Вторинне групуванняздійснюють на основі первинних групувань.
Приклад 3.За даними табл.1 здійснимо вторинне групування, виділивши групи: до 25; 25-80; 80 і більше.
Таблиця 3
Групи підприємств за кількістю
працівників, осіб
Кількість підприємств
Розрахунок
до 25
25 – 80
(4- )+
80 і більше
39-2-14
Разом
2+14+23
Питання методології групувань
При здійсненні групувань постає питання щодо вибору ознак, за якими розмежовуються групи та вибору числа груп. Ці питання вирішуються шляхом вивчення сутності явища, що вивчається (досліджується) і мети дослідження.
Американським вченим Стерджесом рекомендовано для визначення кількості груп використовувати формулу:n = 1+3,32 lg N,деn – кількість груп,N – обсяг сукупності.
На практиці використовують три формальні принципи формування груп:
1) рівні інтервали;
2) рівні частки;
3) кратні частки (ширина кожного наступного інтервалу у k разів більша (менша) за ширину попереднього).
Додатковим кількісним критерієм утворення груп з однаковими інтервалами є коефіцієнт вирівнювання:
Якщо значення цього коефіцієнта більше 0,1, то можна провести групування з виділенням рівних інтервалів.
Інтервали можуть бути:
рівні або нерівні;
відкриті або закриті;
розмежовані або не розмежовані.
20-30
20,0-29,9
до 30
до 30
30-40
30,0- 39,9
30-40
30-40
40-50
40,0-49,9
40-50
40-50
50-60
50,0-59,9
50-60
50-60
60-70
60,0-70,0
60 і більше
більше 60
рівні, нерозмежовані закриті інтервали
рівні, розмежовані закриті інтервали
рівні, нерозмежовані відкриті інтервали
рівні, нерозмежовані відкриті інтервали і в кожному присутня верхня межа
Ширину рівного інтервалу розраховують за формулою:
Приклад 4.Є дані про одноденну виручку 10-ти підприємств (тис. грн.): 2; 8; 22; 14; 12; 18; 4; 2; 3; 5. Згрупуйте підприємства, виділивши чотири групи з рівними інтервалами.
Таблиця 4
Групування підприємств за обсягом одноденної виручки
Групи підприємств за обсягом одноденної виручки, тис. грн
Кількість підприємств
2 - 7
7 - 12
12 - 17
17 - 22
Разом
У типологічному групуванні інтервали формуються, як правило, не за математичними принципами, а виходячи з якісного змісту типологічних ознак.
Межа інтервалу розглядається як умовний поріг переходу в нову якість, а кількість груп залежить від кількості таких порогів.