Письмове додавання трицифрових чисел, коли сума одиниць більша за 10 одиниць або сума десятків більша за 10 десятків.
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання трицифрових чисел з переходом через розряд; закріпити вміння знаходити периметр прямокутника; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; розвивати увагу, мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Прочитайте розв'язання задачі 657. — Зачитайте відповіді прикладів на дві дії. 2. Математичний диктант — Запишіть вирази, знайдіть їх значення. • На скільки сума чисел 600 і 100 більше різниці цих самих чисел? • Від суми чисел 500 і 400 відніміть 700. • До числа 150 додайте різницю чисел 250 і 50. • Від різниці чисел 770 і 70 відніміть 200. • Від числа 1000 відніміть суму чисел 600 і 400. • Від числа 500 відніміть суму чисел 140 і 60. Відповіді: (600 + 100) - (600 - 100) = 200 (770 - 70) - 200 = 500 (500 + 400) - 700 = 200 1000- (600 + 400) = 0 150 + (250 - 50) = 350 500 - (140 + 60) = 300 3. Робота за картками індивідуального контролю (див. додаток на с 20) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо вчитися письмово додавати трицифрові числа з переходом через розряд; складати і розв'язувати задачі за коротким записом; обчислювати периметр прямокутника. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовча робота 7 + 8 6 + 7 12-5 14-8 70 + 80 60 + 70 120-50 140-80 2. Пояснення нового матеріалу (с 102, завдання 659) — Розгляньте запис у підручнику. 368 +225 598 Під час обчислення прикладів такого виду міркуйте так: — До 8 од. додати 5 од., буде 13 од. 13 одиниць — це 1 дес. і 3 од. Цифру З запишемо під одиницями, а один десяток додамо до десятків. 6 дес. додати 2 дес, буде 8 дес. та ще 1 дес, буде 9 дес Цифру 9 запишемо під десятками. Тепер додаємо сотні: 3 сотні додати 2 сотні буде 5 сотень. Запишемо цифру 5 під сотнями. Одержимо суму 593. 3. Первинне закріплення нового матеріалу (с 102, завдання 660) — Знайдіть суми, записуючи числа стовпчиком. 4. Творча робота — Складіть задачі різних видів за виразом: 325 + 413. Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Складання задачі за коротким записом (с. 102, завдання 661) — Складіть за коротким записом задачу. — Що потрібно дізнатися, щоб відповісти на питання задачі? (Скільки було гумок) Скільки дій у задачі? (Дві) — Розв'яжіть задачу самостійно, склавши до неї вираз. 320 + 245 - 300 = 265 (гум.) Відповідь: 265 гумок. 2. Робота над задачею на рух (с 102, завдання 662) — Розгляньте короткий запис задачі.
— Повторіть умову задачі за коротким записом. — Скільки кілометрів до зустрічі пройшов перший потяг? (246 км) — Чи можемо ми дізнатися, скільки пройшов другий потяг? (Так. 246 — 20) — Що запитується в задачі? (Яка відстань між містами?) Розв'язання 1) 246 — 20 = 226 (км) — пройшов другий потяг. 2) 246 + 226 = 472 (км) Відповідь: 472 км відстань між містами. 3. Робота з геометричним матеріалом (с. 103,завдання 663) — Що означає знайти периметр прямокутника? Р& = (З • 2 + 4 • 2) = 14 (см) РА = (1 • 2 + 4 • 2) = 10 (см) 4. Завдання з логічним навантаженням (с. 103, завдання 664) Відповідь. Він зможе купити лише 4 збірки, використавши при цьому 5 варіантів: 1)Т. Шевченко, І. Франко, Леся Українка, В. Стус; 2) Т. Шевченко, І. Франко, Леся Українка, Ліна Костенко; 3)Т. Шевченко, І. Франко, В. Стус, Ліна Костенко; 4) Т. Шевченко, Леся Українка, В. Стус, Ліна Костенко; 5) Леся Українка, І. Франко, В. Стус, Ліна Костенко. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Поясніть прийом письмового додавання за прикладами: 319 І 128; 684 + 235. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. С. 103, завдання 665; 666.