Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Економічні потреби та корисність

Потреби– це стан задоволення, який споживач прагне зберегти, або стан не задоволення, якого він хотів би позбутися. Задовольнити свої потреби споживач може за допомогою різного набору продуктів.

Види потреб:

фізіологічні – їжа,одяг,житло;

соціальні – спілкування, суспільне визнання;

духовні – розвиток людини, як особистості (творчість, самовираження).

Одночасно не можливо вдовольнити всі потреби людини, тому необхідно ієрархічно ранжувати потреби і вирішувати, які з них треба задовольнити негайно, а які можна відкласти. Так задоволення первісних потреб породжує бажання задовольнити вторинні потреби (рис. 1.7). Засоби задоволення людських потреб називаються благами.

 

Вторинні (набутні) потреби духовні (самовираження) творчість, саморозвиток
престижні (повага) статус, визнання
соціальні спілкування, турбота, увага
Первинні потреби безпека і захищеність стабільність, гарантія зайнятості
фізіологічні їжа, житло, одяг

 

Рис. 1.7. Ієрархія потреб за Маслоу (піраміда Маслоу)

 

Потреби задовольняються у процесі споживання. Потреби у споживанні породжують стимули до виробництва. Взаємодія потреб і виробництва забезпечує безперервність суспільного відтворення (рис.1.8).

Прагнення задовольнити зростаючі потреби наштовхується на обмеженість ресурсів. Вибір ефективного використання обмежених ресурсів з максимально можливим задоволенням безмежних потреб є передумовою успіху підприємницької діяльності (рис. 1.9).

Потреби-мотиви розвитку виробництва
Виробництво-діяльність людей, спрямована на задоволення їхніх потреб
Породжують та стимулюють
Задовольняє існуючі та створює нові

 

Рис.1.8. Взаємовплив потреб і виробництва

 

Потреби – безмежні, невгамовні
Ресурси – обмежені, вичерпні, рідкісні
Суперечність
Економічний розвиток   Проблема вибору
Вибір
Які блага, якої якості, у якій кількості виробляти
Які ресурси та технології використовувати для виробництва благ
Кому дістануться вироблені блага і в якій кількості

 

Рис. 1.9. Суперечність між безмежністю потреб та обмеженістю ресурсів

Споживацькі переваги – це ранги, які споживачустановлює для альтернативних варіантів задоволення потреб. З’являючись на ринку, споживач має вибирати, як найкраще задовольнити свої потреби, не витрачаючи більше, ніж дозволяє власний бюджет (рис. 1.10).

 

Споживацькі переваги Ціни на товари
Споживацький вибір
Доходи споживача

 

Рис. 1.10. Фактори споживацького вибору

 

Корисність – це задоволення, яке суб’єкт отримує від споживання товарів чи послуг. Між корисністю і кількістю споживаних продуктів існує зв'язок. Який відображає функція корисності – це співвідношення між обсягами спожитих товарів і рівнем корисності:

 

, (1.1)

де U — корисність;

Qx, Qy, ,…, Qп - обсяги відповідних спожитих товарів.

Приклад. Якщо тижневе споживання студента формується за рахунок пиріжків і котлет,то можна знайти такі їх набори, що мають ринкову корисність для споживача. Перелік таких наборів утворює сітку по споживача (табл. 1.2).

Таблиця 1.2

Сітка по споживанню студента

Набір товарів N1 N2
Котлети, шт.
Пиріжки, шт.

 

За даними табл.1.2 побудуємо графік, крива на цьому графіку називається кривою байдужості – це комбінації товарів, що забезпечують однаковий рівень задоволення. Гранична норма заміщення– це кількість одного блага, від якої спо­живач змушений відмовитись, заради додаткової одиниці іншого:

, (1.2)

де ∆Qy = (Qy2-Qy1), ∆Qx = (Qx2-Qx1)

 

При пересуванні вниз по кривій байдужості гранична норма заміщення зменшується.

Сукупна корисність (ТU) – це загальна сума задоволення від споживання благ. Гранична корисність (MU)– це приріст задоволення, яке спостерігається при споживанні людиною додаткової одиниці товару:

 

(1.3)

Граничну норму заміщенняможна легко виразити співвідношенням граничної корисності товару Х і У, тобто:

(1.4)

 

Закон спадної граничної корисності – величина задоволення від споживання кожної додаткової одиниці благ зменшується до досягнення нульового значення у точці повного насичення потреби. Це стосується більшості благ, але є винятки: антикваріат, колекціонування, а також антиблага(алкоголь).

Закон зростаючої сукупної корисностіполягає у тому, що з нарощуванням споживання будь-якого блага загальна сума корисностізрос­тає.


Читайте також:

  1. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  2. V. Економічні цикли.
  3. V. Економічні цикли.
  4. Аграрні відносини, їх специфіка та місце в економічній системі
  5. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  6. Адміністративні, економічні, соціально-психологічні
  7. Акціонерна власність в економічній системі
  8. Античний Рим: економічні причини розвитку і занепаду
  9. Б) Поняття корисності: (поняття, гранична та сукупна корисність продукту).
  10. Безробіття: сутність, види, соціально – економічні наслідки.
  11. Безробіття: суть, причини, форми та соціально-економічні наслідки
  12. Біоекономічні технологічні платформи та їх значення




Переглядів: 531

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічні категорії та закони. Пізнання та використання економічних законів | Бюджетні обмеження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.