МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Екологічні концепції економічної системи
"Екологічна парадигма економічної науки" Сергія Подолинського. Помітний вплив на сучасні еколого-економічні дослідження має праця Сергія Подолинського "Людська праця і єдність сили" (1880), яка вперше була опублікована французькою мовою у паризькому "La Revue Socialiste" (1880), ширший варіант німецькою - у штуттґартській "Die Neue Zeit" (1882), згодом - італійською і набула широкого розголосу серед тогочасних учених. С.Подолинський своїми висновками випередив час, і праця, хоч була позитивно, проте оцінена не належно до свого значення. Певні теоретичні обмеження, сформовані наукою XIX ст., перешкоджали тогочасним науковцям "...розглянути економічно-екологічну модель українського ученого в усій масштабності, новизні та значущості для сучасних еколого-економічних проблем".[50][50] Ця теорія пізніше одержала назву - "екологічної парадигми сучасної економічної науки". У чому ж суть цього вчення? С.Подолинський, розглядаючи теорію Р.Клаузіуса (1865) про ентропію (розсіяння) енерґії, пов’язану із тенденцією енерґії до загальної рівноваги, звертає нашу увагу на такі два висновки: "1) Енерґія Всесвіту є постійною. 2) Ентропія Всесвіту має тенденцію досягти максимуму."[51][51] Це означає, що у зв’язку з ентропією кількість енерґії, що її люди можуть одержати із навколишнього природного середовища, постійно зменшується. Але С.Подолинський водночас робить висновок: "...людина може певними - від нього залежними діями - збільшувати кількість нагромадженої енерґії рослинного життя і зменшувати кількість енерґії, що розпорошується...".[52][52] С.Подолинський у своєму дослідженні зробив такі висновки: "1. Загальна кількість енерґії, яку ми одержуємо від поверхні Землі, з її нутра і від Сонця, поволі зменшується. Але одночасно з цим збільшується нагромадження енерґії на поверхні Землі. 2. Це збільшення відбувається під впливом праці людей і тварин. Під працею ми розуміємо кожде уживання механічної або фізичної сили людей або тварин, яке веде до збільшення бюджету енерґії на земній поверхні. 3. Людина, якщо розглядати її, як термічну машину,- має певний економічний коефіцієнт, який зі зростанням потреб людини все зменшується. 4. Але одночасно з сим продуктивність праці зростає в вищій мірі, ніж зменшується економічний коефіцієнт і, таким чином, потреби задовольняються легше і в більшій кількості. 5. Доки людина має змогу розпоряджати такою кількістю хімічних споріднень і вільної механічної праці, що ця кількість перевищує його власну силу стільки разів, скільки разів знаменник економічного коефіцієнта більший від чисельника,- доти існування людства матеріально забезпечене".[53][53] "Екологічна парадигма", яку століття тому сформулював С.Подолинський, дає відповідь на запитання, які способи господарювання роблять економічну систему ефективною - "Найкращі способи ті, які дають найбільше нагромадження енерґії на Землі".[54][54] Цю теорію високо оцінив В.Вернадський, зазначивши, що цими питаннями цікавилось багато вчених, але саме С.Подолинський підійшов до цієї проблеми самостійно, "зрозумів усе значення цих ідей і намагався їх застосувати до вивчення економічних явищ".[55][55] Вчення про ноосферу Володимира Вернадського. В.Вернадський, розробляючи своє вчення про ноосферу,[56][56] фактично завершив теоретичну концепцію С.Подолинського. Він узагальнив, що "створення на нашій планеті культурної біохімічної енерґії є основним фактом у її геологічній історії. Воно готувалось протягом усього геологічного часу".[57][57]А ноосфера, за визначенням В.Вернадського, є "...таким станом біосфери, в якому повинні виявлятись розум та спрямована ним праця людини як нова небувала на планеті геологічна сила".[58][58] Якщо ж поглянути на ноосферу В.Вернадського з точки зору нашого предмета, то ми повинні відзначити, що ноосфера в нашому розумінні є глобальною еколого-економічною системою. Екогомологічна концепція Степана Злупка. Дещо по-своєму підходить до аналізу еколого-економічних проблем С.Злупко. У 1987 році у статті, опублікованій у Віснику Академії Наук Української РСР, він вперше обґрунтував необхідність існування окремої науки екогомології, яка вивчає взаємини суспільно-економічних та природних систем.[59][59] С.Злупко виходить з того, що "...що людина разом з навколишньою природою творить єдине ціле. Остання входить не тільки в біологічну, але і в психологічну природу людини. Наприклад, ментальність, духовну культуру, господарську культуру українців не можна пояснити без урахування природного середовища їхнього споконвічного проживання".[60][60] Таким чином, С.Злупко розглядаючи систему національних цінностей народу, вважає за необхідне починати аналіз із того природнього середовища, в якому цей народ сформувався. Роль екогомології автор вбачає "у створенні передумов розвитку національної економіки, яку персоніфікує людина. Між екогомологією і національною економікою спільне те, що вони враховують єдність економічної та екологічної безпеки"; економіку не можна вважати ефективною, "...якщо зруйновано трудовий потенціал, вимирає населення, забруднені ґрунти й водойми, повітря, якщо марно витрачають мінеральні, лісові та інші ресурси, якщо функціонують застарілі технології, знищують фауну і флору", оскільки всі ці явища тісно взаємопов’язані, а із системи цих зв’язків "не можна вилучити освіту, духовність, вірування, бо все це елементи єдності світу".[61][61] Екогомологічна концепція аналізу національної економіки є продовженням і логічним завершенням теорії Подолинського-Вернадського. Ці три наукові підходи окреслюють в загальних рисах межі науки,[62][62] яка постає все виразніше.
Читайте також:
|
||||||||
|