V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
V Я-концепція зрілого дорослого розвивається в результаті виникнення великої кількості Я-образів у процесі генерування концептуального ядра особистості.
V Я-концепція особистості збагачується новими Я-образами, бере до уваги постійно мінливі ситуаційні взаємостосунків та варіації самооцінок і детермінує всі взаємодії.
Низька самооцінка результату зовсім не обов'язково говорить про «комплекс професійної неповноцінності», а навпаки в сполученні з високою самооцінкою потенціалу є чинником професійного саморозвитку особистості.
Самооцінка потенціалупов'язана з оцінкою своїх професійних можливостей і відображає віру в себе та упевненість у своїх силах.
Самооцінка результатупов'язана з оцінкою досягнутого і відображає задоволеність/незадоволеність досягненнями.
Особистісний аспект професійної самооцінкивиражається в оцінці своїх особистісних якостей у зв'язку з ідеалом образа «Я-профессионального».
Операционально-діяльністний аспект самооцінкипов'язаний з оцінкою себе як суб'єкта діяльності і виражається в оцінці свого професійного рівня (сформованості вмінь і навичок) і рівня компетентності (системи знань).
Професійна самооцінка
Реальна та ідеальна професійні Я-концепції не тільки можуть не збігатися, але в більшості випадків обов'язково розрізняються, і їхня розбіжність є джерелом професійного самовдосконалення особистості і її прагнень до розвитку.
Ідеальна Я-концепціявідповідає професійним бажанням і надіям.
Реальна професійна концепція себе— це уявлення особистості про себе як про Професіонала.
З віком самооцінка стає усе більше диференційованою. Доросла людина може дуже високо оцінювати одні свої якості, наприклад свій інтелектуальний рівень, і дуже низько інші - рівень міжособистісних взаємодій або фізичних можливостей.
Зайнятися іншою діяльністю, у якій можлива більша успішність.
На самооцінку впливає рівень досягнення особистості: вона підвищується, якщо домагання особистості реалізуються, і знижується, якщо мети не вдається досягти.
Якими методами реалізувати свої прагнення.
Конгруентність Я-концепції та різних аспектів Я досягається за допомогою самоактуалізації.
Особливості самооцінки (20-40 років)
Самооцінка особистості залежить того:
• ким їй хотілося б стати,
• яке місце зайняти в цьому світі,
Способи підтримки константності Я-концепції у випадках невдачі:
– пояснити свій неуспіх, використовуючи раціоналізацію;
– заперечувати неуспіх;
– знизити рівень своїх домагань;
Професійна Я-концепція
Особливості самосвідомості в період середньої зрілості (40-60 років)