МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ринковий підхід до оцінки вартості підприємства9.1. Економічна сутність оцінки вартості підприємства та порядок її здійснення Вартість бізнесу - це вартість діючого підприємства або вартість стовідсоткових (100 %) корпоративних прав. Необхідність оцінки вартості підприємства виникає в таких випадках: • під час інвестиційного аналізу в ході прийняття рішень про доцільність інвестування коштів у те чи інше підприємство, зокрема при здійсненні поглинання; • у ході реорганізації підприємства для визначення бази для складання передавального чи розподільного балансу, а також для встановлення пропорцій обміну корпоративних прав; • у разі продажу підприємства як цілісного майнового комплексу; • у разі застави майна та при визначенні кредитоспроможності підприємства; • у процесі санаційного аудиту для визначення санаційної спроможності; • у разі банкрутства та ліквідації підприємства; • під час приватизації державних підприємств. Організаційне, методичне та практичне забезпечення якості та об'єктивності оцінки вартості підприємств здійснюють особи, що займаються професійною оцінювальною діяльністю - оцінювачі та суб'єкти оцінювальної діяльності. Вітчизняним законодавством при оцінці вартості майна та підприємства в цілому рекомендовано керуватися Законом України «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оцінювальну діяльність в Україні», методикою оцінки вартості майна під час приватизації, нормативними актами Фонду державного майна тощо. При оцінки вартості підприємства слід дотримуватися таких принципів: • принцип заміщення - покупець не заплатить за об'єкт більше існуючої мінімальної ціни за майно з аналогічною корисністю; • принцип корисності - об'єкт має вартість лише тоді, коли він є корисним для потенційного власника; • принцип очікування — вкладаючи кошти в об'єкт сьогодні, інвестор очікує отримати грошові доходи від об'єкта в майбутньому; • принцип зміни вартості - вартість об'єкта оцінки постійно змінюється в результаті зміни внутрішнього стану та дії зовнішніх факторів; • принцип ефективного використання - з усіх можливих варіантів експлуатації об'єкта обирається той, що забезпечує найефективніше використання його функціональних характеристик, приносить найбільшу вартість; • принцип розумної обережності оцінок - під час оцінки оцінювач повинен критично ставитися до всієї інформації та, по можливості, перевіряти її, звертаючись до незалежних джерел; • принцип альтернативності оцінок - необхідно користуватися різними методами оцінювання та порівняння показників вартості підприємства, отриманих у результаті застосування альтернативних методів. Оцінка вартості підприємства здійснюється в такому порядку. Етап 1. Укладання договору на проведення оцінки вартості підприємства. Етап 2. Збір вихідної інформації про об'єкт оцінки. Етап 3. Вибір та обґрунтування методології оцінки. Етап 4. Застосування методичних підходів, методів та оцінних процедур. Етап 5. Проведення аудиторської перевірки та інвентаризації майна. Етап 6, Узгодження результатів оцінки, отриманих із застосуванням різних методичних підходів і методів оцінки. Етап 7. Складання звіту про оцінку підприємства та висновку про вартість об'єкта оцінки на дату оцінки. Етап 8, Затвердження результатів оцінки. Етап 9. Рецензування звіту про оцінку вартості підприємства. 9.2. Дохідний підхід до оцінки вартості підприємства Оцінка вартості підприємства з використанням дохідного підходу ґрунтується на визначенні теперішньої вартості очікуваних доходів від володіння корпоративними правами підприємства та може здійснюватися з використанням дисконтування грошових потоків або (та) визначення капіталізованої вартості доходів. Згідно з методомдисконтування грошових потоків вартість об'єкта оцінки прирівнюється до сумарної теперішньої вартості майбутніх чистих грошових потоків або дивідендів, які можна отримати в результаті володіння підприємством, зменшеної на величину зобов'язань підприємства та збільшеної на вартість надлишкових активів. Надлишкові активи - це активи підприємства, що в даний час не використовуються ним для отримання фінансового результату та використання яких на даному підприємстві у зазначений спосіб і належним чином є фізично неможливим або економічно неефективним. Надлишкові активи оцінюються, виходячи з найкращого альтернативного варіанта їх використання. Оцінка вартості підприємства може здійснюватися на базі сукупного капіталу (брутто-вартість) або на базі власного капіталу (нетто-вартість). Брутто-підхід використовують, якщо структура капіталу підприємства є задовільною і вона не перевантажена боргами. При наявності значного обсягу зобов'язань для об'єктивної оцінки вартості підприємства доцільно використовувати нетто-підхід. Брутто-вартість підприємства визначаться при дисконтуванні прогнозної суми чистого грошового потоку за окремі періоди. Нетто-вартість підприємства визначається як різниця між брутто-вартістю та сумою позичкового капіталу. Нетто-вартість підприємства розраховується за формулою:
(9.1) де VРn - нетто-вартість підприємства на дату оцінки; FСFt - сумарна величина операційного та інвестиційного чистого грошового потоку за період; ZVp - залишкова вартість підприємства за період; NА — надлишкові активи; РК- позиковий капітал підприємства; r - коефіцієнт, який характеризує ставку дисконтування. При оцінці вартості підприємства методом дисконтування грошових потоків необхідно встановити такі базові показники: • період прогнозування грошових потоків; • обсяг очікуваних чистих грошових потоків у розрізі окремих періодів; • ставка дисконтування; • залишкова вартість підприємства. Період прогнозування грошових потоків може дорівнювати періоду корисної експлуатації об'єкта; збігатися зі строками, на які планується вкласти кошти у підприємство, або охоплювати період до моменту повної стабілізації діяльності та доходів підприємства. Величину чистих грошових потоків слід прогнозувати на основі аналізу результатів фінансово-господарської діяльності підприємства за попередні звітні періоди, прогнозних звітів про фінансові результати та прогнозних показників балансу. Ставка дисконтування характеризує норму прибутку, за якою майбутні грошові надходження приводяться до теперішньої вартості на момент оцінки. Для цілей оцінки вартості підприємства ставка дисконтування може розраховуватися на основі середньозваженої вартості капіталу підприємства або як сума процентної ставки з мінімальним ризиком (чи безризикової) та кумулятивної надбавки за ризик. Залишкова вартість підприємства характеризує величину чистого грошового потоку, який можна отримати в результаті ліквідації підприємства чи продажу його корпоративних прав. Для розрахунку залишкової вартості підприємства застосовуються такі методи: • визначення ліквідаційної вартості; • визначення чистих активів на кінець останнього прогнозного періоду; • за логікою моделі Гордона; • з використанням триступеневої моделі розрахунку. Оцінку вартості підприємстваметодом капіталізації доходів доцільно здійснювати при стабільності доходів суб'єкта господарювання чи стабільних темпах їх зміни. Доходи переводяться у вартість з використанням ставки капіталізації. Залежно від цілей оцінки при визначенні вартості підприємства за доходи можуть прийматися: прибуток до оподаткування, чистий прибуток або чистий грошовий потік від операційної та інвестиційної діяльності. Ставка капіталізації - показник, який використовується для переведення доходу у вартість і вимірюється у процентах. Ставка капіталізації може бути встановлена за тією ж методикою, що й ставка дисконтування. Однак для оцінки вартості підприємства методом капіталізації доходів ставка капіталізації найчастіше дорівнює ставці вартості залучення власного капіталу - очікуваної інвесторами ставки доходності за внесками у корпоративні права підприємства. Вартість підприємства за методом капіталізації доходів оцінюється за формулою: (9.2) дe VPk - вартість підприємства за методом капіталізації доходу; Р - очікувані доходи підприємства, які підлягають капіталізації; rk - ставка капіталізації. Для визначення нетто-вартості підприємства у формулі (19) за доходи приймають чистий прибуток. Брутто-вартість підприємства встановлюється як різниця частки від ділення прибутку до сплати процентів на середньозважену вартість капіталу та суми позичкового капіталу. При стабільних темпах приросту доходів підприємства його вартість розраховується за формулою: (9.3)
де g - темп приросту доходів підприємства. У разі використання методу капіталізації доходів залишкова (ліквідаційна) вартість підприємства не враховується. Вважається, що в нескінченому періоді чи через значний проміжок часу (кількість років) ця вартість повністю списується і фактично дорівнює нулю.При використанні дохідного підходу при оцінюванні вартості підприємства виникає ризик неточної оцінки майбутніх грошових потоків, невірно встановленої ставки дисконтування або ставки капіталізації. 9.3. Витратний підхід до оцінки вартості підприємства Згідно звитратним підходом вартість підприємства оцінюється як сума вартостей усіх активів, що складають цілісний майновий комплекс, за мінусом зобов'язань. Основним джерелом інформації за даного підходу є баланс підприємства. Витратний підхід характеризуються тим, що вартість активів підприємства оцінюється за їх відновною вартістю з використанням показників первісної вартості активів, величини зносу та індексації. Первісна вартість активів - це вартість окремих об'єктів активів, за якою вони були зараховані на баланс підприємства. Первісна вартість включає суму витрат, пов'язаних з виготовленням, придбанням, доставкою, монтажем, страхуванням під час транспортування, державною реєстрацією, реконструкцією, модернізацією та іншим поліпшенням активів. Відновна вартість - це вартість відтворення об'єкта оцінки на дату оцінки. Вона визначається шляхом множення первісної вартості активів на коефіцієнт індексації. При індексації первісної вартості активів відбувається індексація і величини зносу. Реальна вартість матеріальних і нематеріальних активів характеризується їх залишковою вартістю, що визначається як різниця між їх відновною вартістю та проіндексованою сумою зносу. Вартість підприємства дорівнює різниці між реальною вартістю його активів та ринковою ціною зобов'язань. Вартість підприємства, розраховану за витратним підходом, слід скоригувати на вартість гудвілу. Гудвіл - вартість підприємства, його ділової репутації, нематеріальних активів. Його величина визначається як різниця між балансовою вартістю активів підприємства та його ринковою вартістю, що виникає внаслідок якісних управлінських рішень, домінуючої позиції на ринку, нових технологій тощо. Оцінка вартості підприємства може бути здійснена на основі комбінації методів оцінки активів та капіталізації доходів, що дозволяє врахувати вартість гудвілу та підвищити достовірність оцінки. Згідно зі швейцарським методом середньої оцінки вартість підприємства розраховується за формулою: (9.4) де VPs, - вартість підприємства, розрахована за методом середньої оцінки; VPa - вартість підприємства, розрахована на базі оцінки активів. Недоліком методу оцінки вартості підприємства за відновною вартістю активів є те, що результати оцінки можуть бути недостовірними, якщо ринкова вартість активів істотно відрізняється від балансової. Достовірність оцінки підвищується при коригуванні вартості активів на приховані прибутки чи збитки. 9.4. Ринковий підхід до оцінки вартості підприємства Ринковий підхід передбачає розрахунок вартості підприємства шляхом зіставлення його діяльності з іншими бізнес-аналогами. Основними джерелами інформації при застосуванні цього підходу є дані фондової біржі та позабіржових торговельних систем, на яких мають обіг права власності на подібний бізнес, дані фінансової звітності підприємств-аналогів, а також інформація про попередні транзакції з корпоративними правами та того бізнесу, який оцінюється. Ринковий підхід до оцінки вартості підприємства ґрунтується на використанні методу зіставлення мультиплікаторів та методу порівняння продажів (транзакцій). Метод зіставлення мультиплікаторів дає змогу оцінити вартість підприємства на основі зіставлення значень окремих показників аналогічних підприємств. Ринкова вартість підприємства за даним методом розраховується за формулою: (9.5) де VPm - вартість підприємства, розрахована на основі зіставлення мультиплікаторів; В0 - значення обраного для порівняння показника; М - мультиплікатор, розрахований з використанням даних підприємства-аналога. Як мультиплікатор використовуються такі показники: • відношення ціни корпоративних прав чи ціни підприємства до чистої виручки від реалізації; • відношення ціни підприємства до операційного чистого грошового потоку; • відношення ціни до чистого прибутку; • відношення ринкового курсу корпоративних прав до балансового курсу При оцінці одного підприємства можуть бути використані декілька мультиплікаторів. Вартість підприємства при цьому обчислюється як середньоарифметична вартість, розрахована з використанням кожного мультиплікатора. Метод порівняння продажів (транзакцій) базується на оцінці вартості підприємства, виходячи із ціни продажу аналогічних об'єктів. Цей метод передбачає таку умову: суб'єкти на ринку здійснюють операції купівлі-продажу майна за цінами, які були встановлені при купівлі-продажу аналогічних об'єктів. Оскільки абсолютних аналогів практично не існує, ціни продажу порівнюваних підприємств коригуються на спеціально обчислені коригуючі коефіцієнти, які характеризують рівень відмінності об'єкта оцінки та його аналогу. Коригуючи коефіцієнти характеризують, наприклад, ризиковість об'єкта оцінки, відмінності в правах власності на нього, рівень мобільності корпоративних прав тощо. До переваг методів порівняння та зіставлення мультиплікаторів слід віднести те, що вони дають можливість одержати реальну ринкову вартість оцінюваного майна. Недоліком методів оцінки за ринковим підходом є те, що вони не враховують вартість потенційних прибутків, які можна отримати при експлуатації об'єкту оцінки.
Лекція 10. Фінансова діяльність підприємств у сфері зовнішньоекономічних відносин 10.1. Основні засади зовнішньоекономічної діяльності підприємств. 10.2. Державне регулювання фінансових відносин у зовнішньоекономічній діяльності суб'єктів господарювання. 10.3. Фінансово-розрахункові умови експортно-імпортних договорів (контрактів). 10.4. Митне оформлення та оподаткування зовнішньоторговельних операцій 10.1. Основні засади зовнішньоекономічної діяльності підприємств Зовнішньоекономічна діяльність - це діяльність господарюючих суб'єктів України та іноземних суб'єктів господарської діяльності, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами. Надання підприємствам права самостійно виходити на світовий ринок, встановлювати прямі зв'язки з іноземними партнерами створює умови для зростання ефективності їх функціонування насамперед через появу нових фінансових і технічних можливостей, більш швидкого оновлення матеріально-технічної бази виробництва, збільшення його експортного потенціалу завдяки підвищенню якості продукції, її конкурентоспроможності. Це відкриває перед підприємствами нові можливості розширити ринок збуту продукції, збільшити кількість робочих місць, та як наслідок - підвищити прибутковість фінансово-господарської діяльності, Зовнішньоекономічні відносини охоплюють усі операції, пов'язані з оборотом товарів, робіт, послуг, капіталів. І ця діяльність може бути фінансовою, інвестиційною чи операційною. Доекспортних операцій підприємств належать продаж товарів іноземним суб'єктам господарської діяльності з вивезенням або без вивезення цих товарів через митний кордон України, включаючи реекспорт товарів.Реекспорт товарів означає продаж іноземним суб'єктам господарської діяльності та вивезення за межі України товарів, що були раніше імпортовані на територію України. Імпорт товарів - це купівля (у тому числі з оплатою в негрошовій формі) українськими суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності в іноземних суб'єктів господарської діяльності товарів із ввезенням або без ввезення цих товарів та територію України, включаючи купівлю товарів, призначених для власного споживання установами та організаціями України, розташованими за її межами. Зовнішньоекономічна діяльність може бути побудована у формі зустрічної торгівлі між резидентами та нерезидентами: бартерні операції, кліринг, паралельні угоди, попередні та зворотні закупи, промислова кооперація. До основних завдань фінансиста в процесі здійснення підприємством зовнішньоекономічних операцій належать: • вибір найприйнятніших форм розрахунків та їх організація; • здійснення операцій із придбання та продажу валюти на валютних аукціонах, валютних біржах та міжбанківському валютному ринку; • оптимізація фінансових відносин із посередниками (брокерами, агентами, консигнаторами тощо), страховиками та транспортно-експедиторськими організаціями при здійсненні зовнішньоекономічних операцій; • фінансове забезпечення імпортних та експортних операцій; • визначення умов здійснення товарообмінних операцій, іншої діяльності, побудованої на формах зустрічної торгівлі між підприємством та іноземними суб'єктами господарської діяльності; • податкове планування при здійсненні зовнішньоекономічних операцій; • оптимізація фінансових відносин з державними органами, відповідними за регулювання та контроль зовнішньоекономічних операцій; • управління ризиками в сфері зовнішньоекономічних відносин. Фахівці, які здійснюють управління фінансами зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання, повинні знати чинні законодавчі акти, що регулюють цю діяльність, операції з іноземною валютою, а також митну справу. Зовнішньоекономічні відносини між підприємствами будуються на договірних засадах, фіксуючи всі взаємні зобов'язання в контрактах і передбачають матеріальну відповідальність за якість продукції, строки поставки, упаковку, своєчасність оплати та ін. У разі порушення умов контракту винна сторона сплачує штрафи і відшкодовує прямі збитки потерпілій стороні за рахунок своїх валютних коштів, що також породжує специфічні форми внутрішньогосподарського фінансового (а також валютного) контролю за операціями на зовнішньому ринку. Зовнішньоекономічний договір (контракт) - це належним чином оформлена угода двох (або кількох) суб'єктів підприємницької діяльності - резидентів різних країн, спрямована на встановлення (зміну, припинення) їхніх взаємних прав та обов'язків у зовнішньоекономічній діяльності. У ході укладання зовнішньоекономічних договорів (контрактів) дуже важливо домовитися, правом якої держави визначаються права та обов'язки сторін. У Законі України «Про зовнішньоекономічну діяльність» зафіксовано, що права та обов'язки зовнішньоекономічних договорів (контрактів) визначаються правом країни, обраної сторонами при укладанні контракту. Якщо ж погодження щодо цього питання в контракті немає, в експортно-імпортних контрактах застосовується право країни, в якій заснована і діє сторона-експортер (за іншими контрактами закон визначає на цей випадок використання права країни-кредитора - у договорі кредитування, перевізника - у договорі перевезення тощо Якщо суб'єкти підприємницької діяльності або їхні іноземні партнери внаслідок порушення законодавства України чи умов зовнішньоекономічних контрактів завдали збитків, спричинили втрату вигоди або моральну шкоду іншій стороні або державі, винна сторона несе матеріальну відповідальність. Крім цього, закон передбачає спеціальні санкції до суб'єктів зовнішньоекономічних відносин (вітчизняних та іноземних), які застосовуються в разі порушення чинного законодавства в цій сфері. Зокрема, запроваджується індивідуальний режим ліцензування до порушників антимонопольних заходів і заходів проти недобросовісної конкуренції, застосовуються штрафні санкції до порушників правил розрахунків за експортно-імпортними операціями, правил декларування валютних цінностей за кордоном тощо. При укладанні суб'єктами підприємницької діяльності різних форм власності зовнішньоекономічних договорів (контрактів), предметом яких є товари, застосовуються«Міжнародні правила інтерпретації комерційних термінів», підготовлені Міжнародною торговою палаток) у 1953 р. (Правила ІНКОТЕРМС). На даний часі діють правила ІНКОТЕРМС у редакції 1990 р., якими передбачено 13 умов поставки, умовно розбитих на чотири групи (Е, F,С, D). У систематизованому вигляді параметри окремих груп умов поставки можна охарактеризувати таким чином: • група Е: витрати і ризики переходять до покупця відразу після передачі продавцем товару в розпорядження покупця на своєму підприємстві (складі); • група F: витрати і ризики переходять до покупця після передачі товарів перевізнику чи в порту відвантаження (покупець несе витрати з перевезення); • група С: продавець несе витрати до пункту призначення, однак ризики переходять до покупця після передачі товару перевізнику; • група D: продавець повинен нести всі витрати і ризики доти, доки товар не буде доставлено в країну чи узгоджене місце призначення.
10.2. Державне регулювання фінансових відносин у зовнішньоекономічній діяльності суб'єктів господарювання Надаючи всім без винятку підприємствам право вільного доступу до світового ринку, проводячи політику лібералізації зовнішньоекономічних відносин, Україна водночас здійснює державне регулювання цих відносин у русі протекціоністської спрямованості, тобто державного захисту вітчизняного виробництва від іноземної конкуренції. Держава постійно коригує законодавство в цій сфері, враховуючи, з одного боку, розвиток фрітрейдерських тенденцій у розширенні світових господарських зв'язків (фрітрейдерство (фрітредерство) - концепція вільної торгівлі), а з другого - національні інтереси країни, тобто її товаровиробників і споживачів. Це стосується таких елементів зовнішньоекономічної політики, як ввізне та вивізне мито, квотування й ліцензування імпорту та експорту окремих товарів, регулювання через податковий механізм бартерних операцій у зовнішньоекономічних зв'язках, валютне регулювання та валютний контроль. Від імені держави більшість заходів у сфері регулювання і контролю зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів підприємництва здійснюють Міністерство економіки України, Державний митний Комітет України, Державна податкова адміністрація України, Національний банк України та їх органи на місцях. Окремі види зовнішньоекономічних контрактів підлягають реєстрації і централізованому обліку в Міністерстві економіки України. Це здійснюється з метою досягнення збалансованості державного бюджету і контролю за додержанням порядку розрахунків у іноземній валюті. Дане обмеження стосується: • товарів вітчизняного виробництва, щодо яких міжнародними угодами України передбачено добровільні обмеження експорту з метою запобігання демпінгу; • товарів, щодо яких здійснюються антидемпінгові процедури; • товарів, експорт яких здійснюється через бартерні операції; • товарів, відносини реекспорту яких регулюються чинним законодавством України та міжнародними договорами України; • деяких інших товарів. Мито - це податковий платіж, який стягується державними органами за ввіз на митну територію або вивіз за межі держави через митний кордон товарів, цінностей і майна, тому воно обов'язково має враховуватися при розрахунках економічної доцільності експортно-імпортних операцій. Нарахування ввізного (імпортного) мита на товари та інші предмети, що ввозяться на митну територію України, здійснюється відповідно до Закону України «Про єдиний митний тариф». Єдиний митний тариф України - це систематизоване зведення ставок мита, яким складають товари та інші предмети, що імпортуються в Україну. Розрізняють такі види мита в залежності від методу встановлення ставок. Адвалерне мито передбачає встановлення митних ставок у процентах до митної вартості товарів. Специфічне мито передбачає встановлення митних ставок у твердому грошовому розмірі на фізичну одиницю товару (штуку, метр, тону, декалітр тощо). У комбінованому миті поєднується принцип адвалерного та специфічного мита. Законодавством передбачається, що в разі очевидної невідповідності заявленої митної вартості реальній ринковій кон'юнктурі або в разі неможливості перевірки її обчислення митні органи мають право визначити митну ціну імпортних товарів на основі цін на ідентичні або подібні товари в основних країнах - експортерах таких товарів. Вивізне мито обчислюється митним органом і сплачується в національній валюті як і ввізне мито. При визначенні митної вартості експортованої продукції валюта ціни контракту перераховується в національну валюту України за поточним курсом НБУ на день подання митної декларації. Вивізне мито повинно бути сплачено до отримання виручки від реалізації продукції. Для запобігання можливих фінансових труднощів при сплаті мита виробниками, згідно із законодавством експортери мають право здійснювати митний платіж шляхом видачі простого векселя з відстроченням платежу на термін виконання експортного контракту, але не більш як на 90 календарних днів із моменту подання митної декларації. З метою стимулювання експорту в Україні встановлена нульова ставка податку на додану вартість на експортну продукцію, за винятком експорту продукції, яка, згідно із законодавством, звільнена від ПДВ на внутрішньому ринку України. У сфері зовнішньоекономічних відносин важливими питанням для підприємств є валютне регулювання та валютний контроль, що визначається законодавчими та нормативними актами Кабінету Міністрів України, Верховною Радою, Національним банком України. У системі валютного регулювання та валютного контролю регулюються такі питання: • право власності на валютні цінності і право проведення операцій з ними; • порядок використання надходжень в іноземній валюті; • право купівлі та продажу іноземної валюти на українському міжбанківському валютному ринку; • порядок організації розрахунків у іноземній валюті; • зобов'язання щодо декларування валютних цінностей та іншого майна, яке перебуває за межами України; • цивільно-правова, адміністративна і кримінальна відповідальність за порушення валютного законодавства. Суб'єкти підприємницької діяльності в Україні мають право бути власниками валютних цінностей, включаючи такі, що перебувають за межами України, крім законодавче заборонених випадків. Операції з іноземною валютою підприємства мають право здійснювати через комерційні банки, які мають дозвіл (ліцензію) НБУ. За своїм вибором підприємство має право відкрити валютний рахунок в одному з уповноважених банків. Із поточного рахунку в іноземній валюті за дорученням його володаря уповноважений банк: • переказує кошти на користь нерезидентів за межі України згідно із зовнішньоекономічними угодами; • виплачує готівкою на оплату праці працівникам-нерезидентам, які працюють в Україні за договорами (контрактами); • виплачує готівкою або платіжними документами працівникам на службові відрядження при виїзді за кордон, на представницькі витрати за кордоном тощо; • переказує кошти одержувачам, які перебувають на території України (якщо є індивідуальна ліцензія НЬУ на проведення таких операцій); • здійснює інші операції, які не суперечать законодавству України. У процесі організації зовнішньоекономічної діяльності, при складанні планів фінансові служби повинні враховувати той факт, що на території України запроваджено обов'язковий розподіл виручки в іноземній валюті від зовнішньоекономічної діяльності між підприємством та Державним валютним фондом України і місцевими валютними фондами. Обов'язковому розподілу підлягає виручка в іноземній валюті від зовнішньоекономічної діяльності всіх суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, які мають постійне місцезнаходження на території України. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності зобов'язані продавати на користь держави частину від загальної суми виручки в іноземній валюті, одержаної ними в результаті зовнішньоекономічної діяльності, за стабільними нормативами, що встановлюються Верховною Радою України. Обов'язковий розподіл виручки в іноземній валюті здійснюється банківськими установами протягом, як правило, кількох наступних днів з моменту надходження коштів. З середини 2002 р. діє порядок, згідно з яким 50% надходжень в іноземній валюті першої групи «Класифікатора іноземних валют Національного банку України» підлягають обов'язковому продажу на користь резидентів - юридичних осіб через уповноважені банки та кредитно-фінансові установи на міжбанківському валютному ринку України. Такий порядок використання валютної виручки зумовлений, зокрема, необхідністю формування державних валютних резервів та накопичення валюти для її використання у пріоритетних напрямках. Законодавством України визначено, що в розрахунках між резидентами і нерезидентами в межах торговельного обороту як засіб платежу використовується іноземна валюта (1 група Класифікатора іноземних валют НБУ), яка перераховується лише через уповноважені банки. Здійснення розрахунків між резидентами і нерезидентами у межах торговельного обороту без участі уповноваженого банку або у валюті України без одержання індивідуальної ліцензії НБУ тягне за собою накладання штрафу на резидента в розмірі, еквівалентному сумі валютних цінностей, що використовувалися при розрахунках, перерахованій у валюту України за обмінним курсом НБУ на день здійснення таких операцій. У разі відсутності іноземної валюти на рахунках підприємств та необхідності фінансового забезпечення зовнішньоекономічних операцій підприємства можуть доручити банку придбати на їх користь відповідний обсяг валюти. Для придбання валюти підприємству необхідно підготувати стандартний пакет документів: • заявку на купівлю валюти; • контракт чи кредитний договір; • довідку з державної податкової адміністрації; • інші документи, визначені НБУ, державною податковою адміністрацією чи відповідним банком. Резиденти, які купують іноземну валюту через уповноважені банки для забезпечення виконання зобов'язань перед нерезидентами, повинні здійснювати перерахування таких сум протягом 5 робочих днів із моменту зарахування цих сум на валютні рахунки резидентів. У разі порушення вказаного терміну перерахування коштів придбана валюта продається уповноваженими банками протягом 5 робочих днів на міжбанківському валютному ринку України. При цьому позитивна курсова різниця, що може виникнути за такою операцією, щоквартально направляються до Державного бюджету України, а негативна курсова різниця відноситься на результати господарської діяльності резидента. Виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їхні валютні рахунки в уповноважених банках у терміни виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 90 календарних днів із дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного терміну потребує індивідуальної ліцензії НБУ. Імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 90 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції, що імпортується, потребують індивідуальної ліцензії НБУ. Товари, що імпортуються за бартерним договором, підлягають ввезенню на митну територію України в строки, зазначені в такому договорі, але не пізніше 90 календарних днів з дати митного оформлення товарів, що фактично експортовані за бартерним договором, а в разі експорту за бартерним договором робіт і послуг - з дати підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг. Порушення вказаних термінів розрахунків тягне за собою стягнення пені за кожен день прострочення у розмірі 0,3% від суми недодержаної виручки (митної вартості недопоставленої продукції) в іноземній валюті, перерахованій у грошову одиницю України за валютним курсом НБУ на день виникнення заборгованості. Порушенням валютного законодавства є також невиконання резидентами вимог щодо порядку та термінів декларування валютних цінностей та іншого майна, яке перебуває за межами України, і тягне за собою штраф у сумі, що встановлюється НБУ. Несвоєчасне подання, приховування або переказування встановленої НБУ звітності про валютні операції тягне за собою накладання штрафу в розмірі 20 неоподатковуваних мінімальних доходів громадян. Рішення про застосування санкцій приймає начальник (заступник начальника) відповідної податкової адміністрації. 10.3. Фінансово-розрахункові умови експортно-імпортних договорів (контрактів) Законодавство України передбачає певні вимоги до форми і змісту зовнішньоекономічних контрактів між українськими суб'єктами підприємницької діяльності всіх форм власності і видів діяльності та їхніми іноземними контрагентами. Контрактом в обов'язковому порядку мають бути обумовлені: • валюта ціни товарів, робіт, послуг, що експортуються (імпортуються) і загальна вартість (ціна) контракту; • валюта платежу; • фінансові санкції на випадок порушення умов контракту; • форс-мажорні обставини, які є підставою для звільнення від фінансової відповідальності сторін; • умови та форми розрахунків. Валюта ціни - це валюта, в якій визначається ціна контракту. Вона може бути виражена у валюті країни-експортера, країни-імпортера або у валюті третьої країни за згодою сторін. Валюта платежу - це валюта, за якою сторони домовляються вести розрахунки, що випливають з контракту. Вона може збігатися з валютою ціни контракту, а може і не збігатися з нею. У разі незбігу валюти платежу з валютою ціни контракту має визначатися курс, за яким буде проводитися перерахунок контракту у валюту платежу. В окремому розділі договору (контракту) сторони домовляються про порядок застосування штрафних санкцій, відшкодування збитків у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням одним із контрагентів своїх зобов'язань. При цьому мають бути чітко визначені розміри штрафних санкцій (у процентах від вартості недопоставленого товару або суми неоплачених коштів, строки виплати штрафів тощо). У розділі «Форс-мажорні обставини» подаються відомості про те, за яких непередбачених умов (стихійне лихо, воєнні дії, ембарго тощо) невиконання однією з сторін зобов'язань за контрактом не супроводжується штрафними фінансовими санкціями. В обов'язковому порядку термін дії форс-мажорних обставин повинен бути підтверджений Торгово-промисловою платою відповідної країни. У зовнішньоекономічних контрактах визначаються форми та умови здійснення розрахунків між контрагентами. Вони мають повністю відповідати чинному законодавству України про валютне регулювання і порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті. У ході розвитку міжнародної торгівлі та зовнішньоекономічних зв'язків склалися три основні форми безготівкових розрахунків через комерційні банки: • банківські перекази; • інкасо; • документарний акредитив. Згідно із законодавством України учасники зовнішньоекономічних відносин мають право самостійно обирати будь-яку форму розрахунків у сфері експорту та імпорту товарів і послуг. Комерційні банки, які ведуть валютні рахунки своїх клієнтів - українських підприємств, виконують їхні доручення в сфері розрахунків з іноземними партнерами через іноземні банки-кореспонденти. В іноземних банках-кореспондентах українські банки мають свої кореспондентські рахунки (рахунки «Ностро») і відкривають у себе кореспондентські рахунки іноземних банків (рахунки «Лоро»). Якщо клієнт українського комерційного банку має розрахуватися з іноземним партнером, який обслуговується в банку-некореспонденті, то розрахунки виконуються комерційним банком через третій банк, де у нього є рахунок «Ностро». Банківський переказ - це доручення банку імпортера (тобто банку, де відкрито валютний рахунок імпортера) банкові експортера сплатити одержувачу коштів певну суму. Доручення на переказ валюти банк імпортера одержує від свого клієнта. У контракті між експортером та імпортером в обов'язковому порядку обумовлюється, коли імпортер дає банку доручення здійснити переказ: до відвантаження товару (в такому разі мова йде про авансовий платіж) чи після відвантаження товару. Для запобігання ризику з метою використання обігових коштів імпортерам вигіднішій другий варіант, а експортери зазвичай домагаються попередньої оплати вартості контракту. Інкасо - банківська розрахункова операція, за допомогою якої банк за дорученням свого клієнта-експортера одержує на підставі розрахункових документів гроші на його користь від платника-імпортера за відвантажені товари, надані послуги і зараховує ці кошти на рахунок клієнта в банку. Регулюються інкасові операції в міжнародних розрахунках «Уніфікованими правилами по інкасо», розробленими Міжнародною торговельною платою в 1978 р. Згідно з ними є дві форми інкасо: чисте інкасо та документарне інкасо. Чисте інкасо - це інкасо фінансових документів (наприклад, вексель, чек), тобто боргових зобов'язань, які служать засобом одержання платежів за товарними операціями, що вже відбулися раніше. При цьому розрахункова операція відбувається без участі будь-яких комерційних документів (рахунки-фактури, специфікації, акти прийому-здачі, страхові документи, транспортні накладні тощо). Документарне інкасо - це інкасо з участю комерційних документів, коли банк здійснює платіж експортеру за умови передання цих документів імпортеру. За цієї форми розрахунків експортер, відвантаживши товар іноземному партнерові, надає своєму банку інкасове доручення, до якого додаються всі обумовлені контрактом комерційні товарні документи. В інкасовому дорученні є всі необхідні дані для здійснення платіжної операції з нарахуванням коштів експортеру. Після перевірки інкасового доручення й усіх документів, які до нього додаються, банк експортера пересилає їх банку імпортера, якщо він є банком-кореспондентом. Банк імпортера залежно від умов, які містяться в інкасовому дорученні, передає своєму клієнтові документи проти платежу за відвантажений товар або проти акцепту переказного векселя (тратти), якщо контрактом передбачені розрахунки з використанням векселів і якщо вексель доданий до інкасового доручення. За першого варіанту банк імпортера, одержавши платіж від свого клієнта, переказує гроші банку експортера (або зараховує їх на його кореспондентський рахунок «Лоро») для зарахування експортеру. За другим варіантом (з траттою) імпортер бере на себе зобов'язання сплатити за поставку товару пізніше. До недоліків документарного інкасо відносяться: • значний розрив у часі між відвантаженням, передачею документів, їх пересиленням і платежем; • відсутність гарантії платежу. Ці недоліки можуть бути подолані шляхом застосування телеграфного інкасо, а також за рахунок застосування інкасо з попередньо наданою банком імпортера банківською гарантією платежу. При розрахунках у формітелеграфного інкасо одночасно з відсиланням документів банку імпортера банк експортера надсилає телеграму з повідомленням про висилку документів і основні реквізити інкасового доручення. За акредитивної форми розрахунків банки партнерів забезпечують на вимогу імпортера та відповідно до його вказівок розрахунок з експортером після подання останнім необхідних комерційних документів. Підготувавши товар до відвантаження, експортер інформує про це свого партнера, після чого імпортер подає в свій банк заяву (доручення) на відкриття акредитиву з вказівками щодо умов, строків, вартості поставки тощо. Банк імпортера надсилає акредитив банку експортера для передання експортеру. Акредитив - це зобов'язання банку здійснити платіж. Якщо експортер погоджується з умовами, він здійснює відвантаження товару і надає своєму банку відповідну комерційну документацію. Банк надсилає її банку імпортера для оплати або списує суму оплати за рахунок перерахованої банком імпортера валюти, якщо умовами міжбанківських розрахунків передбачається переказ валюти банком імпортера одночасно з відкриттям акредитиву. При розрахунках у формі документарного акредитиву експортер одержує стовідсоткову гарантію платежу. 10.4. Митне оформлення та оподаткування зовнішньоторговельних операцій Митне регулювання - це регулювання питань, пов'язаних з установленням мита і митних зборів, процедурами митного контролю зовнішньоекономічної діяльності та організацією діяльності органів митного контролю України. Митні правила, які включають порядок декларування товарів, сплати мит і митних зборів, надання митних пільг та інші умови проходження митного контролю, встановлюються законами України про митне регулювання, Єдиним митним тарифом України та міжнародними договорами. Переміщення через митний кордон України товарів та інших предметів підлягає митному оформленню. Митне оформлення відбувається після декларування товарів і майна та їх пред'явлення декларантом або транспортною організацією до митного оформлення. Декларування товарів підприємствами здійснюється самостійно або на договірній основі через організації, визнані митницями як декларанти. Для митного оформлення товарів необхідні такі документи: • декларація; • належним чином посвідчені копії ліцензій; • дозволи інших державних органів, якщо товари підлягають контролю цих органів; • зовнішньоекономічні контракти; • документи, що підтверджують внесення відповідних митних платежів; • супровідні документи (транспортні накладні, рахунки-фактури тощо); • інші документи, зазначені в декларації. Основним документом, на підставі якого здійснюється митне оформлення експортно-імпортних операцій, євантажна митна декларація - заява, що містить відомості про товари та інші предмети і транспортні засоби та мету їх переміщення через митний кордон України або про зміну митного режиму щодо цих товарів, а також інформацію, необхідну для здійснення митного контролю, митного оформлення, митної статистики, нарахування митних платежів. Митне оформлення товарів працівниками митних органів здійснюється у такому порядку. 1. Перевіряється наявність усіх документів, необхідних для митного оформлення товарів. 2. Перевіряється відповідність заповнення декларації вимогам, передбаченим у чинних нормативних актах, що регулюють порядок заповнення вантажної митної декларації. 3. Перевіряється правильність нарахування і сплати митних платежів і податків. При перевірці правильності заповнення декларації використовуються відомості, що містяться у супровідних, транспортних, комерційних та інших документах, а також результати митного огляду. По закінченні митного оформлення митний орган реєструє декларацію та додаткові аркуші і присвоює їй відповідний номер, який проставляється у декларації. За результатами митного оформлення працівник митного органу проставляє у декларації штамп і засвідчує її особистою номерною печаткою. Випуск товарів і майна здійснюється митними органами після сплати сум усіх належних податків і митних платежів. До таких платежів належать: • плата за проведення митних процедур; • мито, нараховане відповідно до Єдиного митного тарифу України; • акцизний збір (у випадках, передбачених законодавством України); • податок на додану вартість (у випадках, передбачених законодавством України). Нарахування митних зборів, мита на товари та інші предмети, що підлягають митному обкладенню, провадиться на базі їхньої митної вартості. При визначенні митної вартості до неї включаються ціна товару, зазначена в рахунку-фактурі, та фактичні витрати, якщо їх не включено до рахунку-фактури: • на транспортування, навантаження, розвантаження, перевантаження та страхування до пункту перетину митного кордону України; • комісійні та брокерські винагороди; • плата за використання об'єктів інтелектуальної власності, що належить до даних товарів та інших предметів і яка повинна бути оплачена імпортером (експортером) прямо чи опосередковано як умова їхнього ввезення (вивезення). Плата за проведення митних процедур при ввезенні товару в Україну або вивезенні його з України справляється у розмірі 0,15% загальної вартості цих товарів, визначеної відповідно до Інструкції про заповнення вантажної митної декларації. Документом, який є підставою для внесення плати за проведення митних процедур, є вантажна митна декларація або її копія. За заявою декларанта та у разі наявності гарантії банку митниця має право надати відстрочення або розстрочення сплати митних зборів на термін, що не перевищує одного місяця. При несплаті рахунку у термін, зазначений митним органом, сума митних платежів стягується у безспірному порядку.
ЛЕКЦІЯ 11. Фінансовий контролінг Читайте також:
|
||||||||
|