загальними ознаками, а їх сукупність має інтегративні якості та власти­вості цілісної системи.

Кількість конкретних адміністративних проваджень надзвичайно ве­лика, що зумовлено характером самого державного управління, яке все­бічно охоплює суспільне життя, і різноманітністю управлінських відно­син.

Внаслідок цього, повний перелік проваджень практично неможли­вий. Більше того, практика управлінської діяльності викликає до життя їх нові види. Тільки за останні роки з'явилися провадження з одержання громадянами субсидій, ліцензування діяльності підприємств, оформлен­ня спеціальних економічних зон, приватизації громадянами житла, реєст­рації цінніх паперів та інші. Кожне з них має специфічні риси або озна­ки. Ці ознаки зумовлені характером справи, що вирішується, правовим статусом суб'єктів, які беруть участь у процесі, особливостями правовід­носин, що виникають, цілями, що ставляться, тощо.

Тому на нинішньому етапі розвитку адміністративно-правової науки найважливішою проблемою є класифікація адміністративних прова­джень на види та підвиди за найбільш характерними і значущими для юридичної практики ознаками. Першочергове завдання такої класифіка-


278_____________________________________________________ Глава 8

ції полягає у тому, щоб визначити місце кожного адміністративного про­вадження в адміністративному процесі та досліджувати у межах однопо-рядкових типологічних груп.

З огляду на теоретичні дослідження структури юридичного процесу в адміністративному процесі виділяють чотири блоки адміністративних проваджень: нормотворчі провадження, установчі провадження, право-застосовні провадження, контрольно-наглядові провадження.

Нормотворчі провадження становлять специфічну діяльність упов­новажених суб'єктів щодо підготовки, затвердження, офіційного оголо­шення нормативно-правових актів. У цьому блоці виділяють:

а) провадження з упорядкування нормотворчості;

б) провадження з упорядкування нормативного матеріалу;

в) провадження із внесення змін до нормативного матеріалу тощо.

Установчі провадження це специфічна діяльність уповноваже­них суб'єктів з реалізації! норм матеріального адміністративного права щодо створення, реоганізації, ліквідації організаційних структур і ком­плектуванню їх персоналом. У цьому блоці виділяють:

а) провадження щодо створення організаційних структур;

б) провадження щодо реорганізації організаційних структур;

в) провадження щодо ліквідації організаційних структур;

г) провадження щодо комплектування організаційних структур пер­
соналом.

Правозастосовні провадження становлять специфічну діяльність уповноважених суб'єктів із застосування норм матеріального адміністра­тивного права щодо розгляду та вирішення індівідуальніх управлінських справ. Серед них виділяють кілька груп проваджень, що у свою чергу складаються з конкретних видів проваджень.

По-перше, це група проваджень із застосування заходів адміністра­тивного примусу. До неї належать:

а) дисциплінарні провадження;

б) провадження у справах щодо адміністративних правопорушень;

в) виконавчі провадження,

г) провадження із вжиття заходів адміністративного примусу до юри­
дичних осіб.

По-друге, це група проваджень із вжиття в адміністративному по­рядку заходів заохочення і стимулювання. До неї належать:

а) провадження у справах щодо нагородження державними нагорода­
ми, відзнаками Президента, грамотами тощо;

б) провадження у справах щодо присвоєння почесних та інших звань;

в) провадження у справах щодо преміювання;

г) провадження у справах щодо зняття стягнення тощо.
По-третє, це група проваджень з реалізації громадянами своїх прав та

обов'язків. До неї належать:

а) провадження за зверненням громадян;


Адміністративно-процесуальне право__________________________ 279

б) провадження з одержання громадянами дипломів, авторських сві­
доцтв, патентів і т. ін.;

в) провадження з виконання громадянами військового обов'язку;

г) провадження з виконання громадянами обов'язку мати паспорт;

д) провадження з надання громадянам спеціальних прав тощо.
По-четверте, це група проваджень з реалізації юридичними особами

своїх прав та обов'язків. До неї належать:

а) провадження з легалізації юридичних осіб;

б) провадження з оформлення та видачі юридичним особам ліцензії;

в) провадження з надання юридичним особам пільг тощо.
Контрольно-надзорні провадження становлять специфічну діяльність

уповноважених суб'єктів щодо здійснення моніторингу, отримання ін­формації та перевірки відповідності діяльності органів управління, а та­кож фізичних осіб вимогам нормативних актів і режиму законності. У цій групі виділяють:

а) провадження з контролю за виконавчо-розпорядчою діяльністю
органів управління;

б) провадження з контролю за правоохоронною діяльністю;

в) провадження з контролю за установчою дяльністю органів управ­
ління;

в) провадження з контролю за нормотворчою діяльністю органів
управління;

г) провадження щодо прокурорського нагляду;

д) провадження щодо адміністративного нагляду тощо.

Стадії адміністративних проваджень.Будь-яке провадження з адмі­ністративних справ складається з низки окремих операцій, наприклад, складання протоколу; прийом заяви; опитування свідків; вивчення доку­ментів; прийняття рішення; винесення постанови; оскарження дій поса­дових осіб; опублікування акта управління тощо.

Уважне вивчення таких операцій у різних видах адміністративних проваджень свідчить, принаймні, про чотири ознаки, які вони мають.

По-перше, вони здійснюються послідовно, тобто одна операція змі­нює другу, утворюючи своєрідний ланцюг дій.

По-друге, розташування операцій у цьому ланцюгу має не випадко­вий характер, їх послідовність логічно визначена. Так, винесення поста­нови у справі не може передувати такій операції, як складання протоколу про адміністративні правопорушення.

По-третє, різним видам адміністративних проваджень притаманні різні за характером і призначенням операції. Відрізняються вони і за сту­пенем врегульованості адміністративно-процесуальними нормами.

По-четверте, здійснення тієї чи іншої операції у тому чи іншому про­вадженні визначається адміністративно-процесуальними нормами і ви­ступає як момент реалізації матеріальних норм адміністративного права.


280______________________________________________ Глава 8

Ці логічні та послідовно змінюючі одна одну операції прийнято нази­вати стадіями адміністративного провадження.

Стадії існують у будь-якому адміністративному провадженні. Кожно­му виду адміністративних проваджень притаманні свої стадії, зміст яких не повторюється в інших видах. Саме тому через стадії, їх аналіз харак­теризується адміністративне провадження. Тобто розглянути або дати характеристику тому чи іншому адміністративному провадженню зде­більшого означає проаналізувати кожну з його стадій.

Слід зазначити, що стадії одних видів проваджень зафіксовані в нор­мативному порядку, інших — не зафіксовані, але становлять специфіч­ний результат узагальнення чинних у тій чи іншій сфері правил. У дру­гому випадку вирішення цієї проблеми залежить не лише від характеру адміністративного провадження і ступеня його врегульованості адмініст­ративно-процесуальними нормами, а й від позиції того чи іншого дослід­ника.

Так, результатом узагальнення чинних правил є висновок про п'ять стадій провадження з видання нормативних актів управління. Ними є:

• встановлення потреби видання нормативного акта. На цій стадії зби­
рається інформація про стан справ, виявляються ситуації, що потре­
бують нормативного врегулювання;

• підготовка проекту акта. На цій стадії готується проект. Підготовка
включає такі дії: визначення виконавців, узгодження (візування) про­
екту, його створення, якщо це потрібно; визначення строків розробки
та ін.;

• винесення проекту на обговорення органу управління. На цій стадії
проект оцінюється органом управління, обирається оптимальний ва­
ріант рішення;

• прийняття рішення щодо проекту. На цій стадії проект визнається
прийнятним або неприйнятним. Саме тут проект перетворюється на
юридичний документ;

• опублікування акта. На цій стадії здійснюється опублікування акта,
тобто доведення його до відома посадових осіб.

Провадження зі створення, реорганізації та ліквідації організаційних структур у сфері державного управління, як правило, має такі стадії:

• збір та первинне вивчення інформації про потребу організаційних
змін;

• обгрунтування потреби змін;

• вибір та аналіз норм, що піддягають застосуванню;

• розгляд справи компетентним органом;

• винесення рішення.

У провадженні з комплектування організаційних структур у сфері державного управління персоналом здебільшого йдеться про такі стадії:

• вивчення інформації;

• узгодження умов трудового договору;


Адміністративно-процесуальне право__________________________ 281

• вжиття необхідних організаційних заходів;

• вибір норм, які слід застосовувати;

• розгляд справи;

• прийняття рішення.

Нормативне закріплені стадії дисциплінарного провадження у Вищій раді юстиції. Стаття 39 Закону України «Про Вищу раду юстиції» від 15 січня 1998 р.1, що має назву «Стадії дисциплінарного провадження», подає їх перелік:

• перевірка даних про дисциплінарний проступок;

• відкриття дисциплінарного провадження;

• розгляд дисциплінарної справи;

• прийняття рішення.

Фактично зафіксованими є стадії провадження у справах про адмі­ністративні проступки у КУпАП2 і Митному кодексі України3, хоч та­кого терміна як «стадія», вони не вживають. Аналіз нормативного мате­ріалу з урахуванням юридичної практики і наукових досліджень дає змогу зробити обгрунтований висновок щодо поділу провадження у справах про адміністративні проступки на такі стадії:

• порушення справи;

• адміністративне розслідування;

• розгляд справи та її вирішення;

• перегляд постанови;

• виконання постанови.

Слід зазначити, що в літературних джерелах трапляються й інші ва­ріанти вирішення питання про стадії провадження у справах про адмі­ністративні проступки.

Так, В. Юсупов виділяє в ньому сім стадій: 1) порушення справи; 2) збір і вивчення потрібної інформації; 3) попереднє вивчення матеріа­лів справи; 4) вибір норм права, що підлягають застосуванню; 5) розгляд справи органами, що правомочні приймати рішення; 6) розгляд скарг і прийняття кінцевого рішення; 7) виконання рішення у справі.

А. Коренєв вважає, що у цьому виді провадження п'ять стадій: 1) по­рушення справи; 2) з'ясування фактичних обставин; 3) розгляд справи; 4) винесення рішення у справі; 5) виконання рішення у справі.

Д. Бахрах пропонує чотири стадії: 1) адміністративне розслідування; 2) розгляд справи; 3) перегляд постанови; 4) виконання постанови.

Л. Коваль виділяв такі стадії: 1) адміністративне розслідування; 2) порушення справи; 3) розгляд та вирішення справи; 4) оскарження або перегляд; 5) виконання постанови.

Офіційний вісник України. — 1998. — № 6. — С. 13.

2 ВВР. - 1984. - Додаток до № 51. - Ст. 1122.

3 ВВР. - 2002. - № 38-39. - С. 288.


282_____________________________________________________ Глава 8

Якщо уважно проаналізувати зазначене, то можна зробити висновок, що відмінності у поглядах на стадії адміністративного процесу не мають принципового характеру, їх можна збільшувати, можна подрібнити на окремі дії, визначати основними чи допоміжними, по-різному називати тощо. Принципово важливим є те, що стадії мають повно і точно відоб­ражати саму процедуру провадження, ті окремі дії чи операції, що здій­снюються у процесі реалізації адміністративно-правових норм. Аналогіч­не становище є характерним не лише для провадження у справах про ад­міністративні правопорушення, а й для інших видів адміністративних проваджень.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  5. ISO 15504. Призначення і структура стандарту
  6. ISO 15504.Структура еталонної моделі
  7. IV. План навчального процесу.
  8. IY.3. Общество и его структура.
  9. VІ. План та організаційна структура заняття
  10. А) Структура економічних відносин.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США




Переглядів: 721

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття адміністративного процесу | Адміністративна юрисдикція

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.