Розв’язування рівнянь, у яких один із компонентів поданий виразом зі змінною. Розв'язування задач.
Мета: вчити учнів розв'язувати рівняння, у яких один із компонентів поданий виразом зі змінною; формувати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати математичне мовлення, логічне мислення; виховувати товариськість.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання Завдання 990 — Прочитайте розв'язання рівнянь. х: (27 -19) = 5 42: 6•х = 63 х = 40 х = 9 (39 + 15): х = 9 (68 - 12): х = 2 х = 6 х = 28 Завдання 991 З одного дерева зірвали 16 кг персиків, а з другого — 12 кг. Усі персики розклали в ящики по 7 кг. Скільки використали ящиків? {{16 + 12) : 7 = = 4(ящ.)) — Чи можна цю задачу розв'язати двома способами? 2. Математичний диктант — Чому дорівнює: • сума чисел 710 і 290? • різниця чисел 600 і 150? • добуток чисел 150 і 2? • частка чисел 540 і 6? — Скільки дістанемо, якщо: • 9 збільшити у 40 разів? • 5 збільшити у 80 разів? • 640 зменшити у 8 разів? • 250 зменшити у 5 разів? — Я задумала число. Якщо його збільшити в 6 разів, то отримаємо 120. Яке число я задумала? Відповіді: 1000; 450; 300; 90; 360; 400; 80; 50; 20. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні па уроці ми повторимо способи розв'язування рівнянь, у яких один із компонентів поданий виразом зі змінною. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1. Коментоване розв'язування прикладів (с. 15O,завдання 992) 540 : 3 + 180 = 360 64•5 + 48 = 368 600 : 5 • 4 = 480 2. Розв'язування рівнянь за зразком (с. 150, завдання 993) 3. Усне розв'язування задачі (с 151, завдання 994) Перше число а, друге — у 3 рази більше. Знайти різницю цих чисел, (а — а-3) 4. Колективна робота над задачею (с. 151, завдання 995) Колективне ознайомлення зі змістом задачі, ЇЇ аналіз. Один учень записує умову і розв'язує задачу. Розв'язання 1) 24 • 2 = 48 (кг) — гречаного меду; 2) 24 + 48 = 72 (кг) — усього меду; 3)72 : 3 = 24 (бай.) Відповідь: 24 банки використав пасічник. — На скільки банок з гречаним медом більше, ніж із липовим? (48 : 3 — 24 : :3 = 8(бан.)) ФІзкультхвилинка 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язування логічної задачі (с. 151, завдання 996) Сума двох чисел 27. Якщо перший доданок збільшити на 16, а другий зменшити на 8, то чому дорівнюватиме сума? (27 + 16 — 8 = 35) V. ПІДСУМОК УРОКУ — Які труднощі виникли під час самостійної роботи? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 151, завдання 997; 998.