МАТЕМАТИКА 22.04
Частини. Позначення частин числа цифрами.Розв'язування задач, що включають знаходження частини числа.
Мета: пояснити учням утворення частин способом ділення цілого на рівні частини й виділенням однієї з них; вчити визначати кількість певних частин у цілому, у скільки разів певна частина менша за ціле та у скільки разів ціле більше за частину; навчити читати і записувати частини у вигляді дробу з чисельником 1; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета. Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Аналіз контрольної роботи 2. Робота в групах 88 : 4 = К 69 : 3 = А 88 : 2 = Р 88 : 8 = О 99 : 3 = Л 60 : 4 = Ф 51:3 = С 8:3 = Б 63 : 3 = Е 76 : 2 = Н — Хто з вас читав казку про Малюка і Карлсона? — Назвіть автора. Впізнайте героїв, розв'язавши приклади. 22 23 44 33 17 11 38 і 15 44 21 22 21 38 16 11 22 (Карлсон і Фрекен Бок) — На аркушах надруковані завдання про наших героїв, прочитайте завдання мовчки. 1) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 100 плюшок. Скільки плюшок дісталося кожному? 2) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 2 плюгаки. Скільки плюшок дісталося кожному? 3) Фрекен Бок і Карлсон розділили порівну 1 плюшку. Скільки плюшок дісталося кожному? — Чим схожі задачі? (Умовою, питанням, дією, прості) — Поясніть розв'язання першої задачі. (Щоб дізнатися, скільки плюшок отримав кожен, потрібно 100 розділити на 2. Кожен отримав по 50 плюшок. 100:2 50 (пл.)) — Поясніть розв'язання другої задачі. 2:2=1 (пл.) — Які числа вийшли у значенні цих задач? — Як називаються такі числа? (Натуральні) Створення проблемної ситуації — Прочитайте розв'язання третьої задачі. (2:1) — Хто згоден? — У кого інше розв'язання? Яке? 1 :2 — Поясніть його. (Плюшка була одна.) — Також, яке розв'язання правильне? (Друге, перше вчитель стирає.) — Який результат вийде в цьому виразі? (Півплюшки. Діти відповідають усно.) — Розв'язання одне, а варіантів відповідей багато. Яка проблема постала перед нами? (Ми розділили, але не можемо записати відповідь.) 1:2-? — Чи буде відповідь натуральним числом? (Ні) — Чому? (Це число має бути меншим ніж 1, а І — це найменше натуральне число.) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми маємо познайомитися з такими числами, які менше за найменше натуральне число 1.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Пояснення вчителя — Запропонуйте, як Фрекен Бок і Карлсон зможуть поділити плюшку. Спробуйте спочатку це на паперових плюшках, які лежать у вас на партах. (Діти пробують, учитель може їх спровокувати неправильним згинанням, ви кликає учня показати ділення. Вони повинні розрізати посередині на дві рівні частини. Навпіл — означає на дві рівні частини.) — Я не зможу свою плюшку зігнути навпіл, але намагаюся розрізати якомога точніше. — Як сказати про те, скільки дісталося кожному? (Половина) — На скільки частин вони розділили плюшку? (На дві) — Скільки таких частин дісталося кожному? (Одна) — Як інакше можна назвати кожну таку частину? (Одна з двох; одна друга) — У математиці це називається так: одна друга. Але в задачі потрібно записати результат і кожну частину позначити числом? Яким буде це число? (Ненатуральне число; менше 1.) — У математиці, щоб люди розуміли один одного, вибрали таку форму за- 1 пису: 1/2. — Позначте числом одну частину плюшки. Покажіть мені. — Яким числом позначимо другу частину? (Таким самим: 1/2 ) — Чому? (Ці частини рівні.) — Спробуйте здогадатися, як називаються ці числа. А підкаже вам те, що плюшку ділили, дробили, так говорили раніше. Число 1/2 називають дробовим числом, або дробом. 1:2=1/2 Чи знаєте ви, що слово дріб — древнього походження. Воно означає частину цілого числа, всякого роду дрібниця, крупинка, крихта. Цс слово багатозпачпс. А в математиці термін «дріб» з'явився 200 років тому. Чи можемо ми тепер записати значення до третьої задачі? (Один учень на дошці записує значення кольоровою крейдою.) — Назвіть відповідь до третьої задачі. (По 1/2 плюшки дісталося кожному.) Одна друга — дробове число, або просто дріб. Практичні вправи — У кожного з вас на парті лежить пиріг (паперовий). На скільки частин він розділений? (На кожній парті по-різному: на 2; 3; 4; і т. д. частин.) Візьміть 1 шматочок пирога. Як за допомогою дробу записати це число. пам'ятаючи при цьому, що ви всім хочете показати, скільки частин ви взяли, піднімаючи частину пирога, узятого вами, вгору. — Поясніть, як отримати 1/2 частину круга? Продемонструйте відповідь. 25 — Круг розділили на 6 рівних частин. Як назвете одну таку частину? Продемонструйте, як отримати одну шосту частину круга. — Що означає вираз « 1/3 відрізка»? З Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота за малюнками (с. 152) 1) Завдання 1007 — Яку частину круга не зафарбовано? Як записати цифрами третю частину; четверту частину; п'яту частину? 2) Завдання 1008 — Накресліть такі самі смужки в зошиті й запишіть, яку частину кожної з них зафарбовано. 2. Робота над задачею (с 153, завдання 1009) Після колективного ознайомлення зі змістом задачі сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв'язання у зошити. Решта учнів разом з учителем розглядають план розв'язання та визначають дії. 3. Робота в парах (с. 153, завдання 1010) — Виміряйте довжину смужки та знайдіть 1/3 її. 4. Складання та розв'язування задачі за коротким записом (с. 153, завдання 1011) Завдання 1012 5. Розв'язування кругових прикладів (с 153, завдання 1012) 85 : 17 = 5; 5 • 18 = 90; 90 : 30 = 3; 3 • 18 = 54; 54 : 27 = 2; 2 • 35 = 70; 70 : 5 = 14; 14+71 = 85. 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язування логічних завдань 1)3авдання 1013 (с.153). Кам'яне вугілля через деякий час після його видобування вбирає в себе воду, маса якої становить восьму частину маси вугілля. Маса щойно видобутого вугілля, взятого для проби, дорівшос 40 кг. Якою буде маса цього вугілля через деякий час? (40 — 40:8 — 35 кг) 2) Дві мухи змагаються з бігу. Вони біжать з підлоги до стелі і повертаються. Перша муха біжить в обидві сторони з однаковою швидкістю. Друга муха біжить униз удвічі швидше, ніж перша, а вгору — вдвічі повільніше, ніж перша. Хто з мух переможе? Розв'язання. Нехай мухи долають перший етап — від підлоги до стелі. Перша муха вже добіжить до стелі, а друга добіжить тільки до половини шляху. 1-ша муха,------------------------. 2-га муха,------------------------------------------------. Перша муха повертається до підлоги, а друга — лише добирається до стелі. Перемагає перша муха. Слід зазначити: не має значення, у скільки разів швидше буде бігти вниз друга муха, ніж перша. Відповідь: перша. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Як називаються числа, які ми використовуємо при рахунку? — Які ще є числа в математиці? Коли вони виходять? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Математика 3 клас. Позначення частин числа цифрами С. 153, завдання 1014; 1015. — У математиці це називається так: одна друга. Але в задачі потрібно записати результат і кожну частину позначити числом? Яким буде це число? (Ненатуральне число; менше 1.) — У математиці, щоб люди розуміли один одного, вибрали таку форму за- 1 пису: 1/2. — Позначте числом одну частину плюшки. Покажіть мені. — Яким числом позначимо другу частину? (Таким самим: 1/2 ) — Чому? (Ці частини рівні.) — Спробуйте здогадатися, як називаються ці числа. А підкаже вам те, що плюшку ділили, дробили, так говорили раніше. Число 1/2 називають дробовим числом, або дробом. 1:2=1/2 Чи знаєте ви, що слово дріб — древнього походження. Воно означає частину цілого числа, всякого роду дрібниця, крупинка, крихта. Цс слово багатозпачпс. А в математиці термін «дріб» з'явився 200 років тому. Чи можемо ми тепер записати значення до третьої задачі? (Один учень на дошці записує значення кольоровою крейдою.) — Назвіть відповідь до третьої задачі. (По 1/2 плюшки дісталося кожному.) Одна друга — дробове число, або просто дріб. Практичні вправи — У кожного з вас на парті лежить пиріг (паперовий). На скільки частин він розділений? (На кожній парті по-різному: на 2; 3; 4; і т. д. частин.) Візьміть 1 шматочок пирога. Як за допомогою дробу записати це число. пам'ятаючи при цьому, що ви всім хочете показати, скільки частин ви взяли, піднімаючи частину пирога, узятого вами, вгору. — Поясніть, як отримати 1/2 частину круга? Продемонструйте відповідь. 25 — Круг розділили на 6 рівних частин. Як назвете одну таку частину? Продемонструйте, як отримати одну шосту частину круга. — Що означає вираз « 1/3 відрізка»? З Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота за малюнками (с. 152) 1) Завдання 1007 — Яку частину круга не зафарбовано? Як записати цифрами третю частину; четверту частину; п'яту частину? 2) Завдання 1008 — Накресліть такі самі смужки в зошиті й запишіть, яку частину кожної з них зафарбовано. 2. Робота над задачею (с 153, завдання 1009) Після колективного ознайомлення зі змістом задачі сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв'язання у зошити. Решта учнів разом з учителем розглядають план розв'язання та визначають дії. 3. Робота в парах (с. 153, завдання 1010) — Виміряйте довжину смужки та знайдіть 1/3 її. 4. Складання та розв'язування задачі за коротким записом (с. 153, завдання 1011) Завдання 1012 5. Розв'язування кругових прикладів (с 153, завдання 1012) 85 : 17 = 5; 5 • 18 = 90; 90 : 30 = 3; 3 • 18 = 54; 54 : 27 = 2; 2 • 35 = 70; 70 : 5 = 14; 14+71 = 85. 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язування логічних завдань 1)3авдання 1013 (с.153). Кам'яне вугілля через деякий час після його видобування вбирає в себе воду, маса якої становить восьму частину маси вугілля. Маса щойно видобутого вугілля, взятого для проби, дорівшос 40 кг. Якою буде маса цього вугілля через деякий час? (40 — 40:8 — 35 кг) 2) Дві мухи змагаються з бігу. Вони біжать з підлоги до стелі і повертаються. Перша муха біжить в обидві сторони з однаковою швидкістю. Друга муха біжить униз удвічі швидше, ніж перша, а вгору — вдвічі повільніше, ніж перша. Хто з мух переможе? Розв'язання. Нехай мухи долають перший етап — від підлоги до стелі. Перша муха вже добіжить до стелі, а друга добіжить тільки до половини шляху. 1-ша муха,------------------------. 2-га муха,------------------------------------------------. Перша муха повертається до підлоги, а друга — лише добирається до стелі. Перемагає перша муха. Слід зазначити: не має значення, у скільки разів швидше буде бігти вниз друга муха, ніж перша. Відповідь: перша. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Як називаються числа, які ми використовуємо при рахунку? — Які ще є числа в математиці? Коли вони виходять? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Математика 3 клас. Позначення частин числа цифрами С. 153, завдання 1014; 1015.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Пояснення вчителя — Запропонуйте, як Фрекен Бок і Карлсон зможуть поділити плюшку. Спробуйте спочатку це на паперових плюшках, які лежать у вас на партах. (Діти пробують, учитель може їх спровокувати неправильним згинанням, ви кликає учня показати ділення. Вони повинні розрізати посередині на дві рівні частини. Навпіл — означає на дві рівні частини.) — Я не зможу свою плюшку зігнути навпіл, але намагаюся розрізати якомога точніше. — Як сказати про те, скільки дісталося кожному? (Половина) — На скільки частин вони розділили плюшку? (На дві) — Скільки таких частин дісталося кожному? (Одна) — Як інакше можна назвати кожну таку частину? (Одна з двох; одна друга) — У математиці це називається так: одна друга. Але в задачі потрібно записати результат і кожну частину позначити числом? Яким буде це число? (Ненатуральне число; менше 1.) — У математиці, щоб люди розуміли один одного, вибрали таку форму за- 1 пису: 1/2. — Позначте числом одну частину плюшки. Покажіть мені. — Яким числом позначимо другу частину? (Таким самим: 1/2 ) — Чому? (Ці частини рівні.) — Спробуйте здогадатися, як називаються ці числа. А підкаже вам те, що плюшку ділили, дробили, так говорили раніше. Число 1/2 називають дробовим числом, або дробом. 1:2=1/2 Чи знаєте ви, що слово дріб — древнього походження. Воно означає частину цілого числа, всякого роду дрібниця, крупинка, крихта. Цс слово багатозпачпс. А в математиці термін «дріб» з'явився 200 років тому. Чи можемо ми тепер записати значення до третьої задачі? (Один учень на дошці записує значення кольоровою крейдою.) — Назвіть відповідь до третьої задачі. (По 1/2 плюшки дісталося кожному.) Одна друга — дробове число, або просто дріб. Практичні вправи — У кожного з вас на парті лежить пиріг (паперовий). На скільки частин він розділений? (На кожній парті по-різному: на 2; 3; 4; і т. д. частин.) Візьміть 1 шматочок пирога. Як за допомогою дробу записати це число. пам'ятаючи при цьому, що ви всім хочете показати, скільки частин ви взяли, піднімаючи частину пирога, узятого вами, вгору. — Поясніть, як отримати 1/2 частину круга? Продемонструйте відповідь. 25 — Круг розділили на 6 рівних частин. Як назвете одну таку частину? Продемонструйте, як отримати одну шосту частину круга. — Що означає вираз « 1/3 відрізка»? З Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота за малюнками (с. 152) 1) Завдання 1007 — Яку частину круга не зафарбовано? Як записати цифрами третю частину; четверту частину; п'яту частину? 2) Завдання 1008 — Накресліть такі самі смужки в зошиті й запишіть, яку частину кожної з них зафарбовано. 2. Робота над задачею (с 153, завдання 1009) Після колективного ознайомлення зі змістом задачі сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв'язання у зошити. Решта учнів разом з учителем розглядають план розв'язання та визначають дії. 3. Робота в парах (с. 153, завдання 1010) — Виміряйте довжину смужки та знайдіть 1/3 її. 4. Складання та розв'язування задачі за коротким записом (с. 153, завдання 1011) Завдання 1012 5. Розв'язування кругових прикладів (с 153, завдання 1012) 85 : 17 = 5; 5 • 18 = 90; 90 : 30 = 3; 3 • 18 = 54; 54 : 27 = 2; 2 • 35 = 70; 70 : 5 = 14; 14+71 = 85. 6. Офтальмологічна пауза 7. Розв'язування логічних завдань 1)3авдання 1013 (с.153). Кам'яне вугілля через деякий час після його видобування вбирає в себе воду, маса якої становить восьму частину маси вугілля. Маса щойно видобутого вугілля, взятого для проби, дорівшос 40 кг. Якою буде маса цього вугілля через деякий час? (40 — 40:8 — 35 кг) 2) Дві мухи змагаються з бігу. Вони біжать з підлоги до стелі і повертаються. Перша муха біжить в обидві сторони з однаковою швидкістю. Друга муха біжить униз удвічі швидше, ніж перша, а вгору — вдвічі повільніше, ніж перша. Хто з мух переможе? Розв'язання. Нехай мухи долають перший етап — від підлоги до стелі. Перша муха вже добіжить до стелі, а друга добіжить тільки до половини шляху. 1-ша муха,------------------------. 2-га муха,------------------------------------------------. Перша муха повертається до підлоги, а друга — лише добирається до стелі. Перемагає перша муха. Слід зазначити: не має значення, у скільки разів швидше буде бігти вниз друга муха, ніж перша. Відповідь: перша. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Як називаються числа, які ми використовуємо при рахунку? — Які ще є числа в математиці? Коли вони виходять? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 153, завдання 1014; 1015.