З розпадом СРСР Україна успадкувала досить розвинену інфраструктуру транспорту, в тім числі й автомобільного. Автомобільний транспорт упевнено утримує лідерство щодо обсягів вантажних і пасажирських перевезень порівняно з морським, залізничним, повітряним та іншими видами. В умовах ринкових відносин одним із важливих напрямів загальноекономічної діяльності галузі є розвиток внутрішньодержавних та міжнародних автомобільних перевезень, що сприяє розвитку в державі виробничої сфери, культурних зв'язків, туризму і є істотним джерелом валютних надходжень.
Розвиток автомобільного транспорту неможливий без подальшого розширення мережі доріг, відповідного поліпшення транспортно-експлуатаційних характеристик дорожніх споруд та забезпечення їх високої надійності. Переважна більшість автомобільних доріг України - це дороги загального користування і є державною власністю. Вони закріплені на правах повного господарського відання за Державною службою автомобільних доріг країни (Укравтодор), яка проводить технічну й соціальну політику щодо їх розвитку. З метою вдосконалення планування розвитку мережі автомобільних доріг та поліпшення їх технічної якості до вимог європейського рівня Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 6 квітня 1998 р. № 455 «Про класифікацію автомобільних доріг загального користування та перелік автомобільних доріг України загального користування державного значення». Цією постановою затверджено і нову класифікацію автомобільних доріг (рис. 1.1).