Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Адміністративно-господарські санкції

Адміністративно-господарські санкції вперше системно під такою назвою встановлені ГК, хоч вони вже певний час засто­совуються у сфері господарювання.

Особливості застосування цих санкцій, як випливає зі змісту ст. 238 ГК, полягають у тому, що:

а) підставою їх застосування є порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяль­ності;

б) ці санкції застосовуються лише до суб'єктів господарю­вання (а не до всіх учасників господарських відносин);

в) ці санкції можуть бути застосовані уповноваженими орга­нами державної влади або органами місцевого самоврядування;

г) ці санкції є заходами організаційно-правового або майно­вого характеру;

ґ) ці санкції спрямовані на припинення правопорушення суб'єк­та господарювання та ліквідацію його наслідків;

д) ці санкції можуть бути встановлені виключно законами;

є) ці санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господа­рювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення госпо­дарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до законодавства до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані такі адміністративно-господарські санкції:

1) вилучення прибутку (доходу). Прибуток (доход), одержа­ний суб'єктом господарювання внаслідок порушення встанов­лених законодавством правил здійснення господарської діяль­ності, а також суми прихованого (заниженого) прибутку (до­ходу) чи суми податку, несплаченого за прихований об'єкт оподаткування, підлягають вилученню в доход відповідного бюджету в порядку, встановленому законом.

Крім того, з суб'єкта господарювання стягується у випад­ках і порядку, передбачених законом, штраф, але не більш як у двократному розмірі від вилученої суми, а у разі повторного порушення протягом року після застосування цієї санкції — у трикратному розмірі від вилученої суми.

Перелік порушень, за які до суб'єкта господарювання за­стосовуються зазначені санкції, а також порядок їх застосу­вання визначаються законами;

2) адміністративно-господарський штраф (ст. 241 ГК). Ад­міністративно-господарський штраф — це грошова сума, що сплачується суб'єктом господарювання до відповідного бюд­жету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.

Перелік порушень, за які з суб'єкта господарювання стя­гується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Адміністративно-господарський штраф може застосовувати­ся у визначених законом випадках одночасно з іншими адміні­стративно-господарськими санкціями, передбаченими ст. 239 ГК;

3) стягнення зборів (обов'язкових платежів). Відповідно до ст. 242 ГК у разі порушення суб'єктом господарювання встановлених правил обліку або звітності щодо сплати зборів (обо­в'язкових платежів) або їх несплати чи неповної сплати сума, яку належить сплатити, стягується до відповідного бюджету. Крім того, з суб'єкта господарювання у визначених законом випадках може бути стягнуто штраф у розмірі до п'ятдесяти відсотків на­лежної до сплати суми збору (обов'язкового платежу);

 

4) зупинення операцій за рахунками суб'єктів господарюван­ня, як вид адміністративно-господарських санкцій, застосо­вується у випадках, встановлених ст. 243 ГК, а саме:

- у разі відмови органів управління або посадових осіб суб'єк­та господарювання у проведенні документальної перевірки чи у допуску працівників податкових органів для обстеження при­міщень, що використовуються для здійснення господарської діяльності;

- у разі ненадання податковим та іншим органам чи їх посадовим особам встановленої законом звітності, розрахунків, декларацій чи інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків, зборів (обов'язкових платежів);

5) застосування антидемпінгових, компенсаційних чи спе­ціальних заходів може мати місце у разі здійснення окремими учасниками господарських відносин зовнішньоекономічної діяльності, пов'язаної з одержанням незаконної переваги на ринку України (здійснення демпінгового імпорту, субсидова­ного імпорту, а також інших дій, які визначаються законом як недобросовісна конкуренція), що завдало шкоди економіці Ук­раїни або спричинило загрозу виникнення такої шкоди;

6) припинення експортно-імпортних операцій (ч. 1 ст. 245 ГК) як санкція застосовується у випадках недобросовісної кон­куренції, розміщення валютних цінностей з порушенням вста­новленого законодавством порядку на рахунках та вкладах за межами України, а також в інших випадках, якщо дії учас­ників зовнішньоекономічної діяльності завдають шкоди еко­номіці України;

7) застосування індивідуального режиму ліцензування — це санкція, що застосовується за порушення суб'єктами господа­рювання правил здійснення зовнішньоекономічної діяльності щодо антимонопольних заходів, заборони недобросовісної кон­куренції та інших правил, якими встановлюються певні обме­ження чи заборони у здійсненні зовнішньоекономічної діяль­ності;

8) зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання певних видів господарської діяльності; анулювання ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарю­вання окремих видів господарської діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання. Ці три види санкцій тісно пов'язані між собою підставами застосування.

Як встановлено ст. 246 ГК, здійснення будь-якої госпо­дарської діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

 

У разі здійснення господарської діяльності з порушенням екологічних вимог діяльність суб'єкта господарювання може бути обмежена або зупинена Кабінетом Міністрів України, Ра­дою міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноваженими органами в порядку, встановленому законом.

До підприємств торгівлі, громадського харчування і сфери послуг, що неодноразово допустили реалізацію недоброякіс­них товарів або систематично порушують встановлені законо­давством правила торгівлі та надання послуг або умови збері­гання і транспортування товарів, крім господарських та адмі­ністративно-господарських санкцій, передбачених ГК, можуть застосовуватися також спеціально передбачені законом про за­хист прав споживачів адміністративно-господарські санкції, включаючи вилучення недоброякісних товарів та зупинення діяльності зазначених суб'єктів у встановленому законом по­рядку. Органи державної влади з питань захисту прав спожи­вачів мають право у випадках і порядку, передбачених зако­ном, приймати обов'язкові рішення про припинення суб'єктом господарювання виробництва продукції (виконання робіт, по­слуг), відвантаження і реалізації товарів, що не відповідають вимогам нормативних актів;

9) скасування державної реєстрації та ліквідація суб'єкта господарювання може мати місце у разі здійснення суб'єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установ­чим документам. Скасування державної реєстрації суб'єкта гос­подарювання провадиться за рішенням суду, що є підставою для ліквідації даного суб'єкта господарювання відповідно до ст. 59 ГК. Ліквідація суб'єкта господарювання у зв'язку із скасуванням його державної реєстрації за порушення закону здійснюється в порядку, встановленому статтями 60, 61 ГК.

До суб'єктів господарювання можуть застосовуватися й інші адміністративно-господарські санкції, встановлені ГК та іншими законами.

Суб'єкт господарювання має право оскаржити до суду рішен­ня будь-якого органу державної влади або органу місцевого самоврядування щодо застосування до нього адміністративно-господарських санкцій (ч. 1 ст. 249 ГК).

 

У разі прийняття органом державної влади або органом місце­вого самоврядування акта, що не відповідає законодавству, і порушує права чи законні інтереси суб'єкта господарювання, останній відповідно до ст. 20 ГК має право звернутися до суду із заявою про визнання такого акта недійсним.

Збитки, завдані суб'єкту господарювання у зв'язку з непра­вомірним застосуванням до нього адміністративно-господарсь­ких санкцій, підлягають відшкодуванню в порядку, встанов­леному ГК та іншими законами.

 


Читайте також:

  1. Адміністративно-господарські санкції
  2. Господарсько-правові санкції
  3. Економічні та фінансові санкції у системі грошових розрахунків та платежів.
  4. Імперативний метод – застосування до особи, яка вчинила злочин санкції кримінально-правової норми.
  5. Касова дисципліна та санкції за її порушення
  6. Міжнародна правова відповідальність. Санкції та контрміри
  7. Оперативно-господарські санкції
  8. Санкції за порушення валютного законодавства
  9. Санкції цивільного процесуального права.
  10. Санкції.
  11. Стаття 41. Штрафні санкції, що застосовуються до суб'єктів підприємницької діяльності - юридичних осіб за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг




Переглядів: 670

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Штрафні та оперативно-господарські санкції | ГЛАВА 16

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.