МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Організація сталого землекористуванняОрганізація сталого землекористування полягає в розробленні таких моделей системи землеволодінь і землекористувань, які б забезпечили економічно ефективне та економічно безпечне використання землі людиною і забезпечення її потреб у майбутньому. Ці потреби різноманітні: починаючи від продуктів харчування і Закінчуючи місцем проживання, від територій, де може жити і виживати людина, до територій для збереження рослинного і тваринного світу. Першочергове завдання землевпорядного проектування - визначити, який вид діяльності, де і коли має застосовуватися. Наявність кількох потенційних користувачів і користувань е основною причиною необхідності досягти оптимального використання землі. Багато країн світу мають обґрунтовану державну політику, програми і плани землекористування. Згідно з такою політикою і програмами майбутні землекористування згруповані й розміщені на певних територіях відповідно до типів землекористування. Беруть до уваги і такі умови, як інтенсивність певного типу землекористування (сільське господарство) або розміри і типи забудов (нові міста, індустріальні території, інфраструктура). Інша концепція планування землекористування посилається на актуальні зміни землекористування і фізичні умови для запланованих землекористувань. Типи землекористування формуються здебільшого в процесі землевпорядного проектування. Відповідальним завданням с просторове визначення видів землекористування, які визначаються при землевпорядному проектуванні, а також поліпшення умов використання та охорони земель. Приклади такого проектування землекористування — це проекти перерозподілу (зміни цільового використання земель), поліпшення або відновлення якості земель. Ці проекти передбачають не тільки остаточне визначення видів землекористування в різних місцевостях, а й планувальні роботи, потрібні для того, щоб поліпшити фізичні властивості або умови доцільного землекористування. Ці типи проектів характерні для всіх районів, які використовувалися людиною впродовж століть. У минулому проекти землеустрою розглядалися переважно як плани поліпшення ведення господарства, де основними аспектами було покращення експлуатації ґрунтів та водних ресурсів. Пізніше проекти землеустрою почали містити такі елементи, як розширення землекористування, обмін ділянками між фермерами для об'єднання розкиданих земельних ділянок і поліпшення форм і розміру полів. Нині, крім поліпшення умов сільського І господарства, постають інші важливі проблеми, зокрема охорона ландшафтів і, природи. Плани перерозміщення земель передбачають також використання земель для рекреації і туризму. Замість запровадженого в широкий вжиток терміну «багатофункціональне й інтегроване землекористування», дедалі частіше застосовують інший термін — «стале землекористування». Ідея сталого розвитку на сучасному етапі є злободенною темою в житті суспільства. Широко відома Комісія Брундтланд визначала сталий розвиток як такий, що розглядає існуючі проблеми, не ризикуючи можливістю майбутніх поколінь задовольнити свої власні проблеми. Поняття сталості посилається на своєрідний тип подальшого розвитку суспільства і наголошує на важливості того факту, що розвиток має відбуватися в такому руслі, щоб існуючі природні ресурси не вичерпувалися, а використовувалися таким чином, щоб гарантувати безперервне їх використання в майбутньому. У звіті Комісії Брундтланд зазначається, що сутність сталого розвитку — це процес змін, в якому використання ресурсів, напрямки інвестицій, орієнтація технологічного розвитку та інституційних змін перебувають у гармонії. Отже, сталість — це важлива соціальна мета для організації землекористування на різних територіях. На таких територіях відбуваються різні процеси та їх розвиток. Розвиток здійснюється переважно через збільшення масштабів виробництва, впливів інтенсифікації, спеціалізації, механізації та хімізації. Багато чинників сприяють розвитку за допомогою перелічених заходів, а не через соціально-економічний та технологічний розвиток. Через тісні зв'язки між соціально-економічним розвитком і можливістю доступу до природних ресурсів часто виникають протиріччя між досягненням сталості в довкіллі і економічній чи соціальній сталості. Проте парадокс полягає у тому, що сталості у використанні ресурсів потрібно досягти за рахунок соціально-економічного розвитку. Отже, постає запитання, яким чином компенсувати економічні втрати? Проблеми, які постають у світі через технологічний та економічний розвиток, створюють реальну загрозу для майбутнього стану земельних ресурсів, тому в їх використанні потрібно ґрунтуватися на концепції сталого розвитку. Мотивації для проектування сталого землекористування. Дедалі важче стає розв'язувати конфлікти, які назрівають між економічними, соціальними та екологічними проблемами в просторовому вимірі. Чому? Насамперед тому, що існує проблема визначення та аналізу наслідків розвитку землекористування. По-друге, не завжди чітко зрозуміло, які проблеми е пріоритетними. Звідси випливає необхідність глибшого розуміння природи системи організації сталого землекористування. Важливість аналізу потенційних і наявних впливів політики та її пропозицій і необхідність забезпечення точною інформацією тих осіб, які ухвалюють рішення, потребує такої системи, яка може бути інтегрованою у процес землевпорядного проектування. Тому визначення і аналіз впливів на довкілля можна вважати елементом підготовки до землевпорядного проектування сталого землекористування. Оцінювання змісту розвитку сталого землекористування полягає в тому, щоб визначити впливи і конфлікти політики на цей процес та подати альтернативні пропозиції. Науково обґрунтована стратегія просторового розвитку е важливою частиною організації сталого землекористування в межах сталого розвитку, що враховує, зокрема, необхідність зменшення рівня викидів діоксиду вуглецю, інші екологічні цілі, водночас зважаючи на соціально-економічні вимоги та потреби суспільства. Суспільні небезпеки, відвернення яких є однією з цілей .землеустрою, проявляються в абіотичних, біотичних та антропогенних чинниках. Найвиразнішими і найважливішими втратами в сільських територіях е опустелення, ерозія ґрунтів, забруднення вод, фунтів, повітря. Опустелення е одним із результатів погіршення відносин між людиною і землею. Ерозія ґрунтів є прикладом поєднання невдалої організації землекористування з неправильним управлінням земельними ресурсами. Природна ерозія посилюється, оскільки людина ! істотно впливає на великі території, наприклад в Африці, де кожен рік 600 тис. т родючого верхнього шару видувається в океан. Надзвичайно великими є втрати родючого шару, спричинені вітровою та водяною ерозією, і в Україні. Забруднення ґрунтів і вод тісно пов'язане із соціально-економічним розвитком сучасного суспільства. Через збільшення кількості та інтенсивності підприємств сільськогосподарського виробництва зростає кількість неорганічних та органічних елементів, які забруднюють водно-ґрунтові системи. Так, однією з найістотніших проблем у Північно-Східній Європі є зростаюча кількість інтенсивних тваринницьких господарств. Наслідком забруднення повітря е кілька явищ, з яких кислотні дощі й парниковий ефект вважаються найбільш руйнівними. Забруднення повітря має не тільки вагомий прямий вплив на екосистеми, ліси тощо, а й довготривалий вплив через можливі кліматичні зміни. Існує багато небезпек, пов'язаних із цими змінами, зокрема: • можливе підняття рівня моря; • сухі та теплі літа в Середземномор'ї негативно впливатимуть • в арктичній зоні тундра та велика частина постійної мерзлоти Організація сталого землекористування має об'єднувати поняття сталості у політиці та практичному застосуванні, а саме землевпорядному проектуванні, вирішенні та розміщенні різних типів землекористування і проектуванні поліпшення його просторових і фізичних умов. Тому проектування сталого землекористування охоплює кілька основних аспектів (рис. 3.1).
Отже, проектування сталого землекористування – це інструмент розв'язання питань політики землекористування, використання цієї політики для правильного проектування різних типів землекористування і поліпшення його просторових та фізичних умов з метою оптимального використання і охорони природних ресурсів (упродовж тривалого періоду), враховуючи потреби і бажання сучасного і майбутніх поколінь. На думку нідерландського вченого Г. ван Ліра, традиційні розуміння оптимального використання і охорони земель посилаються на сталість довкілля (охорона природних ресурсів), тоді як виникнення потреб сучасного покоління потребує їх поєднання із соціально-економічною сталістю. Щоб досягти бажаного результату при плануванні простору для життя людини і територій довкілля» враховуючи промислову діяльність, застосовують системи інтегрованого зонування довкілля при просторовому плануванні. Таке зонування складається з трьох етапів: • дослідження існуючої ситуації в довкіллі та просторової структури; • прийняття адміністративних рішень; • застосування та виконання ухвалених законодавчо-норматив Перший етап полягає у вимірюванні навантаження на довкілля в досліджуваній ділянці, огляді просторової структури і просторових планів. На основі цих результатів ухвалюють рішення щодо розміщення певної діяльності на певних землекористуваннях. Це рішення визначає розміщення і об'єднання ділянок при зонуванні території. Часто існує відмінність між наявним і бажаним при визначенні зон довкілля. У цій ситуації теоретично можна зменшити джерело забруднення (наприклад, при встановленні певних обмежень при землекористуванні). Завдання проектування полягає у створенні балансу між несприятливою для навколишнього природного середовища діяльністю і врахуванням чутливих функцій довкілля. Потрібно також визначити просторові обмеження у використанні забруднених територій. Наприклад, розвиток житлового масиву можливий за умови зменшення іншого навантаження на довкілля. Потреба в координуванні охорони довкілля та просторового планування зумовлює переорієнтацію просторового планування. На рівні стратегічного планування просторове планування має просторові пререквізити для відповідно спрямованого на довкілля, структурно регульованого процесу. Процеси стратегічного планування є контролюючою і координуючою функцією для планування землекористування, тому планування сталого землекористування має спрямовуватися на стратегічне планування для встановлення відповідного екологічного взірця землекористування. Отже, організація сталого землекористування має розв'язувати такі питання: • призначення та проектування певного виду землекористування повинно розглядатися з меншим наголошенням кількісного аспекту, а більшим - його наслідків. Вирішальним є не стільки питання типу землекористування, а більшою мірою питання наслідків переведення земель з одного типу використання в інший і навпаки; • ущільнення забудованих територій та пов'язані з цим можливості, які створюються для нового використання; • підтримка змішаних типів землекористування, беручи до уваги причинно-наслідкові взаємозв'язки. Усе це здійснюється в процесі землевпорядного проектування.
3.3. Адміністративно-територіальні утворення як об'єкт планування і організації використання та охорони земель Відповідно до Закону України «Про землеустрій» з метою вдосконалення розподілу земель мають проводитися роботи, пов'язані з плануванням й організацією раціонального використання земель і їх охороною на рівні адміністративно-територіальних утворень. Пропозиції з удосконалення розподілу земель та їх охорони на рівні адміністративно-територіальних утворень розробляють у порядку складання схем землеустрою адміністративно-територіального утворення. До адміністративно-територіальних утворень крім областей належать райони, міста, райони в містах, селища і села. Адміністративний район є об'єктом планування організації використання земель та охорони в системі землеустрою, оскільки він має найбільшу територію, чітко виражений ступінь відособленості, історично сформовані взаємозв'язки природних, економічних і соціальних умов господарювання, єдність цілей і завдань, реалізованих у межах його території. Більшість проблем, пов'язаних із раціональним використанням земель усіх категорій і удосконаленням їх розподілу, адаптацією сільськогосподарського і несільськогосподарського виробництва до сучасних земельних відносин і ринкових умов, визначенням земель, що можуть бути зараховані до спеціальних земельних фондів, а також надані громадянам і юридичним особам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, тваринництва, індивідуального житлового і дачного будівництва, розвитку агропромислового комплексу, лісового господарства, міських і сільських поселень, промисловості, транспорту та інших галузей, найбільш повно й обґрунтовано можна вирішити на рівні адміністративно-територіального утворення, яким е адміністративний район. На цьому рівні можна розв'язати у комплексі землевпорядні завдання, що забезпечують створення оптимальних організаційно-територіальних умов для рівноправного розвитку різних форм господарювання на землі, упорядкувати землекористування! й землеволодіння з усуненням недоліків у їх розміщенні й конфігурації, провести консолідацію фондів перерозподілу земель сільськогосподарського призначення, забезпечити стійкість землекористування, особливо сільськогосподарського, намітити заходи щодо охорони земель, збереження природних ландшафтів і поліпшення екологічного середовища. Вирішенню цих завдань сприяє те, що в адміністративному районі зосереджені органи виконавчої влади місцевого самоврядування, наділені власними повноваженнями, організаційними, фінансовими та іншими можливостями, формується комунальна власність і бюджет. На цьому рівні сформовано господарсько-економічний комплекс, що охоплює систему організацій і підприємств, виробничу, інженерну, соціальну інфраструктуру, відповідні природні й економічні ресурси. Нині повноваження органів місцевого самоврядування з управління земельним фондом істотно звузилися до населених пунктів, тому гостріше постало завдання забезпечення планування використання земель у районі. Компетенцією районних адміністрацій тепер є практично всі питання використання земель, що стосуються інтересів населення, яке проживає тут. Згідно з положеннями Земельного кодексу України до повноважень органів виконавчої влади районного рівня в сфері земельних відносин належить участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель. Територію району складають землі різних категорій: сільськогосподарського призначення, промисловості і транспорту, лісового господарства; особливо охоронних природних територій та ін. Організаційно-територіальною основою розвитку будь-якого району є система землеволодіння і землекористування, що відрізняється за формами власності, галузевою приналежністю, методами господарювання, тобто в адміністративному районі велика кількість землевласників і землекористувачів використовують землю для потреб промисловості, транспорту, сільського, лісового, водного господарства, а також для інших цілей. Зокрема, постійно надаються, вилучаються і відводяться землі, розширюється земельний обіг, змінюються розміри, і межі землеволодінь і землекористування підприємств, організацій і установ, їхня спеціалізація, організаційно-правові форми і земельні площі. В екологічному відношенні територія району виступає як єдиний і відособлений простір з неповторним комплексом природних і економічних умов і особливостями антропогенних впливів. З погляду соціальних чинників, адміністративні райони характеризуються системою розселення, демографічними тенденціями, структурою населення, системою культурно-побутового обслуговування. Підприємства й організації адміністративного району незалежно від їх галузевої приналежності і форм власності мають тісні територіальні зв'язки, єдині інфраструктури, сервісне і ринкове обслуговування. Відособлені функціонування кожного з них неможливе. Зважаючи на роль, значення і функціональні особливості адміністративного району в системі адміністративних утворень, пропозиції щодо раціонального використання земель та охорони на районному рівні мають розроблятися, як правило, у порядку складання схем землеустрою адміністративного району. Розроблена схема землеустрою району дасть змогу впорядкувати й організувати раціональне використання земель та їхню охорону, визначити єдину земельну політику на території адміністративного району і спрямувати в потрібне русло територіальний і внутрішньогосподарський землеустрій, реалізувати науково обґрунтовані принципи планування використання земель і управління земельним фондом району. Проте складання схем землеустрою на рівні адміністративного району в жодному разі не заперечує можливість розроблення схем землеустрою інших адміністративно-територіальних утворень, розташованих на території адміністративних районів (сіл, селищ, міст). Територію таких утворень складають землі населених пунктів, землі, що прилягають до них, іземлі загального користування, рекреаційні зони, землі, потрібні для розвитку поселень, інші землі утворення незалежно від форм власності на землю і їх цільового призначення. Загальна структурна модель схеми землеустрою такого муніципального утворення аналогічна моделі схеми землеустрою адміністративного району.
Планування використання та охорони земель як складова землевпорядного проектування 3.4.1. Основні завдання планування використання та охорони земель Планування використання та охорони земель здійснюється через розроблення державної і регіональних програм використання та охорони земель, розроблення схем землеустрою, техніко-економічних обґрунтувань, які є складовими землеустрою, а отже, і землевпорядного проектування. Відповідно до Закону України «Про землеустрій» № 858-ІV від 22 травня 2003 р- і Закону України «Про охорону земель» № 962-ІV від 19 червня 2003 р. основними видами робіт з планування раціонального використання і охорони земель є розроблення загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель, а також Національної програми охорони родючості ґрунтів. Сприятливі природно-ресурсні умови Україна має значною мірою завдяки ґрунтовому покриву, який більш як на 70 % складається з чорноземів і лучно-чорноземних, ґрунтів, що характеризуються високим рівнем родючості. Подібні до них за рівнем родючості слабоопідзолені (темно-сірі опідзолені та чорноземи опідзолені) недеградовані ґрунти, частка яких у структурі ґрунтового покриву становить близько 5 %. Для України в цілому характерна компонентна структура природно-ресурсного потенціалу, в якій частка потенціалу мінеральних ресурсів становить 28,3 % сукупного потенціалу, водних ресурси» -13,1, земельних — 44,4, лісових — 4,2, тваринних — 0,5 і рекреаційних— 9,5 %. Загальна нормативна грошова оцінка земельних ресурсів дер-жави орієнтовно становить 330 трлн грн. Проте використання земельних ресурсів не повною мірою відповідає Вимогам раціонального природокористування. Земельні ресурси України (60 354,8 тис. га) характеризуються надзвичайно високим рівнем освоєння. Крім того, недостатньо економічно та екологічно обґрунтовується розподіл земель за цільовим призначенням. До 1991 р. земля перебувала виключно у власності держави. У ході проведення земельної реформи власність перерозподіляється. Станом на 1 січня 2004 р. у власність юридичних та фізичних осіб передано 30,6> млн.. га (50,7 %), у власності держави залишилося 29,8 млн.. га земель (49,3 %). Широкого розмаху набуває оренда земель. Станом на 1 січня 2004 р. в оренду передано 25,6 млн.. га, у тому числі сільськогосподарських угідь — 24,9 млн.. га. Значно зросла і продовжує зростати кількість власників землі та землекористувачів. За останні роки вона збільшилася на 3,7 млн.. і на 1 січня 2004 р. становила 24>5 млн.. чол. Кількість громадян, яким надано землі у власність і користування, становить 24,3 млн.. чол. Найбільшою е частка земель сільськогосподарського призначення — 43 млн.. га (71,3 %), із них рілля :— 32,5 млн.. га. У структурі земельного фонду на сільськогосподарські угіддя припадає 69,2 %, у тому числі рілля — 53,8 %, багаторічні насадження — 1,5, сіножаті — 4, пасовища — 9,2, перелоги— 0,7 %. Надмірна сільськогосподарська освоєність і розораність території є одним із головних чинників, які дестабілізують екологічну ситуацію в країні. Брак уваги до проблем комплексного використання та охорони земель призвела до зменшення площ продуктивних земель за 1996-2005 рр., зокрема, площі сільськогосподарських угідь на 64,4 тис. га, зрошуваних земель --,414,3 тис., осушених --на 412,4 тис. га. Незадовільне економічне становище сільськогосподарських підприємств спричинило переведення 432,7 тис. га ріллі у перелоги, вирощування беззмінних посівів (зернові по зернових, соняшник по соняшнику тощо). Більшість сільськогосподарських товаровиробників не дотримується науково обґрунтованих сівозмін, ґрунтозахисних технологій під час вирощування сільськогосподарських культур, не має потрібної кількості органічних та мінеральних добрив* що призводить до виснаження земель, зниження родючості ґрунтів, їх деградації. Землі житлової та громадської забудови займають 1,7 млн. га. Найбільша щільність забудованих земель у Донецькій, Дніпропетровській (у 1,5 рази вища за середню по країні), Луганській та Львівській областях, найменша --в Миколаївській, Херсонській, Волинській, Рівненській та Чернігівській. На високоцінних міських землях розташовано майже 0,5 млн. садових земельних ділянок, які займають 30 тис. га. Велике соціальне та екологічне значення мають землі природно-заповідного та іншого природоохоронного, а також оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Станом на 1 січня 2004 р. площа земель під об'єктами природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення становила 2744,3 тис, га, або 4,5 % території країни. Найбільше таких земель у Криму, на заході та півночі країни, недостатньо — на сході та на південному сході. За останні десятиріччя площа територій та Об'єктів природно-заповідного фонду зросла більш як удвічі. Особливо збільшилася площа територій заповідників та національних природних парків. Проте цього недостатньо, оскільки за стандартами країн Європейського Союзу екомережа має становити понад 5 % території країни. Ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки через недостатнє фінансування, слабку матеріально-технічну базу нині не повною мірою виконують функції щодо збереження та відновлення рідкісних і типових видів флори і фауни. Україна має потужний оздоровчо-рекреаційний потенціал. Розвідано понад 400 джерел лікувальних мінеральних вод та більш як 100 родовищ лікувальних грязей. Пляжі на узбережжях Чорного та Азовського морів (довжина 2870 км) займають близько 116 тис. га. Проте майже 1,5 млн. га рекреаційних територій радіаційно забруднені (у межах Київської, Житомирської та Рівненської областей). Водночас в Україні станом на 1 січня 2004 р. налічувалося 23,9 тис. га земель оздоровчого призначення, а рекреаційного -106,9 тис. га. Землі історико-культурного призначення становлять 40,3 тне; га. Нині в Україні під охороною держави перебуває понад 140 тис. об'єктів нерухомих пам'яток історії та культури, На 1 січня 2004 р. загальна площа земель під об'єктами природно-заповідного та іншого природоохоронного, а також оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення становила 2916,4 тис. га або 4,8 %території країни. Землі лісового фонду та ліси на інших категоріях земель займають 10,5 мли га або 17,3 % території країни/Найбільше таких земель на Поліссі — майже ЗО і в Карпатах — 40 %, а в Степу їх лише 5 %, Лісостепу - - 14 %. Це значно нижче від розрахунково-оптимального показника (21 – 22 %), який забезпечує збалансованість між лісовими ресурсами, обсягами лісокористування та екологічними вимогами. Землі водного фонду займають 3,4 млн. га або 5,6 % території країни, у тому числі природні водогони (річки та струмки) -243,8 тис., озера та лимани — 927,0 тис., ставки — 326,4 тис., Штучні водосховища — 742,2 тис. та болота — 953,5 тис. га. Водотоки малих річок забруднені на порядок вище від великих річок, у прибережних захисних смугах ведеться самовільне будівництво. У зонах впливу водосховищ підтоплено близько 500 тис. га сільськогосподарських угідь. Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення займають понад 1,74 млн. га. У більшості галузей економіки через недосконалість нормативів та низький рівень проектно-технічних рішень землі використовуються нераціонально. Так, Нормативи відведення земельних ділянок для потреб промисловості, транспорту, енергетики в 2,5 - 2,7 рази перевищують прийняті в країнах Західної Європи. Розподіл земель між галузями також нерівномірний. Територіальні диспропорції в розміщенні промислового виробництва та об'єктів його інфраструктурного забезпечення призводять до нерівномірного розвитку окремих регіонів, нераціонального використання земельно-ресурсного потенціалу, екологічного дисбалансу, підривають економічну основу розвитку регіонів. Надмірна землемісткість склалася у гірничодобувній промисловості — на кожен мільйон умовних одиниць капіталовкладень припадає 42,9 га землі, у промисловості кольорових металів — 30,0, чорних металів —• 23,9, у вугледобувній промисловості — 12,9 га. У чорній металургії і теплоенергетиці понад 40 % території займають шлаконакопичувачі та інші об'єкти для захоронення відходів виробництва. Широке застосування відкритого способу добування корисних копалин призводить до знищення фунтового покриву на значних площах. Так, на 1 січня 2004 р. налічувалося 154,5 тис. га порушених земель (із них не використовуються у виробництві 54,2 тис. га), з яких майже 83 % порушено в процесі розробки покладів рудних і нерудних копалин, їх переробки, проведення геологорозвідувальних робіт. Україна має розгалужену мережу автомобільних доріг та одну з найпотужніших у Європі залізничну мережу. Мережа газопроводів досягає 17 тис. Км, нафтопроводів — 70 тис. км. Землі транспорту в цілому займають 660,6 тис: га, зв'язку — 5,2 тис. га, енергетики -52,4 тис. га. Площа земель під твердими побутовими відходами перевищує 3 тис. га і містить 727 полігонів, з яких 35,5 % не відповідають нормам. Крім того, багато лісів, узбіч доріг, будівельних майданчиків перетворено на несанкціоновані сміттєзвалища. За оцінками природоохоронних органів, площа земель під такими об'єктами перевищує 160 тис. га. У процесі ринкової трансформації економіки виявлено виробничі території, які практично не використовуються. Інвентаризація та аналіз ефективності використання земель, що перебувають у користуванні Міноборони України, Державна прикордонна служба України та МВС України, показали, що ці землі часто використовуються не за цільовим призначенням, подекуди — з порушенням земельного законодавства. Надмірне розширення площі ріллі на схилових землях призвело до порушення екологічно збалансованого співвідношення ріллі, природних кормових угідь, лісів та водойм, що негативно позначилося на стійкості агроландшафтів і зумовило значне техногенне навантаження на екосферу. Водяна ерозія ґрунтів е найбільш істотним чинником зниження продуктивності земельних ресурсів, деградації агроландшафтів. Втрати продукції землеробства від ерозії перевищують 9 - 12 млн. т зернових одиниць щороку. Середньорічний розрахунковий змив ґрунту з орних земель в Україні становить понад 15 т/га, втрати гумусу при цьому досягають 0,5 т, а поживних речовин - 0,6ь т/га, що значно більше, ніж вноситься з добривами. Щороку від ерозії втрачається 460 млн. т ґрунту. Загальна площа сільськогосподарських угідь, які зазнали згубного впливу водної ерозії, становить 13,3 млн. га (32%), у тому числі 10,6 млн. га орних земель. У складі еродованих земель налічується 4,5 млн. га із середньо- та сильно змитими ґрунтами, у тому числі 68 тис. га повністю втратили гумусовий горизонт. Досить інтенсивно розвиваються процеси лінійного розмиву та яроутворення. Площа ярів становить 141,1 тис. га, а їх кількість перевищує 500 тис. Окремі яружно-балкові системи мають інтенсивність ерозії, що перевищує середні показники у 10-20 разів. Вітрової ерозії систематично зазнає понад 6 млн. га земель, а в роки з пиловими бурями – до 20 млн. га. Якісний стан земельних ресурсів країни має сталу тенденцію до погіршення (засоленість, солонцюватість, пере зволоженість тощо). Так, 9,6 млн. га сільськогосподарських угідь становлять кислі грунти, з яких на середньо- і сильно кислі припадає 4,4 млн. га, 5,2 млн. га – близькі до нейтральних. Середньо- і сильно солонцюваті грунти займають 0,5 млн. га сільськогосподарських угідь, а засолені – 1,7 млн. га (4,1%). Крім того, 1,9 млн. га сільськогосподарських угідь належить перезволоженим, 1,8 млн. га – заболоченим і 0,6 млн. га – кам’янистим ґрунтам. Великою є частка заболоченої та перезволоженої ріллі, в цілому по Україні – 8%, а в деяких областях (Закарпатська, Львівська) – навіть 60%. Інтенсивне сільськогосподарське використання земель призводить до зниження родючості ґрунтів через їх переущільнення (особливо чорноземів), втрати грудкувато-зернистої структури, водопроникності та аераційної здатності з усіма екологічними наслідками, що звідси випливають. Останнім часом посилилися процеси деградації ґрунтового покриву, зумовлені техногенним забрудненням. Найбільшу небезпеку для навколишнього природного середовища становить забруднення ґрунтів радіонуклідами, важкими металами, збудниками хвороб. Понад 40% органічних добрив, які отримують в результаті діяльності великих тваринницьких комплексів і птахофабрик, перетворюються на джерела забруднення довкілля. Отже, у структурі земельного фонду України значні площі займають грунти з незадовільними властивостями (змиті, піддані вітровій ерозії, засолені, солонцюваті, перезволожені тощо). Це деградовані і малородючі грунти. За розрахунками, площа таких ґрунтів на орних землях перевищує 6,5 млн. га, або 20% площі ріллі, а прямі щорічні втрати (тобто різниця між вартістю валового продукту і витратами на його отримання) досягають в середньому 66,5 грн/га, або в цілому по Україні близько 400 млн. грн. Розрахунки свідчать, що для задоволення внутрішніх потреб у продовольстві при існуючій купівельній спроможності населення потрібно мати в обробітку 11,7 млн. га ріллі, для забезпечення науково обґрунтованих норм споживання продуктів – 17,7 млн. га, а з урахуванням експортних пропозицій у продовольстві – 22,6 млн. га, що становить 70% наявної на 1 січня 2004 року ріллі. На якісний стан земельних ресурсів та цілої низки об’єктів галузей економіки істотно впливають гідрометеорологічні та небезпечні екзогенні геологічні процеси і явища (селі, зсуви, обвали, карст, просідання ґрунту, абразія, руйнування берегів водосховищ тощо), які поширені більш як на 50% території, утому числі карсту – 37,6%, зсувів – 0,3%. На 17% території розвиваються процеси підтоплення. Наведений перелік еколого-економічних проблем деградації земель є неповним, проте наслідки неефективного використання основного багатства вражаючі. Отже, стан використання та охорони земельних ресурсів є незадовільним і має тенденцію до погіршення зі значними диспропорціями, зокрема: w надзвичайно високим економічно та екологічно необґрунтованим рівнем господарського (передусім сільськогосподарського) освоєння території; w значною землемісткістю основних галузей економіки; w нерівномірним сільськогосподарським освоєнням території, внаслідок чого розораність земель в окремих регіонах досягла надмірних розмірів; w інтенсивним розвитком деградаційних процесів та наявністю значних площ деградованих земель; w стихійним формуванням нових типів землекористування в ринкових умовах через оренду земельних часток (паїв), які характеризуються нестабільністю, дрібно контурністю, черезсмужжям; w наявністю територій, що зазнають постійного впливу небезпечних стихійних явищ; w недостатністю земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, рекреаційного, оздоровчого та історико-культурного призначення; w наявністю значних площ земель, використання яких законодавчо обмежується (територія радіаційного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, санітарно-захисні та охоронні зони підприємств промисловості, транспорту, зв’язку, оборони, об’єктів природно-заповідного фонду та історико-культурного призначення, курортів і водних обєктів); w високим рівнем техногенного забруднення навколишнього w відсутністю програм комплексного вирішення питань щодо використання та охорони земель; w незадовільним нормативно-правовим та нормативно технічним забезпеченням, що регулює використання та охорону земель. Основними завданнями з планування й організації раціонального використання й охорони земель є: w визначення довго- і короткострокової перспективи розвитку територій і раціонального використання земель усіх категорій незалежно від форм власності на землю і форм господарювання; w підготовка пропозицій для ухвалення рішень щодо надання w формування державного фонду перерозподілу земель та інших w проведення заходів щодо охорони земель.
Читайте також:
|
||||||||
|